Search
Close this search box.

سایت فروشگاهی من به چه نوع محتواهایی نیاز دارد؟

فهرست مطالب

اگر قصد ارائه محصولات و خدمات خود در زمینه فروش آنلاین را داشته باشید، بعد از راه‌اندازی سایت و بارگذاری محصولات در آن، شروع تولید محتوا و نوشتن توضیحات مهم‌ترین کاری است که باید برای فروشگاه اینترنتی خود انجام دهید. مدیریت سایت فروشگاهی بدون محتوا مانند فروشگاه فیزیکی با ویترین‌های زیبا و محصولات متنوعی است که فروشنده‌ای وجود ندارد تا مشتریان را راهنمایی و توضیحات لازم را به آن‌ها ارائه‌ دهد.

تولید محتوا برای سایت‌های فروشگاهی با سایر انواع محتوا مثل مقاله، لندینگ پیج و موارد دیگر متفاوت است. شما در این نوع محتوا باید فروشنده باشید و مانند فروش حضوری از جملاتی استفاده کنید که محصول را بصورت کامل معرفی کرده و اعتماد بازدیدکننده را به‌دست آوردید. محتواهای فروشگاهی باید به‌گونه‌ای نوشته شوند که کاربر با تمام اطلاعات مربوط به ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب آن محصول آشنا شود. اما، سایت‌های فروشگاهی دقیقا‌ً به چه محتوایی نیاز دارند و این محتواها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند. در ادامه، نکات مهم مربوط به تولید محتوا برای سایت‌های فروشگاهی را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا باید برای سایت فروشگاهی تولید محتوا کنیم؟

تولید محتوا برای سایت‌های فروشگاهی با دو هدف جلب اعتماد کاربران و ارائه توضیحات به‌منظور ترغیب به فروش و سئو صفحات برای موتورهای جست‌وجو انجام می‌شود. محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو محسوب می‌شود که ربات‌های خزنده‌ی گوگل با آن می‌توانند هدف شما از ساخت صفحات و ارائه محصول در آن‌ها را بهتر درک کنند. بنابراین، با ارائه محتوای استاندارد و باکیفیت متناسب با بازاریابی محتوایی فروشگاهی می‌توانید رتبه‌های برتر جست‌وجوی گوگل را به‌خود اختصاص دهید و با افزایش نرخ کلیک، نرخ تبدیل خود را هم بیشتر کنید.

نکات مهم تولید محتوای برای سایت‌ فروشگاهی

اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین نکته‌ی تولید محتوا برای سایت‌های فروشگاهی این است که فروشنده باشید و در جملاتی روان، خوانا و جذاب ویژگی‌ها (Feature)، مزیت‌ها (Advantage) و منفعت (Benefit) محصولات و خدمات خود را به روشنی بیان کنید. کاربران باید بدانند محصولی که می‌خواهند بخرند چه ویژگی‌هایی دارد و چه سودی را برایشان به‌ارمغان می‌آورد. در لا‌به‌لای محتوا سعی کنید به معایب آن‌ها نیز اشاره‌ای داشته باشید. چرا که هیچ محصولی بدون عیب نیست و با گفتن واقعیت‌ها اعتماد کاربران را به خرید محصول خود جلب می‌کنید.پس، واقعیت‌ها را بگویید و از اغراق و زیاده‌گویی درباره مزیت‌ها و حتی معایب بپرهیزید. در پاسخ به سوال «سایت فروشگاهی من به چه نوع محتواهایی نیاز دارد؟» می‌توان موارد زیر را معرفی کرد:

۱. محتوایی که پرسونای مخاطب در آن رعایت شده باشد

هنگام شروع به تولید محتوا برای سایت‌های فروشگاهی باید بدانید چه کسی قرار است این توضیحات را بخواند و چرا می‌خواهد محصول شما را بخرد. تشخیص پرسونای مخاطب و ویژگی‌هایی اعم از سن، جنسیت، شغل، محل زندگی، علایق، میزان درآمد، مشکلات و نیازها، جنسیت و… به شما کمک می‌کند، هم‌سو با نیازها و نگرش خریداران تولید محتوا کنید. شما می‌توانید با شناخت مخاطب خود سوالاتی که به ذهن او می‌رسد را هم تا حدودی تشخیص داده و در محتواهایتان به آن‌ها پاسخ دهید.

۲. محصول و خدمات خود را به‌خوبی بشناسید

اگر با ویژگی‌ها، مزیت‌ها، معایب و حتی کاربرد محصول خود آشنا نباشید، نمی‌توانید به کاربران اطلاعات درست و مطمئنی ارائه دهید. درصورت ارائه توضیحات غلط درباره محصول حتی به به‌صورت غیر عمد! کاربران اعتمادشان را به سایت شما از دست می‌دهند. بنابراین، قبل از تولید محتوا ابتدا محصول خود را بشناسید و متناسب با ویژگی‌های آن تولید محتوای خود را شروع کنید. گفتن ریزترین جزئیات درباره محصولات در مقایسه‌با رقبا که همیشه به‌صورت کلی صحبت می‌کنند، می‌تواند نقطه قوتی برای فروش بیشتر باشد.

۳. فروشندگی و فروختن محصولات را در تولید محتوا بلد باشید

تولید محتوای برای محصولات و خدمات با نوشتن مقاله و سایر انواع محتوا متفاوت است، بنابراین، باید کپی رایتینگ را در محتوا رعایت کنید و کلامتان مانند فروشنده باشد. البته، در این زمینه اغراق نکنید، فقط باید بازاریابی محتوایی را بدانید و کلمات را در جای درست استفاده کنید. سعی کنید ساده و مختصر و جذاب و کاربردی بنویسید. کاربران زمان زیادی را برای خواندن محتواها و توضیحات اختصاص نمی‌دهند. بنابراین، در همان ابتدا باید بتوانید تیر خلاص را بزنید و مخاطب درگیر محصول شود. برای این منظور، همان ابتدا مزیت‌های محصول را برجسته کنید و هر جا که لازم بود به‌صورت تخصصی ویژگی‌ها و امکانات آن را به‌‌شکل کاملاً فنی بررسی کنید.

۴. محتوا خوانا باشد و حس خوب خرید را منتقل کند

محتواهای محصولات عموماً باید کوتاه و کاربردی باشند و کاربر در چند پاراگراف یا حتی چند خط بتواند با قابلیت‌ها و امکانات آن آشنا شود. از نوشتن محتواهای بلند و ناخوانا بپرهیزید و درصورت امکان از جدول‌ها، بولت پوینت‌ها، لیست‌ها و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. همچنین، طراحی رابط کاربری صفحه را هم جدی بگیرید و به‌گونه‌ای طراحی کنید که محتواها به‌راحتی در آن قابل خواندن باشند.

۵. نمک کار یعنی سئو به‌اندازه‌ی کافی رعایت شده باشد

سئو راه رسیدن شما به رتبه‌های برتر گوگل و در نتیجه نتایج جست‌وجوی کاربران است. بدون سئو هرچقدر هم محتوای جذاب و کاربرپسند تولید کنید، اگر توسط کاربر دیده نشود، محصولاتتان به فروش نمی‌رسند و کسب‌وکارتان با شکست روبه‌رو می‌شود. از این رو، برای سایت فروشگاهی خود استراتژی سئویی و محتوایی تعیین کرده و مطالب باکیفیت و هدف‌داری را مطابق با این استراتژی، تولید کنید. استفاده صحیح از کلمات کلیدی، تگ تایتل و متا دیسکریپشن، تصاویر و حتی ویدئوها در فرایند سئو می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

۶. داستان‌سرایی و کپی‌رایتینگ به اندازه کافی باشد

باید بدانید چه زمانی از تکنیک‌های داستان سرایی و کپی رایتینگ استفاده کنید. ممکن است استفاده از داستان‌سرایی برای یک محصول معجزه‌ای بزرگ باشد، درحالی‌که برای محصول دیگر کاربر با خواندن آن علاقه خود به خرید را از دست بدهد. این موضوع برای تکنیک‌های کپی‌رایتینگ نیز وجود دارد. در نوشتن محتواهای سایت فروشگاهی خوب به‌کارگیری این دو تکنیک را فراموش نکنید و به‌اندازه‌ی کافی از هر کدام در شرایط درست بهره‌مند شوید.

۷. سوالات متداول کاربران را در انتهای صفحه اضافه کنید

کاربران هنگام خرید محصولات با سوالات رایجی روبه‌رو هستند، برای مثال، آیا محصول شامل تخفیف می‌شود؟ چه مدت طول می‌کشد به دست من برسد؟ آیا می‌توانم مرجوع کنیم و حتی سوالات تخصصی‌تر که با ذکر رایج‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها در انتهای صفحه، هم می‌توانید به سوالات کاربران پاسخ دهید. در این‌صورت کاربران پاسخ سوالات خود را به‌دست می‌آورند و این‌کار به سئو صفحات کمک زیادی می‌کند.

گوگل درباره تولید محتوا برای محصول چه می‌گوید؟

گوگل در یکی از آپدیت‌های اخیر خود الگوریتمی را معرفی کرده است که به نیاز کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصول پاسخ می‌دهد. «Product Review» الگوریتمی است که روی محتواهای تجاری تمرکز دارد و نحوه شرح محصول را کنترل می‌کند. در این شیوه فروشندگان کالا یا نویسندگان محصول باید شرح دقیقی از ویژگی‌ها و مشخصات کالا ارائه دهند و با استفاده از محتوای بصری به درک عمیق‌تر مخاطب کمک کنند. برای شناخت دستورالعمل‌های مهم این الگوریتم می‌توانید مقاله‌ی کاربردی «الگوریتم Product Review» را مطالعه کنید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *