Search
Close this search box.

فریلنسری چیست و به چه کسی فریلنسر می‌گویند؟

فریلنسری چیست؟

فریلنسری به معنای انجام کارها یا پروژه‌هایی به صورت مستقل و بدون ارتباط دائمی با یک سازمان است. افرادی که به عنوان فریلنسر کار می‌کنند، خدمات و مهارت‌های خود را به شکل پروژه‌ای برای مخاطبان مختلف ارائه می‌دهند.

فهرست مطالب

فریلنسری (Freelancing) یا آزادکاری چند سالی است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته و در مدت زمان کوتاهی توانسته به محبوبیت زیادی در بین افراد متخصص دست یابد.

در حال حاضر با توسعه فناوری و همه‌گیر شدن اینترنت، شرایطی فراهم شده که اشخاص بسیاری بدون نیاز به حضور فیزیکی در شرکت‌ها و سازمان‌ها، می‌توانند با انجام فعالیت‌های خود، درآمدزایی کنند.

در حقیقت پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن اینترنت کمکی بزرگ به افرادی است که می‌توانند در هر جای دنیا که باشند به صورت دورکار یا همان فریلنسینگ پروژه‌های مختلفی را بر اساس مهارت‌ها و توانایی‌های خود بگیرند و کسب درآمد کنند.

فریلنسر کیست

در این مقاله از همیار آی‌تی قصد داریم توضیحاتی در خصوص شغل‌های فریلنسری، ابزارهای مورد نیاز و مزایا و معایب آن ارائه دهیم، پس تا انتهای این آموزش با ما همراه باشید.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر یا آزادکار به فردی گفته می‌شود که بدون اینکه به‌صورت تمام وقت در شرکت یا سازمانی حضور پیدا کند، بر اساس مهارت‌ها و توانایی‌های خود در یک یا چند فیلد کاری به فعالیت بپردازد. این اشخاص تعهدی به شرکت خاصی ندارند و به صورت دورکار در قبال مسئولیت‌هایی که به آن‌ها محول می‌شود، کسب درآمد می‌کنند.

افرادی که به صورت فریلنسر مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند کارها و وظایفی که به آن‌ها سپرده شده را بدون محدودیت زمانی و مکانی انجام دهند. این افراد باید از حرفه و مهارت‌های لازم برای انجام کارها برخوردار باشند تا بتوانند پروژه‌هایی که به دست می‌گیرند را به تنهایی و بدون نیاز به راهنمایی دیگران انجام دهند.

ممکن است شما فریلنسری را همان دورکاری بدانید، اما خوب است بدانید که این دو از یکدیگر متفاوت هستند زیرا برخی شرکت‌ها برای استخدام در شرکت خود از نیروهای دورکار استفاده می‌کنند و فعالیت لازم را به آن‌ها می‌سپارند، این افراد در استخدام یک شرکت هستند و به آن شرکت تعهد دارند. اما فریلنسری یک شغل نیست بلکه یک مدل کاری است که نقطه مقابل مشاغل آزاد و کارمند قرار دارد.

اهمیت فریلنسر یا آزادکار

فریلنسرها استخدام یک شرکت نیستند و پس از انجام فعالیت خود و پس از تحویل کار، مسئولیتی در قبال شرکت ندارند. در واقع در شغل فریلنسری، خود فریلنسر است که کارفرمایش را تعیین می‌کند. این افراد می‌توانند به طور همزمان برای چند شرکت یا سازمان کار کنند و محدودیتی در انجام و دریافت پروژه‌ها ندارند.

فریلنسرها بر اساس مهارت‌های خود می‌توانند، پروژه های بسیاری از شرکت‌ها را قبول کنند. این افراد باید در برابر مهلت زمان انجام کارها، شرایط و خواسته‌های مشتری مسؤلیت پذیر باشند. فریلنسرها می‌توانند به صورت آزاد و پروژه‌ای کار کنند و حق الزحمه خود را بر اساس توافق انجام شده با کارفرما به صورت ساعتی یا روزانه پس از اتمام پروژه دریافت کنند.

برخی افراد نیز قبل از شروع کار مبلغی را به صورت پیش پرداخت دریافت می‌کنند و مابقی هزینه را پس از تحویل پروژه می‌گیرند. گاهی ممکن است برای پروژه‌ها و خدماتی که هزینه زیادی دارد قراردادی نیز بین دو طرف امضا شود؛ اما برخی بدون قرارداد و بر اساس اطمینان و توافقی که می‌کنند، کار را انجام می‌دهند.

امروزه بسیاری از مشاغل پرطرفدار مانند تولید محتوا، مدیریت وب‌سایت و شبکه‎های اجتماعی، طراحی گرافیک، عکاسی، مترجمی، نویسندگی، تایپ، طراحی وب‌سایت، طراحی اپلیکیشن موبایل، فروش کالا، کپی‌رایتینگ، عکاسی و غیره در حوزه فریلنسرینگ قرار دارند. هر فردی در صورتی که از مهارت و دانش کافی برای انجام پروژه برخوردار باشد، می‌تواند به عنوان فریلنسر مشغول به کار شود.

برای انجام پروژه‌های فریلنسری، وب سایت‌های زیادی وجود دارند که از انواع ایرانی آن‌ها می‌توان به پونیشا، پارس‌کدرز، انجام میدم و… اشاره کرد.

ابزارهای مورد نیاز کار فریلنسرها

برخی افراد بر این باورند که فریلنسرها با هزینه بسیار کم پروژه می‌گیرند و درآمد مناسبی ندارند؛ توجه داشته باشید که این سبک کار در بسیاری از کشورها کاملا جا افتاده است و کسب درآمد از این روش بسیار خوب و مناسب است.

اگر چه در هر کاری چالش‌ها و سختی‌های زیادی وجود دارد که قابل انکار نیست، اما در سراسر دنیا بسیاری از افراد متخصص که از مهارت کافی برای انجام پروژه برخوردار هستند از این شیوه کاری درآمد بسیار بالایی دارند.

فریلنسر شدن

در صورتی که افراد تمایل به پیشرفت در انجام کارهای دورکار دارند، نیاز است از ابزارهای مختلفی برای این کار استفاده کنند. استفاده از برخی از این ابزارها ضروری است و برخی از آن‌ها به افزایش بهره‌وری افراد کمک می‌کند. در ادامه این مطلب به چند ابزار ضروری و مورد نیاز برای کار فریلنسرها اشاره شده است.

ایمیل و تلفن همراه

داشتن تلفن همراه و ایمیل از اصلی‌ترین پیش‌نیاز‌های هر نوع فعالیتی است. در حقیقت برای ارتباط با کارفرما اولین قدم این است که وسیله ارتباطی داشته باشید و در دسترس باشید. این موضوع اهمیت تلفن همراه را بیش از هر چیز دیگری نشان می‌دهد.

کامپیوتر، لپ‌تاپ یا موبایل هوشمند

برای انجام پروژه‌ها نیاز است از کامپیوتر، لپ‌تاپ یا موبایل هوشمند استفاده کنید. امروزه اکثر پروژه‌ها در فضای وب انجام می‌شود و لازم است که شما از این سیستم‌ها استفاده کنید. در حقیقت با توجه به تخصص و کاری که انجام می‌دهید داشتن هر یک از این ابزار شما را در جهت انجام فعالیت‌ها کمک می‌کند.

دسترسی به اینترنت

به طور کلی سفارش‌ پروژه‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود و دسترسی به اینترنت پر سرعت می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت افراد ایفا کند. اکثر کارهایی که به صورت فریلنسری انجام می‌شود به اینترنت وابسته است و نیاز است که افراد اینترنت پر سرعت داشته باشند.

دفترچه یادداشت

دفترچه یادداشت چیزی است که همه افراد برای نوشتن اطلاعات و یادآوری کارهای خود به آن نیاز دارند. با توجه به این که فریلنسرها به شرکت خاصی تعهد ندارند و می‌توانند پروژه‌های زیادی را به طور همزمان انجام دهند، نیاز است دفترچه یادداشتی تهیه کنند. از طریق دفترچه می‌توانید تمامی فعالیت‌های خود را ثبت کنید تا در زمان تحویل پروژه با مشکل مواجه نشوید.

ابزارهای مدیریت پروژه

برخی مواقع در انجام یک پروژه تعداد افراد زیادی به صورت تیمی کار می‌کنند. پس بهتر است این افراد بتوانند با هم در ارتباط باشند؛ نرم افزارهای زیادی برای مدیریت پروژه وجود دارد که کارفرمایان می‌توانند برای مدیریت پروژه‌های برون‌سپاری خود از آن‌ها استفاده نمایند.

برخی کارفرمایان برای ارتباط بهتر با فریلنسر و همچنین مدیریت بهتر پروژه از ابزارهای مدیریت پروژه مانند ترلو (Trello) استفاده می‌کنند. ترلو یکی از نرم افزارهای کاربردی است که اکثر فریلنسرها برای کنترل پروژه‌های خود به کار می‌برند. این ابزارها به فریلنسرها در مدیریت، زمان‌بندی و به‌روزرسانی پروژه‌های مختلف بر اساس موعد تحویل آن‌ها کمک کند.

ابزارهای کار فریلنسرها

در این نرم افزارها این امکان برای فریلنسرها فراهم است که به صورت بخش بخش، پروژه را زمان بندی و در زمان مقرر تحویل دهند. پس نیاز است فریلنسرها با این ابزارها تا حدودی آشنا باشند.

ابزارهای مدیریت زمان

افرادی که به صورت فریلنسری کار می‌کنند، نیاز است بر روی زمان خود مدیریت دقیقی اعمال کنند، Rescue time ابزاری است که از طریق ضبط مدت‌ زمانی که صرف انجام فعالیت‌ها می‌شود به فریلنسرها کمک می‌کند. این ابزار این امکان را در اختیار فریلنسرها قرار می‌دهد تا گزارش‌هایی به همراه جزئیات در مورد مدت‌ زمان بازدید از هر وب‌سایت ارائه کنند؛ ضمن این که امکان مدیریت زمان در طی روز را نیز فراهم می‌کند.

مزایای کار فریلنسری یا آزادکاری چیست؟

حال که با فریلنسر و ابزارهای مورد استفاده‌ی این روش کاری آشنا شدید، خوب است اطلاعاتی در خصوص مزایای آن نیز داشته باشید.

آزادی عمل

اصلی‌ترین مزیت فریلنسر بودن آزادی عمل است. یک فریلنسر در هر زمان و مکانی که تمایل داشته باشد، می‌تواند پروژه‌های خود را انجام دهد. این افراد با در اختیار داشتن لپ‌تاپ و اینترنت می‌توانند به راحتی حتی در سفر نیز کارهای خود را انجام دهند. این افراد می‌توانند ساعت کاری شناور داشته باشند، در هر ساعت از شبانه روز که تمایل دارند کار کنند و با زمان‌بندی مناسب به فعالیت‌های خود بپردازند.

کسب درآمد بیشتر

درآمد فریلنسرها با توجه به تخصص و کاری که در آن فعالیت می کنند، متفاوت است. هر چه قدر تخصص و مهارت شما بیشتر باشد، می‌توانید پروژه‌های بزرگ‌تر با درآمد بیشتری را انجام دهید. این موضوع به شما بستگی دارد که میزان درآمدتان را به ازای کاری که انجام می دهید، تعیین کنید. اما در صورت کارمند بودن میزان حقوق شما ثابت و یکنواخت است.

برخی کارها مانند برنامه‌نویسی دستمزد بالایی دارد و در صورتی که در این زمینه بتوانید پروژه های بزرگی بگیرید به درآمد خوبی نیز می‌رسید. البته مد نظر داشته باشید که برای درآمد بالا به همان میزان لازم است تخصص و مهارت کافی در آن زمینه داشته باشید.

زندگی بهتر

برای بعضی از انسان‌ها ایجاد تعادل بین کار و زندگی امری محال و دست‌نیافتنی است. این موضوع خصوصا درباره کارمندانی صدق می‌کند که موظفند هر روز در ساعت مشخصی در محل کار حضور داشته باشند و از مرخصی مجازی که در ماه دارند استفاده کنند. اما افراد فریلنسر با برنامه‌ریزی منظم و دقیق می‌توانند به مسافرت بروند، در کلاس‌های ورزشی و آموزشی ثبت نام کنند و حتی در هر جایی که دوست دارند، زندگی کنند.

زندگی بهتر با روش کار فریلنسری

صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی

اگر شما به صورت فریلنسر مشغول به کار باشید، هزینه رفت و آمد و پرت زمانی شما حذف می‌شود و با مدیریت زمان می‌توانید به راحتی درآمد خوبی به دست آورید. همانطور که اطلاع دارید، با کار کردن در شرکت یا سازمان هزینه‌های شما نیز افزایش می‌یابد. شما روزانه زمان و هزینه زیادی را در رفت و آمد و ترافیک هدر می‌دهید؛ خصوصا اگر در شهرهای بزرگ سکونت داشته باشید این هزینه‌ها بیشتر است.

معایب و مشکلات فریلنسری چیست؟

هر کاری در کنار مزایایی که دارد، معایب و چالش‌هایی نیز دارد. فریلنسری نیز از این قاعده مستثنی نیست و یکسری معایب دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده است.

مسئولیت تمام کارها بر عهده شماست

زمانی که شما به صورت فریلنسری مشغول به کار هستید، مجبورید همه کارها را به تنهایی انجام دهید،  همه مسئولیت‌ها به عهده شماست و باید بتوانید با نظارت بر کارها از انجام پروژه عقب نمانید.

ثابت نبودن درآمد

در روش فریلنسری شما از درآمد ثابت و مشخصی برخوردار نیستید، پس نمی‌توانید برنامه ریزی مالی دقیقی برای خود داشته باشید. بیشتر افرادی که به صورت فریلنسری کار می‌کنند با این مشکل دست و پنجه نرم کرده‌اند. اما اگر شما کارمند اداره یا شرکتی باشید هر ماه حقوق ثابتی دریافت می‌کنید و این امکان برایتان فراهم است تا برنامه‌ریزی منظم و دقیقی برای درآمد خود داشته باشید و بتوانید هر ماه مبلغ ثابتی از حقوق خود را پس انداز کنید.

ممکن است فرد فریلنسر در یک بازه زمانی پروژه‌ای برای انجام نداشته باشد، اما در صورتی که بتوانید پروژه‌های بزرگی انجام دهید، امکان این که بیکار بمانید و درآمد مناسبی نداشته باشید، کمتر است.

مزایا و معایب روش فریلنسر

مرخصی بدون حقوق

اگر شما کارمند یک شرکت باشید، می‌توانید از مزایای مرخصی با حقوق خود استفاده کنید. اما افراد فریلنسر در زمانی که کار نمی‌کنند، درآمدی ندارند و بابت آن حقوقی نیز دریافت نمی‌کنند. یعنی اگر فریلنسری بخواهد چند روزی استراحت کند، پولی دریافت نمی‌کند.

عدم دریافت مزایای قانونی

فریلنسرها از بیمه درمانی، بیمه تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی، حقوق تعطیلات و مرخصی با حقوق بهره‌مند نیستند. حتی این افراد مزایای مانند عیدی، سنوات و پاداش دریافت نمی‌کنند. فریلنسرها به میزانی که کار می‌کنند، درآمد دارند. اگر بخواهید خودتان را بیمه کنید نیز باید هزینه بیشتری برای این کار بپردازید. اما اگر کارمند شرکتی باشید، حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنید، بسیار کمتر است.

حال که با مزایا و معایب فریلنسرها آشنا شدید، می‌توانید انتخاب کنید که به صورت فریلنسر به کسب درآمد بپردازید یا خیر. هر فردی با داشتن مهارت و تخصص می‌تواند به عنوان یک فریلنسر شروع به کار و کسب درآمد کند. فریلنسر بودن هم مانند بقیه مشاغل نیاز به کسب مهارت و دانشی دارد که هر فرد به مرور زمان می‌تواند به آن مسلط شود. آموختن این مهارت‌ها به افزایش درآمد فریلنسرها کمک بزرگی می‌کند و آن‌ها را در بهبود مهارت‌های ارتباطی، افزایش اعتماد به نفس، ارتباط با کارفرمایان مختلف، جذب مشتری، توانایی زمانبندی پروژه و دریافت حق الزحمه یاری می‌رساند.

فریلنسینگ قدم بزرگی است و مستلزم تعهد و مسئولیت‌پذیری است. اگر در کارهای خود علاوه بر نظم و ترتیب، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید، می‌توانید کسب و کار خود را بسازید. برای موفقیت در کار خود باید مدام در حال یادگیری و پیشرفت باشید تا بتوانید خود را ارتقا دهید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

9 پاسخ

  1. برای کسب درآمد به روش فریلنسری وب سایت پارس‌ فریلنسر فارسی و برای حرفه‌ای ها پارس‌فریلنسر انگلیسی را پیشنهاد می دهم.

    با سپاس

  2. سلام یک وب سایت خوب فریلنسری دیگه هم هست پشتیبانیش واقعا خوبه و کارمزدش هم پایین.
    کارینت

  3. ممنونم. بنظرم داشتن یک حرفه خوب و مسلط بودن در ان بتواند ما رو بعنوان فریلنسر با درامد خوبی مواجه کند چون الان شرکتها چندرغاز حقوق میدن که نمیصرفه مگر شرکت خیلی خوب باشی

  4. سلام .
    ممنون از مطلب خوبتون
    خواستم بگم من تازه کار فریلنسری تولید محتوا رو شروع کردم . اولین پروژه ام را از پلتفرم بومران گرفتم و خیلی راضی ام

  5. سلام و درود ب شما
    خوب بود

    ب نظر من در مورد سایت هایی مثل پونیشا – کار لنسر – دوری جاب تو حوزه آگهی های فریلنسری توضیح بدید

  6. تو پلتفرم فریلنسری دیجیتال مارکتینگ بومران میشود پروژه دریافت کرد و از مزایای مثل بیمه و قرارد داد بهره مند شد

    1. خیلی خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده محمد عزیز.

  7. انصافا فریلنسری برای افراد متخصص خیلی بهتر از استخدام شدنهپ
    من یک ساله فریلنسری شروع کردم و از زمان کارمندی خیلی برام بهتر بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *