Search
Close this search box.

نرخ تعامل (Engagement) چیست و چطور می‌توانیم آن را بهبود دهیم؟

نرخ تعامل (Engagement) چیست؟

نرخ تعامل نشان‌دهنده میزان مشارکت و ارتباط مخاطبان با محتوا یا خدمات است. این مفهوم نشان می‌دهد که چقدر مخاطبان به محتوا یا فعالیت شما علاقه‌مند هستند و به چه میزان با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

فهرست مطالب

فرقی ندارد که می‌خواهید فالوورهای پیج اینستاگرام‌تان را افزایش داده یا قرار است فروش‌تان از طریق سایت را بالا ببرید. در هر حال مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده موفقیت‌تان، نرخ تعامل یا همان Engagement Rate است. پس باید حسابی در مورد آن اطلاعات داشته باشید؛ در این مقاله بعد از اینکه به شما توضیح دادیم تعامل چیست و چه اهمیتی در دنیای کسب و کارهای آنلاین دارد، یک راهنمای جامع افزایش نرخ اینگیجمنت در اختیارتان می‌گذاریم. با همیار آی‌تی همراه باشید.

تعامل (Engagement) چیست؟

اجازه بدهید اول ببینیم تعامل یعنی چه؟ دهخدا در فرهنگ‌نامه‌اش معانی مختلفی برای کلمه تعامل انتخاب کرده؛ داد و ستد کردن، سروکار داشتن و… اما به نظر بهترین کلمه‌ای که می‌تواند تعامل را معنی کند، کلمه “واکنش” است!  در واقع تعامل آن واکنشی است که مخاطب در اینستاگرام نسبت به پیج شما دارد. مثلا همان لایک، کامنت، اشتراک گذاری، بازدید و دایرکت، اینها همه‌شان از جمله فاکتورهای تعامل هستند.

تعامل (Engagement) چیست؟

البته تعامل صرفا به اینستاگرام ختم نمی‌شود، بلکه آن کامنتی که مخاطب در وب سایت‌تان می‌گذارد، همان واکنشی که نسبت به تصویرتان در شبکه اجتماعی پینترست دارد، یا اصلا همان کلیک کردنش روی یک لینک داخلی، تعامل محسوب می‌شود؛ تعامل صرفا یک فاکتور نیست، بلکه چند فاکتور واکنش مخاطبان نسبت به رسانه و محتوای رسانه شماست!

مفهوم نرخ تعامل (Engagement Rate) در وب چیست؟

تا اینجا با تعامل آشنا شدیم، اما مفهوم دیگری به اسم نرخ تعامل یا اینگیجمنت رِیت هم وجود دارد که باید آن را بشناسیم. اینکه تعداد نرخ تعامل چیست، به این برمی‌گردد که منظورتان نرخ تعامل در چه رسانه‌ای باشد؟

مثلا نرخ تعامل در سایت، نسبت افرادی است که در سایت‌تان یک واکنش یا تعامل نشان داده‌اند به نسبت کل بازدیدکنندگان. یعنی اگر از 1 هزار نفر بازدیدکننده، 100 نفرشان کارهایی مثل اشتراک‌گذاری، نوشتن کامنت، کلیک روی لینک و… کرده‌اند، نرخ تعامل صفحه‌تان 10 درصد بوده.

اما در مورد شبکه‌های اجتماعی. خب راستش را بخواهید بررسی نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی به دلیل وجود فاکتورهای تعامل بیشتر، کمی پیچیده‌تر است. تا جایی که مثلا حساب کردن نرخ تعامل اینستاگرام خودش چندین فرمول مختلف دارد! اما خب رایج‌ترین فرمول در اینستاگرام و البته دیگر شبکه‌های اجتماعی، این فرمول است:

فرمول محاسبه‌ی نرخ تعامل (Engagement) در اینستاگرام

این یعنی اگر پستی از پست‌های شما 50 لایک، 25 اشتراک گذاری و 25 کامنت گرفته در حالی که کلا 1000 نفر بازدیدکننده (Impressions) داشته، نرخ تعامل آن پست برابر با 10 درصد بوده.

اهمیت تعامل یا اینگیجمنت چیست؟

اصولا ما آدم‌ها تا زمانی که دقیقا ندانیم یک چیز چرا اهمیت دارد، برایش توجهی هم قابل نیستیم. بالاتر هم گفتیم که موفقیت در دنیای آنلاین، ارتباط زیادی با تعامل مخاطبان دارد. فرقی هم ندارد که رسانه‌تان یک وب‌سایت فروشگاهی است، یک پیج اینستاگرام است یا اصلا یک اکانت لیندکدین، اما چرا؟ چه ارتباطی بین موفقیت و نرخ تعامل وجود دارد؟ ببینید، اینستاگرام، گوگل، توییتر، فیسبوک و همه رسانه‌ها و موتورهای جستجوی دیگر، یک وظیفه دارند و یک هدف:

  • وظیفه: رساندن بهترین محتوا به کاربر
  • هدف: افزایش زمان ماندگاری کاربر در رسانه

این ابزارها و رسانه‌ها برای اینکه بتوانند وظیفه‌شان را انجام داده و به هدف‌شان برسند، باید بتوانند محتوای خوب از بد را تشخیص بدهند. چون در صورتی موفق خواهند بود که بتوانند این محتوای خوب را به‌دست کاربران برسانند. برای تشخیص آن، ابتدا این رسانه‌ها از ربات‌ها کمک گرفتند. مثلا خود گوگل سال‌ها به چیزی که هوش مصنوعی‌اش می‌گفت اعتماد می‌کرد و اینستاگرام هم نظر ربات‌هایش را به عنوان معیار شناخت محتوا در نظر می‌گرفت.

نرخ تعامل یا Engagement چیست؟

اما در نهایت همه آنها فهمیدند که هنوز هوش مصنوعی‌ها و ربات‌های‌شان نمی‌توانند تشخیص بدهند که چه محتوایی بهتر از دیگر محتواهاست و علاوه بر این، خیلی از کاربران با استفاده از تکنیک‌های مختلف، ربات‌های‌شان را دور می‌زنند. بنابراین به فاکتور دیگری رجوع کردند: تعامل!

از نظر این رسانه‌ها، اگر محتوایی خوب باشد، تعامل زیادی می‌گیرد پس این همان محتوایی است که باید به‌دست کاربر برسد. این یعنی گوگل اگر متوجه شد که تعامل کاربران در فلان مقاله سایت شما زیاد است، آن را به صفحه اول می‌برد، اینستاگرام پست‌هایی که بیشترین اشتراک‌گذاری و کامنت بگیرند را وارد اکسپلور می‌کند، توییتر نیز به همین شکل…

ارتباط تعامل و فروش آنلاین

تا اینجا صرفا از اثری که تعامل بر رشد رسانه شما می‌گذارد باخبر شدیم. اما اینگیجمنت مزیت بسیار مهم دیگری هم دارد: فروش! از خودتان سوال می‌کنم: حاضرید به برندی اعتماد کنید که تا الان یک بار هم نامش را نشنیده‌اید یا برندی که قبلا چندین بار به صفحات مجازی‌شان سر زده‌اید، زیر پست‌های‌شان کامنت گذاشته‌اید، مدیرانش به نظرات شما پاسخ داده‌اند؟

در واقع تحقیقات و البته تجربه در دنیای وب نشان داده‌اند که نرخ تبدیل مخاطب به خریدار در کسب و کارهای آنلاینی که بیشترین تعامل مخاطب را جذب کرده‌اند، بسیار بیشتر از دیگر کسب و کارها بوده. اصلا تا الان از خودتان پرسیده‌اید چرا خیلی از سایت‌ها دائما از ما می‌خواهند شبکه‌های اجتماعی‌شان را فالو کنیم یا اینکه آدرس ایمیل‌مان را برای‌شان بفرستیم؟

جواب این است: افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی و همینطور در ایمیل مارکتینگ، راحت‌تر از جذب تعامل در سایت است، به همین دلیل آنها شما را به این رسانه‌ها دعوت می‌کنند تا با افزایش تعامل، احتمال تبدیل شدن‌تان به خریدار را افزایش بدهند! اگر کسب و کار آنلاینی دارید و به فکر افزایش فروشش هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله سفر مشتری را هم بخوانید. این مقاله با مقاله تعامل که در حال خواندنش هستید ارتباط زیادی دارد.

تایید اجتماعی (Social Proof)

یکی دیگر از مسیرهایی که تعامل می‌تواند از طریقش باعث افزایش فروش و رشد یک کسب و کار آنلاین شود، تایید اجتماعی (Social Proof) است؛ تایید اجتماعی در واقع آن خصلت ما انسان‌هاست که علاقه داریم کاری را انجام بدهیم که قبلا هم افراد دیگری آن را انجام داده‌اند. این یعنی وجود 10 کامنت زیر پست اینستاگرام شما، هم باعث می‌شود دیگر مخاطبان ترغیب به کامنت دادن شوند و هم اینکه مخاطبان علاقه‌مند به خرید، به شما اعتماد کرده و با خیال راحت به فروشگاه‌تان بیایند.

آموزش افزایش اینگیجمنت در وب

با این‌همه تاثیری که تعامل در موفقیت یک کسب و کار آنلاین دارد، قطعا باید برای افزایشش تلاش کنیم. پس در ادامه، مسیر افزایش نرخ تعامل در رسانه‌های آنلاین را به شما آموزش می‌دهیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

1. قدم اول، شناخت مخاطب است!

اگر دقت کرده باشید، ما در هیچ قسمتی از این مقاله از کلمات خیلی تخصصی و سخت استفاده نکردیم. چرا؟ چون ما مخاطبان‌مان را می‌شناسیم و می‌دانیم که اغلب آنها دوست دارند با زبانی ساده مطالب را یاد بگیرند. حالا اگر مخاطبان‌مان صرفا مدیران کسب و کارهای بزرگ یا اصلا نویسندگان و ویراستاران بودند، قطعا ‌لحن‌مان را کمی رسمی‌تر از الان انتخاب می‌کردیم، چراکه آن مخاطب با آن لحن ارتباط بیشتری برقرار می‌کند.

البته شناخت مخاطب صرفا برای انتخاب لحن نیست، زمانی که شما مخاطب را بشناسید، متوجه می‌شوید که باید چه محتوایی منتشر کنید، چه تصاویری در آن قرار بدهید، چقدر حین تولید محتوا جدی یا شوخ‌طبع باشید، از چه مثال‌هایی استفاده کنید و… . همه این چیزها که از شناخت مخاطب سرچشمه می‌گیرند، در نهایت به افزایش نرخ تعامل و اینگیجمنت سایت و شبکه‌های اجتماعی شما ختم می‌شود. اگر دوست دارید در مورد شناخت مخاطبان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، مقاله پرسونا چیست را بخوانید.

2. مخاطب، گرسنه محتوای شما نیست!

اگر یادتان باشد، 6/7 سال پیش زمانی که یک کلمه را در گوگل جستجو می‌کردیم، باید چند سایت مختلف را باز می‌کردیم تا در نهایت یک محتوای به‌درد‌بخور پیدا کنیم. در واقع ما مخاطبان آن روزها، گرسنه محتوای مفید بودیم. اما امروز چه؟ امروز مایی که در حال نوشتن این مقاله هستیم، باید تمامی سعی‌مان را بکنیم که از 10 نتیجه اول رقبا در گوگل، محتوای قدرتمندتری داشته باشیم.

چراکه کمی ضعف کافی است تا مخاطب با یک کلیک به عقب برگشته و به سایت رقیب‌مان وارد شود. در اصل امروز دیگر مخاطب گرسنه محتوای ما نیست، بلکه ما گرسنه توجه او هستیم. بنابراین در هر رسانه‌ای که بازاریابی محتوا می‌کنید، بدانید تا وقتی محتوای‌تان باکیفیت نباشد، تعامل که هیچ، حتی نمی‌توانید 5 ثانیه توجه مخاطب را هم جلب کنید!

3. از مخاطبان بخواهید!

چند خط بالاتر از شما خواستیم به مقاله سفر مشتری سر بزنید. در حالی که می‌توانستیم خیلی راحت فقط در بخشی از متن نامش را بنویسیم و به مقاله مورد نظر لینکش کنیم. چرا این کار را کردیم؟ چون تحقیقات نشان داده‌اند که درخواست مستقیم از کاربر، تاثیر بیشتری روی عمل او دارد. با توجه به این، پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش اینگیجمنت سایت و رسانه‌تان شما هم از مخاطب درخواست کنید. مثلا:

  • درخواست برای ورود به یک مقاله مرتبط
  • درخواست برای لایک کردن پست
  • درخواست برای اشتراک‌گذاری پست یا مقاله
  • درخواست برای کامنت گذاشتن

دقت کنید، درخواست کردن از مخاطب که در دنیای بازاریابی دیجیتال با اسم CTA شناخته می‌شود، همیشه هم قرار نیست متنی باشد، بلکه می‌توانید با یک تصویر در انتهای پست‌های اینستاگرام یا یک عکس گرافیکی با متن کوچک، از مخاطبان درخواست انجام عملی را داشته باشید. مثلا اگر دقت کنید، در انتهای همین مقاله ما با یک ظاهر گرافیکی از شما درخواست کرده‌ایم به عضویت جامعه مخاطبان‌مان دربیایید!

4. لطفا از ویدیو غافل نشوید!

دقت کرده‌اید پربازدیدترین سایت جهان بعد از گوگل، یوتیوب است؟ یک سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو… همینطور پربازدیدترین سایت ایران هم آپارات است! باز هم یک سرویس اشتراک‌گذاری ویدیو… چرا؟ چون مخاطبان امروزی دیگر مثل قبل حال و حوصله خواندن متن را ندارند و با تصاویر و صوت ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند.

همین موضوع هم باعث شده تعامل و اینگیجمنت در محتواهای ویدیویی به‌شدت بیشتر از دیگر انواع محتوا باشد. با توجه به این، پیشنهاد می‌کنیم حتما به فرمت ویدیو در محتواهای سایت و دیگر رسانه‌ها اهمیت زیادی بدهید. همینطور اگر حوصله داشتید، کمی در مورد بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ اطلاعات کسب کنید.

5. به زمان انتشار محتوا دقت کنید!

جالب است بدانید که خیلی مواقع صرفا زمان انتشار محتوای شما در اینستاگرام، می‌تواند باعث افزایش شدید نرخ تعامل کاربران شود. چرا؟ چون در بعضی ساعات شبانه روز مخاطبان فعالیت بیشتری در اینستاگرام دارند و اگر در همان زمان پست بگذارید، احتمال مشاهده پست بالا می‌رود.

البته اینکه دقیقا چه زمانی باید پست منتشر کنیم به شناختی برمی‌گردد که قبلا از مخاطبان پیدا کرده و متوجه شده‌اید که ساعات فراغت‌شان چه زمانی است. اما خود اینستاگرام در بخش Insight یک سری آمار به شما می‌دهد که می‌تواند دید خوبی در مورد رفتار کاربران‌تان در این شبکه اجتماعی و زمان مناسب پست‌گذاری به شما بدهد.

6. دست روی احساسات مخاطبان بگذارید!

اگر دقت کرده باشید، خیلی از پیج‌های زرد اینستاگرامی یک ویدیو عادی را دانلود می‌کنند، یک داستان احساسی دروغ برایش می‌سازند و منتشرش می‌کنند. به این ترتیب نرخ تعامل‌شان به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. مثلا ویدیویی از یک پلنگ که به بچه گوساله رحم می‌کند، در حالی که در واقعیت، پلنگ در حال بازی کردن با شکار است و بعد از چند دقیقه آن را می‌خورد!

به نظرتان اگر این ویدیو با داستان واقعی‌اش منتشر شود، اصلا تعاملی جذب می‌کند؟ خیر! اما احساسات باعث افزایش تعامل این پست و کلا همه محتواها می‌شود. البته نه‌اینکه مثل پیج‌های زرد اقدام به ایجاد محتوای فیک کنید، اما اگر توانایی نوشتن متن احساسی، عنوان احساسی یا تولید محتوایی را دارید که احساسات مخاطبان را برانگیزد، حتما این کار را انجام بدهید.

7. پست‌ها را منقضی نکنید!

می‌دانستید یکی از راهکارهای تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری دوباره (Repost) محتواهای قدیمی است؟ با توجه به اینکه در شبکه‌های اجتماعی پست‌ها در اکانت شما پایین رفته و از دید مخاطبان مخفی می‌شوند، می‌توانید آن محتواهایی که قبلا تعامل خوبی داشته‌اند را باز هم منتشر کنید.

چرا که قبلا این محتواها با تعداد اندک مخاطبان شما توانسته‌اند تعامل خوبی جذب کنند. بنابراین الان که مخاطبان بیشتری دارید، قطعا نرخ اینگیجمنت بیشتری هم خواهند داشت، به قول وبسایت اینفلوئنسر مارکتیگ‌هاب این محتواها مثل معدن طلا هستند پس به راحتی از کنارشان عبور نکنید.

8. تجربه‌ی کاربری (UX) را دسته کم نگیرید!

یو ایکس (UX) به معنی تجربه کاربری سایت شماست. مثلا اگر مخاطبی بخواهد صفحه درباره ما سایت شما را پیدا کند اما به دلیل قرار دادن لینکش در یک جای نامعلوم به زحمت بیوفتد، یا اگر سرعت پایین سایت‌تان باعث آزار کاربر شود، در واقع تجربه کاربری سایت‌ ضعیف بوده. اگر بخواهیم در مورد UX صحبت کنم، باید چند برابر همین مقاله توضیحات بنویسیم؛ اما به‌طور خلاصه مورادی مثل سرعت سایت، طراحی ظاهری، دسترسی راحت به منو و لینک‌ها و همچنین بهینه‌سازی سایت برای موبایل از جمله مواردی هستند که می‌توانند تجربه‌ی کابری بهتری به مخاطبین شما ارائه کنند.

9. ایمیل مارکتینگ کنید

اگر می‌خواهید یک کمپین بلندمدت برای افزایش فروش و افزایش تعامل در سایت داشته باشید، به سراغ ایمیل مارکتینگ بروید! در ایمیل مارکتینگ سعی می‌کنیم به بهانه‌های مختلفی مثل ارسال یک فایل آموزشی، تخفیف و… ایمیل مخاطبان را گرفته و سپس ارتباط‌مان را با آنها گسترش بدهیم، این‌کار را اصطلاحا تبدیل مخاطب به سرنخ بازاریابی می‌نامند؛ به این ترتیب نه‌تنها راحت‌تر محصولات را به آنها می‌فروشیم، که به دلیل ارتباط نزدیک‌تر، احتمال واکنش نشان دادن‌شان نسبت به برندمان را بیشتر می‌کنیم.

10. برای افزایش نرخ تعامل، سوال کنید

خب همیشه هم که قرار نیست مخاطبان همینطوری بعد از مطالعه پست یا مقاله شما اقدام به کامنت گذاشتن برای‌تان کنند. پس کمی باید خلاقیت به خرج بدهیم؛ یکی از این خلاقیت‌ها، سوال کردن از مخاطب است؛ اما چه سوالاتی؟ به عنوان نمونه:

  • جواب این معما چیست؟
  • چه کسی این شعر را خوانده؟
  • شما هم دوستی مثل این فرد دارید؟
  • اگر سوالی در مورد موضوع دارید، مطرح کنید،
  • نظرتان در مورد این مقاله چیست؟
  • آیا شما هم تجربه مشابهی دارید؟

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید نرخ تعامل و اینگیجمنت رسانه‌های‌تان را افزایش بدهید، از اهمیت بررسی آمار غافل نشوید. شما می‌توانید با ابزارهای رایگانی مثل سرچ کنسول و همینطور گوگل آنالیتیکس، رفتار کاربران در سایت و هر صفحه از آن را بررسی کرده و با توجه به بازخوردی که می‌گیرید، تکنیک‌های گفته شده را برای افزایش نرخ تعامل اجرایی کنید؛ در این مقاله ابتدا فهمیدیم که اینگیجمنت چیست و بعد از آشنایی با اهمیتش، مهم‌ترین تکنیک های افزایش نرخ تعامل را یاد گرفتیم. در نهایت اگر سوال و نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستیم.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *