Search
Close this search box.

سرور مجازی اختصاصی (VPS) چیست و چه تفاوتی با سرور اختصاصی دارد؟

سرور مجازی اختصاصی (VPS) چیست؟

سرور مجازی اختصاصی یک نوع سرور است که از یک سرور فیزیکی بزرگ تقسیم شده است تا به چندین سرور مجازی تبدیل شود. هر سرور مجازی دارای منابع مستقلی مانند پردازنده، حافظه و فضای دیسک است و به کاربران امکان اجرای برنامه‌ها و سرویس‌های خود را در یک محیط مستقل فراهم می‌کند.

فهرست مطالب

سرور مجازی اختصاصی سرویس هاستینگ است که به صورت مجازی یک تقلید از سرور Dedicated را در اختیار شما قرار می‌دهد. سرورهای مجازی اختصاصی در سال‌های قبل محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و دلیل اصلی این محبوبیت، دسترسی به ویژگی‌های یک سرور اختصاصی در یک محیط ارزان‌تر است. قابلیت اتکا، امنیت و عملکرد منحصر به فرد منجر شده است تا VPS Hosting استفاده زیادی بین متخصصان پیدا کند و کم کم جایگزین سرورهای قدیمی شود.

سرور چیست؟

یک سرور سخت افزار یا نرم افزاری کامپیوتری است که خدماتی را برای سایر کامپیوترها و کاربران فراهم می‌کند. در این مورد، دیتاسنترها هستند که میزبان برنامه‌های کامپیوتری خواهند بود و سخت افزار موجود در یک دیتاسنتر با اجرای نرم افزار خدمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سخت افزار موجود در سرور ممکن است به صورت اختصاصی باشد یا حتی امکان این وجود دارد که از آن سخت افزار به صورت اشتراکی و برای چند کاربر استفاده شود.

سرور مجازی اختصاصی

مطمئنا کامپیوترهای موجود در سرورها باید قدرت پردازش بالایی داشته باشند تا بتوانند عملیات مورد نیاز را در زمان کوتاهی انجام دهند. در بسیاری از شرایط نیاز است تا در چند لحظه پردازش سنگینی انجام شده و خروجی ارائه شود. البته، ممکن است یک وب سایت داده‌های حجیمی داشته باشد که در این صورت نیاز به فضای ذخیره سازی زیادی است. با این شرایط، قدرت سخت افزاری که با نام سرور خدمات را ارائه می‌دهد، باید در حد قابل قبولی باشد.

نکته مهم این است که نرم افزار اجرایی روی سخت افزار سرور نیز باید قابل اتکا و امن باشد و به همین دلیل است که اکثر سرورهای دنیا از ابزارها و توزیع‌های لینوکس استفاده می‌کنند. سیستم عامل‌های استفاده شده روی سخت افزار سرور باید توانایی مدیریت کاربران متعدد و پردازش عملیات به صورت سریع و بدون خطا را داشته باشد. در حال حاضر، توزیع‌هایی مانند اوبونتو یا ردهت لینوکس از محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها روی سرورها هستند.

دیتاسنتر چیست؟

به بیان ساده، دیتاسنتر مکانی فیزیکی است که سازمان‌ها برای نگهداری داده‌ها و اپلیکیشن‌هایشان از آن استفاده می‌کنند. می‌توان یک دیتاسنتر را مجموعه‌ای از بخش‌های پردازشی و ذخیره سازی اطلاعات به حساب آورد که از مهم‌ترین بخش‌های آن روترها، سویچ‌ها، فضای ذخیره سازی، سرور و کنترل کننده‌ها است. در دنیای کنونی، پیشرفت فناوری باعث شده است تا دیتاسنترها هم پوششی مدرن به خود بگیرند و دیتاسنترهای امروزی به جدیدترین قابلیت‌ها مجهز شده‌اند.

VPS

در صورتی که به یک مرکز داده نگاهی بیندازید، تعداد سرورها و تجهیزات کامپیوتری و شبکه‌ای متعددی را مشاهده خواهید کرد که با پروتکل‌های ارتباطی به هم متصل شده‌اند. مطمئنا، داده‌هایی که روی این مراکز داده ذخیره سازی و در زمان‌های مورد نیاز فراخوانی می‌شود، داده‌های ضروری و حیاتی هستند و نیاز است تا امنیت دیتاسنتر به بهترین حالت ممکن تامین شود. بنابراین، یک دیتاسنتر دارای سیستم‌های امنیتی پیشرفته، سیستم‌های اطفا حریق و زیر ساخت مطمئن است و در مواقع ضروری این محل‌ها می‌توانند از سیستم‌های برق اضطراری نیز استفاده کنند.

دیتا سنترهای کنونی که به صورت مدرن قابلیت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، دارای مزایای متعددی هستند. برای نمونه، شما با استفاده از سرویس‌های جدید می‌توانید به راحتی سیستم را در هر زمانی که خواستید ارتقا دهید و فضای خریداری شده قبلی را در چند دقیقه افزایش دهید. به کارگیری استانداردهای جدید ارتباطی و امنیتی منجر شده است تا از حملات متعدد جلوگیری شود و شما با این قابلیت‌های نوین می‌توانید به ویژگی‌هایی مانند بکاپ منظم، پاسخ دهی سریع و پشتیبانی همه روزه دسترسی داشته باشید.

تفاوت سرور مجازی اختصاصی با سرور اختصاصی

سرور اختصاصی یا Dedicated را می‌توان کامل‌ترین قابلیت برای یک وب سایت به حساب آورد و این سرور به صورت کامل به وب سایتی اختصاص دارد که روی آن قرار خواهد گرفت. با خریداری یک Dedicated Server شما تمامی سرور را در اختیار دارید و مشکلی از نظر افت عملکرد مشاهده نخواهید کرد. سرورهای اختصاصی به قدری قدرتمند هستند که از آن‌ها برای میزبانی سایت‌های پیشرفته و پر بازدید استفاده می‌شود.

برای میزبانی Gameها و نرم افزارهای مهمی مانند نرم افزارهای حسابداری یا CRM از Dedicated Servers استفاده می‌شود و در زمان‌هایی که نیاز به انجام پردازش‌های سنگین است، سرورهای اختصاصی بهترین راه حل به شمار می‌روند. در حالت کلی، یک سرور اختصاصی کاربردهای زیر را دارد:

  • میزبانی سایت‌های پر بازدید 
  • میزبانی به عنوان پلتفرم‌های بازی یا نرم افزارهای سازمانی
  • میل سرورهایی با ظرفیت ارسال و دریافت بالا
  • سرویس‌های اشتراک ویدیو یا فیلم
  • پردازش‌های سنگین در فروشگاه‌های اینترنتی

سرور مجازی اختصاصی نوعی از سرویس‌های میزبانی وب است که هزینه آن مطمئنا نسبت به نوع اختصاصی آن کمتر است اما شما می‌توانید تقریبا قابلیت‌های یکسانی را دریافت کنید. شما با یک سرور مجازی اختصاصی قابلیت‌های متعددی را در اختیار دارید اما می‌توان نواقصی را نیز برای آن بیان کرد. برای مثال، پهنای باند کمتر و امنیت پایین‌تر نسبت به Dedicated Server از معایب سرورهای مجازی اختصاصی هستند. کاربردهای زیر را می‌توان از سرورهای مجازی اختصاصی انتظار داشت.

  • وب سرور برای وب سایت‌های پر بازدید
  • ایمیل سرور برای ارسال تعداد بالای ایمیل‌ها
  • اپلیکیشن سرور برای راه اندازی اپلیکیش‌ها 
  • میزبانی برای راه اندازی نرم افزارهای سازمانی اختصاصی

سرور مجازی اختصاصی چگونه کار می‌کند؟

فناوری استفاده شده در سرور مجازی اختصاصی بسیار جالب است و متخصصان با به کارگیری مجازی‌ سازها از قابلیت‌های سرورهای اختصاصی برای ارائه سرورهای مجازی استفاده می‌کنند. نرم افزار مجازی ساز که روی سرورهای اختصاصی قرار می‌گیرد قابلیت تبدیل آن به بخش‌های کوچک را دارد که همان سرور مجازی اختصاصی خواهند بود.

در واقع، خرید Dedicated Servers بسیار هزینه‌بر است و برای بسیاری از سازمان‌ها خرید آن امکان پذیر نیست. در این شرایط، استفاده از مجازی سازهایی مانند KVM منجر شده است تا در شرایط بهتر و با هزینه‌های پایین‌تری به سرورهای اختصاصی دست پیدا کنیم که عملکرد بهتری نسبت به سرورهای معمولی دارند.

در این روش، بخش‌های جدا شده از سرور Dedicated کاملا مجزا هستند و عملکرد یک بخش روی عملکرد و سرعت سایر بخش‌ها تاثیری ندارد. بنابراین، شما با خیال راحت از کارایی سرور می‌توانید وب سایت یا خدمات آنلاین را روی آن برای مشتریان و مخاطبان ارائه دهید.

چه زمانی نیاز به استفاده از سرور مجازی اختصاصی داریم؟ 

زمانی که تعداد بازدید وب سایت شما رو به افزایش رفت و این میزان از حد مشخصی عبور کرد، شما نیاز خواهید داشت تا به فکر استفاده از سرور مجازی اختصاصی باشید یا پلن‌تان را ارتقا دهید. البته، بسیاری از مدیران وب از همان ابتدای راه اندازی یک وب سایت تصمیم به استفاده از VPS یا Dedicated Server می‌گیرند تا در آینده به مشکل پهنای باند و تعداد بازدید بر نخورند. استفاده کردن از VPSها یا به کار بردن سرورهای معمولی کاملا وابسته به نیازهای شما است و در این مسیر باید وسعت کسب و کارتان را نیز در نظر داشته باشید.

سرورهای مجازی اختصاصی

در صورتی که یک وب سایت اشتراک ویدیویی یا پلتفرم بزرگ را در اختیار دارید که برای آن نیاز به تبادل حجم بالایی از اطلاعات است، مطمئنا از همان ابتدای کار باید به فکر استفاده از سخت افزارهای قدرتمند و اختصاصی باشید. البته، نگرانی از نظر تغییر سرور پس از راه اندازی اولیه وب سایت وجود ندارد و شما با فناوری‌های کنونی امکان ارتقا را در مدت زمان کوتاهی در اختیار دارید.

سرورهای مجازی اختصاصی یا سرورهای اختصاصی قیمت‌های بالاتری دارند اما زمانی که شما با کمبود منابع و عملکرد پردازشی روبرو شوید، باید به فکر چاره باشید. مخصوصا برای سازمان‌های بزرگ و شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های اینترنتی، استفاده از قابلیت‌های جدید اهمیت بیشتری دارد. شرکتی که دارای ده‌ها هزار بازدید کننده در ماه است، بهتر است از مراحل اولیه به سمت استفاده از سرورهای مجازی اختصاصی حرکت کند تا در آینده نیاز به تغییر آن و صرف زمان اضافی برای پیکربندی نباشد.  

چه سایت‌هایی به سرور مجازی اختصاصی نیاز دارند؟ 

وب سایت‌هایی که تعداد بازدید آن‌ها از محدودیت مشخص شده فراتر رفته و به مرور زمان با افت عملکرد مواجه شوند، نیاز دارند تا از ویژگی‌های منحصر به فرد یک سرور مجازی اختصاصی استفاده کنند. این موضوع مخصوصا در مورد وب سایت‌های فروشگاهی که آمار بازدید بالایی در ماه دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در صورتی که به عنوان یک فروشگاه اینترنتی به دنبال راضی نگه داشتن مشتریان خود هستید و نمی‌خواهید مشتریان کنونی را از دست دهید، بهتر است افزایش عملکرد وب سایت و ارائه بهترین قابلیت‌ها را در نظر داشته باشید.

مطمئنا، وب سایت‌های سازمانی که نرم افزارها و اپلیکیشن‌های اختصاصی را به عنوان خدمات در اختیار مشتریان و مخاطبان قرار می‌دهند، نیاز به استفاده از یک سرور مجازی اختصاصی دارند. نرم افزارهای اختصاصی حسابداری یا نرم افزارهای مدیریت ارتباط مشتریان از جمله قابلیت‌هایی هستند که با به کارگیری VPSها می‌توان آن‌ها را به عنوان خدمات منحصر به فرد در اختیار مشتریان قرار داد.

در صورتی که به دنبال راه اندازی یک قابلیت سرور بازی هستید و نیاز به پردازش حجم بالایی از اطلاعات را در کوتاه‌ترین زمان دارید، باز هم شما با استفاده از VPSها می‌توانید به خواسته‌های خود دست پیدا کنید. قابلیت دسترسی به یک ایمیل سرور از دیگر کاربردها است و شما با این روش می‌توانید بدون محدودیت به ویژگی ارسال ایمیل‌های نا محدود و سریع دست پیدا کنید. 

مزایای سرور مجازی اختصاصی

در مقایسه با سرورهای اختصاصی Dedicated، سرورهای مجازی دارای مزیت‌های زیادی هستند اما چند مورد نقص را نیز می‌توان به آن‌ها نسبت داد. مزایای سرور مجازی اختصاصی در نگاه اول هزینه پایین‌تر آن است و در قدم بعدی شما با این قابلیت می‌توانید به پهنای باند بالاتری نسبت به سرورهای معمولی دست پیدا کنید.  

در حالت کلی، می‌توان مزایای این نوع سرورها را به صورت زیر بیان کرد.

  • هزینه‌های پایین نسبت به Dedicated Server
  • عملکرد قدرتمند
  • امنیت بالا
  • پلن‌های قابل تنظیم و قابل ارتقا
  • کنترل بیشتر و همه جانبه
  • قابلیت اطمینان
  • مدیریت کامل
  • افزایش بازدهی
  • امکان مدیریت کامل روی بکاپ

معایب سرور مجازی اختصاصی

سرورهای مجازی اختصاصی نسبت به نوع اشتراکی یا نسبت به سرورهای اختصاصی دارای معایبی نیز هستند. هزینه‌ها در این مورد نسبت به سرورهای اشتراکی مطمئنا بالاتر است و شما برای مدیریت آن نیز لازم خواهید داشت تا دانش فنی و اطلاعات دقیقی از مدیریت VPS داشته باشی.د در واقع، این مشکل VPSها است و شما برای دسترسی به تمامی قابلیت‌های آن و عملکرد منحصر به فرد، باید کانفیگ و پیکربندی دقیقی روی آن داشته باشید.

در بعضی از شرایط، در سرورهای مجازی اختصاصی اگر یک سرور بیش از اندازه از عناصر سخت افزاری استفاده کند، مطمئنا در عملکرد سایرین نیز مشکل به وجود خواهد آمد و این موضوع ممکن است کارکرد را با اختلال روبرو کند. در حالت کلی، اگر به دنبال دسترسی بدون مشکل به منابع و سخت افزار قابل اتکا هستید و در بخش‌های حساس یک وب سایت یا پلتفرم راه اندازی می‌کنید، سرورهای Dedicated گزینه بهتری به شمار می‌روند. 

انواع سرور مجازی اختصاصی

سرور مجازی اختصاصی یا VPS انواع مختلفی دارد و می‌توان برای آن تقسیم بندی‌های متنوعی ارائه کرد. سرورهای مجازی مدیریت شده و مدیریت نشده دو نوع کلی از این قابلیت‌ها هستند و در صورتی که بر اساس سیستم عامل تقسیم بندی انجام شود، سرور لینوکس، ویندوز و میکروتیک از جمله مهم‌ترین نوع VPSها به شمار می‌روند.

سرور مجازی

هر یک از این موارد کاربرد خاصی دارند و استفاده از آن‌ها وابسته به اهداف شما و قابلیت‌هایی است که در آینده به آن نیاز خواهید داشت. تقسیم بندی مهم دیگر بر اساس نوع مجازی ساز است که در این مورد می‌توان سرورهای Xen و KVM را جزو مهم‌ترین‌ها به حساب آورد.

سرور مجازی مدیریت شده

در بسیاری از موارد صاحبان کسب و کار یا یک فروشگاه اینترنتی دارای دانش تخصصی مرتبط با مدیریت هاست نیستند. در این شرایط، بهترین گزینه استفاده از سرورهای مجازی مدیریت شده است چرا که خود شرکت ارائه دهنده هاستینگ مدیریت سرور و مباحث فنی آن را بر عهده خواهد گرفت. در این حالت، شما به راحتی می‌توانید از خدماتی مانند بکاپ گیری، راه اندازی، کانفیگ و … استفاده کنید. شما با این روش یک تیم تخصصی را در اختیار خواهید داشت و در هر زمان که نیاز به پشتیبانی داشته باشید، امکان ارائه خدمات مختلف وجود دارد.

ارائه کنترل پنل سی پنل یا دایرکت ادمین یا دسترسی به خدماتی مانند بکاپ منظم از مزایای این سرورهای مجازی اختصاصی است.

سرور مجازی مدیریت نشده

در سرورهای مجازی مدیریت نشده این شما هستید که باید مدیریت سخت افزار را بر عهده بگیرید و شرکت واسط تنها ارائه دهنده سخت افزار است. در این حالت، شما می‌توانید با هزینه‌های پایین‌تری یک سرور را خریداری کنید اما دقت داشته باشید که نیاز است تا زمان زیادی را نیز برای مدیریت و دسترسی به قابلیت‌های کامل سرور خرج کنید.

مطمئنا در صورتی که شما از سرورهای مجازی مدیریت نشده استفاده کنید نیاز است تا در این مورد دانش تخصصی داشته باشید و در بسیاری از موارد ممکن است مباحث امنیتی نیز پیش بیاید. در صورتی که در مرحله راه اندازی و کانفیگ مشکلاتی وجود داشته باشد، سرور مجازی مدیریت نشده ممکن است دارای مشکلات متعدد امنیتی نیز باشد.

سرور مجازی لینوکس

نوع محبوب سرور مجازی اختصاصی سرورهایی هستند که روی آن‌ها سیستم عامل لینوکس قرار دارد. برای نمونه شما در این موارد می‌توانید از اوبونتو یا توزیع دبیان استفاده کنید و به قابلیت‌های منحصر به فرد آن‌ها دسترسی داشته باشید. لینوکس یک سیستم عامل اپن سورس و قدرتمند از نظر سرعت پردازشی است؛ بنابراین شما پس از استفاده از یک VPS تحت لینوکس به ابزارها و ویژگی‌های متنوعی دسترسی خواهید داشت.

اگر قصد استفاده از سرویس‌هایی مانند Apache یا Nginx را داشته باشید، استفاده از سرور مجازی اختصاصی لینوکس یکی از بهترین گزینه‌ها برایتان خواهد بود. سرعت منحصر به فرد سرورهای لینوکس منجر شده است تا کاربرد آن در دنیای کنونی بسیار زیاد باشد و از نظر امنیتی نیز، لینوکس بهترین پیشنهادها را در مقایسه با سایر سیستم عامل‌ها دارد.

سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز زمانی به کار خواهد آمد که وب سایت شما و بخش بک اند آن با زبان‌های توسعه داده شده مایکروسافت ساخته شده باشد. برای نمونه، اگر وب سایت شما با .NET ساخته شده باشد، به سرور مجازی ویندوز نیاز خواهید داشت. مزیت مهم استفاده از ویندوز در این مورد دسترسی به رابط گرافیکی است و اگر حوصله و زمان کافی برای کار با خط فرمان لینوکس را ندارید، استفاده از گزینه ویندوزی می‌تواند بهترین راه حل برایتان باشد.

البته، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در یک سرور مجازی ویندوز سرعت عملکرد پایین‌تر از نوع لینوکسی است و شما مطمئنا در نسخه لینوکسی عملکرد بهتری را مشاهده خواهید کرد. همچنین، در مورد امنیت نیز، نسخه لینوکسی به مراتب از نسخه‌های ویندوزی امن‌تر و قابل اتکاتر است.

سرور مجازی میکروتیک

میکروتیک یکی از شرکت‌های معروف در سطح جهان است که در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و شهرت آن به دلیل ارائه خدمات و ابزارهای سرور است. سیستم عامل RouterOS این شرکت شهرتی جهانی دارد و این سیستم عامل بر پایه لینوکس ساخته شده است. با این حال، سیستم عامل این شرکت با ابزارهای تولیدی آن بهینه است و کارایی بهتری در محصولات میکروتیک دارد.

کار کردن با سیستم عامل این شرکت و پیکربندی آن برای یک تازه کار شبکه آسان است و شما در این مورد مشکلی را نخواهید داشت. به دلیل استفاده از هسته لینوکس در این سیستم عامل، سرعت و سادگی جزو مشخصه‌های اصلی سیستم عامل میکروتیک است.

سرور مجازی بر اساس موقعیت جغرافیایی

دیتاسنترهای مختلفی در کشورها وجود دارند که خدمات VPS را ارائه می‌دهند. در صورتی که هدف شما دست یابی به یک VPS در هلند یا حتی آلمان باشد، این کار امکان پذیر است. البته، شما می‌توانید بر اساس نیازتان موقعیت جغرافیایی ایران را نیز انتخاب کنید که در این صورت سرور مجازی اختصاصی شما ایرانی خواهد بود.

شما با انتخاب یک Virtual Private Server که در یک دیتاسنتر معروف قرار دارد، مطمئنا خواهید توانست تا به سرعت و پهنای باند منحصر به فردی دست پیدا کنید. یکی از این دیتاسنترها OVH هلند است و در کنار آن شما در فرانسه و حتی آلمان نیز می‌توانید از خدمات بی نظیر دیتاسنترهای معروف استفاده کنید.

فناوری‌های مجازی سازی سرور مجازی اختصاصی

فناوری‌های مجازی ساز امروزه به بخش جدایی ناپذیر از علوم کامپیوتر تبدیل شده‌اند و شما با این قابلیت‌ها می‌توانید به ماشین‌های مجازی چندگانه روی یک سخت افزار دسترسی داشته باشید. برای یک نمونه، شما با یک ابزار مجازی ساز می‌توانید روی یک سخت افزار ویندوزی یک سیستم عامل لینوکس را اجرا کرده و از آن بدون مشکل استفاده کنید. اجرای سیستم عامل دوم هیچ مشکلی در کارکرد سیستم عامل ویندوز به وجود نخواهد آورد.

هر یک از Virtual Machineها در این روش به صورت مجزا و بدون اختلال در کار VM دیگر به کار خود ادامه خواهد داد و تنها بخشی از سخت افزار را به خود اختصاص خواهد داد. استفاده از این روش بهترین گزینه برای دسترسی به سرورهای اختصاصی است. می‌توان از فناوری‌های مجازی سازی روی Dedicated Servers استفاده کرد و با تخصیص منابع و مجزا سازی بخش‌های سرور اختصاصی، سرور مجازی اختصاصی را ایجاد کرد. با این کار صرفه جویی بالایی در هزینه‌ها انجام خواهد شد و کاربران متعددی می‌توانند از قابلیت سرور اختصاصی به صورت مجازی استفاده کنند. مهم‌ترین فناوری‌های مجازی سازی در حال حاضر KVM و Xen هستند و در کنار آن‌ها، فناوری OpenVZ نیز از بهترین قابلیت‌ها برای دسترسی به ماشین‌های مجازی است.

استفاده از مجازی ساز OpenVZ در سرور مجازی اختصاصی

مجازی ساز OpenVZ که با نام Open Virtuozzo نیز شناخته می‌شود، یک قابلیت بر مبنای لینوکس است و به کاربر اجازه می‌دهد تا سیستم عامل‌های چندگانه لینوکس را روی یک هاست و با اشتراک گذاری کرنل در اختیار داشته باشد. در این روش، کاربر به صورت روت می‌تواند عملیات مورد نظر را انجام دهد و فایل‌ها، یوزرها و گرو‌ها، شبکه و پردازش‌ها در این روش به صورت ایزوله شده هستند. ارائه دهنده‌های سرور از مجازی ساز OpenVZ استفاده می‌کنند تا سخت افزار اختصاصی و مجزا را در اختیار کاربران متعدد قرار دهند که این سخت افزار مجزا شامل پردازنده، رم و فضای ذخیره سازی خواهد بود.

در صورتی که قصد استفاده از مجازی ساز OpenVZ را داشته باشید، با مراجعه به این آدرس اینترنتی می‌توانید آن را دانلود کنید. این مجازی ساز به صورت اپن سورس عرضه شده است. دقت داشته باشید که در این روش کرنل به صورت اشتراکی استفاده می‌شود. بنابراین، امکان تغییر تنظیمات کرنل، آپدیت آن و استفاده از ماژول‌های اضافی امکان پذیر نخواهد بود. بسیاری از سرویس دهنده‌ها از ورژن ۶ این مجازی ساز استفاده می‌کنند که در عمل قابلیت‌های نوین مانند داکر را پیشنهاد نمی‌دهد. در این ورژن از ویرایش ۲.۶ کرنل لینوکس استفاده می‌شود که در مقایسه با ویرایش‌های جدیدتر نواقص زیادی را دارد.

با این حال، بعضی از سرویس دهنده‌ها نیز وجود دارند که از ویرایش هفت مجازی ساز OpenVZ استفاده کرده‌اند که تعداد آن‌ها معدود است. با این شرایط، می‌توان به همراه ویرایش هفت از قابلیت‌هایی مانند داکر استفاده کرد و ویژگی‌های مدرن را نیز در اختیار داشت. در حالت کلی، استفاده و پیکربندی OpenVZ برای کارشناسان فنی بسیار آسان‌تر است و در صورتی که روی سرور قصد پیکربندی آن را دارید، زیاد زمان برای آن نیاز نخواهد بود.

استفاده از مجازی ساز Xen در سرور مجازی اختصاصی

مجازی ساز Xen از مهم‌ترین و محبوب‌ترین قابلیت‌ها برای دستیابی به یک سرور مجازی اختصاصی است. این مجازی ساز نیز به صورت اپن سورس ارائه شده است و جالب است تا بدانید، پروژه Xen برای اولین بار در دانشگاه کمبریج کلید خورد. این پروژه در ابتدا یک پروژه تحقیقاتی بود که در دنیای کنونی تبدیل به یک بخش جدایی ناپذیر از وب شده است. در حال حاضر، متخصصان و کارشناسان Linux Foundation به توسعه و آپدیت این پروژه کمک می‌کنند. برای کسب اطلاعات مفید در مورد این مجازی ساز اپن سورس می‌توانید به این آدرس اینترنتی مراجعه کنید.

با کمک این مجازی ساز و سایر ابزارها، سرویس دهنده‌ها با تخصیص منابع سخت افزاری مانند پردازنده و حافظه رم سرورهای مجازی اختصاصی را به کاربران پیشنهاد می‌دهند. جالب است تا بدانید Xen یک مجازی ساز VM است و با استفاده از آن می‌توان سیستم عامل‌های مختلف را اجرا کرد. در این مورد شما از نظر اجرای سیستم عامل ویندوز، لینوکس یا BSD محدودیتی را نخواهید داشت. به همین دلیل، یک کاربر که از Xen استفاده می‌کند، می‌تواند کرنل را ارتقا دهد، از ماژول‌های اضافی آن استفاده کند و حتی تغییراتی را در سطح پایین کرنل اعمال کند.

این مزایا منجر شده است تا مجازی ساز Xen به یکی از محبوب‌ترین‌ها در دنیای کنونی تبدیل شود. مجازی ساز Xen دو مدل مجازی سازی به کاربر پیشنهاد می‌دهد که شامل مجازی سازی کامل و مجازی سازی Paravirtualization است. در نوع Paravirtualization سیستم عامل قبل از اجرا درون ماشین مجازی ساز به صورت Modify شده درآمده و با افزایش بازدهی می‌تواند به قابلیت‌های سخت افزار دسترسی داشته باشد. در صورتی که از مدل مجازی سازی کامل در Xen استفاده شود، بدون تغییر در OS می‌توان یک بخش مجزا از سخت افزار را به کار گرفت و عملیات مورد نظر از نظر نرم افزاری را با یک سیستم عامل کامل روی آن انجام داد.

استفاده از مجازی ساز KVM در سرور مجازی اختصاصی

مجازی ساز KVM در واقع یک ماژول از کرنل لینوکس است و با استفاده از دستورات آن عملیات مورد نظر را انجام می‌دهد. این مجازی ساز به کاربر امکان اجرای یک سیستم عامل کامل را می‌دهد و در واقع، KVM را می‌توان جزو دسته Full Virtualization به حساب آورد. با استفاده از این مجازی ساز شما می‌توانید مدل‌های Unmodified از یک سیستم عامل را روی یک سخت افزار اجرا کنید که این سیستم عامل می‌تواند لینوکس یا ویندوز باشد. 

نکته مهم این است که هر یک از ماشین‌های مجازی در این روش دارای سخت افزار اختصاصی و مجزا هستند. KVM یا همان Kernel-based Virtual Machine قابلیتی نوین است که در مقابل مجازی سازهای قبلی مزایای مختلفی را پیشنهاد می‌دهد. برای نمونه، دستیابی به عملکرد پردازشی پرسرعت و مقیاس پذیری از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این مجازی ساز است. دقت کنید که KVM به صورت بخشی از سورس کد کرنل لینوکس است و این منجر خواهد شد تا این مجازی ساز از همکاری متخصصان و کارشناسان اپن سورس بهره ببرد. همین نکته منجر شده است تا مجازی ساز KVM به امنیت بالایی دست پیدا کرده و به یکی از پیشرفته‌ترین مجازی ساز‌ها تبدیل شود.

با مراجعه به این آدرس اینترنتی می‌توانید ویرایش‌های مختلف KVM را دریافت کنید. با چند خط کد می‌توان این مجازی ساز را روی توزیع‌های محبوب لینوکس مانند اوبونتو نصب کرد و از آن استفاده کرد. بهتر است بدانید مجازی ساز KVM از نظر هدف با Xen یکسان است اما روش آسان‌تری را برای دسترسی به این هدف پیشنهاد می‌دهد. پشتیبانی قدرتمند از منابع سخت افزاری، سرعت بالا و نبود وقفه، قدرت بالا در کنترل منابع و قابلیت مدیریت حافظه از ویژگی‌های مجازی ساز KVM است.

قیمت سرور مجازی اختصاصی

قیمت سرور مجازی اختصاصی دقیقا وابسته به قابلیت‌هایی است که شما از سرویس مورد نظر دریافت خواهید کرد. دقت داشته باشید که ممکن است یک سرویس دهنده خدمات متمایزی ارائه دهد و مطمئنا امکان افزایش هزینه در این شرایط وجود دارد. فضای ذخیره سازی ارائه شده از نکات مهمی است که روی قیمت سرورهای مجازی اختصاصی تاثیر گذار خواهد بود و در کنار آن، نوع سیستم عامل نیز ممکن است در این مورد نقش داشته باشد.

سرور مجازی

شاید بتوان مهم‌ترین نکته را در تعیین قیمت VPS، سخت افزار ارائه شده آن به حساب آورد و شما نیاز دارید تا در زمان خرید یک سرویس به سخت افزار آن مانند پردازنده و حتی میزان رم توجه کنید. هر اندازه سخت افزار قدرتمندتری در اختیار شما قرار بگیرد، می‌توانید با خیال راحت نرم افزار مورد نظر را روی آن پیاده کنید. در مورد سرویس‌های پایه و برای وب سایت‌های خیلی معمولی، پردازنده‌های دو هسته‌ای با میزان رم ۲ گیگابایت ارائه می‌شود که شما برای دسترسی به قدرت عملکرد بالاتر می‌توانید از سرویس‌هایی با پردازنده‌های ۴ یا ۶ هسته‌ای با میزان حافظه رم ۸ گیگابایت استفاده کنید. 

اهمیت زیادی دارد تا شما به قابلیت‌های اضافی همراه VPS توجه داشته باشید که از این قابلیت‌ها می‌توان به آی پی اختصاصی، کرنل اختصاصی و کنترل پنل آن اشاره کرد. در شرایط کنونی، بسیاری از فناوری‌‌ها به همراه سرورهای مجازی اختصاصی ارائه می‌شود که ممکن است روی قیمت تاثیر داشته باشد. پیشنهاد می‌شود در زمان انتخاب یک سرویس به این موارد توجه داشته باشید و زیاد در مورد هزینه‌ها سخت نگیرید. شاید دسترسی به یک قابلیت اضافی بتواند مشکلات متعددی را بر طرف کند و امنیت بالایی برای دیتای شما در آینده فراهم کند.

چگونه VPS مناسب انتخاب کنیم؟

انتخاب سرور مجازی اختصاصی از مباحثی است که برای بسیاری از تازه واردان و حتی متخصصان اهمیت دارد. انتخاب درست یک سرور اختصاصی در ابتدای مسیر خواهد بود که می‌تواند خیال شما را تا مدت زمان زیادی راحت کند. اگر این انتخاب درست نباشد، ممکن است در آینده زمان زیادی برای تغییر سرور و اسباب کشی به یک سرویس جدید نیاز باشد. 

نکاتی که در انتخاب سرور مجازی اختصاصی اهمیت دارند به صورت زیر هستند که موفقیت کار را برایتان تضمین خواهند کرد.

میزان حافظه رم سرور مجازی اختصاصی

اگر قصد راه اندازی یک وب سایت یا پروژه بزرگ را دارید که حجم آن بالا است، حتما لازم است تا به میزان فضای رم دقت کنید. معمولا، میزان رم برای یک VPS چهار گیگابایت مناسب است اما شما می‌توانید بر اساس نیازها و اندازه اطلاعات پردازشی میزان رم را بیشتر انتخاب کنید.

سرعت پردازنده سرور مجازی اختصاصی

شما هر اندازه به پردازنده بهتری دسترسی داشته باشید، مطمئنا عملکرد پردازشی و سرعت وب سایت بالاتر خواهد رفت و در زمان‌های پر ترافیک می‌توانید خدمات بهتری را در اختیار مشتریان قرار دهید. شاید بتوان پردازنده را مهم‌ترین بخش برای انتخاب یک سرور مجازی اختصاصی به حساب آورد که امروزه در انواع مختلفی به همراه VPSها ارائه می‌شود. امروزه برای انتخاب سرور مجازی مناسب بهتر است به پردازنده‌های چند هسته‌ای توجه داشته باشید که معمولا نوع آن‌ها از پردازنده‌های سری Xeon یا سایر سری‌های شرکت اینتل انتخاب می‌شوند.

فضای ذخیره سازی سرور مجازی اختصاصی

فضای ذخیره سازی همان بخشی است که اطلاعات و داده‌های وب سایت یا اپلیکیشن شما روی آن قرار خواهد گرفت. بنابراین، بهتر است به میزان فضای مورد نیاز در آینده توجه کنید. اگر بخواهید از هارد دیسک‌های کم سرعت استفاده شود، هزینه‌ها نیز پایین‌تر خواهد بود. با این حال، امروزه استفاده از فضاهای ذخیره سازی SSD و NVME2 مرسوم است که سرعت متمایزی را روی سرور در اختیار کاربر قرار می‌دهند. سرعت یک حافظه اس اس دی تنها مزیت آن نیست و در کنار آن، شما با این محصولات می‌توانید به فناوری‌‌های حفاظتی و ضد شوک نیز دسترسی داشته باشید.

خدمات پشتیبانی سرور مجازی اختصاصی

دسترسی به خدمات پشتیبانی ۲۴/۷ یکی از ویژگی‌هایی است که اصلا نباید به آن بی توجهی کنید. مشکلات متعددی ممکن است در مسیر راه اندازی یک وب سایت به وجود آید و در حین استفاده از سرور نیز شاید سوالات متعددی را داشته باشید. در این شرایط، شما نیاز خواهید داشت تا از پشتیبانی استفاده کنید که این پشتیبانی باید به صورت همه روزه باشد. سرویس دهنده‌های بسیاری وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها خدمات مختلف را دریافت کنید و در هر زمان که نیاز به دانستن یک نکته فنی داشتید، امکان تماس با پشتیبانی سرویس دهنده وجود دارد.

موقعیت جغرافیایی سرور مجازی اختصاصی

توجه به موقعیت جغرافیایی سرور مجازی اختصاصی نکته مهم بعدی برای انتخاب سرور مجازی اختصاصی است که از نظر فنی و بهینه سازی اهمیت زیادی دارد. سرورهای مجازی از طرف شرکت‌های مختلف در کشورهایی مانند ایران، آلمان، فرانسه و هلند ارائه می‌شوند و شما بر اساس عملکرد دیتاسنترهای آن می‌توانید از سرویس‌های VPS استفاده کنید.

آی پی اختصاصی سرور مجازی اختصاصی

تخصیص آی پی به سرور مجازی اختصاصی از قابلیت‌هایی است که تقریبا تمامی شرکت‌های فروشنده سرور مجازی آن را در نظر دارند. شما می‌توانید با این قابلیت در عملکرد وب سایت و مخصوصا در مباحث بهینه سازی سئو به مزایای بسیاری دسترسی داشته باشید. ممکن است در آی پی‌های اشتراکی بیش از صد وب سایت از آن استفاده کنند که این موضوع در شرایط مختلف مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

با دریافت آی پی اختصاصی شما مطمئن هستید که آدرس مورد نظر تنها متعلق به شماست و زمانی که نیاز به گواهینامه SSL داشته باشید، این آی پی اختصاصی به کمک شما خواهد آمد.

دیتاسنتر سرور مجازی اختصاصی

توجه به دیتاسنتر سرور مجازی نکته مهم بعدی است و این دیتاسنتر است که تضمین کننده امنیت کار و حفاظت از داده‌های شما خواهد بود. دیتاسنترهای معروفی در کشورها وجود دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به OVH هلند و Hetzner آلمان اشاره کرد. البته، در صورتی که قصد تهیه یک VPS از دیتاسنتر ایرانی را داشته باشید، امکان این وجود دارد چرا که قابلیت‌های نوینی در این دیتاسنترهای ایرانی فراهم شده است. 

راه اندازی سرور مجازی اختصاصی

در صورتی که به عنوان یک تازه کار قصد راه اندازی یک وب سایت و سرور را دارید، بهتر است به قابلیت راه اندازی رایگان در سرویس دهنده‌ها توجه داشته باشید. بسیاری از شرکت‌ها در ابتدای مسیر راه اندازی را انجام می‌دهند و شما در مراحل مختلف می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی و فنی استفاده کنید. راه اندازی سرور مجازی برای افرادی که دانش کلی از دنیای وب دارند نمی‌تواند کار دشواری باشد اما بهتر است به فکر استفاده از سرویس‌هایی باشید که در آن خدمات پشتیبانی و راه اندازی نیز ارائه می‌شود.

سیستم عامل سرور مجازی اختصاصی

معمولا دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز روی سرورهای مجازی اختصاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما برای خرید سرور مجازی اختصاصی بهتر است به این مورد دقت داشته باشید. اگر وب سایت شما با زبان PHP راه اندازی شود، باید به دنبال استفاده از سیستم عامل لینوکس باشید که مزیت‌های عالی را به کاربران پیشنهاد خواهد داد. در صورتی که قصد به کار بردن فناوری‌های مایکروسافت را داشته باشید، نیاز خواهید داشت تا از سیستم عامل تخصصی این شرکت استفاده کنید.

امکانات بکاپ سرور مجازی اختصاصی

دسترسی به امکان فول بکاپ سرور مجازی اختصاصی از ویژگی‌هایی است که شرکت‌های مختلف ارائه دهنده VPS آن‌ را در نظر دارند. قابلیت بکاپ می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند و برای این که خیال شما از داده‌ها و اطلاعات راحت باشد، بهتر است در زمان انتخاب یک سرویس Virtual Private Server این نکته را در نظر داشته باشید. قابلیت فول بکاپ در پلن‌های VPS ارائه شده است که با استفاده از آن می‌توانید از اطلاعات کامل پشتیبان تهیه کنید.

سخن آخر

استفاده از قابلیت VPS به توسعه دهندگان و متخصصان وب این امکان را خواهد داد تا با هزینه‌های کمتری نسبت به Dedicated Servers به یک ویژگی اختصاصی دست پیدا کنند. از نظر کاربر، هزینه‌ها و عملکرد در این روش بهینه‌تر است. شما با یک سرور مجازی اختصاصی می‌توانید مدلی از سرور اختصاصی را در اختیار داشته باشید که سرعت بالایی دارد، پهنای باند آن در برابر سرورهای مرسوم بالاتر است و از فناوری‌های جدید در آن‌ها استفاده شده است. اگر سوال یا نظری در مورد سرورهای مجازی اختصاصی دارید، می‌توانید آن را در ادامه مطلب با ما در میان بگذارید.

 

نویسنده

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *