Search
Close this search box.

چگونه یک کسب‌و‌کار اینترنتی واقعی راه‌اندازی کنیم؟ (آموزش کامل)

چگونه کسب‌و‌کار اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟

راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی به فرایند شروع و اجرای یک کسب‌و‌کار با استفاده از اینترنت می‌پردازد.

فهرست مطالب

خوشبختانه با گسترش تکنولوژی‌های نوین و پیشرفت فضای آی‌تی و فناوری کشور تقریبا هم‌اکنون تمام ما به اینترنت مناسب از نظر سرعت و کیفیت دسترسی داریم، افراد زیادی از پتانسیل این فضا برای کسب درآمد و راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین استفاده می‌کنند، در این آموزش از همیار آی‌تی قصد داریم با هم یکی از بهترین شیوه‌ها را بررسی کرده و به صورت گام‌به‌گام و عملی آن را برای شما توضیح دهیم.

کسب و کار اینترنتی

مطمئنا شما نیز تا به‌حال با تبلیغاتی رو به رو شده‌اید که از شما می‌خواهند با خرید یک پکیج، اسرار کسب درآمد از اینترنت را بیاموزید و میلیونر شوید! از همین ابتدا باید به شما بگوییم چنین چیزی در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست، تنها کسی که در این بین ثروتمند خواهد شد، همان فروشنده‌ی پکیج است.

کسب‌و‌کار اینترنتی دقیقا چیست؟

در کل می‌توان روش‌هایی که منجر به کسب درآمد از اینترنت می‌شوند را کسب‌و‌کار اینترنتی نامید، اما در اینجا منظورمان از کسب درآمد، کسب درآمد زرد و بی‌کیفیت نیست، در حقیقت می‌خواهیم یک فعالیت مفید راه‌اندازی کرده و خودمان آن‌را مدیریت کنیم، به همین دلیل آن‌را کسب‌و‌کار می‌نامیم!

چرا باید یک کسب و کار آنلاین داشته باشیم؟

اگر به هر دلیلی احتیاج دارید درآمد خود را افزایش دهید کسب درآمد آنلاین بهترین روش برای شما خواهد بود، فرقی نمی‌کند، شاید یک کسب و کار فیزیکی دارید ولی می‌خواهید خدمات خود را به افراد بیشتری معرفی کنید، یا کارمند هستید و حقوق فعلی‌تان کفاف خرج و مخارج زندگی‌تان را نمی‌دهد و یا شاید دانشجو یا خانه‌دار هستید و دوست دارید برای خود یک درآمد مناسب دست‌و‌پا کنید.

همچنین به زودی شاهد این خواهیم بود که تمام فعالیت‌های روزمره‌مان در اینترنت انجام شود، پس اگر شما هم می‌خواهید همراه این موج جدید حرکت کنید باید بخشی از خدمات خود را در فضای آنلاین ارائه دهید، در غیر این صورت کسب‌و‌کارتان محکوم به شکست خواهد بود!

چگونه می‌توانیم از اینترنت کسب درآمد داشته باشیم؟

راه‌های بسیار زیادی برای کسب درآمد از اینترنت وجود دارد، به عنوان مثال راه‌اندازی یک کانال تلگرام یا صفحه‌ی اینستاگرام پرطرفدار، اما با قاطعیت می‌توان گفت این راه‌ها موقتی بوده و پس از مدتی افت خواهند کرد، راه حل بهتر و دائمی راه‌اندازی یک وبسایت است!

کسب درآمد از اینترنت

شما با داشتن یک وبسایت می‌توانید مهارت‌های خود را در اختیار میلیون‌ها نفر قرار داده و در ازای آن به کسب درآمد بپردازید، مطمئنا همه‌ی ما در یک مهارت به‌خصوص حرفه‌ای هستیم و می‌توانیم آن را به دیگران آموزش دهیم، جالب است بدانید افراد بسیاری به این مهارت و تجربه احتیاج داشته و حاضرند به راحتی برای یادگیری آن هزینه کنند!

شما با آموزش مهارت‌های تخصصی خود به سایرین نه‌تنها به دیگران کمک کرده‌اید بلکه می‌توانید در ازای آن کسب درآمد نیز داشته باشید و ضمنا در آینده کسب و کار خود را گسترش داده و به شغل اصلی خود تبدیل کنید.

آیا رویای یک‌شبه میلیونر شدن حقیقت دارد؟

پاسخ به این سوال قطعا خیر است!‍ راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی نیز سختی‌های مخصوص به خود را دارد، همانطور که ما نیز در این آموزش به هیچ‌وجه قصد نداریم راه‌های یک‌شبه میلیونر شدن را به شما بیاموزیم، بلکه می‌خواهیم روش صحیح راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین را با هم بررسی کرده و قدم به قدم آن را برای شما توضیح دهیم تا در پایان خودتان بتوانید یک کسب‌و‌کار حرفه‌ای و اصولی راه‌اندازی کنید.

حال که تا حدودی با مفاهیم و پیش‌نیازهای ذهنی راه‌اندازی یک کسب و کار آشنا شدیم وقت آن است آموزش‌ کسب درآمد آنلاین را شروع کنیم، راهکار پیشنهادی ما تولید محتوا است!

تولید محتوا چیست؟

مقاله‌ای که هم‌اکنون درحال مطالعه‌ی آن هستید یک محتواست، یک محتوا از نوع متن و تصویر!

فایل‌های مالتی‌مدیایی که در محیط اینترنت با آن‌ها سروکار داریم محتوا هستند، محتوا می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، محتوای متنی، تصویری، صوتی یا ویدئویی، به طور کلی می‌توان گفت محتوا همان چیزیست که باعث انتقال اطلاعات و تجربیات می‌‌شود.

تولید و خلق محتوا

یکی از پرطرفدارترین انواع محتوایی که این روزها به شدت مورد استقبال افراد قرار گرفته محتوای آموزشی است، مقاله‌ای که شما هم‌اکنون در حال مطالعه‌ی آن هستید نیز نوعی محتوای آموزشی به شمار می‌رود.

چگونه می‌توان با تولید محتوا کسب درآمد داشت؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، افراد زیادی در دنیا به آموزش احتیاج دارند، از ساده‌ترین مفاهیم گرفته تا مفاهیم بسیار حرفه‌ای و تخصصی، شما می‌توانید با تولید محتوای مناسب به راحتی به کسب درآمد از اینترنت بپردازید، اجازه دهید این فرایند را گام‌به‌گام برای شما شرح دهیم:


گام اول
علاقه‌ و استعداد خود را بیابید!


بدون داشته علاقه به هیچ‌وجه در کار خود موفق نخواهید بود، پس در اولین گام علاقه و استعداد خود را پیدا کنید، کمی فکر کنید…

به چه چیزی علاقه‌مندید و می‌توانید خیلی خوب آن را به دیگران آموزش دهید؟ مطمئنا اگر کمی وقت گذاشته و به توانایی‌های خود بیندیشید یک تخصص قابل قبول در خود خواهید یافت، به عنوان مثال می‌توانید خیلی خوب با مجموعه برنامه‌های آفیس کار کنید؟ برنامه‌نویسی بلدید؟ از تعمیرات خودرو سررشته دارید؟ آشپزی بلدید؟ صنایع دستی می‌سازید؟ فرقی نمی‌کند در چه زمینه‌ای مهارت و تخصص دارید، مطمئن باشید افرادی هستند که علاقه دارند این مهارت را از شما بیاموزند، کافی است سری به موتور جستجوی گوگل بزنید و خودتان ببینید چه عباراتی توسط مردم جستجو شده است، پس در اولین گام باید مهارت خود را به خوبی بشناسید.


گام دوم
به فکر راه‌اندازی یک وبسایت باشید!


هرچند می‌توانید در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی نیز به تولید محتوا بپردازید، اما شبکه‌های اجتماعی هیچگاه نمی‌توانند جای یک وبسایت را برای شما پر کنند، شما با داشتن یک سایت می‌توانید به راحتی محصولات خود را بفروشید، سایتتان را به یک درگاه بانکی متصل کنید و از همه مهم‌تر روی سئوی آن کار کنید.

برای اینکه بیشتر با اهمیت وبسایت آشنا شوید یک مثال برای شما می‌زنیم، وقتی به دنبال پاسخ یک سوال می‌گردید یا احتیاج دارید درباره‌ی موضوعی اطلاعات به دست آورید در اولین گام چکار می‌کنید؟

اکثر ما در چنین شرایطی به سراغ موتور جستجوی گوگل رفته و نیاز خود را آن‌جا جستجو می‌کنیم، تا به حال دیده‌اید که هنگام جستجو، گوگل صفحات اینستاگرام یا تلگرام را به شما پیشنهاد دهد؟

طراحی وبسایت

اگر قصد دارید یک کسب و کار حرفه‌ای داشته باشید در اولین گام باید به فکر راه‌اندازی یک وبسایت برای خود باشید، در کنار آن می‌توانید از قدرت شبکه‌های اجتماعی نیز برای بهبود و افزایش مخاطبین سایت خود بهره‌مند شوید.

چگونه می‌توانیم یک سایت داشته باشیم؟

قبلا در یک آموزش کامل مراحل گام به گام ساخت وبسایت را توضیح داده‌ایم، برای مشاهده‌ی آن می‌توانید به آموزش (چطور می‌توانیم یک وبسایت درست کنیم) مراجعه کنید، اما به طور خلاصه به شما می‌گوییم که می‌توانید با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای آماده‌ای مثل وردپرس خودتان یک وبسایت رایگان ایجاد کنید، البته اگر در سایتتان به امکانات حرفه‌ای احتیاج دارید باید برای آن کمی هزینه کنید، ضمن اینکه شما باید به صورت سالیانه مبلغی را برای هزینه‌ی هاست و دامنه‌ی سایتتان پرداخت کنید.

وردپرس چیست و چگونه کار می‌کند؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) رایگان است که می‌توانید به راحتی آن را دانلود کرده و در هاست خود نصب کنید، بدین ترتیب بدون نیاز به دانش فنی خاصی می‌توانید وبسایت مورد نظر خود را در چند دقیقه راه‌اندازی کنید، البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر قصد راه‌اندازی یک سایت بسیار حرفه‌ای با امکانات خاص دارید باید دانش فنی قابل قبولی در این زمینه داشته باشید، اما در صورتی که قصد راه‌اندازی یک سایت محتوا محور را دارید می‌توانید با استفاده از وردپرس به سادگی و بدون پرداخت هزینه‌‌ای خاص آن را برای خود ایجاد کنید، اگر دوست دارید بیشتر در این خصوص بدانید، همین حالا آموزش آشنایی با وردپرس را بخوانید.

هاست و دامنه چیست؟

هاست به فضایی در محیط اینترنت اطلاق می‌شود که می‌توانید اطلاعات سایت خود را در آن ذخیره کرده و به آن‌ها دسترسی داشته باشید، بدون وجود یک هاست شما نمی‌توانید سایت خود را به صورت آنلاین در شبکه‌ی اینترنت بارگذاری کنید.

دامنه، یعنی آدرس اینترنتی یک وبسایت، به عنوان مثال Google.com دامنه‌ی گوگل و Hamyarit.com دامنه‌ی سایت همیار آی‌تی است، توصیه می‌کنیم با توجه به موضوع فعالیت و کسب‌و‌کار خود یک نام دامنه‌ی مناسب برای فعالیت‌تان انتخاب کنید، با توجه به شرکت ارائه کننده‌ی هاست و دامنه هزینه‌های متفاوتی در این بخش قابل پرداخت است، شما باید این مبلغ را به صورت دوره‌ای (ماهیانه، سالیانه و…) تمدید کنید.

شاید با خواندن این بخش کمی گیج شده باشید و سوالات زیادی در ذهنتان شکل گرفته باشد، نگران نباشید، شما می‌توانید مقاله‌ی آشنایی با هاست و دامنه اطلاعات کاملی در این خصوص کسب کنید.


گام سوم
شروع به تولید محتوا کنید!


حال که بستر مورد نیاز کسب‌و‌کارتان را فراهم کردید وقت آن است دست‌به‌کار شده و شروع به تولید محتوا کنید، درباره‌ی آن‌چه تخصص دارید بنویسید و آن را به دیگران آموزش دهید، در صورت توان از آموزش خود یک فایل صوتی یا ویدئویی تهیه کرده و آن را نیز در اختیار مخاطبین‌تان قرار دهید، این روزها اکثر افراد تاب و توان مطالعه‌ی یک متن طولانی را ندارند و ارائه‌ی آموزش به صورت یک فایل صوتی یا ویدئویی می‌تواند یک نکته‌ی مثبت و مزیت برای کسب و کار شما محسوب شود.

تولید محتوای هدفمند

برای شروع کار حتی می‌توانید از تلفن همراه‌تان برای ضبط صدا یا تصویر خود استفاده کنید، همچنین اگر ظاهر شدن جلوی دوربین برای شما دشوار است می‌توانید آموزش مورد نظر خود را در قالب یک فایل پاورپوینت آماده کرده و با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوصی که وجود دارد از محیط دسکتاپ خود فیلم‌برداری کرده و از روی آن برای مخاطبین‌تان توضیح دهید.


گام چهارم
تلاش زیادی کنید!


همانطوری که پیش‌تر نیز به شما گفتیم، یک‌شبه پولدار شدن رویایی بیش نیست، برای به موفقیت رسیدن کسب و کارتان لازم است در ابتدای امر به سختی تلاش کنید، حداقل روزانه 6 ساعت روی وبسایتتان وقت گذاشته، در آن تولید محتوا کنید و سپس محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا افراد بیشتری با شما و کسب‌و‌کارتان آشنا شوند، همچنین بد نیست به مرور با اصول سئو نیز آشنا شوید تا بتوانید ترافیک بیشتری را به وبسایت خود جذب کنید.

سئوی وبسایت به چه معناست؟

سئو به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شود که به موتورهای جستجو مثل گوگل کمک می‌کند تا بهتر محتوای سایت شما را دیده و آن را در صدر نتایج خود نمایش دهند، اگر همین الان یک عبارت را در گوگل جستجو کنید، در صفحه‌ی اول با سایت‌های مختلفی رو‌به‌رو خواهید شد، سایتی که در صدر نتایج گوگل نمایش داده می‌شود از سئوی بهتری برخوردار است، حتما می‌دانید هرچه یک سایت در نتایج جستجو جایگاه بالاتری داشته باشد کلیک‌های بیشتر و در نتیجه بازدیدکنندگان بیشتری نیز دریافت خواهد کرد!


گام پنجم
کمی صبر کنید!


اگر تمام مراحل را به خوبی انجام داده باشید و با قدرت به تولید محتوا بپردازید، حدودا با گذشت 6 ماه کم‌کم بازدیدکنندگان قابل قبولی برای سایتتان جمع خواهید کرد و تازه قسمت شیرین ماجرا برای شما شروع خواهد شد، آن هم چیزی نیست جز کسب درآمد!

چگونه می‌توانیم از سایت خود کسب درآمد کنیم؟

راه‌های زیادی برای کسب درآمد از وبسایت وجود دارد، از فروش محصول و آموزش گرفته تا قرار دادن تبلیغات در سایت، این مورد دقیقا به شما بستگی خواهد داشت که مدل درآمدی خود را بر چه اساسی انتخاب کرده باشید، در ادامه ما چند نمونه بیزینس مدل که یک وبسایت محتوا محور می‌تواند از آن‌ها استفاده کند را برای شما شرح می‌دهیم.

مدل کسب درآمد از فروش محصول

در این روش شما در کنار محتوای رایگانی که برای مخاطبین خود منتشر می‌کنید، یکسری پکیج آموزشی، که می‌تواند شامل فایل صوتی، ویدئو، کتاب الکترونیک و… باشد تهیه می‌کنید و آن‌ها در سایت خود به فروش می‌رسانید، لازمه‌ی این مدل کسب درآمد جلب اعتماد مخاطبین است، شما باید چنان محتوای باکیفیتی به کاربران خود ارائه دهید که مجاب شوند پکیج‌های آموزشی شما را خریده و استفاده کنند.

نقطه‌ی قوت این مدل درآمدی این است که شما یکبار فایل آموزشی را تهیه می‌کنید و به صورت نامحدود آن را به فروش می‌رسانید، به عنوان نمونه از سایت‌های با این مدل درآمدی می‌توان به وبسایت فرادرس اشاره کرد که از فروش آموزش ویدئویی به درآمد قابل توجهی رسیده است.

کسب درآمد از اشتراک ویژه‌ی سایت

یکی دیگر از مدل‌های درآمدی که به شدت برای سایت‌های محتوا محور مناسب بوده و می‌تواند درآمد بسیار عالی را برای شما به همراه داشته باشد، فروش اشتراک ویژه در سایتتان است، به این ترتیب که در کنار محتوای رایگانی که منتشر می‌کنید، بخشی از محتوای خود را به صورت ویژه و در ازای پرداخت حق اشتراک (هفتگی، ماهیانه، سالیانه و…) در اختیار کاربران قرار می‌دهید، مطمئن باشید اگر محتوای خوب و ارزشمندی داشته باشید مخاطبین‌تان از شما استقبال کرده و حق اشتراک سایت شما را تهیه خواهند کرد،

مزیت این روش درآمدی نسبت به روش قبلی این است که در صورت ارائه‌ی محتوای ارزشمند، هر ماه مبلغ قابل توجهی به صورت ثابت کسب خواهید کرد و احتیاجی به فعالیت اضافه نخواهید داشت، فرض کنید 1000 کاربر در سایتتان دارید و تنها 100 نفر از آن‌ها اقدام به تهیه حق اشتراک ماهیانه کنند، حال اگر حق اشتراک 10هزار تومانی در سایت خود ارائه دهید، در ماه حدود 1 میلیون تومان درآمد ثابت خواهید داشت، تازه این فقط درآمد حال از 100 کاربر است، مطمئنا با گسترش فعالیتتان تعداد این افراد بسیار بیشتر خواهد شد و در نتیجه درآمد شما نیز افزایش می‌یابد.

یکی از وبسایت‌هایی که با این شیوه به کسب درآمد می‌پردازد و به شدت در کار خود موفق است، وبسایت متمم می‌باشد، این وبسایت با فروش حق عضویت دوره‌ای کسب درآمد می‌کند.

کسب درآمد از نمایش تبلیغات در سایت

یکی از راه‌های دیگری که می‌توانید با استفاده از آن به کسب درآمد بپردازید، قرار دادن تبلیغ وبسایت‌های دیگر در سایتتان است، اگر کاربران زیادی در سایت خود داشته باشید شرکت‌های متعددی از شما می‌خواهند تبلیغ آن‌ها را در ازای پرداخت مبلغی مشخص در سایتتان قرار دهید، به عنوان یک نمونه سایت موفق در این زمینه می‌توان به وبسایت زومیت اشاره کرد، فکر می‌کنید زومیت برای قرار دادن یک بنر تبلیغاتی در سایت خود چه هزینه‌ای دریافت می‌کند؟

جالب است بدانید هزینه‌ی ارزان‌ترین تبلیغ بنری در سایت زومیت از 1 میلیون تومان شروع می‌شود، این مبلغ برای جایگاه‌های اصلی سایت مثل هدر و صفحه‌ی اصلی مبلغی بیش از 20 میلیون تومان برای 1 ماه است، حال اگر سری به این سایت بزنید و تعداد تبلیغات موجود در آن را بشمارید خودتان با یک حساب سرانگشتی می‌توانید به درآمد غیر قابل تصور این سایت تنها از تبلیغات پی ببرید!

در سایتتان به دیگران مشاوره بدهید!

به یاد دارید که در ابتدای کار به شما گفتیم در موضوعی که متخصص آن هستید فعالیت کنید؟ اگر شما در یک موضوع خاص تخصص داشته باشید می‌توانید به راحتی اقدام به ارائه‌ی مشاوره کرده و افرادی که به علم شما نیاز دارند را راهنمایی کنید، البته در ازای دریافت حق مشاوره!

چه چالش‌هایی پیش روی شماست؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که موضوعی را برای کسب و کارتان انتخاب کنید که خواهان داشته باشد، هرچند به شما توصیه کردیم به دنبال علاقه‌ی خود بروید، اما شما باید این علاقه را به گونه‌ای تدوین کنید که تعداد سرچ قابل قبولی در نتایج جستجوی گوگل برای آن وجود داشته باشد، پس قبل از اینکه کسب‌و‌کارتان را راه‌اندازی کنید، نیازهای بازار را به خوبی بشناسید و در همان حوزه فعالیت کنید.

به عنوان نکته‌ی دیگر، به شما توصیه می‌کنیم حتما در ابتدای کار، فعالیت خود را در یک زمینه‌ی کوچک متمرکز کنید، به عنوان مثال به جای اینکه از اول موضوعات گسترده‌ای را در سایت خود قرار دهید، تنها روی یک نقطه‌ی خاص از بازار متمرکز شوید، اصطلاحا در علم بازاریابی به این فرایند بازاریابی گوشه‌ای یا نیچ‌مارکتینگ (Niche Marketing) گفته می‌شود.

نیچ‌مارکتینگ چگونه باعث موفقیت شما می‌شود؟

بازاریابی گوشه‌ای (Niche Marketing) یعنی در ابتدای فعالیت خود گوشه‌ی کوچکی از بازار را مورد هدف قرار دهید، اجازه دهید این موضوع را در قالب یک مثال برای شما شرح دهیم:

فرض کنید قصد دارید یک سایت در حوزه‌ی آی‌تی و فناوری راه‌اندازی کنید (دقیقا مانند همیار آی‌تی) در چنین شرایطی بهتر است به جای اینکه مانند ما تمام حوزه‌های IT را تحت پوشش خود قرار دهید، از یک گوشه‌ی بازار شروع کرده و به آرامی کسب‌و‌کار خود را گسترش دهید، مثلا می‌توانید به صورت خاص روی مباحث برنامه‌نویسی کار کنید و پس از اینکه به اهداف و چشم‌اندازهای خود رسیدید کسب‌و‌کارتان را گسترش داده و به سایر مباحث نیز وارد شوید.

بازاریابی گوشه‌ای یا نیچ مارکتینگ

اینکار به شما کمک می‌کند خیلی ساده‌تر بتوانید در حوزه‌ی فعالیت خود رشد کرده و در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید، همچنین به دلیل تمرکز بر یک زمینه‌ی خاص امکان خدمت‌دهی بسیار با کیفیت‌تری را به مخاطبین خود خواهید داشت و این نکته به یک مزیت رقابتی برای شما تبدیل خواهد شد!

با وجود رقبای سرسخت در کسب‌و‌کارمان چه کنیم؟

شاید یکی دیگر از سوالاتی که برای شما به‌ وجود می‌آید حضور رقبای سرسخت در حوزه‌ی کاریتان باشد، در چنین شرایطی چه راهکاری وجود دارد؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است، شما باید یک مزیت رقابتی نسبت به رقیب خود داشته باشید! در ضمن وجود رقیب یک نکته‌ی مثبت است، چرا که اگر هیچ رقیبی نداشته باشید احتمالا نشان‌دهنده‌ی این است که ایده‌ی مورد نظرتان هیچ بازار هدفی نداشته، مطمئن باشید با وجود رقبای بزرگ نیز می‌توانید موفق شوید، به شرط آن‌که یک مزیت رقابتی خوب و قابل قبول داشته باشید.

مزیت رقابتی در کسب‌و‌کار به چه معناست؟

به زبان ساده، مزیت رقابتی یعنی وجه تمایز شما نسبت به رقبا، چه چیزی در کسب‌و‌کارتان ارائه می‌دهید که شما را نسبت به رقیب خود جلو بیندازد؟ افراد زیادی می‌خواهند دقیقا یک نمونه‌ی مشابه از استارتاپی که قبلا به وجود آمده را ساخته و در آن موفق شوند، اما نکته‌ی مهمی که وجود دارد این است که بدون داشتن یک مزیت رقابتی هیچگاه موفق نخواهند شد…

بنابراین سعی کنید قبل از شروع هر گونه اقدامی در ابتدا ایده‌ی خلاقانه یا مزیت رقابتی خود را شناسایی کرده و پس از آن اقدام به راه‌اندازی کسب‌و‌کارتان کنید.

من چندین ایده دارم، کدام را اجرا کنم؟

اگر چند ایده‌ی مختلف در ذهن دارید و در عین حال به تمام آن‌ها نیز علاقه‌مندید، هیچگاه همه‌ی آن‌ها را با هم شروع نکنید، چرا که با این‌کار تمرکز خود را از دست داده و همه‌ی آن‌ها با شکست مواجه خواهند شد، شما باید در ابتدا یک ایده را انتخاب کرده و روی آن کار کنید، هنگامی که اولین ایده به نقطه‌ی مطلوب و مورد انتظارتان رسید می‌توانید به سراغ ایده‌ی بعدی خود رفته و آن را شروع کنید.

در نهایت، چه نوع کسب‌و‌کاری راه‌اندازی کنیم؟

علاوه‌بر مواردی که در این آموزش شرح دادیم، راهکارهای فراوان دیگری نیز برای کسب درآمد از محیط اینترنت برای شما فراهم است، از فروش محصولات و کالاهای فیزیکی گرفته تا ایجاد یک استارتاپ جدید و خلاقانه یا ارائه یک سرویس واسطه برای افزایش راحتی و آسایش کاربران اینترنتی، نکته‌ی مهم خود شما هستید، در اولین قدم استعداد و توانایی‌های خود را شناسایی کنید، در مرحله‌ی بعد نیازهای کاربران را شناسایی کرده و در راستای برطرف کردن آن نیاز گام بردارید، با انجام این فرمول موفقیت شما حتمی خواهید بود.

بهترین روش‌های کسب درآمد از اینترنت در دوران دانشجویی

اگر دانشجو هستید مطمئنا بارها و بارها به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید در این دوران برای خود کسب درآمد داشته باشید، اینترنت در دنیای امروزه‌ی ما به جز جدایی ناپذیری از زندگی‌ها تبدیل شده است، شما روزانه چند ساعت از وقت خود را در اینترنت و فضای مجازی سپری می‌کنید؟ آیا تا به حال به کسب درآمد از اینترنت آن هم در دوران دانشجویی خود فکر کرده‌اید؟ در ادامه‌ی این مقاله از همیار آی‌تی، قصد داریم چندین روش ساده را برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی دانشجویی، به شما معرفی کنیم.

هرچند راه‌های مختلفی برای کسب درآمد در دوران دانشجویی وجود دارد اما ما در این آموزش قصد داریم روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که تنها با استفاده از اینترنت و یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ قابل انجام هستند و احتیاجی به فضای خاص یا سرمایه‌ی اولیه‌ی زیادی ندارند.

1. تولید محتوا کنید

تولید محتوا برای وبسایت‌ها کار چندان دشواری نخواهد بود، به خصوص اگر در زمینه‌ی تخصصی خود فعالیت داشته باشید، تولید محتوا می‌تواند شامل ترجمه، تالیف و حتی بازنویسی محتوا از سایر وبسایت‌ها باشد، برای شروع این کار می‌توانید به وبسایت‌هایی که نویسنده استخدام می‌کنند مراجعه کرده و شرایط آن‌ها را برای تولید محتوا بررسی کنید.

کسب‌و‌کار اینترنتی

ضمن اینکه این روزها ارزش محتوای خوب و با کیفیت خیلی بالاست، اگر بتوانید به خوبی از پس این کار بر بیایید مطمئنا خواهید توانست تولید محتوا را به عنوان شغل اصلی و دائمی خود نیز انتخاب کنید، تنها کافیست به خوبی اصول و قواعد این کار را فرا بگیرید.

همچنین شما می‌توانید وبسایت خودتان را راه‌اندازی کرده و در آن به تولید محتوا بپردازید، در این صورت کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کرده و به نوعی برای آینده‌ی خود نیز سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید.

2. تایپیست شوید

تایپ کردن متون یکی از شیوه‌های کسب درآمد است که برای انجام آن تنها به یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ احتیاج دارید، شرکت‌های زیادی هستند که به شخصی احتیاج دارند تا متون مورد نظر آن‌ها را تایپ کرده و سر وقت تحویل دهد.

کسب‌و‌کار اینترنتی

فرقی نمی‌کند خانم هستید یا آقا، در هر صورت می‌توانید وقت آزاد خود را به تایپ کردن اختصاص دهید و در ازای آن پول دریافت کنید، برای شروع می‌توانید به وبسایت‌های فریلنسری مثل پونیشا سر بزنید یا به بخش استخدام اپلیکیشن‌هایی مانند دیوار و شیپور مراجعه کنید.

شاید این کار در ابتدا چندان پر درآمد به نظر نرسد، اما به عنوان یک شغل نیمه‌وقت برای دوران دانشجویی گزینه‌ی ایده‌آلی خواهد بود،‌ اگر می‌خواهید سرعت تایپتان را افزایش دهید به آموزش تایپ 10 انگشتی که چندی پیش در همیار آی تی منتشر کرده بودیم مراجعه کنید.

اگر با اصول صحیح تایپ کردن آشنا باشید نه تنها از این کار لذت خواهید برد، بلکه همزمان مهارت‌های فنی و تخصصی خود را افزایش داده و در عین حال از آن کسب درآمد هم می‌کنید!

3. کار ترجمه انجام دهید

یکی از بهترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در دوران دانشجویی خود انجام دهید ترجمه‌ی متون مختلف به خصوص متون تخصصی رشته‌ی خودتان است، چه در بین هم‌کلاسی‌ها و چه در خارج دانشگاه، افرادی هستند که از پس ترجمه‌ی متون مورد نیاز خود برنمی‌آیند یا وقت کافی برای انجام آن را ندارند، شما می‌توانید با کمی جستجو این‌گونه افراد را یافته و در ترجمه‌ی متون با آن‌ها همکاری داشته باشید.

کسب‌و‌کار اینترنتی

شاید بهترین زمان برای یادگیری این حرفه نیز دقیقا دوران دانشجویی شما باشد، چرا که دانشجویان تا حدودی با مقالات و محتوای تخصصی رشته‌ی خود سر و کار دارند، پس از این فرصت استفاده کرده و زمان خود را به ترجمه‌ی متون اختصاص دهید و در ازای آن برای خود کسب درآمد داشته باشید.

علاوه بر این موارد، سازمان‌ها و مراکز بسیاری هستند که برای ترجمه‌ی نوشته‌ها، اسناد و نامه‌های خود به یک مترجم احتیاج دارند، حتی برای شروع می‌توانید به امور اداری دانشگاه خود مراجعه کنید و در صورت امکان کار ترجمه‌ی تخصصی را برای دانشگاه خود نیز انجام دهید.

4. پشتیبانی وبسایت‌ها

شرکت‌های بسیار زیادی هستند که به شخصی برای پشتیبانی و به‌روزرسانی وبسایت خود احتیاج دارند، شما به عنوان پشتیبان یک وبسایت می‌توانید وظایفی همچون محتوا گذاری، ارسال خبر، درج محصولات، بررسی ترافیک وبسایت یا حتی بخشی از فعالیت‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ آن‌ها را بر عهده بگیرید و در ازای آن دستمزد مشخصی دریافت نمایید.

کسب‌و‌کار اینترنتی

پشتیبانی یک وبسایت کار چندان سختی نخواهد بود، چراکه معمولا اکثر وبسایت‌ها از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) استفاده می‌کنند و شما می‌توانید با صرف اندکی وقت نحوه‌ی کار با آن‌ها را یاد بگیرید و به راحتی از پس پشتیبانی یک وبسایت بر بیایید.

اگر می‌خواهید بیشتر با وظایف و مسئولیت‌های یک پشتیبان وبسایت آشنا شوید می‌توانید سری به بخش استخدام اپلیکیشن‌های دیوار و شیپور بزنید، آنجا تعداد زیادی شرکت را پیدا خواهید کرد که به یک پشتیبان برای وبسایتشان احتیاج دارند.

5. فروش محصول و خدمات در اینستاگرام

بله تیتر را درست خواندید، اینستاگرام! هرکدام از ما روزانه زمان زیادی از وقت خود را در این شبکه‌ی اجتماعی می‌گذرانیم، آیا می‌دانستید تا به این لحظه بیش از 24 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام فعال هستند؟ پس چرا از این پتانسیل بزرگ کاربران برای کسب درآمد خود استفاده نمی‌کنید؟

کسب‌و‌کار اینترنتی

شما می‌توانید با راه‌اندازی یک صفحه برای خود در اینستاگرام به راحتی محصولات و خدمات خود را به جامعه‌ی مخاطبین‌تان معرفی کرده و آن‌ها را به فروش برسانید، این محصولات می‌توانند شامل وسایل دست‌ساز یا حتی خدماتی که در بالا اشاره کردیم باشند، به عنوان مثال می‌توانید خدمات تایپ یا ترجمه‌ی خود را در اینستاگرام تبلیغ کرده و بدین ترتیب خود را به کاربران اینستاگرام معرفی نمایید.

در صورتی که خودتان محصولی برای فروش یا ارائه ندارید هم می‌توانید با همکاری در فروش به کسب درآمد برسید، یعنی محصولات و خدمات دیگران را به فروش رسانده و در ازای آن مبلغی را (به صورت درصد یا توافقی) دریافت نمایید.

هرچند ما راه‌اندازی یک صفحه‌ی اینستاگرام برای یک کسب و کار رسمی و بلند مدت را پیشنهاد نمی‌کنیم، اگر قصد راه‌اندازی یک کسب و کار دائمی و بلند مدت را برای خود دارید توصیه می‌کنیم یک وبسایت برای خود ایجاد کنید، چرا که در این صورت کنترل کامل آن دست خود شما خواهد بود و همچنین می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های سئو و بازاریابی محتوایی، وبسایت خود را به درآمد قابل قبولی برسانید.

با راهکارهایی که می‌توانید به کمک آن‌ها از اینترنت کسب درآمد داشته باشید آشنا شدیم، همچنین یاد گرفتیم به عنوان یک دانشجو چطور می‌توانیم کارهای پاره‌وقت و درآمدزا برای خود پیدا کنیم، آیا شما هم تا به حال تجربه‌ی درآمدزایی اینترنتی داشته‌اید؟ نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما و کاربران همیار آی‌تی به اشتراک بگذارید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

34 پاسخ

  1. سلام اگر بخواهیم یک سایت آموزشی هم متنی هم ویدیویی با امکاناتی که داخل ذهنمون هست بسازیم توی اون موفق بشیم باید چیکار کنیم؟
    میخوایم خودمون برنامه نویسی اش کنیم…میشه راه و مقاله های توی سایت که میدونید مفیدن رو بهمون بگید؟

    1. برای شروع هاستی که میخوایم بگیریم چه مشخصاتی داشته باشه خوبه؟

  2. سلام میخواستم بدونم اگه کسی توانایی در محتوانویسی داشته باشه میتونه در سن پایین هم شروع به این کار کنه؟مثلا16 سالگی؟

    1. بله، سرویس‌های زیادی برای تولید محتوا وجود داره، اگر صرفا به تولید محتوا علاقه‌مند هستید، می‌تونید از سایت ویرگول استفاده کنید (افراد زیادی در این سایت مینویسن)
      اگر هم دوست دارید یک سایت برای خودتون داشته باشید می‌تونید با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای خودتون یک وبسایت ساده ایجاد کنید و داخلش شروع به تولید محتوا کنید، اگر صرفا علاقه‌مند به نوشتن هستید و می‌خواین روی تولید محتوا تمرکز کنید به نظر من همون ویرگول می‌تونه انتخاب خوبی برای شما باشه.

    1. سلام فرزاد عزیز، امیدواریم حالتون خوب باشه.
      راه‌های متفاوتی برای کسب درآمد از یک وبسایت وجود داره، مثلا درج تبلیغات، فروش پکیج‌های آموزشی، فروش حق اشتراک و عضویت ویژه، مشاوره دادن به کاربران و…
      در صورتی که به کسب درآمد از اینترنت علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنم حتما مقاله‌ی زیر رو مطالعه کنید:
      https://www.hamyarit.com/blog/internet-business/

    2. وبلاگ رو خودم درست کنم یا میتونین جایی رو پیشنهاد کنین؟

    3. سلام فرهاد عزیز، بله قطعا، مهم‌ترین عامل برای محتوانویسی اینکه که چندین بار بنویسید تا دستتون راه بیفته و اتفاقا ۱۶ سالگی زمان خیلی خوبی هست که شروع کنید (خود من حدودا در همین سن شروع کردم با یک وبلاگ ساده)

    4. وبلاگ رو خودم درست کنم یا میتونین جایی رو پیشنهاد کنین؟

  3. سلام در تکمیل فرم ساخت سایت هرچه ایمیلم رو میزنم نمیشه چکار کنم؟

    1. سلام، لطفا منظورتون رو واضح‌تر بیان کنید، تکمیل فرم سایت کجا منظورتون هست؟

  4. با ارز سلام و خسته نباشید خدمت شما
    مثلا اگر یک سایت بسازیم و تولید محتوا کنیم در آمدمون در ماه چقدر میشه؟ مثلا الان خود شما که برای این سایت تولید محتوا می کنید ماهانه چقدر در آمد دارید؟

    1. سلام دوست گرامی

      سوالتون یه مقداری کلی هست، درآمدتون بستگی داره به اینکه موضوع مورد نظرتون چقدر پتانسیل داشته باشه و مخاطبین هدفتون چه افرادی باشند، تولید محتوا مستقیما برای شما درآمدزایی نمی‌کنه، شما با تولید محتوا بازدیدکنندگان رو جذب سایتتون می‌کنید و به این ترتیب می‌تونید از سایتتون درآمد داشته باشید، مثلا می‌تونید یک فروشگاه در کنار سایتتون داشته باشید و محصولات آموزشی بفروشید، یا اینکه تبلیغات در سایتتون درج کنید،‌ که همه‌ی این موارد بستگی به میان بازدید سایت شما داره.

      اگر بخوام یک درآمد حدودی بهتون بگم، معمولا به صورت میانگین نرخ تبدیل وبسایت‌های محتوا محور حدودا 1 درصد هست، یعنی از هر 100 نفر بازدید کننده یک نفرشون فعالیت مد نظر شما رو انجام میدند (می‌تونه خرید محصول باشه یا کلیک روی تبلیغات و…) حالا دیگه با توجه به این اعداد و ارقام می‌تونید خودتون محاسبه کنید، برای اینکه سایتتون به تعداد بازدید قابل‌قبولی برسه، حدودا 6 ماه زمان لازمه که باید تولید محتوای منظم انجام بدید (محتوای هدف‌مند و سئو شده) بعد از این مدت به‌آرومی درآمدتون شروع میشه و به مرور زمان افزایش پیدا می‌کنه،‌ اگر وقت بگذارید و صبر داشته باشید می‌تونید در ماه به درآمد قابل‌قبولی برسید، اما همونطوری که گفتم محتواتون باید هدفمند باشه و در زمینه‌ای کار کنید که مخاطب داشته باشه.

      در خصوص سوال آخرتون،‌ درآمدزایی روی همیار آی‌تی از اهداف اصلی و اولویت ما نبوده (به همین دلیله که هیچ تبلیغی هم روی سایت قرار ندادیم) اما در حال حاضر از فروش آموزش‌های ویژه درآمد داریم.

      موفق باشید

  5. سلام تولید محتوا یعنی چی مثلا چه چیزایی میتونه باشه اگه ممکنه چندتانمونه مثال بزنید ممنون و اینکه آیا باروزی ۶ساعت کارکردن واقعامیشه کسب درامدکنی ازاینترنت میلاماهی دوسهومیلیون داشت تشکر

    1. سلام دوست عزیز
      برای اینکه بتونید به درآمد قابل قبولی برسید لازمه که حوزه‌ی فعالیت درستی رو انتخاب کنید، در حقیقت اگر شما در حوزه‌ای فعالیت کنید که مخاطب چندانی نداره و کسی دنبالش نیست مشخصا درآمد چندانی هم نخواهید داشت، اما اگر حوزه‌ی فعالیتتون رو درست انتخاب کنید و برای مدت حدود 1 سال به‌اندازه‌ی کافی روی سایتتون وقت بگذارید و مطابق با اصول سئو تولید محتوا انجام بدید، بله می‌تونید به درآمدی حتی بیشتر از ماهی ۲ ۳ میلیون برسید.

  6. یعنی الان از طریق این روش میشه از اینترنت پول در بیارم؟

    1. سلام، اگر به اندازه‌ی کافی تلاش و پشتکار داشته باشید بله، می‌تونید کسب‌و‌کار اینترنتی خودتون رو راه‌اندازی کنید و درآمد داشته باشید.

  7. سلام من تازه با سایت خوب شما آشنا شدم، سایتتون خیلی عالیه، واقعا ممنون.
    یک سوال داشتم بعضیا میگن وردپرس خوب نیست و سایت بهتره برنامه نویسی بشه؟ از نظر شما این حرف درسته مهندس گوهری؟ وردپرس خوبه یا نه؟

    1. سلام، با سپاس از لطف شما.
      وردپرس برای وبسایت‌های محتوا محور بهترین گزینه هست، تا وقتی که پروژه دیتابیسی نباشه و احتیاجی به تغییر در دیتابیس کار نباشه وردپرس می‌تونه به عنوان یک گزینه‌ی بسیار خوب و مقرون به صرفه در نظر گرفته بشه.
      توصیه‌ی من برای سایت‌های محتوا محور وردپرس هست.

    2. ببخشید منظورتون از سایت محتوا محور چیه؟ مگه همه سایها محتوا داخلشون نیست؟

    3. منظورم سایت‌هایی هست که بیشتر روی تولید محتوای متنی فعالیت دارند و حالت وبلاگی دارند، مثل همیار آی‌تی، اینجور سایت‌ها رو بهشون میگن محتوا محور.

    4. آهان متوجه شدم
      از راهنماییتون ممنونم جناب مهندس

  8. بسیار عالی
    اتفاقا من هم الان در چنین شرایطی هستم . این آموزش خیلی کمکم کرد.
    امیدوارم هرچه از خداوند میخواهید بهتون بده .
    با آموزش های عالیتون اینگونه به مردم کمک میکنید.

    1. دلمون خوشه چون مثل شما منتظر نیستیم دولت برامون کاری انجام بده

    2. خوشحالیم که آموزش مورد استفادتون قرار گرفته دوست عزیز.
      با آرزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی برای شما.

  9. ای بابا دلتون خوشه …
    کار و درامد کجا بود تو این وضع اقتصاد

  10. مثل همیشه یه مطلب آموزشی فوق العاده جذاب ممنون از تیم همیار، کارتون درسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *