Search
Close this search box.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) چیست و چه کاربردی دارد؟

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) چیست؟

اتوماسیون بازاریابی فرآیند اجرای کمپین‌ها و انجام فعالیت‌های بازاریابی را با استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای خودکارسازی تسهیل می‌کند.

فهرست مطالب

فرض کنید نیاز دارید که در زمان کمی افراد زیادی (که شامل مشتریان سابق، فعلی و حتی گاها آینده شما خواهند بود) را از یک رویداد مانند کمپین برند خود آگاه کنید. احتمالا به گزینه ایمیل فکر می‌کنید. به نظر شما راه ساده‌تری بری ارسال ایمیل‌ها به تک تک این افراد وجود دارد؟ آیا می‌توان این کارها را به صورت اختصاصی برای هر فرد به صورت جداگانه انجام داد؟ 

جواب بله است! اتوماسیون بازاریابی استفاده از نرم‌افزار برای اتوماتیک‌سازی (خودکارسازی) بازاریابی است. نرم‌افزارهای بخش‌های اتوماسیون بازاریابی می‌توانند کارهای تکراری مانند ایمیل مارکتینگ، پست‌های سوشال مدیا و حتی کمپین‌های تبلیغاتی را به صورت خودکار انجام دهند.

اتوماسیون بازاریابی می‌تواند برای همه مشتریان شما یک نتیجه را به ارمغان نیاورد، برای مثال شما اگر در مرحله آخر خرید باشید می‌توانید یک پیام دریافت کنید و در مراحل دیگر پیام دریافتی شما متفاوت خواهد بود. فناوری پشت اتوماسیون بازاریابی، انجام این وظایف را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

اتوماسیون بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد؟

اتوماسیون بازاریابی تعریف ساده‌ای دارد از این رو بسیاری از افراد متصور می‌شوند که کاری بسیار ساده است! در حالی که همین پیچیدگی و منحصر به فرد بودن در اتوماسیون و استراتژی‌سازی برای آن باعث می‌شود که شاهد خروجی‌های مختلفی از بازاریابی باشیم.

اتوماسیون بازاریابی می‌تواند چه کارهایی را برای برند شما انجام دهد؟

وقتی به چالش‌های رایجی که کسب‌وکارها با آن‌ها مواجه هستند نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که ایجاد سرنخ و درگیر نگه‌داشتن مشتریان در صفحات سایت، فضای مجازی و یا حتی ایمیل همچنان در اولویت است. این کار، کار دشواری است و در طی آن، کسب‌وکارها با انفجار داده‌های جمع‌آوری‌شده مواجه می‌شوند، باید پلتفرمی باشد که این داده‌ها را به صورت کاملا خودکار و هوشمند جمع‌آوری کند و نتایجی را بر اساس آن‌ها استنباط کند و در نهایت اقدام کند.

نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی می‌تواند با به کار انداختن داده‌ها و با ساده‌سازی گردش‌های کاری ما به غلبه بر این چالش‌ها کمک کند. همچنین، نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی می‌توانند ساده‌سازی، اتوماتیک‌سازی و اندازه‌گیری وظایف و گردش کار بازاریابی را برای افزایش کارایی عملیاتی و دسترسی به رشد سریع‌تر درآمد تعریف کنند.

همه ما می‌دانیم که همه سازمان‌ها دارای تمایل یکسان در بازاریابی و درآمد بیشتر با رشد سریع‌تر و هزینه کمتر هستند. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا افراد، فرآیندها و فناوری خود را برای دستیابی به این اهداف، بیشتر هماهنگ کنند. در واقع برای اتوماسیون ارزش بیشتری قائل هستند و همین موضوع برند آن‌ها را تبدیل به یک برند منحصر به فرد خواهد کرد.

اتوماسیون بازاریابی طراحی شده است تا به سازمان ها اجازه دهد تا در فضاهای متعدد به طور موثرتری بازاریابی کنند و وظایف تکراری را خودکار کنند. در واقع اتوماسیون همزمان هم هزینه را کاهش می‌دهد و هم فرآیند را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. با استفاده از نرم‌افزارها و تکنیک‌های اتوماسیون بازاریابی می‌توانید مشتری را در هر مرحله از قیف فروش هدایت کنید؛ اتوماسیون بازاریابی، بسیاری از شیوه های بازاریابی مدرن را امکان پذیر می‌کند، از جمله:

  • تولید سرب (یک نوع تکنیک بازاریابی)
  • تقسیم بندی
  • بازاریابی رابطه‌ای
  • فروش متقابل و بیش‌فروشی
  • امتیازدهی
  • حفظ مشتری
  • اندازه گیری بازگشت سرمایه (ROI).
  • بازاریابی مبتنی بر ارقام

چرا استفاده از اتوماسیون بازاریابی ضروری است؟

به گفته کارشناس بازاریابی جان مک تیگ، بدون استفاده از بازاریابی خودکار، شما فقط حدس می‌زنید و امیدوار هستید که مردم را شکار کنید تا محصول شما را ببینند و بخرند. او می‌گوید: «آمار نشان می‌دهد که خریداران از الگوریتم ویژه‌ای تبعیت می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند با سرعت مراحل خرید را پیش بروند و زمانی که به اطلاعات بیشتری نیاز دارند یا آماده خرید هستند، به سرعت به اطلاعات مورد نظر آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

در واقع در هنگام تدوین استراتژی نباید مخاطب را با فروشنده یکی دانست. بر اساس پیش‌بینی فناوری اتوماسیون بازاریابی Forrester در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳، اتوماسیون بازاریابی یکی از سریع‌ترین فناوری‌های در حال رشد است. ابزارهای اتوماسیون بازاریابی در ابتدا برای شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند در حالی که امروزه برای مشاغل کوچک و متوسط هم ​​مقیاس‌پذیرتر شده‌اند.

جای تعجب نیست که اتوماسیون بازاریابی در این دنیای رنگارنگ مارکتینگ شرکت‌های کوچک و بزرگ دیگر یک ایده اضافی و خوب نیست! ضروری است.

چرا استفاده از اتوماسیون بازاریابی ضروری است؟

انتظار می‌رود فناوری اتوماسیون بازاریابی، نرخ رشد سالانه ترکیبی ۱۴ درصدی (CAGR) را طی پنج سال آینده نشان دهد. بالاترین رشد برای پلتفرم‌های «اتوماسیون بازاریابی» به 25 درصد در سال خواهد رسید. بیشتر کسب‌وکارها اتوماسیون بازاریابی را ابزاری متوسط ​​می‌دانند که برای پیگیری نیاز مشتری با استفاده از ایمیل‌ها به کار می‌آید.

در حالی که بازاریابی ایمیلی یک کاربرد فوق‌العاده برای اتوماسیون بازاریابی است، این رویکرد می‌تواند منجر به تجربه‌ای از هم گسیخته برای مشتریان بالقوه و مشتریانی شود که از بخش بالایی به بخش پایینی قیف فروش در حال حرکت هستند.

مشتریان بالقوه از طریق یک قیف فروش خیالی به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که توجه به سلسله مراتب آن‌ها و مد نظر قرار دادن این سلسله مراتب بر روی استراتژی سا‌زی بسیار مهم است. کسب‌وکارها به جای واکنش به نیازهای فردی مشتری، معمولا مشتری را شخصی «عام» در نظر می‌گیرند در حالی که بازاریابی اختصاصی بسیار مهم‌تر از بازاریابی عمومی است.

نتیجه اتوماسیون بازاریابی موفق چیست؟

روابط بلند مدت با مشتریان خود زمانی که اتوماسیون بازاریابی به خوبی انجام شود، سه مزیت اصلی برای کسب و کار شما به ارمغان می‌آورد:

گردش کار شخصی شده و مارکتینگ اختصاصی برند خود را دارید!

هر یک از اقدامات مشتریان بالقوه شما یک داده اضافه برای استراتژی بازاریابی شما است و به شما می‌گوید که مشتریان شما به دنبال چه چیزی هستند. همانطور که این اطلاعات مفید است، ردیابی دستی این رفتارها عملا غیر ممکن است. با این حال، با نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی، کسب‌وکارها می‌توانند از این ورودی‌ها از چندین فضا برای درک عمیق نیازهای مشتریان خود و ارائه محتوای مناسب در زمان مناسب استفاده کنند.

جذب ساده‌تر مشتری

این گردش‌های کاری به سوق دادن مشتریان بالقوه به سمت محتوای مفید کمک می‌کند، و در نتیجه داده‌‌هایی به دست می‌آید که می‌توان آن‌ها را متفکرانه در تعامل با مشتریان استفاده کرد. هر چند اتوماسیون بازاریابی به همین جا ختم نمی‌شود. با وجود مشتری در مرکز کسب و کار، برندها می‌توانند به جذب مشتریان با گردش کار شخصی سازی شده ادامه دهند که منجر به ایجاد مشتریان وفاداری می‌شود که برند یا خدمات شما را به دوستان و خانواده خود را معرفی می‌کنند.

فرآیندهای ساده‌تری را خواهید دید!

کل شرکت خود را با فرآیندهای ساده‌ای که مشتریان شما را در مرکز نگه می‌دارد گرد هم بیاورید. فرآیندهایی بسازید که در تیم‌های عملکردی مختلف کار کنند تا بتوانید تلاش مشتری را در هر مرحله از سیر بازاریابی کاهش دهید و با هم کار کنید تا یک تجربه مشتری یکپارچه را از همان اولین تماس  شروع کنید و تا حتی فراتر از خرید مشتری آن را ادامه دهید. با اتوماسیون بازاریابی موثر، نیازی به فرآیندهای پیچیده نیست، زیرا همه چیز به‌طور خودکار در محل ذخیره‌سازی داده‌های مرکزی شما ذخیره می‌شود و گردش‌های کاری داخلی می‌تواند به شما کمک کند تا وظایف نرم‌افزارها را در صورت نیاز اولویت‌بندی کنید.

اتوماسیون بازاریابی می‌تواند چه گره‌هایی را بگشاید؟

بسیاری از مارکترهای امروزی با وجود این که بسیار کار می‌کنند باز هم از خواندن ذهن مشتری بدون نرم‌افزار صحبت می‌کنند و صحبت اصلی مجالس آن‌ها بررسی رفتار کاربر و پیش‌بینی رفتار آینده اوست. در حالی که با نرم‌افزار این کار بسیار ساده‌تر از گذشته است. اتوماسیون می‌تواند با کمک به شما در ارائه بازاریابی شخصی‌تر و ارتباطات هدفمند، نامی ماندگار از برند شما در ذهن کاربران بکارد؛ در بخش زیر برخی از مشکلات رایجی که اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به حل آن‌ها کمک کند آورده شده است:

مشکلراه حل
نیاز به بازدهی بیشتری داریمدر فضای مترقی دیجیتال، بازاریابان به دنبال انجام کارهای بیشتر با فشار کم‌تر هستند. مارکترها باید سرنخ بیشتری را برای مخاطب تولید کنند، درآمد را افزایش دهند و معاملات را سریع‌تر ببندند. معمولا در مارکتینگ پس از اتمام یک برنامه، برنامه دیگری بلافاصله دنبال می‌شود. اتوماسیون بازاریابی، برنامه‌های شلوغ بازاریابان را به صورت اتوماتیک ساده‌سازی می‌کند، بنابراین آن‌ها می‌توانند روی کارهای استراتژیک تمرکز کنند و به نرم افزار اجازه دهند که کارهای روتین را انجام دهد.
من راهی برای ردیابی نیاز کاربر یا بهینه سازی تعامل کاربر ندارم.ردیابی تعامل کاربر ضروری است، و اتوماسیون به شما این امکان را می‌دهد که سرنخ‌های وارد شده به قیف را ضبط، ردیابی و مدیریت کنید و آن‌ها را امتیازدهی کنید. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که فرآیندها و مکالمات بازاریابی را در محیط سراسر آنلاین و آفلاین به صورت خودکار ایجاد، مدیریت کنید. سپس می توانید برنامه‌های خود را بهینه کنید و از هدف‌گیری مجدد و چرخش مجدد برای بهینه‌سازی تعامل و ارتباط با خریدار، در کنار اتوماسیون برای ارائه محتوای مناسب به فرد مناسب در پلتفرم مناسب استفاده کنید.
سرنخ‌های من کار نمی‌کنند و کاربران در حال تبدیل شدن به مشتری نیستند، یا من یک قیف فروش دارای نشتی دارم.60 درصد از بازاریابان B2B می‌گویند که چالش‌های ایجاد سرنخ برای آن‌ها زمان و هزینه دارد. برخورد با سرنخ‌هایی که در حال تبدیل نیستند یا قیف فروش دارای نشتی خسته کننده است اما می‌توان آن را برطرف کرد. اتوماسیون بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که مشتریان بالقوه را با اطلاعات مرتبط و مفید در چندین فضا نگه دارید، تا زمانی که آن‌ها آماده خرید شوند. اگر به خوبی انجام شود، این فرآیند می‌تواند منجر به 50 درصد فروش بیشتر با 33 درصد هزینه کمتر برای هر سرنخ شود.
سرنخ‌های من واجد شرایط نیستند.مارکترها نمی‌توانند صرفاً بر روی تولید سرنخ و استراتژی‌های آگاهی بخشی (اول قیف) تمرکز کنند. آن‌ها همچنین باید مطمئن شوند که این سرنخ ها برای شرکت مناسب هستند، زیرا اگر سرنخ ها امکان تبدیل به فروش را نداشته باشند، افزایش تولید سرنخ بی معنی است. اتوماسیون به شما کمک می‌کند تا خریداران خود را بهتر درک کنید. شما می‌توانید سفر هر خریدار را از اولین لمس تا فروش و فراتر از آن، با تجزیه و تحلیل‌ها و داده‌های بازاریابی شخصی‌سازی کنید.
بازاریابی به نظر روشی ناکارآمد است.اگر با ناکارآمدی بازاریابی مواجه هستید، اتوماسیون بازاریابی می‌تواند به شما کمک کند. با خودکار کردن گردش‌های کاری دستی خاص، روی کارهای استراتژیک تمرکز کنید که به بهبود فرآیندهای کلی، نوآوری در کمپین‌های بازاریابی و افزایش نتیجه کمک می‌کند.   اتوماسیون، ارتباطاتی مانند ایمیل مارکتینگ و بازاریابی اس‌ام‌اسی و ارسال پیام هدفمند را سریع و ساده می‌کند. با پرسونای خریدار، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پیام‌های شخصی‌شده را در هر مرحله از ماجراجویی خریدار در قیف ارسال می‌کنید.

چگونه از اتوماسیون بازاریابی بیشترین بهره را ببریم؟

در بهترین حالت، اتوماسیون بازاریابی ترکیبی از نرم افزار، استراتژی و مشتری مداری است. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که با محتوای بسیار شخصی‌شده و مفید، مشتریان بالقوه را بسازید دهید که به تبدیل مشتریان وفادار به برند شما شوند. برای استفاده حداکثری از اتوماسیون بازاریابی، کسب و کارها باید اتوماسیون را در سرتاسر فرآیندهای خود گسترش دهند و تیم‌ها را با فرآیندهایی متحد کنند که باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. اتوماسیون بازاریابی در صورت پیاده‌سازی درست می‌تواند باعث رشد کسب و کار شما شود.

با تمرکز بر سفر مشتری در طول قیف خرید، به جای تمرکز کردن بر روی نیازهای کسب و کار خود شروع کنید. موارد مورد توجه مشتری را شناسایی کنید که می‌توانند از اتوماسیون بازاریابی سود ببرند و فرآیندهایی ایجاد کنید که مشتری را درون قیف نگه دارد.

با استفاده از یک CRM که با نرم افزار اتوماسیون بازاریابی شما ادغام می‌شود، می‌توانید مخاطبین را سازماندهی کنید، بنابراین هر اقدامی که مشتری انجام می‌دهد را می‌توانید دریافت و حفظ کنید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید. توجه کنید که در بازاریابی هیچ اطلاعاتی از مشتری اضافی نیست و باید تک تک حرکات آن را حفظ و مدنظر قرار دهید.

از این نقاط داده استفاده کنید تا مشتریان را به مرحله بعدی سفارششان برسانید، چه محتوای آموزشی یا یک جنس در فروشگاه. مزیت اتوماسیون بازاریابی این است که می‌توانید این رویکرد را برای هزاران مشتری در یک زمان استفاده کنید.

یک استراتژی اتوماسیون بازاریابی عالی، تیم‌ شما را با اولویت‌بندی وظایف و تسریع در دستیابی به اطلاعات، تقویت می‌کند. سوابق تماس و ارتباطات کاربر می‌تواند در اختیار تیم بازاریابی باشد تا زمانی که کاربر آماده خرید باشد، در این مرحله اتوماسیون به نماینده فروش این اتفاق را اطلاع می‌دهد تا با استفاده از اطلاعات اخیر کاربر و ارتباطات سابق آن یک ورود را به خرید تبدیل کند. هنگامی که مشتری خرید می‌کند، فروشنده می‌تواند اطلاعات خرید را به صورت داده در اختیار داشته باشد. این فرآیند نه تنها یکپارچه و کارآمد است، بلکه یک رابطه بلندمدت را بین مشتری و کسب و کار ایجاد می‌کند. برای این که خوب بفروشید باید مشتری را از خود بدانید.

فرق CRM و اتوماسیون بازاریابی در چه چیزی است؟

نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا همان CRM و نرم افزار بازاریابی خودکار و آنالیز مشتری ممکن است به نظر برسد که همپوشانی زیادی با هم دارند و یا حتی با هم یکی هستند. در حالی که بین آن‌ها تعدادی تفاوت کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشت. اتوماسیون بازاریابی بر روی سرنخ‌های خام برای جذب مشتری تمرکز می‌کند و افراد اولیه را در قیف فروش و بازاریابی هدف قرار می‌دهد تا آن‌ها را تبدیل به مشتری وفادار کند.

برای مثال، کاربر شما ممکن است به سادگی از یک وب سایت بازدید کرده باشد، روی یک پیوند کلیک کرده یا فرمی را پر کرده باشد. این به جمع آوری داده ها در این مرحله اولیه برای بازاریابی هدفمند کمک می‌کند و بسیاری از وظایف نرم‌افزار بازاریابی خودکار را جمع‌آوری می‌کند.

فرق CRM و اتوماسیون بازاریابی در چه چیزی است؟

اما CRM  عموماً بر فروش متمرکز است. تعاملات با مشتریان را در پایین ترین قسمت قیف فروش مدیریت می‌کند تا تبدیل کاربر به خریدار را تسهیل کند. همچنین مشتریان موجود را کنترل می‌کند و تعامل آن‌ها را بررسی می‌کند.

CRM و نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی با هم استفاده می‌شوند و ابزارهای قدرتمندی هستند که به جذب و یافتن سرنخ‌ها، تسهیل فروش و حفظ وفاداری به برند کمک می‌کنند. در واقع با تلفیق CRM و نرم افزار اتوماسیون مناسب می‌توان کارهای جالبی را برای ارتقای برند انجام داد؛ قبلا در مقاله نرم‌افزار ارتباط با مشتری یا CRM چیست، کاربرد این نرم‌افزار را توضیح داده‌ایم.

چگونه برنامه اتوماسیون بازاریابی خود را برنامه ریزی، اجرا و بهینه سازی کنید؟

برای شروع باید به اهداف خود و چگونگی دستیابی به آن‌ها فکر کنید. مشخص کنید که می‌خواهید اتوماسیون بازاریابی به شما کمک کند تا چه کاری را انجام دهید. راه اندازی اتوماسیون بازاریابی خود شامل چهار مرحله خواهد بود:

مرحله 1: برنامه ریزی

اگر بتوانید دقیقاً آنچه را که به دنبال آن هستید و آنچه را که می‌خواهید انجام دهید مشخص کنید، ارزیابی و انتخاب یک پلتفرم اتوماسیون برای شما و سهامدارانتان آسان‌تر خواهد بود. فهرستی را از نیازها و خواسته‌ها تهیه کنید و ببینید کدام پلتفرم با اساسی‌ترین معیارهای شما مطابقت دارد. هنگام انجام این کار، اطمینان حاصل کنید که فروش و بازاریابی هم راستا هستند. به یاد داشته باشید، هر دو تیم فروش و بازاریابی باید با هم کار کنند تا به نتیجه برسند.

مرحله 2: پیاده سازی

هنگامی که پلتفرم را انتخاب کردید، انتخاب کنید که چه کسانی در تیم باید از سیستم استفاده کنند و روی آموزش آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. در واقع وجود تنها یک نفر آشنا به اتوماسیون بازاریابی کافی است. راه حل مناسب اتوماسیون بازاریابی کمک می‌کند تا همه افراد، ابزارها و فرآیندها در تیم‌های بازاریابی و فروش شما متحد شوند. ابزارهای زیر باید مواردی باشند که شما را یکپارچه می‌کنند:

  • سیستم  CRM
  • امتیازدهی به مشتریان
  • بینش فروش
  • گردش کار بین تیمی

هنگامی که اتوماسیون بازاریابی راه اندازی و اجرا شد، مرتباً بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن طور که می‌خواهید کار می‌کند یا خیر.

مرحله 3: اندازه گیری

گزارش و تجزیه و تحلیل بازاریابی به شما کمک می‌کند تا تاثیر تلاش‌های بازاریابی خود را مشاهده کنید. نرم‌افزارها اطمینان حاصل می‌کنند که تمام داده‌های لازم، تعامل حساب، و تأثیر ترکیبی فروش و فعالیت بازاریابی را اندازه گیری می‌کنید. دریابید که کدام شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای ردیابی کاربر مهم‌ترین هستند و کدام حوزه‌های بازاریابی بهترین ROI را ارائه می‌کنند.

مرحله 4: بهینه سازی

هنگامی که داده‌ها و KPI ها را دریافت کردید، فرصت بهینه سازی بیشتری برای نتایج بهتر را خواهید داشت. هنگامی که بتوانید درآمد را بر روی چندین فعالیت تقسیم کنید، می‌دانید که کدام فعالیت‌های بازاریابی برای بالای قیف و کدام فعالیت‌ها برای مراحل پایین قیف موثر است. به عنوان مثال، ممکن است در طول کار متوجه شوید که بازاریابی رویدادی مورد علاقه شماست؛ نمایشگاه‌های تجاری ممکن است برای به دست آوردن سرنخ و علاقه کاربران عالی باشند، در حالی که وبینارها برای انتقال کاربر به بخش‌های پایینی قیف مؤثرتر هستند.

به صورت دستی و بدون استفاده از نرم‌افزار، یادگیری این اطلاعات دشوار است و کمپین‌های شما ممکن است آنقدر موفق نباشند. مخاطبان خود را بشناسید و بدانید که چه چیزی ممکن است توجه آن‌ها را جلب کند.

چگونه اتوماسیون بازاریابی خود را کارسازتر کنیم؟

در اینجا نکاتی ساده اما کلیدی وجود دارد که اگر به آن‌ها در حین اتوماسیون دقت کنید نتایج بهتری را خواهید گرفت و مشتریان را سریع‌تر جذب می‌کنید:

محتوایی مرتبط و مفید تولید کنید

با اتوماسیون بازاریابی، می‌توانید در مورد آنچه که هر مشتری می‌بیند، محتاط‌تر و مقیدتر عمل کنید. به مشتری احساس مهم بودن بدهید، از تبلیغات گرفته تا بازاریابی ایمیلی. از پرسونای خریدار همراه با هدف‌گیری رفتاری استفاده کنید تا فقط اطلاعات مورد نیاز هر مشتری یا مشتری‌ها را ارسال کنید. مشتریان زمان کمی دارند، اتوماسیون با استفاده از داده‌هایی که از قبل جمع‌آوری می‌کنید برای برجسته کردن مرتبط‌ترین محتوا در زمان مناسب، به شما کمک خواهد کرد. شکار مشتری باید سریع باشد.

در برابر رقبا، پاسخ‌های کامل‌تر را ارائه کنید

اتوماسیون بازاریابی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا وظایف را اولویت‌بندی کنند و سرنخ‌ها را مدیریت کنند، بنابراین سؤالات دریافتی به سرعت پاسخ داده می‌شوند. به علاوه، با داده‌های رفتاری ذخیره شده در CRM شما، کارمندان بخش فروش و بازاریابی این اختیار را دارند که بدون نیاز به جستجوی اطلاعات اولیه، کمک‌های موثرتر و مفیدتری را ارائه دهند. اطلاعات مشتریان خود را کسب کنید و پاسخ‌های خودکار را بر اساس خریدهای قبلی، اقدامات کاربر برای خرید محصول انجام دهید.

خدماتی یکپارچه و همه جانبه را ارائه دهید

هیچ کس دوست ندارد یک فرآیند را چند بار تکرار کند. و به همین دلیل است که اتوماسیون بازاریابی برای مشتریان بسیار عالی است. داده‌ها با اتوماسیون، جمع‌آوری و ذخیره می‌شوندو در نرم‌افزار بازاریابی شما استفاده می‌شوند تا بتوانید تجربه‌ای منحصر به فرد از طریق فرم‌های پر شده و یا ایمیل‌های هدفمند که نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند را به مشتریان خود ارائه دهید.

با اتوماسیون، مشتریان بدون توجه به فضایی که با شما تماس می‌گیرند، دست به تحقیق درباره شما می‌زنند. این که بتوانید احساس کنجکاوی کاربر را در برابر محصول خود برانگیزید بسیار ویژگی خوبی است.

چگونه متوجه شویم که برای پیاده‌سازی اتوماسیون آماده هستیم؟

اتوماسیون بازاریابی قدرتمند است، به این معنی که برای کارکردن آن، باید تمام اجزا و تفاوت‌های ظریف آن را درک کنید. مطالب بالا در درک این تفاوت‌ها کمک می‌کند تا بتوانید اتوماسیون بازاریابی را برای شرکت خود کارآمد کنید.

چگونه اتوماسیون بازاریابی بر مشتریان شما تأثیر می گذارد؟

اتوماسیون بازاریابی فقط این نیست که چه کاری می‌توانید برای کسب و کار شما انجام دهید. شما باید سعی کنید توجه همه‌جانبه خود را برای حل مشکل کاربر مد نظر قرار دهید تا نتیجه را ببینید، در واقع اتوماسیون،‌ راه‌حل‌هایی را ارائه خواهد داد که برای مشتریان شما سودمند است.

مشتریان شما غرق در اطلاعات مختلف از صفحات مختلف هستند، که یافتن پاسخ‌های مورد نیاز را به خودی خود دشوار می‌کند، هنگامی که آن‌ها موفق می‌شوند با شرکت شما تماس بگیرند، در ابتدای قیف فروش قرار دارند و از خدمات و کارآمدی شرکت شما مطمئن نیستند. اتوماسیون بازاریابی می‌تواند فرآیندهای تبدیل مشتری به مشتری ثابت و حتی تبدیل کاربر گذرا به مشتری دائم را تسهیل کند و این بسیار ارزشمند است.

چرا اتوماسیون بازاریابی شما شکست می‌خورد؟

زیرا اغلب، هیچ پایه‌ای برای پشتیبانی از اتوماسیون بازاریابی وجود ندارد. تا زمانی که مارکترها یک جریان ثابت از سرنخ‌های کاربران را نداشته باشند، موارد لازم را برای اتوماسیون بازاریابی موثر در اختیار نخواهند داشت. بسیاری از مارکترها بدون استراتژی‌های ایجاد سرنخ ورودی برای کاربران، وقت خود را صرف این می‌کنند که چگونه بخش کوچکی از بازاری را که قبلاً در پایگاه داده خود دارند، بگیرند و بیشتر از آن‌ها استفاده کنند.

این همان چیزی است که ما از آن به عنوان عقب افتادن از رقبا یاد می‌کنیم. در حالی که آن‌ها این کار را انجام می‌دهند، رقبای آن‌ها به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند از 99.99 درصد بازاری که هنوز وجود دارد، بهره بیشتری ببرند. پس از منطقه راحت خود خارج شوید.

فرق اتوماسیون خوب با اتوماسیون بد چیست؟

اتوماسیون بازاریابی سنتی اغلب بر اساس تاخیرهای زمانی یا اقداماتی مانند باز شدن ایمیل و کلیک‌های ایمیل عمل می‌کند. در واقع از روی تعداد کلیک‌ها و مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه شروع به تصمیم‌گیری خواهد کرد اما آیا یک کلیک ایمیل به تنهایی داده کافی برای اجرای یک استراتژی شخصی سازی شده است؟

استراتژی‌های اتوماسیون بازاریابی که داده‌های محدودی مانند این را به مارکتر ارائه می‌دهند، اغلب منجر به اتوماسیون بازاریابی بد می‌شوند. شما به اطلاعات بیشتری نیاز دارید که بدانید کاربران چه کسانی هستند و به چه چیزهایی علاقه دارند تا تجربه خوبی به مشتریان ارائه بدهید. اتوماسیون بازاریابی با پشتوانه یک استراتژی بر محوریت مرکزی مشتری متمرکز است.

فرق اتوماسیون خوب با اتوماسیون بد چیست؟

اتوماسیون بازاریابی ورودی از تمام اطلاعاتی که در مورد یک شخص می‌دانیم برای اطلاع‌رسانی به استراتژی اتوماسیون استفاده می‌کند، بنابراین اطلاعاتی را که او برای خرید نیاز دارد، دقیقاً زمان و مکان مناسب ارائه می‌کنیم. اتوماسیون بازاریابی خوب نیازهای در حال تحول کاربر و رفتارها و تعاملاتی که با برند دارند را در نظر می‌گیرد.

نحوه انتخاب بهترین نرم افزار اتوماسیون بازاریابی

همانطور که گفتیم اتوماسیون بازاریابی دارای نرم‌افزارهایی است که انجام این کارها و بررسی این الگوریتم‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهند، احتمالا حدس می‌زنید که تعداد زیادی از این اپلیکیشن‌ها وجود داشته باشند که بتوان از آن‌ها استفاده کرد! درست است! انواع و اقسام نرم‌افزارها وجود دارد که در اتوماسیون بازاریابی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ممکن است یک محصول اتوماسیون بازاریابی خاص برای محیط‌های SMB و B2C بهتر باشد، اما شرکت‌های  B2B  و سازمانی ممکن است به پلتفرمی با قابلیت گسترده تر نیاز داشته باشند. در اینجا برخی از نکات کلیدی وجود دارد که هنگام ارزیابی محصولات نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی برای انتخاب مناسب هر شرکت باید در نظر گرفته شوند:

1. بودجه و نیازهای تجاری برند را تعیین کنید

اگر مزایای اتوماسیون را بتوان با یک جمله خلاصه کرد، آن این است: این کار شما را کارآمدتر می‌کند تا بتوانید روی کارهایی که از آن لذت می‌برید و بیشترین بازده را دارند تمرکز کنید. با در نظر گرفتن این موضوع، شما می‌خواهید قیمت را با در نظر گرفتن قابلیت ارزیابی کنید. برای SMB ها و سازمان های B2C که عمدتاً روی ایمیل تمرکز می‌کنند، یک سیستم ایمیل مارکتینگ هوشمند ممکن است کافی باشد. با این حال، ممکن است نیازهای پیشرفته‌تری شکل بگیرند، نرم افزار سازمانی (و در نتیجه سطوح بالاتر نرم‌افزارها و اکانت‌ها) در دراز مدت مقرون به صرفه تر است.

مطمئن شوید که ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که قیمت مناسبی داشته باشد و از طرفی تمام نیازهای شما با آن مرتفع شود. سعی کنید از استفاده چندگانه و جسته‌گریخته جلوگیری کنید.

2. سهولت استفاده از نرم افزار را ارزیابی کنید

اتوماسیون چیز ساده ای برای پیاده سازی نیست، بنابراین مطمئن شوید که قبل از پیاده‌سازی اطلاعات کافی را در زمینه استفاده از نرم‌افزار دارا هستید. ببینید آیا می‌توانید اسکرین‌شات‌هایی از UX پیدا کنید تا بتوانید تعیین کنید که آیا کار کردن با آن ساده و آسان است یا خیر. اتوماسیون می‌تواند فنی باشد، بنابراین به دنبال نرم‌افزارهایی باشید باشید که دارای صفحاتی برای آموزش، آموزش ها و سایر گزینه های پشتیبانی مشتری هستند.

3. نحوه ایجاد گزارش و تحلیل‌های نرم‌افزار را با دقت بیشتری کاوش کنید

شما باید بتوانید موفقیت کمپین‌هایی را که اجرا می‌کنید تجزیه و تحلیل کنید، بنابراین مطمئن شوید که نرم‌افزار اتوماسیون شما معیارهایی را که برای شما مهم‌تر هستند را پیگیری می‌کند. در محیط‌های B2B و سازمانی با سرمایه‌ داران زیاد، ممکن است به توانایی‌های گزارش‌دهی پیشرفته مانند داشبورد شخصی یا گزارش‌دهی خودکار از طریق ایمیل نیز نیاز داشته باشید.

4. توانایی تلفیق تحقیقات

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی چقدر دست شما را در انجام تحقیقات و کارها باز می‌گذارد؟ تلفیق کردن گزارش‌های کمپین‌های مختلف به شما امکان می دهند داده ها را مدیریت کنید و از ابزارهای خود بیشتر بهره ببرید.

5. محدودیت‌های بالقوه نرم‌افزار را در نظر بگیرید

برخی از پلتفرم‌های نرم‌افزار اتوماسیون ممکن است تعداد اقدامات در یک ماه یا اندازه پایگاه داده مجاز را محدود کنند. دقت کنید که با توجه به بودجه و تعداد روزهای پلن خرید خود بتوانید بهترین گزینه را برای شرکت پیدا کنید. با هر بار ورود به اپ برای کمپین‌های روزانه، بدانید که چند مخاطب دارید، به طور متوسط ​​چند ایمیل ارسال می‌کنید و می‌خواهید نرم افزار چه کارهایی را انجام دهد. این موضوع دید کاملی درباره هزینه روزانه و ماهانه نرم افزار به شما ارائه خواهد کرد.

6. درخواست نسخه نمایشی یا دمو

قبل از تصمیم گیری نهایی، با تیم فروش هر کدام از نرم افزارها تماس بگیرید تا یک نسخه آزمایشی درخواست کنید یا برای نسخه آزمایشی رایگان ثبت نام کنید. امتحان کردن یک ابزار اتوماسیون بازاریابی قبل از خرید می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام ویژگی به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده می‌کند.

در این مقاله به طور خلاصه به تمام بخش‌های اتوماسیون بازاریابی، سوالات و ابهام‌های مخاطبان، CRM و ارتباط آن با اتوماسیون و… پرداخته شد. در صورت وجود هرگونه نظر و سوال حتما آن را با تیم همیار آی‌تی در میان بگذارید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *