Search
Close this search box.

همه‌ی آنچه باید از متاورس (Metaverse) و کاربردهای آن بدانید!

متاورس (Metaverse) چیست؟

متاورس یک دنیای مجازی است که شبیه به دنیای واقعی است، جایی که افراد می‌توانند با استفاده از فناوری هایی مانند واقعیت مجازی و افزوده، با یکدیگر در تعامل بوده و فعالیت‌های مختلفی از بازی تا کارهای تجاری را انجام دهند.

فهرست مطالب

همیشه وقتی به ما می‌گفتند:«آینده رو تصور کن»، ماشین‌های پرنده در ذهنمان نقش می‌بست. اما اگر به شما بگویند که آینده چیزی جز یک دنیای مجازی نیست، چه حالی به شما دست می‌دهد؟ برای برخی این موضوع یک خبر هیجان‌انگیز و رویایی است، در حالی که برای عده‌ای دیگر کابوسی غیرقابل باور! اما سوال اینجاست که آیا چنین چیزی ممکن است؟ چرا انقدر عبارت متاورس (Metaverse) سر زبان‌ها افتاده؟ آیا مفهوم این عبارت با همان آینده مجازی که در گوشمان خواندند برابری می‌کند؟ اصلا خود متاورس یعنی چه؟ همه این‌ها سوالاتی بود که من هم مدتی درگیرش بودم و بعد از تحقیق درباره‌ آن، به جواب‌های مشخصی رسیدم.

متاورس چیست؟

اگر تا به حال از عینک‌های واقعیت مجازی استفاده کرده باشید، حال و هوای متاورس را بهتر درک می‌کنید. در واقع این عبارتی که این روزها ترند شده، اشاره به همین دنیای مجازی دارد. متاورس، یک عینک واقعیت مجازی است که به شما این امکان را می‌دهد آواتاری برای خود طراحی کنید و در دنیایی شبیه به زندگی واقعی، زندگی کنید. در نگاه اول شاید چیزی جز یک بازی به نظر نیاید، اما حقیقت امر اینطور نیست!

متاورس یعنی چه

با نگاهی عمیق‌تر، ترکیب دو ایده در این ماجرا را درک خواهید کرد:

  1. واقعیت مجازی
  2. زندگی دوم دیجیتالی

این دو ایده برای سالیان سال مورد بررسی قرار گرفت. پایه و اساس آن هم این بود که ما در سال‌های اخیر، مدت زیادی را در دنیای دیجیتال صرف تعامل با دوستان، کار یا سرگرمی کرده‌ایم. در این گیرودار، گاهی برای رسیدن به چیزهای خاصی، پول خرج می‌کردیم؛ مثلا ساخت یک آواتار در یک بازی که لباس خاصی دارد، برای ما هزینه‌بردار می‌بود. همین موضوع باعث ایجاد جرقه‌ای به نام متاورس شد. چرا وقتی زندگی دیجیتال حتی در خرج کردن هم با دنیای واقعی تفاوتی ندارد، به ایجاد زندگی دوم در این فضا فکر نکنیم؟ چرا کسب درامد و سرمایه‌گذاری دیجیتالی را دست کم بگیریم؟

چیزی که متخصصان فناوری از جمله مارک زاکربرگ (که یکی از ایده‌پردازان اصلی این تکنولوژی است) آن را Metaverse می‌نامند، به عنوان یک پلتفرم محاسباتی برای زندگی دوم آنلاین عمل می‌کند. در واقعیت مجازی، شما از هدستی استفاده می‌کنید که شما را در یک محیط سه‌بعدی غوطه‌ور می‌کند. شما حسگر‌های کنترل‌کننده‌‌ی حرکتی را برای تعامل با اشیاء مجازی حمل می‌کنید و از میکروفون برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنید.

پس اگر برای شما سوال شد که همه متاورس همین است؟ تقریبا باید گفت بله، زندگی در دنیایی مجازی چیزی‌ است که این تکنولوژی به ارمغان می‌آورد که البته به صورت محدود، در حال حاضر، در غالب بازی‌های کامپیوتری عرضه شده است. اما طبیبعتا این نسخه‌ای که تا اینجا دیدیم و تجربه کردیم، یک نسخه ابتدایی از ایده کلی به حساب می‌آید.

واقعیت مجازی در متاورس

به طور کلی برای دسترسی به این دنیا، نیاز دارید عینک‌های واقعیت مجازی را به یک ابزار دیجیتالی، مثل گوشی موبایل، کنسول‌های بازی و… متصل کنید. حالا فرقی نمی‌کند که نسخه ابتدایی آن مدنظرتان باشد یا نسخه‌ای که ایده‌های آن امروزه دهان به دهان می‌چرخد.

آیا Metaverse ایده‌ای عملی است؟

تا اینجای کار که عملی بوده است! اگر نگاهی به نقش سونی و کمپانی‌های دیگر بیاندازیم، می‌بینیم از زمانی که تکنولوژی VR  معرفی شد، این کمپانی‌ها نقش مهمی در ارائه‌ی آن داشته‌اند. مثلا در سال ۲۰۱۶، سونی برای اولین بار پلی استیشن VR را به بازار عرضه کرد که می‌توانست با اتصال به کنسول PS4، بازی‌های واقعیت مجازی را ارائه کند. البته این قدم، تنها یک قدم ابتدایی برای محقق کردن ایده‌ی متاورس بود، اما همچنان نوعی زندگی مجازی به حساب می‌آمد.

 متخصصان این حوزه معتقدند به لطف امکاناتی مثل اینترنت پرسرعت، هدست‌های واقعیت مجازی قدرتمند و البته خود مخاطبان، عده‌ی زیادی از گیمرها در حال حاضر هم بخش زیادی از زندگی خود را در یک شبیه‌سازی سه بعدی متحرک جلو می‌برند.

اما در مقابل، کمپانی‌هایی هم هستند که در برابر واقعیت مجازی مقاومت نشان‌ داده‌اند. شاید علت این موضوع، مورد پسند نبودن این ایده برای همه است. مثلا مایکروسافت، با این که تکنولوژی و ابزار لازم برای توسعه VR از طریق کنسول‌های ایکس‌باکس را داشته، هنوز اقدام آشکاری برای تولیدات این حوزه نداشته است.  

ارز دیجیتال متاورس چیست؟

حالا که هم بحث این دنیای دیجیتالی داغ است، هم ارزهای دیجیتال بیشتر از همیشه سروصدا به پا کرده‌اند، ایده ارز دیجیتال متاورس هم می‌توانست تکان‌دهنده باشد. در واقع چیزی که به عنوان Metaverse Crypto شناخته می‌شود، ارز دیجیتالی است که با توجه به پروژه‌هایی که با استفاده از این فناوری، ایجاد شده است، در بازارهای این حوزه معامله می‌شود.

از جمله ارزهای دیجیتال Metaverse می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارز دیجیتال مانا (Mana)
  2. ارز دیجیتال اکس (AXS)
  3. ارز دیجیتال سند (Sand)
  4. ارز دیجیتال بلاک (Blok)
  5. ارز دیجیتال انجین کوین (ENJ)
  6. ارز دیجیتال آی ام ایکس (IMX)
  7. ارز دیجیتال گالا (Gala)
  8. ارز دیجیتال اطلس (Atlas)
  9. ارز دیجیتال ایلوویوم (ILV)
  10. ارز دیجیتال ای اف آی (EFI)
  11. ارز دیجیتال تی ال ام (TLM)
  12. ارز دیجیتال جی اچ اس تی (GHST)
  13. ارز دیجیتال دی جی (DG)
  14. ارز دیجیتال کیوب (CUBE)
  15. ارز دیجیتال های (High)

خرید زمین در متاورس!

جالب است نه؟ وقتی ارز دیجیتال متاورس برقرار باشد، یعنی شما یک کیف پول دیجیتال خواهید داشت که به وسیله‌ی آن می‌توانید خریدهای مختلف انجام دهید. اما خرید زمین شاید آخرین چیزی باشد که به آن فکر کنید! ولی خب غیرممکن نیست. شما به راحتی می‌توانید در دنیای Metaverse زمین معامله کنید و روند آن به این شکل خواهد بود:

  • در یکی از پلتفرم‌های متاورس ثبت نام کنید
  • در کیف پول دیجیتالی خود به میزان کافی از یک ارز دیجیتال معتبر مثل اتر یا ارزهای مبتنی به متاروس تهیه کنید
  • به بازارهای املاک متاورس مراجعه کرده و بر روی قطعه زمین دیجیتالی مورد نظر کلیک کنید تا اطلاعات آن نمایش داده شود
  • کیف پول دیجیتال خود را به پلتفرم Metabverse متصل کنید؛ برای اینکار باید از کیف‌های سازگار مثل Metamask استفاده کنید
  • با کلیک روی گزینه خرید، زمین شما به شکل یک دارایی NFT در کیف پولتان ذخیره خواهد شد.

آیا زندگی ما تبدیل به یک بازی کامپیوتری می‌شود؟

تقریبا می‌توان گفت بله، زندگی یک بازی کامپیوتری خواهد شد. خریدهای مجازی، تفریحات مجازی، تعاملات مجازی و… که احتمالا بسیاری معتقدند لذتبخش نخواهد بود. در حقیقت، چون متاورس یک دنیای هویت محور است، شباهت زیادی به دنیای واقعی ما دارد. برای همین است که روز به روز بر پشتیبانان Metaverse افزوده می‌شود.

متاورس، انتخابی یا اجباری؟

خب، حالا سوال اینجاست که اگر واقعا دنیای آینده‌ی ما یک دنیای مجازی باشد، مجبور به استفاده از آن هستیم؟ این موضوع که آیا ما به طور کلی از زندگی فعلی و واقعی خود برای انجام امور روزمره جدا می‌شویم، چیزی‌ است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مثلا احتمال اینکه برای تماشای یک بازی فوتبال از طریق این تکنولوژی در استادیوم حضور داشته باشیم، خیلی بالاست. اما اینکه بخواهیم از نانوایی سر کوچه هم در این تکنولوژی خرید کنیم، شاید کمی عجیب و غیرقابل درک به نظر بیاید.

ارز دیجیتال متاورس

برای همین می‌توان نتیجه گرفت که متاورس، زمانی به جایگاه بالا در میان جامعه خواهد رسید که اکثریت مردم، با انجام اکثر کارهایشان از طریق آن، ارتباط برقرار کنند. این یعنی، به احتمال زیاد اجباری در استفاده از آن نیست، اما همانطور که امروزه تقریبا هیچکس بدون گوشی هوشمند زندگی نمی‌کند، در آینده هم احتمالا هیچکس از VR و تکنولوژی آن دور نخواهد بود؛ شاید برای بعضی از ما، حضور در چنین دنیایی کمی وحشتناک به نظر بیاید، نظر شما چیست؟

نویسنده

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *