Search
Close this search box.

طراحی سایت چیست و چگونه سایت طراحی کنیم؟

فهرست مطالب

امروزه با تغییر مسیر اکثر کسب و کارها به سوی آنلاین شدن، بازار فعالیت‌هایی مانند طراحی سایت رونق پیدا کرده است. اما در این بین، هنوز هم هستند کسانی که با روند فرآیند طراحی سایت آشنا نیستند و نمی‌دانند طراحی سایت چیست؟ در این مقاله پاسخ سوالات خود را درمورد طراحی سایت دریافت خواهید کرد، پس تا انتهای مطلب با رشدانا همراه باشید.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت یا همان Web-Design به فرآیند طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی با هدف اطلاع‌رسانی، معرفی شرکت و یا ارائه محصولات، گفته می‌شود. علاوه بر این، طراحی سایت پروسه‌ای است که از لایه‌سازی صفحات، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت استانداردهای سئو تشکیل شده است. اگر تمایل به داشتن یک وبسایت قدرتمند دارید، لازم است تمامی اصول فنی و ظاهری را در طراحی سایت خود رعایت نمایید.

وظایف طراح سایت چیست؟

به طور کلی در مسیر طراحی و راه‌اندازی یک وبسایت ، به دو تیم و یا دو متخصص نیاز است. به بیانی دیگر، طراحی یک سایت به دو بخش کلی بک-اند و فرانت-اند تقسیم شده و وظیفه طراح سایت بنا به تخصصش مشخص می‌شود. کسی که در حوزه Back-end متخصص است، مسئولیت کدنویسی بخش‌های مختلف برای ایجاد ساختار اصلی وب را بر عهده دارد. این کدها دقیقا همان چیزهایی هستند که از دیدگاه بازدیدکنندگان یک سایت پنهان است و شما به عنوان کاربر قادر به دیدن آن‎ها نیستید. وظیفه اصلی این کدها، راه‌اندازی و بهبود عملکرد یک سایت است. متخصصان Back-end در حرفه خود، از زبان‌های برنامه‎نویسی مانند Python، ASP وphp استفاده می‌کنند.

در طراحی Front-End تمامی امور برای بهبود ویژگی‌های دیداری و بصری سایت انجام می‌شوند. درواقع هر آنچه که در یک سایت مشاهده می‌کنید، نتیجه کار یک طراح فرانت-اند است. توسعه‌دهندگان فرانت-اند با استفاده از کدهای مختلف ظاهر سایت را طراحی می‌کنند؛ به گونه‌ای که کاربرپسند و دارای تجربه کاربری مطلوبی باشد. به منظور طراحی بخش ظاهری سایت، از زبان‎هایی مانند CSS، HTML و جاوااسکریپت استفاده می‌شود. البته خوب است بدانید که در طراحی فرانت اند، لازم است در ابتدا با یک متخصص گرافیست نیز همکاری کنید تا پیش از نوشتن کد، شکل ظاهری سایت طراحی شود و نقاط ضعف آن برطرف گردد.

ابزارهای لازم برای طراحی سایت

حتما با خود فکر می‌کنید که یک سیستم خوب و با سرعت بالا، ابزار طراحی سایت است. بله یکی از مهم‌ترین ابزارهای کار طراحان سایت، یک کامپیوتر حرفه‌ای با سیستم عامل به روز و قدرتمند است. اما مهم‌تر از آن، ابزارهای اصلی طراحی وب، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف هستند. این ابزارها معمولا باتوجه به هر مرحله طراحی متغیر می‌باشند. ابزارهای تخصصی طراحی سایت، به مرور زمان با نسخه‌های جدید جایگزین می‌شوند تا روند طراحی سریع‎تر و باکیفیت‌تر انجام شود. لازم به ذکر است که تکنولوژی پشت هر یک از این ابزارها همواره ثابت هستند و صرفا کارآیی آن‎ها دستخوش تغییرات قرار می‎گیرد. ابزارهای موردنیاز طراحان سایت زبان‎هایی مانند PHP، CSS، HTML و یا هر زبان دیگری که در این حوزه کارآیی دارد، می‌باشد.

انواع طراحی سایت را بشناسید

سایت‌های امروزی به دو شکل استاتیک و داینامیک طراحی می‌شوند که در ادامه ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را شرح خواهیم داد.

سایت استاتیک

در این نوع سایت‌ها تنها قسمت فرانت اند انجام شده و هرکدام از صفحات سایت، جداگانه در سرور بارگذاری می‌شود. در سایت‌های استاتیک امکان تغییر محتوای سایت توسط مدیر آن وجود ندارد و برای این کار باید یا یک طراح سایت را استخدام کنید و یا طراحی سایت را یاد بگیرید! البته امروزه با توجه به وجود سیستم‌های پیشرفته‌ مدیریت محتوا، مانند وردپرس، استفاده از سایت‌های استاتیک بسیار کمتر شده است. معمولا از این نوع سایت‌ها برای شرکت‌های کوچک و یا سایت‌های معرفی که نیاز چندانی به تغییر محتوا ندارند، استفاده می‌شود.

سایت داینامیک

صفحات داینامیک سایت معمولا به شیوه‌ای طراحی می‌شوند که ساختار اصلی صفحه، ثابت و محتوای آن متغیر است. ساختار کلی این صفحات مانند یک اپلیکیشن سرور که اسکریپت‌های سمت سرور را فرآوری می‌کند، به وجود می‌آیند. محتوای چنین صفحاتی باتوجه به جستجوی کاربر تولید می‌شوند. درواقع محتوای صفحه از همان ابتدا بر روی سرور وجود ندارد و با فراخوانی این محتوا از یک صفحه سایت داینامیک، صفحه مذکور بر روی سرور ایجاد شده و برای کلاینت ارسال می‌شود. در چنین سایت‌هایی معمولا صفحات، محتوای موردنیازشان را از یک دیتابیس در بک-اند فراخوانی می‌کنند. توسعه صفحات داینامیک وب به صورت مستقیم، با استفاده از زبان‌هایی مانند Perl، PHP یا ASP انجام می‌شود.

چه مشاغلی با طراحی سایت مرتبط هستند؟

علاوه بر میزان تخصص طراحان سایت، مهارت‌های تک تک اعضای یک تیم طراحی بر نتیجه کار تاثیرگذار خواهد بود. در یک تیم طراحی سایت، علاوه بر برنامه‌نویسان، افراد دیگری با تخصص‎های گوناگون در رابطه با توسعه و نگهداری، فعال هستند. در ادامه به صورت فهرست‌گونه، مشاغل و تخصص‌های مربوط به راه‌اندازی و نگهداری سایت را معرفی خواهیم کرد.

  • برای طراحی سایت، به یک گرافیست نیاز دارید تا دکمه‌ها، لی‎اوت و لوگوی مناسب کسب و کارتان را طراحی کند.
  • حضور یک متخصص دیجیتال مارکتینگ نیز الزامی است تا برای تدوین تکنیک‌های بازاریابی آنلاین به شما کمک کند.
  • حداقل یک متخصص کپی رایتینگ که در تولید محتوا و جذب ترافیک بالا موثر است نیز باید در تیم طراحی سایت حضور داشته باشد.
  • حضور طراح رابط کاربری که در حوزه طراحی کاربرمحور، طراحی جذاب و بهبود المان‌های ظاهری متخصص است نیز الزامی می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد، طراحی سایت تنها به دانش فنی و اصول کدنویسی محدود نمی‌شود. در این مسیر نیاز است تا تمام تخصص‌های مربوطه در کنار هم فعالیت کنند تا بتوانند در نتیجه کار، یک سایت حرفه‌ای را طراحی و راه‌اندازی نمایند.

جمع بندی

هرچند که امروزه کسب و کارهای زیادی به سمت آنلاین شدن پیش می‌روند و اقدام به راه‌اندازی یک سایت اختصاصی برای کسب و کار خود می‌کنند، هنوز هم برخی افراد نمی‌دانند که دقیقا طراحی سایت چیست و برای داشتن یک سایت باید چه کاری انجام دهند. به طور کلی این کار یک فعالیت کاملا تخصصی است که نیاز به دانش برنامه‌نویسی و سایر مهارت‌های وابسته به آن دارد. معمولا کسب و کارها برای آن که سایت کامل و حرفه‌ای داشته باشند، به تیم‌ها و شرکت‎هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، کار طراحی سایتشان را می‎سپارند. در این مطلب به شما گفتیم که طراح سایت کیست، سایت‎ها چه انواعی دارند و برای ایجاد یک سایت به چه تخصص‎هایی نیاز است.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *