Search
Close this search box.

نحوه‌ی افزودن پاورقی و منابع به مایکروسافت ورد

فهرست مطالب

اگر در حال نوشتن یک مقاله‌ی کامل در نرم‌افزار مایکروسافت ورد باشید حتما به درج پاورقی و منابع نوشته احتیاج پیدا می‌کنید، در ادامه با همیار آی تی همراه باشید تا با هم به بررسی این‌گونه رفرنس‌ها پرداخته و بدانیم چگونه می‌توانیم آن‌ها را به سند متنی مایکروسافت ورد خود بیفزاییم.

نحوه‌ی افزودن پاورقی به مایکروسافت ورد

برای افزودن پاورقی به صفحه‌ای از مایکروسافت ورد ابتدا نشانگر ماوس خود را پس از کلمه‌ی مورد نظر (که قصد دارید در پاورقی در مورد آن توضیح دهید) قرار دهید، سپس وارد تب References شده و بر روی گزینه‌ی Insert Footnote کلیک کنید. (این مراحل را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید)

Capture

پس از انجام این مراحل به انتهای صفحه هدایت خواهید شد و می‌‌توانید در آن‌جا توضیح یا متن دلخواه خود را بنویسید.

برای افزودن هر پاورقی این کار را انجام دهید (شماره‌ها به ترتیب افزایش خواهند یافت)

نحوه‌ی افزودن EndNote به سند متنی در مایکروسافت ورد

EndNote یا یادداشت پایانی عملکردی مشابه با پاورقی دارد با این تفاوت که متن مورد نظر را به انتهای نوشته (در صفحه‌ی پایانی) می‌افزاید، نحوه‌ی به کارگیری این امکان دقیقا مشابه‌ با پاورقی‌هاست با این تفاوت که باید در تب References و در بخش Footnotes بر روی گزینه‌ی Insert Endnote کلیک کنید!

نحوه‌ی افزودن منابع (نقل قول) به نوشته در مایکروسافت ورد

برای افزودن منبع به بخشی از نوشته‌ی خود پس از اینکه نشانگر موس را در محل مورد نظر قرار دادید وارد تب References شده و در بخش Citations & Bibliography بر روی گزینه‌ی Insert Citation کلیک کنید تا با صفحه‌ای مانند شکل زیر مواجه شوید، که در ادامه به توضیح بخش‌های اصلی آن خواهیم پرداخت.

افزودن منابع (نقل قول) به سند متنی مایکروسافت ورد (برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید)
افزودن منابع (نقل قول) به سند متنی مایکروسافت ورد (برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید)

در اولین بخش این پنجره با گزینه‌ی Type of Source مواجه خواهید شد، در این قسمت به کمک فهرست کشویی نوع منبع مورد نظر خود را مشخص کنید، گزینه‌های متعددی قابل انتخاب هستند شامل کتاب، گزارش، وبسایت و… در اینجا ما به صورت پیشفرض گزینه‌ی کتاب (Book) را انتخاب کرده‌ایم، سایر گزینه‌ها نیز به صورت مشابه قابل تنظیم هستند.

در بخش Language زبان مورد نظر نوشته قابل انتخاب است، با توجه به زبان متنی که می‌نویسید آن‌را انتخاب کنید.

با توجه به نوع رفرنس‌نویسی که برای مایکروسافت ورد خود انتخاب کرده‌اید تعدادی فیلد برای شما نمایش داده می‌شود، که باید آن‌ها را تکمیل کنید تا منبع‌نویسی شما به صورت صحیح انجام شود، در تصویر بالا فیلد Author به معنای نام نویسنده می‌باشد (شما می‌توانید نام چندین نویسنده را درج کرده و آن‌ها را با علامت سمیکالن “;” جدا کنید)، گزینه‌ی Title برای نوشتن نام عنوان کتاب، گزینه‌ی Year سال انتشار و… .

در حالت عادی تنها فیلدهای اصلی برای شما نمایش داده می‌شود، برای نمایش سایر فیلدها تیک گزینه‌ی Show All Bibliography Fields را بزنید، با انجام اینکار سایر فیلدهای منبع‌نویسی نیز برای شما نمایش داده می‌شود، به یاد داشته باشید پر کردن گزینه‌های ستاره دار برای نوشتن یک منبع صحیح الزامی است ولی تکمیل سایر فیلدها به صورت دلخواه است.

همچنین در قسمت Tag name می‌توانید یک برچسب (تگ) یکتا و منحصربه‌فرد برای منبع خود انتخاب کنید.

در پایان با کلیک بر روی گزینه‌ی Ok منبع مورد نظر شما به نوشته افزوده خواهد شد.

نمایش خودکار تمام منابع استفاده شده در انتهای مقاله

حال که منابع مورد استفاده‌ی خود را در جای‌جای متن خود درج کردید می‌توانید به راحتی و به صورت کاملا خودکار لیستی از آن‌ها را در قسمت مورد نظر خود (معمولا در انتهای نوشته) نمایش دهید، برای اینکار کافیست در تب References و در بخش Citations & Bibliography بر روی گزینه‌ی Bibliography کلیک کنید و در نهایت یکی از قالب‌های پیشفرض را انتخاب کنید.

Untitled
برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید.

در پایان این آموزش شما باید مهارت‌های زیر را کسب کرده باشید:

  • نحوه‌ی افزودن پاورقی (شامل Footnote و EndNote) به نوشته
  • نحوه‌ی افزودن منابع و نقل‌قول‌ها به نوشته
  • نمایش منابع مورد استفاده به صورت خودکار

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

12 پاسخ

  1. با درود بی پایان
    متن طولانی ار ورد رو نوشتم که پر از پاورقی و فهرست هست
    شوربختانه وقتی تبدیل به پی دی اف میکنم نتیجه با چیزی که در ورد می بینم متفاوت هست و پاورقی ها به هم ریزد و شماره های پاورقی به متن نزدیک می شود
    متن و شمارگان پاورقی ها انگلیسی هست
    وقتی تنظیمات ادونس رو روی حالت arabic قرار میدم بعد از تبدیل شدن به پی دی اف پاورقی به هم نمی خورد اما شمارگان مطالب و فهرست بجای فارسی لاتین نشان میدهد
    می خوام هنگام خروجی گرفتن پی دی اف دقیق همان چیزی که در ورد می بینم پی دی اف شود و پاورقی به هم نخورد
    چکار باید کنم؟

  2. سلام خسته نباشید.. ببخشید من یه مقاله با ورد2016 تایپ کردم و تبدیلش کردم ب ورد2003… تو سیستم خودم مرتبه..ولی تو سیستم استاد و دوستام نامرتب میاد.. دلیلش چیه؟ با ورد 2003 مرتبه.. یا اصلا راه حلی داره؟..ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام، ساده‌ترین راه برای حل مشکل اینه که فایلتون رو به PDF تبدیل کنید.

    2. باید ورد باشه.. میشه بقیه راه حلارو هم بگید؟ ..حتا نشستم با ورد گوشی منطبقش کردم ولی باز به هم ریخته بود..کمتر از ی هفته وقت دارم

    3. در سربرگ File وارد منوی Option بشید و از اونجا گزینه‌ی Save رو انتخاب کنید، در پنجره‌ای که سمت راست براتون باز میشه تیک گزینه‌ی Embed fonts in the file رو بزنید و یک‌مرتبه فایلتون رو ذخیره کنید، شاید با این‌کار مشکل‌تون حل بشه، اما خب در کل وقتی فایل‌های ورد رو در ورژن‌های مختلف باز می‌کنید معمولا این مشکلات پیش میاد، ورد ۲۰۰۳ خیلی قدیمیه و کار اشتباهیه که اصلا می‌خواین ۲۰۱۶ رو تبدیل کنید به ۲۰۰۳

  3. سلام ، وقت بخیر ، اگر بخواهم متنی از بیرون ورد و از کتابی انتخاب نمایم و به متن اصلی صفحه ی ورد اضافه کنم ، (بدون تایپ کردن) ، باید چکار کنم؟

    1. سلام، متاسفانه من دقیقا متوجه منظورتون نشدم، اگر منظورتون کتاب‌های فیزیکی هست که احتمالا تنها راه تایپ کردنه (البته نرم‌افزارهای تبدیل عکس به متن هم وجود دارند، اما برای زبان فارسی خیلی خوب عمل نمی‌کنند) در خصوص فایل‌های PDF هم برای متون فارسی اگر فایل رو در گوگل‌کروم باز کنید شاید قابل کپی کردن باشه متونش (هرچند اون هم برای زبان فارسی چندان خوب عمل نمیکنه)

  4. سلام. روزتون بخیر
    یه مشکلی برام پیش اومده به هر دری می‌زنم حل نمی شه.
    موقع دوستونی کردن متن پاورقی هم دوستونی می‌شه. چطور می شه فقط متن رو دو ستونی کرد و پاورقی عادی باشه؟ ممنون می شم اگه کمکم کنید.

    1. درود خدمت شما دوست عزیز

      برای اینکار کافیه ابتدا ورد رو به صورت ساده باز کنید (نه با فرمت 2 ستونه) سپس فوتر یا هدر مورد نظرتون رو تعریف کنید و متن مورد نظر خودتون رو بنویسید، بعد متن رو هایلایت کنید ( با موس انتخاب کنید) و روی تب Layout کلیک کرده و از قسمت Column گزینه‌ی Two رو انتخاب کنید، به این ترتیب بدون اینکه فوتر دو ستونه بشه متن شما دو ستونه خواهد بود.

      موفق باشید

  5. سلام.مطالب سایت عالیه.ممنون از سایت مفید شما.موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *