Search
Close this search box.

معرفی کاردانو و راه حل بلاکچینی آن

فهرست مطالب

مشکلات بلاکچین‌های بیت کوین و اتریوم سبب شده تا هر از چند گاهی شاهد معرفی پروژه‌های جدید باشیم. پروژه‌هایی که قصد دارند مشکلات و معایب این دو بلاک چین را برطرف یا حداقل کاهش دهند. کاردانو یکی از پروژه‌هایی است که سعی دارد با ارائه خدمات عمومی بهتر و ارتقای مقیاس‌پذیری، مشکلات بلاکچین اتریوم را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. به همین دلیل به‌عنوان یکی از رقبای آن هم به شمار می‌آید. از این رو در ادامه به معرفی جامع کاردانو و راه حل بلاکچینی آن می‌پردازیم.

تاریخچه بلاکچین کاردانو

قبل از معرفی جامع کاردانو و راه حل بلاکچینی آن اجازه دهید کمی در مورد تاریخچه این پروژه توضیح دهیم. سال 2015 دو نفر از توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم یعنی چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) و جری وود (Jerry Wood) از پروژه اتریوم جدا شدند و شرکتی به نام IOHK را تأسیس کردند. هدف آن‌ها ایجاد پروژه‌ی جدیدی بود تا مشکلاتی از قبیل مقیاس‌پذیری، قابلیت همکاری و پایداری که اتریوم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد را حل کند.

اینگونه بود که فعالیت آن‌ها بالاخره در سال ۲۰۱۷، سرآغاز ایجاد شبکه بلاکچینی کاردانو و به همراه آن توکن این بلاکچین یعنی ADA نیز منتشر شد. کاردانو به افتخار آگوستا آدا کینگ، کنتس لاولیس (۱۸۱۵-۱۸۵۲)، که معمولاً به عنوان اولین برنامه‌نویس کامپیوتر در نظر گرفته می‌شود، ada نام‌گذاری شده و خود را به عنوان جایگزینی برای اتریوم معرفی کرده است.

کاردانو خود را نسخه به‌روز شده اتریوم می‌داند و در مقایسه با اعتبارنامه‌های «نسل دوم» اتریوم، خود را به عنوان پلتفرم «نسل سوم» معرفی کرده است. بلاکچین این پلتفرم همچنین هدف ارائه خدمات بانکی به همه افراد در سراسر جهان را دارد.

شایان ذکر است که برای خرید کاردانو ada می‌توانید به سایت صرافی ایرانیکارت مراجعه کنید. در صرافی ایرانیکارت قادر خواهید بود بیش از 1000 ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید.

بنیانگذار کاردانو ada کیست؟

همانطور که گفتیم، کاردانو توسط چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اصلی اتریوم تاسیس شد. هاسکینسون پس از اختلاف با همکاران دیگرش در اتریوم، از جمله ویتالیک بوترین، ترجیح داد تا این پروژه را ترک کرده و پلتفرم با ویژگی‌هایی که می‌خواست راه‌اندازی کند. در واقع آن‌ها با ایده‌ها و کمبودهایی که از پروژه اتریوم در ذهن داشتند، یک شبکه بلاکچینی جدید به نام Cardano تأسیس کردند.

کاردانو چگونه کار می کند؟

کاردانو بر اساس الگوریتم pos یا همان اجماع اثبات سهام فعالیت می‌کند و هدف اصلی آن ایجاد یک محیط شفاف و امن برای کاربران است.

از دیگر اهداف کاردانو می‌توان به هدایت تراکنش‌ها به سمت قراردادهای هوشمند پیشرفته اشاره کرد که می‌تواند مشکلاتی که اتریوم دارد را حل کند. به عبارت دیگر برطرف کردن مشکلات اتریوم سبب شد تا بنیان‌گذاران کاردانو به فکر تأسیس این پلتفرم غیرمتمرکز بلاکچینی بیفتند. همچنین کاهش هزینه و کارمزد تراکنش‌ها، دسترسی آزاد به خدمات مالی و افزایش تعداد تراکنش‌ها (ارتقای مقیاس‌پذیری) از دیگر اهداف شبکه کاردانو به شمار می‌آیند.

اما سؤال مهم این است که کاردانو چگونه کار می‌کند و طرز کار آن چه فرقی با پلتفرم‌های مشابه دارد؟ کاردانو از ۲ لایه تشکیل شده است.

لایه اول که به لایه توافق مشهور است مشابه اتریوم کار می‌کند و کاربران می‌توانند در آن خرید و فروش ارز بومی ADA را انجام دهند. یعنی تفاوتی با دیگر پلتفرم‌ها ندارد. اما در لایه دوم که لایه محاسبات است قراردادهای هوشمند اجرا می‌شوند. همین لایه تفاوت اصلی کاردانو با دیگر بلاکچین‌ها است.

در لایه دوم، شخص یا سازمانی ثالث وجود ندارد و به‌طور خودکار و با توجه به مقررات انتقال ارز دیجیتال، تراکنش‌ها انجام می‌شود. منظور از مقررات انتقال ارز دیجیتال، قوانینی است که در هر سازمان یا کشور ممکن است برای انتقال ارز تنظیم کرده باشد. در واقع لایه دوم با قوانین تنظیم‌شده برای هر تراکنش و یا انتقال، قابلیت سازگاری دارد. پس به‌طور خلاصه می‌توان گفت در ابتدا همه‌چیز در لایه دوم انجام و سپس به لایه اول منتقل می‌شود.

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی با فرصت ها و ریسک های متاورس برای سرمایه گذاری که یکی از حوزه های مهم ارز دیجیتال است مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

مزایای بلاکچین کاردانو

بلاکچین کاردانو دارای مزایایی است که سبب می‌شود بسیاری از تحلیل‌گران به آینده آن خوش‌بین شوند.

  • این بلاکچین از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند که باعث امن‌تر و شفاف‌تر شدن تراکنش‌ها شده و سرعت تراکنش‌ها را نیز تا حد قابل قبولی بالا می‌برد.
  • از طرفی ادعای اصلی توسعه‌دهندگان آن این است که تمام پروژه بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های علمی صورت می‌پذیرد و از علم روز برای توسعه آن استفاده شده است. البته این ادعا با توجه به این که قراردادهای هوشمند کاردانو از جدیدترین مباحث رمزنگاری نوین استخراج شده‌اند تا حد زیادی تایید می‌شود.
  • با این حال مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت کاردانو، ارتقای مقیاس‌پذیری یا همان افزایش تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه است. همان‌طور که می‌دانید اتریوم در هر ثانیه 20 تراکنش را تایید می‌کند. اگر تعداد بیشتری تراکنش در یک ثانیه به سمت این شبکه هدایت شود، امکان عدم تایید یا عدم رعایت عدالت در انتخاب تراکنش‌ها وجود دارد. به عبارت دیگر آن تراکنش‌هایی تائید می‌شوند که کارمزد بیشتری داده باشند. اما کاردانو ادعا دارد می‌تواند در هر ثانیه 250 تراکنش را انجام دهد. تقریباً 12 برابر اتریوم. اگر این ادعا به‌درستی راستی‌آزمایی شود و این امکان به صورت عملی در اختیار کاربران قرار بگیرد، به احتمال زیاد کاردانو جای اتریوم را خواهد گرفت چرا که خرید ارز دیجیتال adaصرفه اقتصادی بیشتری نسبت به رقبای خود دارد.
  • به این موضوع کارمزد بسیار کمتر نسبت به اتریوم را نیز اضافه کنید. کارمزد شبکه کاردانو 0.35 درصد است.
  • غیرمتمرکز بودن را نیز به‌عنوان مزیتِ مهم بعدی معرفی می‌کنیم. در این روش هیچ شخص یا سازمان ثالثی به اطلاعات کاربران دسترسی ندارد.

اصلی‌ترین رقبای کاردانو کدامند؟

کاردانو در حال حاضر 4 رقیب اصلی دارد. رقبایی که می‌توانند جایگاه آن را به خطر بیندازند عبارتند از:

  • اتریوم: اتریوم به خاطر استفاده از فناوری قرارداد هوشمند و مزایای زیادی که دارد اصلی‌ترین رقیب کاردانو به شمار می‌آید. درصد استفاده‌کنندگان از شبکه اتربوم با همه معایبی که دارد روز به روز در حال افزایش است و مادامی که ادعای کاردانو (تائید 250 تراکنش در هر ثانیه) به‌درستی راستی‌آزمایی و عملی نشده باشد، شاهد اقبال عموم به اتریوم خواهیم بود.
  • استلار: استلار نیز می‌تواند رقیب کاردانو باشد. استلار به خاطر ارائه راهکارهای پرداخت بین‌المللی معروف شده است و در این حوزه، رقیب جدی کاردانو است.
  • سولانا: سولانا نیز دیگر رقیب کاردانو است. این بلاک چین، بسیار شبیه به کاردانو عمل می‌کند. اما از نظر پردازش تراکنش‌ها تفاوت بسیار زیادی دارد. همین شباهت در ساختار ویژگی‌های مختلف، سبب شده تا آن را به‌عنوان یک رقیب هم‌سطح برای کاردانو برشماریم.
  • شبکه پولداکات: پولداکات، که یک پروژه غیرمتمرکز است و با فناوری پاراچین سعی در کاهش ترافیک شبکه دارد، نیز یک رقیب برای کاردانو به شمار می‌آید.

آینده بلاکچین کاردانو به چه صورت خواهد بود؟

معمولاً آینده یک بلاکچین بستگی به مزایا و پیشی گرفتن از رقبایش دارد. اگر در عمل کاردانو بتواند برای کاربران مفید باشد و رقبایش را کنار بزند، می‌توان گفت در سال آینده میلادی شاهد رشد استفاده از این بلاکچین خواهیم بود.

کاردانو همچنین به گونه‌ای طراحی شده است که طی مجموعه آپدیت هایی برگرفته از چهره‌های مشهور علوم رایانه به نام‌های بایرون، شلی، گوگن، باشو و ولتر توسعه یابد.

تا به اینجا این پلتفرم توانسته طبق برنامه‌ای که در وایت پیپر خود معرفی کرده پیش برود و در سال ۲۰۲۳، یعنی امسال، کاردانو در حال انتقال از باشو به ولتر است.

بنابراین، Voltaire آخرین دوره به روز رسانی Cardano است که در طی آن رای‌گیری و مدیریت خزانه‌داری بلاکچین و شبکه از طریق عملکرد قرارداد هوشمند قبلی معرفی می‌شود و سیستم به طور کلی بهبود می‌یابد.

آدا ADA نیز بر اساس تحلیل تکنیکال می‌تواند تا نزدیکی یک دلار رشد داشته باشد. از این رو به نظر می‌رسد آینده بلاکچین کاردانو و ارز بومی آن روشن و امیدوارکننده باشد. در ضمن کارمزد کمتر نسبت به اتریوم قطعاً باعث جذب بیشتر کاربران به این پلتفرم خواهد شد.

نتیجه‌گیری

کاردانو را می‌توان بلاک چینی در نظر گرفت که اهداف عمومی را دنبال می‌کند و در پی کاهش زمان و هزینه تراکنش‌ها و افزایش تعداد آن‌ها است. اگر کاردانو بتواند در عمل موفق باشد احتمالاً در چند سال آینده جای اتریوم را بگیرد. مطمئناً با این اتفاق ارزش آن نیز افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری شود.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *