Search
Close this search box.

بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) چیست؟

بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing) چیست؟

بازاریابی بازگشتی به استراتژی‌های بازاریابی اشاره دارد که هدف آن جلب و نگه‌داشت مشتریان فعلی است. این استراتژی‌ها بر پایه ارتباط بلندمدت با مشتریان ساخته شده‌اند.

فهرست مطالب

بازاریابی بازگشتی چیست؟ این سوال بسیاری از افراد است که شاید جدیدا با دنیای بازاریابی دیجیتال آشنا شده باشند. البته که نام بازاریابی بازگشتی در ابتدا کمی مبهم به نظر می‌رسد، اما با کمی دقت می‌توان به این نکته پی برد که این نوع بازاریابی برای نگه داشتن یا بازگرداندن مشتریان و مخاطبان بیزینس به کار می‌رود و این نوع بازاریابی شامل روش‌های عملی با بازدهی بسیار عالی است. اگر به دنیای دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با ریتنشن مارکتینگ آشنا شوید، بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 

بازاریابی بازگشتی چیست؟ کمی بیشتر بدانید!

بازاریابی بازگشتی نوع جدیدی از بازاریابی است که در چند سال اخیر ظهور کرده است و هدف روش‌های عملی آن ایجاد مشتریان ثابت و وفادار است. مشتریانی را فرض کنید که پس از اولین خرید یا حضور در فروشگاه آنلاین شما، دوباره و چند باره به آن باز می‌گردند. در ریتنشن مارکتینگ تمرکز ما تنها کسب مشتریان جدید نیست، بلکه هدف اساسی و بسیار مهم روی حفظ و وفاداری مشتریان کنونی و مشتریانی است که از قبل در اختیار دارید.

بازاریابی بازگشتی

قدم‌های بسیار مهمی وجود دارند که باید حین به کارگیری ریتنشن مارکتینگ به آن‌ها توجه شود و طی این قدم‌ها شما در نهایت وفاداری مشتریان یا همان Customer Loyalty را بهبود خواهید بخشید. بازاریابی بازگشتی روشی است که تمرکز روی بازگرداندن مشتریان پیشین را بر عهده دارد تا با این روش بتوان موفقیت تجاری را افزایش داد.

استراتژی‌های Retention Marketing در دنیای تجارت الکترونیک به یک ابزار اختصاصی و تاثیرگذار تبدیل شده است و این اصلا موضوع عجیبی نیست! دلیل اهمیت این روش در پر هزینه بودن ایجاد مشتریان واقعی در یک تجارت است و در صورت ایجاد این مشتریان، حتما باید برای نگه داشتن آن‎ها در کنار برند تلاش کرد. بر اساس آمار، هزینه به دست آوردن یک مشتری جدید در یک تجارت 25 برابر بیشتر از نگه داشتن مشتری کنونی در کنار برند است و این زمانی است که ابزارهای بازاریابی بازگشتی اهمیت بسیار بالایی برای ما پیدا خواهد کرد. 

تاثیر بازاریابی بازگشتی چیست؟

زمانی که شما یک محصول جدید را تولید می‌کنید، آن را به بازار ارائه خواهید کرد و به تدریج مشتریانی به سمت برند شما خواهند آمد. چرخه جذب مشتری فرآیندی زمان‌بر است و شما نیاز دارید تا در طول این زمان قدم‌هایی را بردارید تا فرآیند افزایش مشتریان بهتر شود. در عین حال، نیاز خواهد بود تا منابع و هزینه‌هایی نیز برای نگه داشتن مشتریان و مخاطبان به دست آمده در کنار برند صرف شود. حتما می‌دانید که به دست آوردن این مشتریان در طول زمان هزینه زیادی برده است و تلاش نکردن برای راضی نگه داشتن این مشتریان کاری عقلانی نیست.

تاثیر ابزارهای بازاریابی بازگشتی در دنیای بازاریابی دیجیتال بر کسی پوشیده نیست و در تیم‌های دیجیتال مارکتینگ توجه زیادی به این موضوع می‌شود. در حالی که شاید کلمه مارکتینگ بازگشتی تنها یک مفهوم جدید به نظر برسد که بسیاری از بیزینس‌ها به آن توجهی نداشته باشند، این روش تاثیر شگفت انگیزی روی توسعه بیزینس و موفقیت در کسب درآمد خواهد داشت. این روش هدف اساسی خود را روی خریدهای بیشتر توسط مشتریانی قرار داده است که قبلا هم از شرکت شما خرید کرده‌اند و با این شرایط طول عمر ارزش آوری یک مشتری برای بیزینس نیز روی به افزایش خواهد رفت. 

البته، باید دقت داشت که بازاریابی نوع بازگشتی تنها یک بخش از بازاریابی دیجیتال است که این بازاریابی دیجیتال یک استراتژی کلی و با بخش‌های جداگانه تلقی می‌شود. شاید تصور کنید که هم اکنون بیزینس شما یک تجارت پر سود است و با این شرایط دیگر نیازی به صرف هزینه روی روش‌هایی مانند Retention Marketing نخواهد بود. اما شاید به مزیت مهم این روش دقت نکرده باشید که همان امکان افزایش قابل توجه درآمد در یک بازه زمانی خاص است که بازاریابی نوع بازگشتی در اختیار شما قرار خواهد داد. بازاریابی نوع بازگشتی شاید روش بسیار جدیدی هم نباشد و در بازاریابی‌های نوع سنتی نیز از این روش استفاده می‌شده است. اما ورود این ایده به دیجیتال مارکتینگ در سال‌های اخیر باعث شده است تا تجارت‌ها بتوانند در شرایط بهتری به سودآوری بیشتر فکر کنند و مشتریان قبلی را با اطمینان بیشتری در کنار برند نگه دارند. 

روی روش‌های نوین تحویل کالا و خدمات تمرکز کنید

روش‌های نوین Quick Delivery از جمله مهم‌ترین استراتژی‌هایی است که می‎توانید برای بهبود ابقای مشتریان از آن‎ها استفاده کنید. مطمئنا ایجاد یک تجربه خوب برای مشتری می‌تواند آنها را دوباره و چند باره به سمت برند شما بکشاند و این کار باعث تبدیل یک مشتری به مشتری دائمی شما خواهد شد. تحویل کالاها در همان روز ثبت سفارش از بهترین و جدیدترین روش‎هایی است که می‎تواند به اعتبار برند شما کمک کند و بیزینس شما را با رشد قابل توجهی در مقایسه با سایر رقبا روبرو کند.   

بازاریابی بازگشتی و بازاریابی اکتسابی چیست؟

دقت به این موضوع اهمیت بالایی در دنیای دیجیتال مارکتینگ دارد. بازاریابی Retention Marketing و بازاریابی Acquisition Marketing دو مفهوم کاملا متفاوت را می‌رسانند و هر دو آن‌ها به جای خود در رشد و حرکت رو به جلوی یک بیزینس تاثیرگذار هستند. Acquisition به معنای کسب کردن است و همان طور که از نام این روش بر می‌آید، متخصصان دیجیتال مارکتینگ در آن تمرکز روی کسب مشتریان جدید دارند. 

این در حالی است که بازاریابی نوع بازگشتی تمرکز روی حفظ مشتریان قبلی را خواهد داشت. این روش‌ها در یک تیم دیجیتال مارکتینگ به کمک هم خواهند آمد تا به رشد و تعالی یک بیزینس و افزایش اعتبار آن کمک کنند. در حقیقت، در صورتی که شما به دنبال رشد بالای بیزینس خودتان هستید، الزاما نیاز است تا این روش‌ها در کنار هم و به صورت همزمان به کار گرفته شوند. 

بازاریابی بازگشتی

اهمیت بازاریابی بازگشتی یا Retention Marketing نیز جایی است که بسیاری از بیزینس‌ها بودجه بیشتری را به آن اختصاص می‌دهند تا به مشتریان وفادار قبلی خود بفهمانند آن‌ها برایشان مهم هستند. 

بازاریابی بازگشتی و بازاریابی اکتسابی مانند دو بال یک پرنده عمل خواهند کرد. در صورتی که یکی از این بال‌ها دچار مشکل شود، پرواز بیزینس به سمت موفقیت و اهداف از پیش تعیین شده با مشکلات جدی روبرو خواهد شد. البته، بر اساس شرایط می‌توان بودجه بندی و تمرکز را روی یکی از این روش‌ها بیشتر از روش دیگر در نظر گرفت، اما کنار گذاشتن کلی یکی از آن‎ها به هیچ عنوان برای یک بیزینس که به صورت آنلاین فعالیت دارد، معقول نیست.  

بیشتر بیزینس‌ها تمرکز اصلی خود را روی بازاریابی اکتسابی قرار می‌‎دهند. چرا؟

شاید برایتان عجیب باشد که بیشتر بیزینس‌های موفق امروزی که به رشد شگفت آوری در دنیای آنلاین رسیده‌اند، تمرکز اصلی خود را روی بازاریابی نوع اکتسابی گذاشته‌اند. برای این کار دلایل بسیار زیادی وجود دارد که چند مورد از آن‌ها در بخش‌های قبلی بیان شد. شاید نیاز باشد تا برای تشریح این موضوع در مورد معیارهای سنجش موفقیت در دیجیتال مارکتینگ کمی بیشتر بدانید.

  • بازاریابی اکتسابی ورودی بسیار بالاتری دارد: برای نظارت روی نتایج یک کمپین ابزارهای نظارتی زیادی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها ورودی یک وب سایت را مشاهده کرد. با این روش می‌توان به راحتی درصد موفقیت یک کمپین و نتایج صرف هزینه‌ها را تحلیل کرد و با اهداف از پیش تعیین شده مقایسه خوبی را انجام داد. در اکثر موارد، اجرای کمپین‌هایی که تمرکز روی اکتساب مشتریان جدید دارند نتایج شگفت آوری را به دنبال دارد و با این روش می‌توان مشتریان بالقوه زیادی را به سمت یک صفحه از وب سایت هدایت کرد. زمانی که شما با صرف یک بودجه مشخص قصد افزایش بازدید از یک صفحه اینترنتی از وب سایت خود را دارید، بازاریابی اکتسابی از بهترین روش‌ها است که می‌توان نتایج آن را به صورت آنی و دقیق مورد بررسی قرار داد.
  • سرعت اجرای کمپین‌ها بیشتر است: مدل Retention Marketing پروسه‌ای طولانی مدت است و نیاز به زمان زیادی دارد. حتی در بعضی از موارد، شاید این زمان تا بیشتر از یک سال نیز به طول انجامد. در عوض، زمانی که بودجه روی بازاریابی اکتسابی صرف می‌شود، در زمانی کوتاه می‌توان نتیجه را مشاهده کرد و کمپین‌ها در زمانی بسیار کوتاه‌تر از روش قبلی نتایج را به شما نشان خواهند داد.  

کدام روش برای بیزینس شما بهتر است؟

راستش را بخواهید، جواب کلی برای این سوال وجود ندارد و نمی‌توان یک روش خاص را برای تمامی بیزینس‌‎ها در نظر گرفت. هر شرکتی شرایط متفاوت با دیگر شرکت‌‎ها دارد و بر اساس نیازهای خاص و اهداف از پیش تعیین شده مختلف، شما باید تمرکز اصلی خود را روی یک یا هر دو این روش‌ها قرار دهید. 

شرکت‌هایی که اساس کار آن‎ها روی تراکنش‌های متعدد و خریدهای لحظه‌ای، دقیقه‌ای یا روزانه است، بهتر است تمرکز زیادی روی بازاریابی اکتسابی و تولید مشتریان جدید کنند و در کنار آن، بازاریابی بازگشتی نیز از روش‌هایی است که به شما کمک خواهد کرد تا شرایط کسب درآمد بیزینس خود را تثبیت کنید.

معمولا، شرکت‌هایی که شرایط بودجه مارکتینگ آن‎ها با محدودیت مواجه است، بهتر است روی بازاریابی بازگشتی زمان زیادی صرف کنند چرا که در این شرایط می‌توان به نرخ ROI بسیار بهتری دست پیدا کرد. استفاده از بازاریابی نوع بازگشتی نیازمند زمان طولانی‌تری برای کار است اما توجه کنید که در مورد بودجه اختصاص داده شده، شما در بازاریابی اکتسابی نیاز به آماده کردن بودجه بیشتری در همان زمان اجرای کمپین خواهید داشت. 

با در نظر داشتن موارد زیر شما می‌توانید بهترین روش را برای بیزینس خاص خود انتخاب کنید:

  • اهداف بیزینس: شما ابتدای کار نیاز خواهید داشت تا اهداف نهایی خود را از اجرای کمپین‌ها فهرست کنید و این کار را می‌توان مهم‎ترین بخش برای شروع کار به حساب آورد. برای نمونه، زمانی که هدف شما وارد شدن به یک مارکت جدید باشد، بهترین کار این خواهد بود تا تمرکز اصلی‎تان را روی بازاریابی نوع اکتسابی و به دست آوردن مشتریان جدید بگذارید. همچنین، در صورتی که هدف اصلی شما کاهش هزینه‌ها، افزایش فروش و بهبود اعتبار برند باشد، در این صورت بازاریابی از نوع بازگشتی گزینه‌ای معقول و بهینه خواهد بود. 
  • بودجه: در نظر داشته باشید که به چه میزان بودجه برای بازاریابی آنلاین یا آفلاین در اختیار دارید. این بودجه اهمیت بسیار زیادی دارد تا روش بازاریابی و پیچیدگی آن را مشخص کنید. شما حتی می‌توانید پس از مشورت کردن با یک مشاور تخصصی دیجیتال مارکتینگ، از ریز هزینه‌ها نیز اطلاعات مناسبی را به دست آورید و بهینه‌ترین روش را بر اساس نیازهایتان بر گزینید. بسیاری از برندها در نظر دارند که Customer Retention هزینه‌های کمتری را نیاز دارد اما در نظر بگیرید که روش بازاریابی اکتسابی نیز برای شما مشتریان جدید بسیاری را خواهد آورد. 
  • داده‌های کاربران: شما به راحتی می‌توانید از روی داده‌های قبلی‌تان تشخیص دهید که کدام یک از روش‌های بازاریابی بهترین نتیجه را برای‌تان به ارمغان آورده است. خوشبختانه، امروزه روش‌های بسیاری وجود دارد که با به کارگیری ابزارهای دیجیتال امکان جمع آوری و تحلیل داده کاربران را فراهم خواهد کرد و در نهایت می‌توانید با توجه به این تحلیل‌ها انتخاب درستی داشته باشید. 
  • نوع محصول یا خدمات: نوع محصولات یا خدماتی که قصد فروش یا معرفی رسمی آن را دارید نیز تاثیر زیادی روی انتخاب روش مورد نظر برای بازاریابی دارد. برای این کار، نوع محصول و میزان تقاضای آن اهمیت دارد و شاید در مورد فروش یک محصول، روش بازاریابی اکتسابی برای به دست آوردن مشتریان جدید بسیار اثر بخش‌تر از روش دیگر باشد. اگر قصد معرفی ویژگی‌های جدید و قابلیت‌های اساسی یک محصول قبلی را به مشتریان قبلی دارید، استفاده از بازاریابی نوع بازگشتی می‌تواند تاثیر بهتری را داشته باشد. 
  • تحلیل رقبا: به احتمال بسیار زیاد بیزینس شما دارای رقیب‌هایی است و شما می‌توانید از تجربه این رقبا برای موفقیت در آینده بیزینس‌تان استفاده کنید. البته، رقبای شما روش‌های موفقیت‌شان را به شما توضیح نخواهند داد و این هنر و تخصص متخصصان مارکتینگ شما است تا این روش‌ها را به دست آورند و از آن‌ها در بازار مورد نظر استفاده کنند. با تحلیل رقبا شما می‌توانید روش بهینه را برای خود استفاده کنید و سهم بازار بیزینس خود را افزایش دهید.  

مزایای بازاریابی بازگشتی چیست؟

داشتن یک رابطه خوب و قوی با مشتریان حتما به بیزینس شما کمک خواهد کرد تا در مسیر رشد و توسعه قدم بردارد. این ارتباط قدرتمند با روش‌های متعددی شکل می‌گیرد و در نهایت مزایای بی شماری را برایتان به همراه خواهد آورد. استفاده از استراتژی بازاریابی بازگشتی زمان‌بر است اما در صورتی که یک برنامه مدون و قابل اتکا داشته باشید، در زمان تعیین شده به نتایج بسیار خوبی دست پیدا خواهید کرد.

در کنار افزایش رشد بیزینس و کمک به افزایش اعتبار برند شما، بازاریابی بازگشتی می‌تواند مزایای بی نظیر زیر را برایتان به ارمغان آورد. 

کم کردن هزینه افزایش مشتریان

اکتساب مشتریان جدیدی فرآیندی زمان‌بر و هزینه‌بر است. همچنین، برای کسب مشتریان جدید شما نیاز خواهید داشت تا انرژی زیادی را صرف کنید و نیروی کار شما نیز در این فرآیند زمان زیادی را از دست خواهد داد. تصور کنید که هفته‌ها روی یک فرآیند اکتساب مشتری جدید زمان و هزینه صرف کرده باشید و پس از آن مخاطبان کمپین شما به سمت یک برند رقیب سوق پیدا کنند. 

در این شرایط، حتما صرف بودجه روی بازاریابی بازگشتی روشی است که شما را در زمان کمتری به نتیجه خواهد رساند. در بسیاری از مواقع شما نیاز خواهید داشت تا روی بازاریابی بازگشتی تمرکز کنید تا مشتریان کنونی برند شما را ترک نکنند.

در صورت کم شدن مشتریان، هزینه‎های اضافی نیاز خواهد بود تا مشتریان جدیدی را کسب کنید تا برندتان با شکست مواجه نشود.

درک مشتریان

صرف هزینه و زمان روی Retention Marketing مزایای بیشتری هم دارد و شما با به کارگیری این روش خواهید توانست تا به درک درستی از مشتریان کنونی‎‎‌تان و نیازهای آن‎ها برسید. در واقع، بیزینس‌‎هایی موفق هستند که بتوانند حین رشد و توسعه مشتریان‌‎شان را خوب بشناسند و درک کنند آن‎ها به دنبال چه نوع محصولات و خدماتی هستند. رسیدن به این درک درست در طول زمان به شما کمک خواهد کرد تا با روش آسان‎‌تر و مطمئن‌تری بتوانید مشتریان را در کنار برند خود نگه دارید و آن‎ها را راضی نگه دارید. 

بهبود ارزش و اعتبار برند

اعتبار برند یکی از بزرگ‎ترین دارایی‎‌هایی است که شما می‎‌توانید برای برندتان به دست آورید و این اعتبار با به کار بردن روش بازاریابی بازگشتی قابل دست یابی است. مزیت مهم سرمایه گذاری روی Customer Retention افزایش علاقه مشتریان نسبت به محصولات شما است که این موضوع می‌‎تواند به افزایش فروش کمک کند. با افزایش خرید مشتریان و مشاهده کیفیت محصولات شما، آن‎ها حس خوبی به برند شما پیدا خواهند کرد که در نهایت به موفقیت بیزینس شما کمک خواهد کرد. 

دقت کنید که این افزایش ارزش و اعتبار برند مزیتی دائمی است و زمانی که شما روی ماندن مشتریان کنونی سرمایه گذاری می‌کنید، آن‎ها به عنوان تبلیغ کنندگان برند شما نیز تلقی خواهند شد. با این شرایط، در فرآیند اکتساب مشتریان جدید نیز کمک زیادی به بیزینس شما خواهد شد. 

کاهش ریزش مشتری

ریزش مشتری یکی از مشکلات بزرگ برای بیزینس‌های خرد، متوسط و بزرگ است. دلایل مختلفی برای این ریزش مشتری وجود دارد که می‌توان از آن جمله کیفیت پایین محصولات، ضعف در خدمات مشتریان و نبود پیشنهادهای خوب برای مشتریان کنونی را بیان کرد. فاکتورهای مختلفی حین اجرای یک فرآیند بازاریابی بازگشتی در نظر گرفته می‌شود که موارد ذکر شده نیز جزء آن‎ها هستند تا بتوان به بهترین شکل ممکن مشتریان کنونی را در کنار برند نگه داشت. 

از دست دادن یک مشتری به هر نحوی که باشد برای یک بیزینس آنلاین و آفلاین مضر است و یکی از وظایف بازاریابان تلاش برای کاهش این ریزش‌ها با روش‌های بازاریابی بازگشتی است. برای رسیدن به کمترین ریزش مشتری، استفاده از Retention Marketing استراتژی اساسی و بی نظیری خواهد بود و برای رسیدن به بهترین نتیجه از این استراتژی، شما نیاز خواهید داشت تا از افراد متخصص بازاریابی دیجیتال بهره ببرید.  

رشد مداوم برند

هر بیزینسی علاقه دارد تا به رشد مداوم دست پیدا کند و در مسیر تکامل خود اطمینان بالایی از تداوم این رشد داشته باشد. باقی ماندن مشتریان کنونی در کنار برند ویژگی بی نظیری است که شما برای رسیدن به رشد مداوم به آن نیاز خواهید داشت. تفاوتی نمی‌کند که شرکت شما یک استارتاپ تازه تاسیس باشد یا یک شرکت بزرگ با چند صد نفر استخدامی را مدیریت می‌کنید. رشد مداوم به معنی افزایش فروش، افزایش کیفیت محصولات، پاسخ به تقاضای بازار و … است و استراتژی بازاریابی بازگشتی به تمامی این موارد کمک قابل توجهی خواهد کرد.

به عنوان یک مثال، افزایش 5 درصدی در نرخ Customer Retention کمک خواهد کرد تا شما بتوانید میزان سود شرکت را تا 25 درصد افزایش دهید و این نرخ معادل با 5 برابر کردن سود است. البته، این میزان بازدهی ممکن است برای شرکت‌‎های مختلف متفاوت باشد، اما در حالت کلی بازدهی مناسبی را پس از سرمایه گذاری روی Retention Marketing مشاهده خواهید کرد. 

معایب بازاریابی بازگشتی چیست؟

برای بسیاری از روش‌های بازاریابی معایبی را می‌توان متصور شد و این موضوع در مورد ابزارهای بازاریابی بازگشتی نیز وجود دارد. برای مثال یکی از معایب این روش نیاز به زمان زیاد برای رسیدن به نتیجه مورد نظر است و شاید شما نیاز داشته باشید تا بیشتر از یک سال نیز برای دیدن نتایج قابل توجه Retention Marketing صرف کنید.

  • هزینه و زمان: روش‌های بازاریابی از نوع بازگشتی نیازمند صرف هزینه و زمان زیاد است و شما در یک مدت زمان بسیار کوتاه نخواهید توانست به نتیجه اثربخش دست پیدا کنید. برای نمونه، در این روش شاید نیاز باشد بعضی از تخفیف‌ها و پیشنهادهای منحصر به فرد را به مشتریان کنونی ارائه دهید. 
  • نیاز به افزایش کیفیت: البته، این مورد را نمی‌توان جزء معایب این روش به حساب آورد، اما الزام به افزایش کیفیت محصولات و خدمات در بسیاری از موارد یک موضوع چالش برانگیز است. برای این که شما بتوانید مشتریان قبلی را در کنار برندتان حفظ کنید، چاره‌ای نیست به جز افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه خدمات. 
  • از یاد بردن مشتریان جدید: گاهی اوقات تمرکز روی مشتریان قبلی ممکن است باعث کم توجهی به مشتریان جدید شود و این یکی از مشکلات بزرگی است که بسیاری از بیزینس‌های آنلاین با آن مواجه هستند. این کم توجهی در نهایت می‌تواند منجر به نتایج منفی شود و بیزینس شما را از نظر کسب مشتریان جدید با مشکل مواجه کند. 

ابزارهای مختلف بازاریابی بازگشتی چیست؟

بازاریابی بازگشتی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است که رسیدن به موفقیت در آن نیازمند استفاده از ابزارها و روش‌های بهینه و قابل اتکا است. استراتژی بازاریابی بازگشتی می‌تواند سودآوری برند شما را با افزایش قابل توجهی مواجه کند و آن را به یک بیزینس بلند مدت و مداوم برساند. 

دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای مختلفی وجود دارند که در این مسیر شما را کمک خواهند کرد که اکثر آنها با ابزارهای خودکارسازی فرآیند شناخته می‌شوند که در ادامه توضیح داده می‌شود.

مدیریت روابط مشتریان CRM

ابزارهای خودکارسازی و مدیریتی CRM را می‌توان از قدرتمندترین نرم افزارهای دنیای دیجیتال به حساب آورد که تقریبا در هر شرکت و بیزینس متوسط و بزرگی به کار گرفته می‌شوند. یک ابزار CRM می‌تواند به شما کمک کند تا با مشتریان خود تعامل مناسبی را داشته باشید، درخواست‌های آنها را ثبت کنید و به تحلیل درستی از میزان و نوع تقاضای آن‌ها برسید. 

تصور کنید که در یک ابزار CRM شما خواهید توانست تا تمامی تعامل‌های مشتریان را ثبت کنید و داده‌های دقیق و آنی از درخواست‌های آن‌ها در اختیار داشته باشید. همین امر باعث خواهد شد تا در زمان نیاز بر اساس نیاز مشتریان‌تان به بهینه کردن محصولات و خدمات بپردازید که در نهایت به توسعه بیزینس شما کمک خواهد کرد.

ابزارهای CRM بسیاری وجود دارند که به صورت عمومی و اختصاصی توسعه داده شده‌اند و شما تنها کافی است تا آن‌ها را خریداری کرده و در شرکت خود مستقر کنید. البته، در صورت نیاز به ابزارهای اضافی در پکیج CRM، می‌توانید بسته اختصاصی خود را سفارش دهید تا یک شرکت نرم افزاری آن را برای‌تان آماده کند. 

از جمله مزایای اساسی ابزارهای CRM برای بازاریابی بازگشتی و دیجیتال مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان خودکار سازی خرید و فروش‌ها و رسیدن به داده‌های آنی
  • امکان استفاده از ایمیل مارکتینگ برای بازاریابی بازگشتی 
  • امکان ثبت تماس‌های مشتریان و مخاطبان
  • دسترسی به گزارش‌های دقیق و قابل اتکا

ابزارهای Customer Loyalty

ابزارهای مدیریت اعتبار برند از نرم افزارهایی هستند که کمک می‌کنند تا بتوان مشتریان کنونی را در کنار برند نگه داشت و با ارائه پیشنهادهایی آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کرد. این ابزارها به صورت اختصاصی برای کمک به بهبود اعتبار برند شما طراحی شده‌اند و با استفاده از آن‎ها می‌توانید با مشتریان‎تان ارتباط برقرار کرده و پیشنهادهای شگفت انگیز برایشان ارسال کنید.

با تعریف برنامه‌های شخصی سازی شده در این نوع ابزارها و ارسال پیام‌ها به مشتریان کنونی، شما خواهید توانست تا مشتریان را جذب کنید و آن‎ها را ترغیب کنید تا دوباره و چند باره از محصولات و خدمات شما استفاده کنند. این ابزارها یک مزیت اساسی دارند و آن امکان شخصی سازی‌های بی نظیر است و متخصصان دیجیتال مارکتینگ شما خواهند توانست تا با استفاده از آن‎ها پیام‌ها و پیشنهادهای کاملا شخصی سازی شده را ارسال کرده و نتایج کمپین‌های اجرا شده را تحلیل کنند.

از جمله مزایای این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در تمامی مسیر رسیدن به یک بازاریابی بازگشتی خوب شما را کمک خواهند کرد:

  • به دست آوردن مشتریان جدید
  • افزایش تعداد تکرار خرید مشتریان
  • امکان به دست آوردن مشتریان جدید
  • افزایش زمان ماندن مشتریان در کنار برند شما
  • بهبود تعامل مشتریان با برند شما
  • کمک به بهبود تصویر برند و تجربه مشتری

ابزارهای گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن یکی از بهترین مباحث و تاثیر گذارترین روش‌ها در دنیای مارکتینگ و بیزینس است که امروزه مورد استفاده بسیاری از بیزینس‌های کوچک و بزرگ است. این روش با استفاده از به کارگیری مزایای بازی سازی یا بازی آفرینی سعی در جذب مخاطب دارد و با استفاده از آن می‌توان مشتریان قبلی برند را نیز در آینده به طرف خرید محصولات یا استفاده از خدمات یک شرکت سوق داد.

برای نمونه، شما می‌توانید در بیزینس آنلاین خود و در شبکه‌های اجتماعی امتیازهایی را برای مخاطبان در نظر بگیرید یا کارت‌های تخفیفی را ارائه دهید تا از آن‎ها برای خریدهای آتی استفاده کنند. این تنها یکی از مثال‎ها برای بازی آفرینی در دنیای بازاریابی است و با مشورت با یک متخصص دیجیتال مارکتینگ خواهید توانست به روش‌های بسیار متنوعی دسترسی داشته باشید.

گیمیفیکیشن مطمئنا به بهبود بازاریابی بازگشتی کمک زیادی خواهد کرد و این روش یکی از اساسی‌ترین متدها در مسیر استفاده از Retention Marketing به شمار می‌رود. 

برای بازاریابی بازگشتی، استفاده از روش گیمیفیکیشن دارای مزایای بسیاری است که به صورت زیر می‌توان آن‎ها را خلاصه کرد:

  • افزایش نرخ تعامل مشتریان با برند
  • امکان کسب مشتریان جدید از بین جوانان
  • افزایش آگاهی برند بین مخاطبان

بهترین استراتژی‌های بازاریابی بازگشتی چیست؟

استراتژی بازاریابی بازگشتی همان مسیری است که شما را به سمت موفقیت سوق خواهد داد. در صورتی که استراتژی بازاریابی بازگشتی شما به نحو احسن تدوین شده باشد، به راحتی می‌توانید روی ابقای مشتریان کنونی در کنار برند حساب باز کنید. البته، دقت داشته باشید که لزومی به استفاده از تمامی استراتژی‌های بازاریابی بازگشتی نخواهد بود و شما تنها کافی است تا از بین چندین روش، تعدادی را انتخاب کرده و اهداف خود را بر اساس آن‎ها تدوین کنید.

در ادامه چند مورد از استراتژی‌های مهم Retention Marketing توضیح داده می‌شوند. 

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ از جمله روش‎های جذاب و تاثیر گذار در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که با استفاده از آن خواهید توانست به مشتریان قبلی و کنونی‌تان پیام‌های تبلیغاتی یا آموزشی را ارسال کنید. پیام‌ها در این روش می‌توانند به صورت مستقیم روی فروش یک محصول یا خدمت جدید تمرکز داشته باشند و حتی شما می‌توانید استراتژی ایمیل مارکتینگ خود را روی آموزش و فروش متمرکز کنید. 

در هر صورت، ایمیل مارکتینگ باید به صورت یک برنامه دقیق و قابل اتکا اجرا شود و به کارگیری آن در مسیر بازاریابی بازگشتی نیازمند صرف زمان، تخصص و دقت بالایی است. بهتر است تا بدانید هر استراتژی ایمیل مارکتینگ لزوما به موفقیت نخواهد رسید و برای رسیدن به موفقیت آماده سازی پیام‌های شخصی سازی شده و هدف دار از اهمیت بالایی برخوردار است.

شما با شناخت درست مخاطبان و مشتریان قبلی و نیازهای آن است که می‌توانید پیشنهادهای خوبی برایشان ارسال کنید و به فروش بیشتر یک محصول یا خدمت کمک کنید. 

ایمیل مارکتینگ برای یک برند مزایای بی شماری دارد که تعدادی از آن‎ها به صورت زیر هستند:

  • کمک به افزایش فروش
  • امکان ارتباط مستقیم با مخاطبان
  • امکان افزایش ترافیک ورودی وب سایت 
  • امکان خودکارسازی عملیات
  • قابلیت افزایش لیدها
  • هزینه کم نسبت به بسیاری از روش‌های بازاریابی بازگشتی

شبکه‌های اجتماعی

شما می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای اهداف متنوع دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید و یکی از این اهداف می‌تواند ترغیب مشتریان قبلی به خرید از محصولات شما یا استفاده از خدمات‌تان باشد. مشتریان بالقوه شما در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و با یک شناخت درست و کامل از نیاز آن‌ها می‌توانید کار خود را در شبکه‌های اجتماعی شروع کنید.

بازاریابی دیجیتال

شاید اکثر مخاطبان شما تنها در یک یا دو شبکه اجتماعی حضور داشته باشند و در این صورت تمرکز شما نیز باید روی همین کانال‌ها باشد. از دیگر روش‌های مرسوم که می‌تواند به بازاریابی بازگشتی کمک زیادی کند، استفاده از پیام‌های SMS است. 

سخن آخر 

برای بسیاری از بیزینس‌ها نگه داشتن مشتریان کنونی در کنار برند از به دست آوردن مشتریان جدید کم هزینه‌تر است. بازاریابی بازگشتی یا همان Retention Marketing شما را در این مسیر کمک خواهد کرد تا با صرف هزینه‌های حداقلی و با به کارگیری روش‌های عملی مشتریان کنونی و قبلی را حفظ کنید و با این روش به افزایش فروش و افزایش اعتبار برندتان کمک کنید. اگر در مورد روش‌های بازاریابی بازگشتی سوال یا نظری دارید، می‌توانید در ادامه همین مطلب آن را ارسال کنید.  

نویسنده

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *