Search
Close this search box.

لگ (Lag) در کامپیوتر به چه معناست و به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟

لگ (Lag) در کامپیوتر چیست؟

لگ نوعی تأخیر یا کندی در عملکرد کامپیوتر است که ممکن است در اجرای برنامه‌ها یا واکنش به ورودی‌ها ایجاد شود.

فهرست مطالب

اگر گیمر هستید احتمالا کلمه لگ را زیاد شنیده‌اید؛ یا اگر با سیستم قدیمی کار می‌کنید احتمالا با هنگ کردن‌هایی در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین در سیستم مواجه‌ شده‌اید که می‌تواند مربوط به لگ باشد. برای آشنایی بیشتر با مفهوم لگ در کامپیوتر، تفاوت لگ با دیگر دلایل هنگ کردن و راه رفع لگ با ما همراه باشید.

مفهوم لگ چیست؟

گیمر‌ها هنگام بازی کلمه لگ را بسیار شنیده‌اند؛ این اصطلاح در دنیای گیم بسیار رایج است اما محدود به آن نیست. مفهوم لگ یک مفهوم کلی است که به کاهش سرعت نمایش فریم‌ها می‌گویند. بسیاری از اختلالات کامپیوتری را لگ می‌گویند که بیشتر در مشکلات مربوط شبکه و اتصال به اینترنت نمایان می‌شود. لگ در کامپیوتر و بازی بیشتر به دلیل مشکلات نرم‌افزاری ایجاد می‌شود. لگ در بازی به صورت اتفاقاتی متفاوت از حالت معمول بازی نمایان می‌شوند اما در سیستم یا گوشی به صورت کند شدن سیستم یا گوشی، تاخیر در نمایش تصاویر و تاخیر در پردازش یک برنامه نمایان می‌شود.

لگ در کامپیوتر به چه معناست؟

علت ایجاد لگ چیست؟

معمولا در سیستم‌ها و بازی‌ها اطلاعات با سرعت مناسبی مخابره می‌شوند تا بازی روان اجرا شود. اما گاهی به دلیل افزایش حجم اطلاعات یا کاهش سرعت اینترنت، سرعت مخابره اطلاعات کاهش پیدا می‌کند. درواقع به فاصله بین ارسال اطلاعات از سرور و دریافت آن را لگ می‌گویند.

این ناهماهنگی سرعت به دلایل مختلفی چون برخی مشکلات سخت‌افزاری، سرعت نامناسب و پهنای باند کم اینترنت، مشکلات سرور، پینگ بالا، افزایش حجم اطلاعات و بهینه نبودن اطلاعات ایجاد می‌شود. هر قدر که فاصله مبدا اتصال اینترنت شما با سروری که با آن بازی می‌کنید بیشتر باشد، لگ بیشتری را تجربه خواهید کرد؛ در این مواقع پینگ بالاتری خواهید داشت چون پینگ نشان دهنده سرعت اتصال شما به سرور خدمات دهنده است. اگر سیستم شما قدیمی باشد احتمالا در پردازش برنامه و تصاویر کند بودن را خواهید دید که مربوط عدم توانایی مخابره اطلاعات با سرعت مناسب یا همان لگ سیستم می‌شود. همچنین پر شدن حافظه سیستم، استفاده از برنامه‌های مخرب  یا سنگین، پر شدن رم سیستم می‌توانند منجر به لگ در سیستم شما شوند.

تفاوت لگ با دیگر هنگ کردن‌ها در چیست؟

اتفاقات زیادی مثل کند شدن‌ها در بازی و کار با سیستم پیش می‌آید که در اصطلاح به آن‌ها هنگ کردن می‌گوییم. هنگ کردن می‌تواند ناشی از دلایل متفاوتی چون لگ، افت فریم و… باشد اما گاهی از طرف غیر متخصصان این اصطلاحات به ‌اشتباه به کار برده می‌شوند. برای رفع کردن انواع هنگ کردن‌ها، راه حل ‌های متفاوتی نیز وجود دارد که نیازمند شناخت نوع مشکل و علت ایجاد آن است. برای تشخیص لگ از دیگر مشکلات با این مقاله همراه باشید.

تفاوت افت فریم FPS و لگ چیست؟

افت فریم مشکل سخت‌افزاری است که باعث کند شدن اجرای بازی می‌شود. اگر افت فریم زیاد باشد شما در هر لحظه چندین اسلاید از بازی را مانند نمایش پاورپوینت می‌بینید اما اگر افت فریم زیاد نباشد تنها سرعت اجرای بازی کند می‌شود. افت فریم زمانی ایجاد می‌شود که کامپیوتر شما توان پردازش بازی یا برنامه دیگری که می‌خواهید با آن کار کنید را نداشته باشد که معمولا با تهیه کارت گرافیکی قوی‌تر رفع می‌شود.

ممکن است افت فریم به دلیل ضعف هارد یا پردازنده مرکزی سیستم شما باشد. همچنین ممکن است افت فریم به خاطر باز بودن برنامه‌های زیاد و اظافی در بک‌گراند ایجاد شود. افت فریم هیچ ربطی به سرعت اینترنت ندارد؛ درواقع دلایل ایجاد لگ و افت فریم کاملا متفاوت است. لگ اغلب مربوط به مشکلاتی در اینترنت و پهنای باند است. لگ درواقع کاهش سرعت نمایش فریم است که کاملا متفاوت از افت فریم است.

ممکن است هنگام بازی و کار با سیستم لگ فراوانی داشته باشید اما همزمان از FPS بالایی برخوردار باشید؛ مثلا در هنگامی که پرفورمنس روانی دارید ولی هم بازی‌هایتان را در حالاتی مثل گیر کردن در زمین حرکت کند و حالات یا اتفاقات نامعمول دیگر ببینید. همچنین افت فریم مربوط به سیستم هر فرد و کاملا شخصی است اما لگ علاوه بر اینکه می‌تواند به دلیل سرعت اینترنت شما و شخصی باشد، می‌تواند از طرف سرور اصلی باشد که کاربران زیادی دچار آن می‌شوند. با توجه به تفاوت‌های فراوان لگ و افت فریم راه مبارزه با هرکدام نیز متفاوت است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

لگ و افت فریم یا FPS چه ارتباطی دارند؟

در برخی موارد لگ و افت فریم به هم مربوط می‌شوند و همزمان دچار هر دو می‌شوید. به عنوان مثال در دنیای گیم هنگامی که اطرافتان کاراکتر‌های فراوانی هستند احتمالا همزمان دچار افت فریم و لگ می‌شوید. زیرا در آن هنگام سرور بازی نمی‌تواند حرکات و اتفاقات زیادی را در لحظه دنبال کند و سیستم هم نمی‌تواند این حجم از حرکات را در لحظه به نمایش بگذارد.

تفاوت لگ و باگ چیست؟

لگ و باگ (Bug) دو مفهوم کاملا جدا هستند که گاهی به خصوص در دنیای بازی به اشتباه و به‌جای هم استفاده می‌شوند. همانطور که متوجه شدید لگ مشکلی نرم‌افزاری است که بیشتربه اینترنت و اتصالات مربوط می‌شود. باگ هم نوعی مشکل نرم‌افزاری است که بیشتر از گیمر‌ها، برنامه‌نویسان با آن سر و کار دارند.

تفاوت لگ و افت فریم چیست؟

باگ درواقع نوعی نقص نرم‌افزاریست که باعث اجرا نشدن یا نتیجه اشتباه در یک برنامه می‌شود. باگ در دنیای بازی‌ها مربوط به اشکالات برنامه‌نویسی آن است ک برخلاف لگ فقط مربوط به بازی‌های آنلاین و سنگین نیست بلکه در بازی‌های ساده و آفلاین کم مخاطب شایع‌تر است. باگ به علت‌های متفاوتی از لگ ایجاد می‌شود. باگ با توجه به این که یک نقص نرم‌افزاری است مربوط به همه یا اکثر استفاده کننده‌های یک نرم‌افزار می‌شود اما لگ علاوه بر آن می‌تواند فقط مربوط به یک کاربر باشد.

چگونه از ایجاد لگ جلوگیری کنیم؟

تا اینجا احتمالا بتوانید لگ را از دیگر مشکلات تشخیص دهید و برای رفع آن اقدام کنید. با توجه به دلایل متعدد ایجاد لگ، روش‌های متعددی نیز برای جلوگیری از ایجاد لگ و مبارزه با آن وجود دارد که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

  • اولین و ساده‌ترین راه مبارزه با لگ خاموش و روشن کردن مودم است!
  • اگر معمولا در بازی لگ دارید بهتر است به فکر تهیه پهنای باند و مودم بهتر برای خود باشید.
  • درصورتی که از پهنای باند و مودم خود مطمئن هستید، کیفیت اینترنت،snr و دیگر تنظیمات اینترنت و مودمتان را چک کنید.
  • از کابل LAN برای برقراری اتصال استفاده کنید زیرا سرعت اتصال با سیم از اتصالات بی‌سیم بیشتر است.
  • آنتی ویروس و دیگر برنامه‌هایی که ممکن است باعث اختلال در اجرای بازی یا برنامه مورد نیازتان شود را چک کنید و در صورت نیاز آن را غیرفعال کنید.
  • از سرور‌های معتبر استفاده کنید
  • برای کاهش پینگ به سرور نزدیک به اتصال پینگ متصل شوید.
  • گاهی مشکل از سیستم شماست؛ خاموش و روشن کردن سیستم، می‌تواند برخی از لگ‌های سیستم را برطرف کند.
  • اگر مدتی‌است که سیستم شما دچار لگ می‌شود می‌توانید آن را ریست کنید. ریست کردن با حذف برخی برنامه‌های مخرب و پاکسازی حافظه، در رفع لگ بسیار کمک می‌کند.
  • گاهی با گذر زمان، قطعات سیستم فرسوده می‌شوند و باعث ایجاد لگ در کار با کامپیوتر می‌شود؛ بنابراین اگر روش‌های دیگر پاسخگو نبود، می‌توانید قطعات فرسوده یا کل سیستم را تعویض کنید.

همانطور که گفته شد تمام کند‌ بودن و هنگ کردن‌های سیستم به خاطر لگ نیست و ممکن است مربوط به افت فریم باشد. با توجه به ارتباط بین لگ و افت فریم بهتر است با راهکار‌هایی که خواهیم گفت، در افزایش FPS بکوشید.

  • به‌روز نگه داشتن ویندوز باعث افزایش کارایی سیستم شما و بهینه کردن انتقال اطلاعات می‌شود. بنابراین با این راهکار ساده می‌توانید از کندی‌های آزار دهنده جلو گیری کنید.
  • با آپدیت‌ درایور‌های کامپیوتر و به‌روز کردن کارت گرافیکی می‌توانید از لگ و افت فریم جلوگیری کنید.
  • برخی از ویندوز‌ها خود مشکلاتی دارند که عامل ایجاد لگ و کند شدن سیستم شما می‌شود؛ بنابراین با تعویض ویندوز می‌توانید از بسیاری از مشکل جلوگیری کنید.
  • بستن برنامه‌های دیگر در بک‌گراند به کاهش افت فریم کمک می‌کند همچنین ممکن است آن برنامه‌ها اختلالی در بازی یا برنامه اصلی ایجاد کنند که باعث لگ شود. بنابراین با انجام این راهکار ساده از لگ و افت فریم نجات می‌یابید.

توجه کنید که اگر سیستم شما بسیار قدیمی و ضعیف باشد، راهکار‌های بالا جوابگو نخواهند بود. بنابراین اگر اهل کار‌های سنگین با کامپیوتر یا انجام بازی‌های جدید هستید، اگر می‌توانید سیستم مناسب تهیه کنید یا قطعات کامپیوتر خود را تعویض کنید؛ البته برای تعویض قطعات بهتر است با متخصص مربوط مشورت کنید. توجه کنید که فرقی ندارد از چه سیستمی استفاده کنید با گذر زمان زیاد و استفاده فراوان سیستم‌های قوی نیز بالاخره دچار لگ خواهند شد؛ اما برای به تاخیر انداختن این مشکل می‌توانید از ابتدا با هزینه بیشتر، زمان طولانی‌تری از لگ، افت فریم و دیگر مشکلات در دور باشید. همچنین با هزینه بیشتر برای سیستم قوی‌تر از هزینه‌های ارتقا قطعات و دیگر هزینه‌های آینده نیز در امان می‌مانید.

چگونه از ایجاد لگ جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفته شد هنگ کردن سیستم شما می‌تواند دلایل متفاوتی از جمله لگ، افت فریم و باگ داشته باشد. مفهوم و تفاوت انواع آن‌ها را بررسی کردیم؛ لگ یعنی کاهش سرعت نمایش فریم که خود را با کند شدن سیستم یا مشکلاتی در هنگام بازی و یا کار با برنامه  نشان می‌دهد. دلایبا زیادی برای ایجاد باگ وجود دارد که دو دلیل اصلی آن، مشکل در اتصال یا مشکلات مربوط به سیستم مورد استفاده است که برای هر کدام راه‌کار‌های متفاوت از جمله ارتقای اینترنت و سیستم بیان شد.

نویسنده

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

3 پاسخ

  1. 😍💗 اسم نویسنده ی این پستو دیدم و حظ کردم… موفق باشی دختر نازنین

    1. منم اسم شمارو اینجا دیدم بسیار خوشحال شدم😍😍 امیدوارم هرجا هستی شاد و خوش باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *