Search
Close this search box.

پرسونال برندینگ چیست و چگونه به افزایش اعتبارتان کمک می‌کند؟

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ به ساختن و مدیریت شخصیت و هویت شخصی یا حرفه‌ای افراد مشهور، مدیران، یا کارآفرینان اشاره دارد. این فرایند به ایجاد تصویر مثبت و قابل اعتماد در ذهن مخاطبان و ارتباط مؤثر با آنها می‌پردازد.

فهرست مطالب

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ روشی است که فرد به طور مداوم و مستمر برای ایجاد برند شخصی خود فعالیت می‌کند. در واقع در این روش شخص در زمینه موضوع خاصی با اعتماد به خود و تلاش به‌منظور بهتر شدن در مهارتی خاص و تاثیر گذاری بر دیگران گام بر می‌دارد. خوب است بدانید که برند شما نشان دهنده شخصیت اصلی شماست و در واقع چیزی است که شما را منحصر به فرد می‌کند. پس لازم است برای معرفی برند و اعتمادسازی آن نهایت تلاش خود را به کار بگیرید.

در حال حاضر با وجود رقابت در کسب‌و‌کارها شاهد موفقیت افرادی هستیم که توانسته‌اند برند خود را معرفی کنند. ممکن است شما هم در جامعه افراد متخصصی را بشناسید که تجربیات و مهارت‌های بسیار خوبی دارند ولی نسبت به مهارت خود نتوانسته‌اند موفقیت چشمگیری به دست آورند. زیرا تنها داشتن مهارت کافی نیست و این مهارت‌ها تضمین کننده موفقیت نیستند.

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟

پرسونال برندینگ بر این اصل استوار است که افراد و مهارت‌هایشان نیاز به معرفی دارند در غیر این صورت موفق نخواهند بود. برای درک بهتر این مطلب در نظر بگیرید که کارخانه‌ای محصول جدیدی تولید کرده است؛ حتی این محصول اگر از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد و با بهترین مواد اولیه تولید شده باشد، اگر به خوبی معرفی نشود، نمی‌تواند در بازار به فروش خوبی دست یابد. برندسازی شخصی نیز به همین صورت است. برای ایجاد یک برند شخصی موفق که در ذهن همگان بماند باید معرفی آن جهت شناخته شدن بهتر انجام شود.

برندسازی شخصی و برندسازی تجاری چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

برای فهم بیشتر این موضوع بهتر است مقایسه‌ای بین برند تجاری و برندسازی شخصی داشته باشیم. برای یک بیزینس یا محصول اولین کاری که انجام می‌دهیم این است که آن را معرفی ‌کنیم تا مخاطبان بتوانند به شناخت نسبی از آن دست یابند. در واقع با کسب اعتبار به بیزینس یا محصول باعث شناخته شدن آن نزد همگان می‌شویم. برندسازی شخصی نیز به همین صورت است. با این تفاوت که در پرسونال برندینگ شما بر روی خودتان کار می‌کنید و مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید، پیشرفت و ارتقای شخص خودتان است.

در پرسونال برندینگ، نام شما به عنوان برند شناخته می‌شود و در میان مخاطبان اعتبار به دست می‌آورد. ضمن اینکه برندسازی شخصی باعث می‌شود همانند برندسازی تجاری، کسب درآمد شما از نام و اعتبار برندتان باشد. شما می‌توانید از طریق ارتباط نزدیک و تنگاتنگ با مخاطبانتان، آن‌ها را به سمت خود هدایت کنید.

برند شخصی چیست؟

برندسازی شخصی همانند برندسازی محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که می‌دانید تنها دریافت مدرک تحصیلی و کسب مهارت نمی‌تواند باعث موفقیت فرد شوند بلکه لازم است برای برندسازی به گونه‌ای رفتار کنیم تا دیگران درباره ما و توانمندی‌های ما به خوبی صحبت کنند. در حقیقت برند مجموعه‌ای از تعاریف، نگاه اطرافیان و نظرات دیگران درباره‌ی شما است که به کسب‌و‌کار شما و ارتباط آن به جامعه جهت می‌دهد.

پرسونال برندینگ چه اهمیتی دارد؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اهمیت برندسازی شخصی چیست و چه تاثیری در کسب و کار دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که در برندسازی تجاری پس از شناخته شدن برند و کسب اعتبار آن می‌توانید درآمدزایی کنید زیرا پس از شناخته شدن، دیگران محصولات شما را خریداری می‌کنند. در واقع جایگاه برند شما به نقطه‌ای رسیده که کالاها و محصولات شما از ارزش و اعتبار نزد خریداران برخوردار شده است. در برندسازی شخصی نیز دقیقا به همین صورت است زیرا باعث می‌شود تا شما بهتر خود را بشناسید و خودتان را به عنوان یک برند معتبر و با ارزش معرفی کنید. در واقع با جلب اعتماد و شناخته شدن نزد مخاطبانتان می‌توانید پس از کسب اعتبار به درآمدزایی برسید.

پرسونال برندینگ

با برندسازی شخصی می‌توانید ضمن شناخت بهتر خود تصویر واضحی از توانایی‌ها و مهارت‌هایتان ارائه دهید، از این طریق می‌توانید علاوه بر شناسایی بهتر نقاط ضعف و قوت‌تان، در جهت بهتر کردن خود قدم بردارید. نقاط قوت خود را بشناسید و از آن‌ها استفاده کنید تا بتوانید فرصت‌های حرفه‌ای بهتری با توجه به مهارت‌های خود به دست آورید. با شناخت خود می‌توانید برندسازی شخصی خود را بهتر نموده و از طریق برقراری ارتباط با متخصصین حوزه‌ی خود، از موقعیت‌های شغلی که به شما پیشنهاد می‌شود، بهترین استفاده را ببرید.

برخی از افراد بر این باورند که منظور از برندسازی فقط معرفی کسب و کار و محصولات است در حالی که این گونه نیست و هر شخصی به تنهایی می‌تواند خود یک برند باشد و از این راه به کسب درآمد بپردازد. اما باید به این نکته توجه کنید که برندسازی شخصی به سادگی امکان پذیر نیست و با برندسازی تجاری متفاوت است. خوب است اطلاعاتی در این زمینه به دست آورید تا از این طریق با کسب آگاهی برندسازی خود را انجام دهید. اولین اصل در پرسونال برندینگ این است که صبور باشید و برای کار خود هزینه کنید تا بتوانید تصویر قدرتمندی از خود خلق نمایید. برندسازی موضوعی نیست که در مدت زمان کوتاهی اتفاق بیافتد، موفقیت در این کار نتیجه فعالیت‌های مداوم و برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده است.

پرسونال برندینگ

از طرفی دیگر بر اساس تحقیقات انجام شده تا چند سال آینده بیشتر مشاغل مهم دنیا مختص افرادی خواهد بود که بتوانند برندسازی شخصی قدرتمندی داشته باشند. در حال حاضر نیز بسیاری از کارفرمایان بعد از جستجو کردن افراد متقاضی کار در اینترنت و شناخت آنها، فرد متقاضی را استخدام می‌کنند. نمونه بارز این موضوع وبسایت لینکدین است که متقاضیان کار می‌توانند رزومه و اطلاعات شخصی خود را در این وبسایت درج کنند. برخی از کارفرمایان با مراجعه به این نوع وب‌سایت‌ها، افراد متخصص را پیدا کرده و به منظور همکاری با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

چگونه یک برند شخصی اصولی و قدرتمند ایجاد کنیم؟

پس از این که شما با مفهوم برندسازی شخصی آشنا شدید، لازم است اطلاعات کاملی از نحوه ایجاد آن به دست آورید. برای برندسازی شخصی لازم است برنامه‌ای مشخص و زمان‌بندی شده داشته باشید. نیاز است در این خصوص استراتژی اصولی و قوی برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف خود تعیین کنید. سپس بایستی جامعه هدف خود را نیز بشناسید تا بتوانید بر اساس مخاطبان خود پیش بروید.

اهمیت برندسازی شخصی

قبل از ایجاد برند شخصی باید به سوالات زیر پاسخ دهید تا بتوانید بر اساس این سوالات استراتژی و اهداف خود را مشخص کنید.

باید بدانید که دقیقا چه کسی هستید؟ از خود چه توقع و انتظاراتی دارید؟ قرار است چه کاری انجام دهید؟ مخاطبان شما چه افرادی از جامعه هستند؟ در چه زمینه ای مهارت دارید؟ لازم است چه کارهایی انجام دهید تا اعتبارتان افزایش پیدا کند تا به عنوان یک برند موفق شناخته شوید؟

برای برندسازی شخصی بهتر است چه کارهایی انجام دهیم؟

در ادامه این نوشته به چند نمونه از کارهایی که لازم است برای شناخته شدن بهتر فعالیت خود انجام دهید اشاره می‌کنیم، پس تا انتهای مقاله با همیار آی‌تی همراه باشید.

داشتن وب‌سایت شخصی

وب‌سایت شخصی در حقیقت معرف شماست و باید دوستانه و صمیمی به نظر برسد. در صفحه‌ی اصلی وب‌سایت خود باید داستان زندگی، آغاز فعالیت و رویدادهای زندگی خود را تعریف کنید. این کار باعث می‌شود مخاطبان با شما بهتر آشنا شوند. مکانی را برای درج نظرات و پاسخگویی به سوالات کاربران در نظر بگیرید. در وب‌سایت خود از تصاویر باکیفیت استفاده کنید و به یاد داشته باشید که وب‌سایت خود را به‌طور منظم بروزرسانی کنید. اگر وقت کافی برای بروزرسانی سایت ندارید، بهتر است کارمندی برای انجام این کار استخدام کنید.

حضور در شبکه‌های اجتماعی و داشتن پروفایل قوی

بهترین مکان برای شناخته‌شدن و ارتباط نزدیک با مخاطبان شبکه‌های اجتماعی‌ مانند اینستاگرام و فیس‌بوک است. در کشور ما اینستاگرام بسیار محبوب است و افراد بسیار زیادی از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. اگر از اینستاگرام استفاده می‌کنید، در قسمت Bio خودتان را معرفی کنید تا مخاطبان بدانند که این اکانت فعال، حساب اصلی شما است.

به طور منظم می‌توانید پست جدید بگذارید تا دیگران از فعالیت‌های شما مطلع شوند. اجازه دهید تا مخاطبان با شما ارتباط داشته باشند و تا حد امکان جوابگوی آن‌ها باشید. از تصاویر جذاب برای تهیه پست‌های خود کمک بگیرید. همچنین می‌توانید بر روی تصاویر خود از واترمارکی به عنوان امضا استفاده کنید.

لازم است در شبکه‌های اجتماعی پروفایل شخصی خود را تکمیل نمایید و برای خودتان اعتبار کسب کنید. برای اطلاع از شناخته شدن افراد و برندسازی قدرتمند در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از صفحه شخصی این اشخاص دیدن کنید.

میزان نمایش ویدئوها، تعداد پست‌ها، میزان بازدید، لایک‌ها و دنبال کننده‌های اشخاص نشان دهنده میزان محبوبیت و اعتبار آن‌ها در نزد مخاطبانشان است. این موضوع به خوبی می‌تواند برندسازی قوی و قدرتمند را نشان دهد.

استفاده از داستان‌سرایی

داستان‌سرایی شیوه‌ی نوینی از بازاریابی است که برای تبلیغ ایده یا محصول از آن استفاده می‌شود. داستان‌سرایی، در واقع داستان یک برند و بازگو کردن تجربیات شخصی است که در نزد مخاطبان جذاب است و از این طریق می‌توانید ارتباط خوبی را با آن‌ها داشته باشید. حتما همه‌ی شما داستان شکل‌گیری اپل را شنیده اید. این نوع داستان‌ها به راحتی در ذهن افراد باقی می‌مانند. در حقیقت داستان‌سرایی باعث ایجاد اعتماد و اثرگذاری بیشتر بر مخاطبان می‌شود؛ ضمن این که این نوع مطالب در شبکه‌های اجتماعی از طریق اشتراک‌گذاری منتشر و در اختیار افراد زیادی قرار می‌گیرد.

حضور در انجمن‌ها و تالارهای گفتگو

با توجه به نوع فعالیت و تخصص خود، می‌توانید به تالارهای گفتگو و انجمن‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک بپیوندید. از این طریق می‌توانید ضمن ارتباط با کاربران به سوالات آن‌ها پاسخ دهید و در انجام برخی راه‌حل‌ها به آن‌ها کمک کنید. این موضوع به اعتبار شما می‌افزاید. وقتی به پرسش‌های دیگران در مورد موضوعی خاص جواب می‌دهید، باعث می‌شود افراد شما را بشناسند و در واقع به منبع اطلاعات آن‌ها در این موضوعات تبدیل می‌شوید.

نوشتن پست مهمان در وبلاگ و وب‌سایت‌

به منظور برندسازی شخصی می‌توان از وبلاگ نویسی مهمان استفاده کرد. از این طریق می‌توانید در دیگر وبسایت‌ها نیز دیده شوید. در حقیقت پست مهمان می‌تواند به تبلیغ نام برند، برای مخاطبان مختلف کمک کند ضمن این که ترافیک وب سایت را نیز افزایش می‌دهد.

به‌طور کلی کلید اصلی موفقیت شما این است که خود واقعیتان را بشناسید. در این صورت می‌توانید برند شخصیتان را ایجاد کنید و برای خودتان کسب اعتبار کنید. سپس می‌توانید به طور مستقل با مشتریان و مخاطبانتان در ارتباط باشید. با ایجاد یک صفحه در فضای مجازی مانند اینستاگرام، فیسبوک یا یوتیوب می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید. در صورت پیشرفت کارتان شرکت‌ها نیز برای مذاکره به سوی شما جذب می‌شوند.

توجه داشته باشید که در انجام این کار باید صبور باشید زیرا برندسازی پروسه‌ای مستمر و زمان‌بر است که اگر به درستی انجام شود نتایج بسیار خوبی برای شما به همراه دارد. با رعایت این نکات می‌توانید تجربه بسیار خوبی در زمینه پرسونال برندینگ به دست آورید، شما چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ نظرات و دیدگاه‌های ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

4 پاسخ

  1. سلام ممنون از مقاله زیباتون ،آیا امکان داره ایمیل یا راهای ارتباطی کاری شما رو داشته باشم .
    ممنون و متشکر

  2. بعضی افراد الان دارن تو ایسنتا در زمینه برند سازی شخصی خوب کار می کنن. خوبه بعدا از این افراد هم توی مقالاتتون بگین که درآمدزایی اونا به چه شکلی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *