Search
Close this search box.

چطور فریلنسری را شروع کنیم و یک فریلنسر موفق شویم؟

فهرست مطالب

جالب است بدانید که نزدیک به 80 درصد از جمعیت نیروی کار آمریکا تمایل دارند تا در کنار شغل اصلی خود، کار فریلنسری را نیز برای کسب درآمد بیشتر انجام دهند. از طرف دیگر در آمریکا روز به روز به تعداد شرکت هایی که در آمریکا تمایل به استخدام فریلنسر دارند افزوده می شود. ما در این مقاله قصد داریم از صفر تا صد به شما نحوه ورود به بازار کار فریلنسری در ایران و موفقیت در آن را آموزش دهیم. بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نحوه شروع فریلنسری

اگر در حال حاضر یک شغل تمام وقت دارید و قصد شروع فریلنسری را دارید، باید مراحل زیر را طی کنید:

اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید.

قبل از شروع کار فریلنسری، باید با خود صادق باشید و به یک سوال مهم پاسخ دهید: آیا فریلنسینگ برای شما فقط یک کسب و کار جانبی است یا قصد دارید در آینده آن را به یک کسب و کار تمام وقت برای خود تبدیل کنید؟

با توجه به اینکه هدف شما ایجاد تعادل بین کار تمام وقت و فریلنسری است، یا اینکه قصد دارید از شغل فعلی خود خارج شوید و فریلنسری را به صورت تمام وقت دنبال کنید مراحل بعدی برای شما روشن می شود.

سپس باید از خود سوالات زیر را بپرسید:

  • در چه زمینه ای تخصص دارید و می خواهید فعالیت کنید؟
  • چه خدماتی ارائه خواهید داد؟
  • برای تصمیم به ترک شغل تمام وقت خود (در صورت تمایل) چه مبلغی می خواهید به صورت ماهانه درآمد داشته باشید؟

اینها تنها بخشی از سؤالات حیاتی و اهداف کوتاه مدتی هستند که باید در مورد آنها فکر کنید تا بتوانید شغل فریلنسینگ را به طور جدی شروع کنید.

یک بازار نیچ مناسب پیدا کنید.

مهم نیست که شما یک طراح گرافیک، کپی‌رایتر، توسعه دهنده وب یا هر چیز دیگری هستید، بهترین کار این است که در یک زمینه کاری خاص خود تخصص کافی داشته باشید. بنابراین باید یک بازار گوشه یا نیچ متناسب با تخصص واقعی خود پیدا کنید.

به عنوان مثال اگر برنامه نویس وب هستید و با 3 زبان مختلف آشنا هستید اما در یکی از آنها متخصص محسوب می شوید، فعالیت خود را با همان زبان شروع کنید و پروژه های برنامه نویسی مرتبط با آن را فقط قبول کنید.

یا اگر تولید کننده محتوا هستید و به حوزه خدمات سئو آشنا هستید و به آن علاقه دارید، خود را تولید کننده محتوای این حوزه معرفی کنید چرا که بهترین بازار گوشه در بازار بزرگ سفارش تولید محتوا برای شما همین موضوع است.

مشتریان هدف خود را شناسایی کنید.

شما نمی توانید کل بازار را هدف بگیرید. باید شما یک یا 2 گروه از مشتریان را مورد هدف قرار دهید. برای اینکار باید به ویژگی های مشتریان خود فکر کنید تا بتوانید کانال های بازاریابی مناسب برای دستیابی به آنها را پیدا کرده و از طریق آنها به مشتریان هدف خود دست پیدا کنید. شما در این مرحله باید به موارد زیر در مورد مشتریان خود فکر کنید:

  • سن مشتریان هدف
  • موقعیت مکانی
  • سطح تحصیلات
  • میانگین درآمد
  • جنسیت

خدمات خود را قیمت گذاری کنید.

یکی از چالش برانگیزترین کارها در مسیر فریلنسری، قیمت گذاری و ارزش گذاری خدماتی است که ارائه می شود. راه حل این مشکل استفاده از پارامتر زمان در محاسبه قیمت است. به این معنا که هرچه کاری زمان بیشتری می برد باید هزینه بیشتری نیز داشته باشد. بنابراین شما برای رسیدن به یک قیمت گذاری معقولانه باید نرخ ساعتی خدمات خود را تعیین کنید.

به عنوان مثال به عنوان یک فریلنسر شاید شما با توجه به تجربیات و تخصص هایی که دارید ساعتی 200 هزار تومان را برای انجام پروژه های مختلف در نظر بگیرید و شخص دیگری ساعتی 400 هزار تومان در نظر داشته باشد. اما نکته مهم این است که برای شروع به هیچ عنوان نباید روی قیمت گذاری سخت گیری کنید و سعی کنید قیمت های خود را نسبت به بازار جذاب تر تعیین کنید.

البته مهمتر از آن، شما نباید قیمت خدمات خود را خیلی کمتر از میانگین بازار در نظر بگیرید. فراموش نکنید که شما هم هزینه ها و خرج هایی دارید که باید بپردازید و علاوه بر آن زمانی که قیمت کار خود را خیلی پایین می‌دهید، بعداً افزایش قیمت ها برای شما دشوار خواهد بود و باعث می شود خیلی از مشتریان قدیمی را از دست بدهید.

به طور کلی شما برای تعیین نرخ هر ساعت کار خود باید از پارامترهای زیر استفاده کنید:

  1. میزان تجربه (در صورت وجود)
  2. سطح تحصیلات
  3. عرضه و تقاضا برای خدمات شما
  4. قیمت ها در صنعت شما
  5. متوسط نرخ ساعتی کار آزاد در جایگاه شما

طراحی یک وب سایت شخصی حرفه ای

هنگامی که اهداف کسب و کار خود را مشخص کردید، بازار نیچ مناسب پیدا کردید، مشتریان هدف خود را شناسایی کردید و قیمت خدمات خود را تعیین کردید، وقت آن است که یک سایت شخصی حرفه ای برای خود تاسیس کنید و داخل آن در مورد تجربیات و تخصص های خود صحبت کنید و نمونه کارهای خود را در آن قرار دهید.

شما به کمک وردپرس می توانید به سادگی و با حداقل هزینه یک سایت زیبا و حرفه ای برای خود طراحی کنید. بنابراین نیاز به هزینه های گزاف برای این کار نیست. شما با داشتن یک وبسایت در دید کارفرمایان بسیار حرفه ای تر دیده می شوید و شانس فروش خدمات و گرفتن پروژه برای شما به طرز محسوسی افزایش می یابد. بهتر است یک دامنه با نام خود خریداری کنید و از آن برای دامنه اصلی سایت خود استفاده کنید. خرید دامنه .ir کمترین هزینه را برای شما خواهد داشت.

در پلتفرم های فریلنسری ثبت نام کنید.

یکی از بهترین مکان ها برای گرفتن پروژه های فریلنسری و فروش خدمات استفاده از پلتفرم های فریلنسری است. شما می توانید با مدتی فعالیت در این پلتفرم ها و بدست آوردن بازخوردهای مثبت، مرتبا تعداد پروژه ها و سفارش های خود را افزایش دهید. بنابراین پیشنهاد می شود قیمت های جذابی در این پلتفرم ها پیشنهاد دهید تا بتوانید اولین پروژه ها یا خدمات را انجام دهید.

از بهترین سایت های فریلنسری می توان به سایت های زیر اشاره کرد:

  • پونیشا
  • کارخانه
  • انجام میدم
  • کارلنسر
  • پارس کدرز

در شبکه های اجتماعی فعال باشید.

فریلنسرهای حرفه ای، در شبکه های اجتماعی حضوری فعال دارند و نمونه های کارهای خود را در معرض نمایش مخاطبان قرار می دهند و تعداد زیادی مشتری از طریق شبکه های اجتماعی جذب می کنند. بهتر است شما هم فعالیت جدی در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و لیندکین داشته باشید و به تولید محتوای با کیفیت در این شبکه های اجتماعی بپردازید. همچنین سعی کنید در پروفایل صفحه خود به خوبی خودتان و تخصص ها و تجربیان خودتان را معرفی کنید و از یک تصویر پروفایل با کیفیت و حرفه ای نیز استفاده کنید.

شبکه خود را گسترش دهید.

شما باید همیشه بر روی گسترش شبکه مشتریان خود تمرکز داشته باشید. وقتی مدتی از فعالیتتان می گذرد باید به نگهداشت مشتریان قدیمی و تکرار خرید توسط آن ها نیز توجه کنید. شما اگر کارهای باکیفیتی ارائه کنید می توانید از هر مشتری چند مشتری دیگر را به کمک تبلیغات دهان دهان به دست آورید. پس می توان با قطعیت گفت که کیفیت بالای کار شما تضمین کننده موفقیت بلند مدت برای شماست که منجر به جذب تعداد زیادی مشتری می شود.

بر اساس اصل معروف پارتو، ایجاد رابطه خوب با 20 درصد از مشتریان خود به شما کمک می کند تا 80 درصد از سفارشات جدید را از طریق ارجاع آنها به دوستان و آشنایانشان بدست آورید. علاوه بر این، هر 20 ارجاع جدید شانس شما را برای دریافت پروژه های جدید 80٪ افزایش می دهد.

به طور کلی برای گسترش شبکه خود، می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • در رویدادها و سمینارهای مرتبط با حوزه فعالیت خود شرکت کنید.
  • شبکه لینکدین خود را گسترش دهید.
  • برای افراد حرفه ای در حوزه خود ایمیل ارسال کنید.

میان فریلنسری و شغل ثابت خود تعادل ایجاد کنید.

خیلی مهم است که بتوانید میان زندگی و مسئولیت های فریلنسری و شغل ثابت یک تعادل و نظم برقرار کنید تا آسیبی به هیچ کدام وارد نشود. بر اساس نظرسنجی های انجام شده از فریلنسرهایی که شغل ثابت نیز دارند، مشخص شده که به طور میانگین آنها در هفته حدود 80 ساعت کار می کنند. بنابراین قبل از قرار دادن فریلنسری در کنار شغل اصلی خود باید از داشتن گنجایش کافی اطمینان پیدا کنید.

درست است که ایجاد درآمد بیشتر به کمک فریلنسری خود یک عامل انگیزشی مهم برای بیشتر کار کردن و بیشتر انرژی داشتن است، اما نباید آنقدر خود را مشغول کار کنید که از سلامت جسمی و روانی خود غافل بمانید.

چگونه بدون تجربه کار فریلنسری را شروع کنیم؟

در بخش قبلی این مقاله مراحلی را که باید طی کنید تا بتوانید در کنار شغل اصلی خود یک فریلنسر موفق باشید را معرفی کردیم. حالا می خواهیم کمی درباره اینکه چطور باید بدون تجربه وارد بازار کار فریلنسری شد صحبت کنیم.

زمانی که شما به تازگی وارد حوزه فریلنسری می شوید، بدون تجربه باید با متخصصینی که از قبل فعال بوده اند رقابت کنید و در برخی از حوزه ها این رقابت بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. اما شما می توانید با توجه به نکات زیر بر این سختی فائق آیید:

حوزه ای که به آن واقعا علاقه دارید را انتخاب کنید.

شما قبل از ورود به دنیای فریلنسری باید علایق خود را شناسایی کنید و بر  اساس آنها تصمیم بگیرید که باید وارد چه حوزه ای شوید. به عنوان مثال اگر در حوزه برنامه نویسی به بخش طراحی سایت بیشترین علاقه را دارید، بهتر است که فعالیت های خود را از همین بخش شروع کنید چرا که به احتمال زیاد می توانید سختی های پیشرفت در آن و رسیدن به درآمدهای جذاب را راحت تر تحمل کنید.

بعد از پیدا کردن علایق خود حالا باید سختی ها و محدودیت های هر حوزه را به طور دقیق تر بررسی کنید و ببینید می توانید با مشکلات و سختی های خاص آن حوزه کنار بیایید یا خیر. به عنوان مثال یکی از سختی های دریافت سفارش طراحی لوگو این است که باید با حوصله و صبر تمام تغییرات خواسته شده از سوی کارفرما را اعمال کنید تا به طرح نهایی مورد علاقه او برسید. بنابراین اگر فکر می کنید صبر و خوش رو بودن مشتری برای شما کار سختی است، احتمالا نباید به سمت آن حوزه بروید.

حوزه هایی که نیاز به تجربه زیاد ندارند را پیدا کنید.

بهتر است برخی از مشاغل فریلنسری را که بدون تجربه یا با تجربه خیلی کم می توان آنها را انجام داد شناسایی کنید. بنابراین شما در کنار شغل فریلنسری اصلی خود می توانید یکی از آنها را نیز انجام دهید و درآمد خود را افزایش دهید.

به عنوان مثال کارهایی مثل تایپ، ترجمه و یا تولید محتوا نیاز به تجربه کمی دارند و می توانید با کمی تمرین در آنها به اندازه کافی حرفه ای شوید.

رایگان کار کردن اشتباه است.

یکی از دام هایی که برخی فریلنسرها در آن می افتند این است که آنها می خواهند رایگان کار کنند تا بتوانند کمی نمونه کار بدست بیاورند. شما نباید برای داشتن نمونه کار برای کسی رایگان کار کنید چرا که شما با هر سطح تجربه ای برای کار خود زمان می گذارید و زمان شما با ارزش است.

انجام کار رایگان همیشه این فکر را در ذهن مشتری ایجاد می کند که فرد دارای تخصص و تجربه کافی نیست و به همین خاطر هیچ زمان نمی توانید پروژه های مهم و بزرگ را دریافت کنید که بعدا از آن در کارنامه کاری خود استفاده کنید.

به جای آن می توانید برای شروع هزینه کمتری نسبت به رقبا دریافت کنید تا به عنوان یک فریلنسر بدون تجربه بتوانید پروژه های مورد نظر خود را بگیرید و انجام دهید و کارنامه خود را تقویت کنید.

روی مهارت های فریلنسری خود کار کنید.

در شروع کار فریلنسری یادگیری و تمرین بهترین کار ممکن برای شماست. سعی کنید در دوره های آموزشی مختلف ثبت نام کنید و مهارت های جدید و بروز را یاد بگیرید. برای اینکار می توانید از سایت های آموزش آنلاین مثل داناپ (Danup.ir) استفاده کنید که در آن تعداد زیادی دوره های آموزشی تخصصی در حوزه های مختلف وجود دارد.

مهارت های نرم را بیاموزید.

به مهارت هایی که مرتبط با شخصیت و ارتباطات اجتماعی شما می شود مهارت نرم گفته می شود. ارتباط پذیری و تفکر انتقادی از مهم ترین ویژگی هایی هستند که باید آنها را در خود تقویت کنید. علاوه بر آن باید کنترل استرس، مدیریت زمان و برنامه ریزی را نیز بیاموزید تا بتوانید به یک فریلنسر کارکشته تبدیل شوید.

همچنین شما باید اعتماد به نفس کافی برای متقاعد کردن مشتریان خود را داشته باشید تا بتوانید اعتماد کافی را در کارفرمایان ایجاد کنید و پروژه های بیشتری را دریافت کنید. بنابراین بر روی تمامی مهارت های نرم مورد نیاز خود باید زمان بگذارید و آنها را تقویت کنید.

چگونه می توان فریلنسری را از یک نیچ مشخص شروع کرد؟

در بخش های قبلی این مقاله به طور کامل درباره نحوه شروع فریلنسری صحبت کردیم. اما نکاتی وجود دارد که باید هنگام جستجوی کار در حوزه های خاصی مثل برنامه نویسی، طراحی گرافیک و تولید محتوا آنها را در نظر داشته باشید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نحوه شروع فریلنسری در برنامه نویسی

شما می توانید کارهای زیر را برای یک شروع حرفه ای در حوزه برنامه نویسی انجام دهید:

  • یک برنامه نویس با تجربه برای تیم شدن با او برای انجام پروژه های بزرگ پیدا کنید.
  • قبل از نمایش کار خود در Github و سایت های مشابه، اپلیکیشن ها، سایت ها و برنامه های مختلفی را توسعه دهید تا مهارت‌های خود را به مشتری نشان دهید.
  • روی پروژه های متن باز کار کنید.
  • با استارت‌آپ‌ها و سازمان‌های محلی تماس بگیرید تا ببینید آیا به خدمات توسعه نرم‌افزار نیاز دارند یا خیر.
  • یک ایمیل طراحی کنید و آن را به همه مخاطبین از جمله کسب و کارهای اینترنتی ارسال کنید تا اعلام کنید که چه خدماتی را می توانید ارائه کنید.
  • می توانید یک کانال YouTube راه اندازی کنید و در آن در مورد زبان های برنامه نویسی مختلف صحبت کنید.

نحوه شروع فریلنسری در طراحی گرافیک

شما می توانید کارهای زیر را برای یک شروع حرفه ای در حوزه طراحی گرافیک انجام دهید:

  • برای خود یک سایت جذاب طراحی کنید و آن را مانند یک برند نمایش دهید. سعی کنید یک لوگوی جذاب هم برای خودتان طراحی کنید و داخل وبسایت خود از آن استفاده کنید.
  • طرح های گرافیکی جدید و خلاقانه ایجاد کنید و از آنها برای نمونه کار استفاده کنید.
  • به جامعه طراحان در سایت ها و شبکه های مختلف ملحق شوید و از آنها یاد بگیرید.
  • سعی کنید یک تیم بسازید از افرادی که از شما حرفه ای تر و مکمل مهارت های شما هستند. آنوقت می توانید پروژه های بزرگ را به کمک تیم خود انجام دهید.
  • به قیمت گذاری صحیح خدمات خود فکر کنید و سعی کنید قیمت های مناسب و جذاب برای کارهای خود انتخاب کنید. بازار طراحی گرافیک بسیار بزرگ است و شما باید شانس کافی برای گرفتن مشتری داشته باشید.
  • امکان تغییر در طرح ها را همیشه در پروژه ها و خدمات خود داشته باشید چرا که برای کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است که بتواند با چند تغییر به طرح دلخواه خود برسد. بهتر است این تغییرات را در صورت جزئی بودن به صورت رایگان انجام دهید و به این شکل مشتری خود را وفادارتر کنید.

نحوه شروع فریلنسری در تولید محتوا

شما می توانید کارهای زیر را برای یک شروع حرفه ای در حوزه تولید محتوا انجام دهید:

  • مهارت های نگارشی و نوشتاری خود را هر روز ارتقا دهید. هرچه بیشتر با نوشتن در ارتباط باشید نویسنده بهتری خواهید بود و هرچه بیشتر از آن فاصله بگیرید خروجی های کم کیفیت تری خواهید داشت.
  • درباره سئو محتوا همیشه مطالعه داشته باشید و از جدیدترین تغییرات باخبر شوید. چرا که برای کارفرما مهم است که محتوای تولید شده بتواند در گوگل رتبه بیاورد.
  • یک محتوا کوتاه در حد 300 الی 500 کلمه می توانید به مشتری خود پیشنهاد دهید تا در صورت رضایت از کیفیت کار سفارش خود را با خیالی راحت ثبت کند.
  • روی تمرکز و سرعت تایپ خود کار کنید. هر چه این 2 مهارت در شما تقویت شود در طول روز مقدار بیشتری محتوا را در یک زمان مشخص می توانید تولید کنید و درآمد بیشتری هم خواهید داشت.

نتیجه گیری

ورود به فریلنسری و پیشرفت در آن ممکن است سخت و طاقت فرسا به نظر برسد، اما اگر مراحلی که در این مقاله به آنها اشاره شد را درست دنبال کنید، بسیار ساده خواهد بود.

به طور کلی موفقیت در هر حوزه کاری نیاز به سخت کوشی و گسترش مهارت های مرتبط با آن حوزه دارد و فریلنسری نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین به طور همیشگی بر روی توسعه مهارت ها و یادگیری مهارت های جدید و بروز خود کار کنید.

به طور خلاصه بر اساس آنچه که در این مقاله گفته شد باید مراحل زیر را برای شروع فریلنسری انجام دهید:

  • اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید.
  • یک بازار نیچ مناسب پیدا کنید.
  • مشتریان هدف خود را شناسایی کنید.
  • خدمات خود را قیمت گذاری کنید.
  • طراحی یک وب سایت شخصی حرفه ای
  • در پلتفرم های فریلنسری ثبت نام کنید.
  • در شبکه های اجتماعی فعال باشید.
  • شبکه خود را گسترش دهید.
  • میان فریلنسری و شغل ثابت خود تعادل ایجاد کنید.

از سوی دیگر، اگر می‌خواهید بدون تجربه کار فریلنسری را شروع کنید، بهتر است روی چیزی که به آن علاقه دارید کار کنید. از طرف دیگر، می‌توانید حوزه کاری را انتخاب کنید که به تجربه رسمی نیاز ندارد.

شما همچنین باید روی مهارت‌های سخت و نرم کار فریلنسری خود کار کنید و به آنها توجه یکسانی داشته باشید. این به شما کمک می‌کند در کار پیشرفت کنید.

و مهمتر از همه، مطمئن شوید که هرگز فقط برای قرار گرفتن در معرض دید و برای ایجاد شهرت کار نمی کنید. اگر در کاری که انجام می دهید خوب هستید، همیشه آنقدر خوب هستید که بتوانید درآمد خوبی داشته باشید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *