Search
Close this search box.

آموزش تایپ اتوماتیک اعداد و کلمات (AutoFill) در اکسل

فهرست مطالب

یکی از قابلیت‌های کاربردی و مفیدی که در نرم‌افزار اکسل وجود دارد، ویژگی AutoFill یا پرکردن خودکار سلول‌ها می‌باشد، فرض کنید می‌خواهید اعداد 1 تا 100 را به ترتیب در خانه‌های اکسل درج کنید، برای اینکار شما دو راه پیش رو خواهید داشت، یکی اینکه می‌توانید به صورت دستی یکی یکی اعداد را وارد کنید و دیگری اینکه این فرایند را با استفاده از قابلیت لیست خودکار (AutoFill) انجام داده و تمام کار را به اکسل بسپارید، برای اینکه با این روش آشنا شوید تا انتهای این آموزش با همیار آی تی همراه باشید.

برای شروع خوب است بدانیم تنها اعداد و عباراتی که به صورت منطقی قابل افزایش هستند را می‌توان به این صورت در اکسل درج کرد، برای مثال کلماتی که بی‌ربط به هم هستند مثل نام میوه‌ها و… قابلیت تایپ اتوماتیک ندارند، برای اینکه بتوانید آن‌ها را در اکسل به صورت خودکار داشته باشید باید خودتان در ابتدا یک لیست برای آن‌ها تعریف کنید که در انتهای مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم.

Excel-Training-AutoFill

همانطور که گفتیم هنگامی که قصد داشته باشید مجموعه‌ای از داده‌ها را با ترتیب منطقی پشت سر هم درج کنید می‌توانید از قابلیت لیست خودکار (تایپ اتوماتیک اکسل) استفاده کنید، منظور ما از داده با ترتیب منطقی چیزی مشابه با مثال‌های زیر است:

ترتیب منطقی اعداد:

1
2
3
4
5

افزایش پنج‌تایی اعداد:

0
5
10
15
20

هر نوع داده‌ای که دارای ترتیب منطقی باشد این قابلیت را دارد که به صورت خودکار در سلول‌های اکسل درج شود، فرض کنید می‌خواهیم اعداد زوج 0 تا 30 را به صورت خودکار در اکسل درج کنیم، برای این کار باید مراحل زیر را طی کنیم:

  • ابتدا داده‌ی اول و دوم را در سلول‌های دلخواه به ترتیب بنویسید (یعنی اعداد 0 و 2)
  • حال این دو عدد را به کمک ماوس انتخاب کنید (درگ و دراپ کردن)
excel-autofill
  • مربع کوچکی در انتهای بخش انتخاب شده ظاهر شده است (قسمت پایین سمت چپ) که اگر ماوستان را بر روی آن قرار دهید نشانگر ماوس به صورت علامت + نمایش داده می‌شود.
Untitle1d
  • ماوس را در این قسمت قرار داده و به سمت پایین درگ کنید (کلیک کرده و همزمان ماوس را به سمت پایین حرکت دهید) مشاهده می‌کنید که سلول‌ها به ترتیب دوتایی و به صورت خودکار پر می‌شوند (مشابه تصویر زیر)
excel-autofill

همانگونه که گفتیم داده‌هایی دارای ترتیب منطقی باشند این قابلیت را دارند که به صورت خودکار توسط اکسل تکمیل شوند، نمونه‌ای از این داده‌ها را در مثال‌های زیر مشاهده می‌کنید:

ترتیب منطقی ما‌ه‌ها:

January
February
March
April
May
June
July
August
September

ترتیب منطقی عبارت و عدد:

Hamyarit 1
Hamyarit 2
Hamyarit 3
Hamyarit 4
Hamyarit 5

برای اینکه به چیزی مشابه با مثال‌های بالا دست یابید کافیست دو داده‌ی اول را بنویسید و طبق مراحل توضیح داده شده عمل کنید تا اکسل به طور خودکار لیست مورد نظر شما را آماده کند، نمونه‌ای از لیست‌های خودکار ساخته شده توسط اکسل را در مراحل زیر می‌بینید.

نوشتن داده‌های مورد نظر و انتخاب آن‌ها (همانگونه که می‌بینید می‌توانیم چندین نوع داده‌ی مختلف را نیز درج کنیم)
نوشتن داده‌های مورد نظر و انتخاب آن‌ها (همانگونه که می‌بینید می‌توانیم چندین نوع داده‌ی مختلف نیز درج کنیم)
برای درج لیست، به روش گفته شده در مراحل قبل ماوس را تا محل مورد نظر درگ می‌کنیم.
برای درج لیست، به روش گفته شده در مراحل قبل ماوس را تا محل مورد نظر درگ می‌کنیم.
در پابان تمام داده‌ها به صورت خودکار درج می‌شوند.
در پایان تمام داده‌ها به صورت خودکار درج می‌شوند.

در حقیقت به این ترتیب می‌توانید به طرز قابل توجهی در وقت خود صرفه‌جویی کرده و روال انجام کارها را به اکسل بسپارید، چندی پیش آموزش فرمول‌نویسی و استفاده از توابع اکسل را به شما آموزش داده بودیم، استفاده از این دو ویژگی کار ورود و محاسبه‌ی داده‌ها را به شدت برای شما ساده خواهند کرد و توصیه می‌کنیم حتما آن‌ها را فرابگیرید.

برخی از داده‌ها به صورت پیش‌فرض در اکسل موجود نیستند (مثلا حروف الفبا) اگر قصد دارید داده‌ای مانند حروف الفبا را به صورت خودکار در اکسل درج کنید باید برای آن یک لیست دلخواه (Custom List) ایجاد کنید.

آموزش ایجاد لیست خودکار دلخواه در اکسل

فرض کنید، برای شرکت یا محل کار خود به نوعی از لیست احتیاج دارید که به‌طور پیشفرض در اکسل وجود ندارد (مثلا لیست دانش‌آموزان یک کلاس) در این حالت شما می‌توانید لیست اختصاصی خود را به اکسل‌تان اضافه کنید، بدین ترتیب هنگامی که بخشی از لیستتان را بنویسید اکسل آن‌را به صورت خودکار برای شما تکمیل می‌کند!

برای ساخت یک لیست خودکار در اکسل مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سربرگ File شوید.
  • وارد قسمت Option شوید.
  • از سمت چپ گزینه‌ی Advanced را انتخاب کنید.
  • حال در قسمت General بر روی گزینه‌ی …Edit Custom Lists کلیک کنید.

در نسخه‌های قدیمی‌تر اکسل این گزینه در آدرس زیر قرار دارد:

Tools → Option → Custom List (Tab) → New List

با انجام این مراحل پنجره‌ای مانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد:

Custom-list-in-excel
  • برای ایجاد لیست جدید در ابتدا گزینه‌ی NEW LIST را برگزینید.
  • حال در قسمت List entries داده‌های مورد نظر خود را به ترتیب وارد کنید، هر داده را در یک خط بنویسید (پس از نوشتن هر یک از داده‌ها اینتر بزنید)

به عنوان مثال می‌خواهیم یک لیست جدید از حروف الفبای انگلیسی ایجاد کنیم، برای این منظور حروف الفبا را به ترتیب از حرف A تا Z در بخش List entries می‌نویسیم (مانند تصویر زیر)

Capture

پس از درج داده‌ها بر روی گزینه‌ی Add کلیک می‌کنیم تا اطلاعات در لیست ثبت شوند و در نهایت نیز بر روی OK کلیک می‌کنیم.

با انجام این مراحل می‌توانیم حروف الفبا را نیز به ترتیب و به صورت خودکار در اکسل درج کنیم.

همانطور که در بالا اشاره کردیم آموزش فرمول‌نویسی و استفاده از توابع Excel  قبلا در همیار آی تی منتشر شده است که یادگیری آن برای شما خالی از لطف نیست، به کار گیری این دو مورد در کنار هم به شدت کارایی شما را هنگام استفاده از این برنامه افزایش می‌دهد.

حال که با نحوه‌ی کار لیست‌های اتوماتیک آشنا شدید پروژه‌ی زیر را به عنوان تمرین انجام دهید!

تمرین:

  • یک لیست خودکار از حروف الفبای پارسی در اکسل ایجاد کنید و سپس حروف الفبا را به ترتیب و به صورت خودکار در سلول‌ها درج کنید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

95 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    من در یک سل هم می خوام مقادیر عددی و هم یک حرف رو وارد کنم و در ستون های بعدی میخوام با درگ کردن به صورت اتوماتیک این مقادیر اضافه بشه چطوری میشه این کار رو انجام داد : مثال : 100i بعدی 101i وووووو

  2. سلام لطفا همین آموزش رو در مورد اکسل آنلاین هم بفرمایید آیا این قابلیت در اکسل آنلاین هم هست ؟

  3. سلام ممنون از سایت خوبتون وارزوی موفقیت برای جناب عالی در اکسل عبارت را چگونه به ترتیب بنویسیم مثلا قسط یک ، قسط دو ،قسط سه

  4. با سلام
    من میخام یه عدد رو بگم سه رقم اولو تو این سلول و4 رقم بعدی رو این سلول وبقیشو تویه سلول دیگه

  5. با سلام خدمت شما عزیزان من میخوام تو اکسل مثال تو یک خانه عدد 01500 را وارد کنم 3 رقم اول از 001 تا 365 روز مثال 001 تا 031 زدم که فروردین میشه A رو نشون بده و دو رقم اخر 00 و 01 که 00 عدد 400 را نشون بده 01 عدد 401 را نشون بده در کل با زدن عدد 01500 در یک خانه در خانه دیگه 400A نشان داده بشه ممنون میشم اگه راهنمایی بکنین.

  6. باسلام من برای درج یک متن ترکیبی با عدد در یک سلول اکسل چ باید بکنم.از راه کارهای تغیر فونت و دادان کد تبدید اعداد به فارسی در فرمت سل و …استفاده کردم اما همشون وقتی تاثیرگزارن ک در سلول عقط اعداد تایپ شده باشند.مثلا وقتی دریک سلول تایپ‌میکنم محصول شماره ۱ دیگه عدد فارسی تایپ‌نمیشه دوباره عدد لاتین میشه.چه باید بکتم برای رفع این مشکل؟

  7. سلام در تصویر اخردر ستون Dوقتی ماه ها تکرار میشوند اگر بخاهیم مقادیر ان در ستونB هم تکرار شوند چه راهکاری هست ممنون میشم بعنوان مثال اگردر ردیف 10 ستون Dمقدارش در ستونBبرابر 8 میباشد(اگوست در ردیف 10 مقدارش برابر 8 میباشد )در ردیف 22 هم اگوست مقدارش در ستون Bعدد 8 باشد ن عدد 20

  8. سلام خسته نباشید
    چطور میتونم با استفاده از توابع این نتایج رو بدست بیارم؟👈 001 بعد 002 بعد 003… ؟

  9. سلام باعرض سلام وخسته نباشید دراکسل چگونه میتوانیم همزمان که عدد را وارد میکنیم حروف ان در یک سلول دیگر نوشته شود

  10. با عرض سلام.
    از دوستان یک راهنمایی می خواستم. من یک بانک اطلاعاتی در اکسل جمع اوری کردم که شامل کد ملی کد اقتصادی نام فروشگاه یا شرکت و شماره تلفن و ادرس و … هست.
    حالا سوالی ک دارم این که چطور میتونم در ابتدا در سلول جدید نام شرکت از اون بانک اطلاعاتی نام شرکت مورد نظر را فراخوان کنم و سپس بصورت خودکار در بقیه ستون ها بقیه اطلاعات مرتبط با این شرکت (کد ملی یا کد اقتصادی شماره تلفن و آدرس که در همون بانک اطلاعاتی ثبت شده) در اکسل یا شیت جدید ثبت بشه؟
    ممنون میشم ک راهنمایی بفرمایید

  11. سلام من میخوام که مشخصات نام و نام خانوادگی و تاریخ یک قرارداد رو وقتی در ستون مخصوص خودش تایپ میکنم همین مشخصات به صورت اتوماتیک در جایی دیگر هم درج گردد،

  12. سلام و عرض ادب
    در اکسل میخواهم اعداد یک تا هزار را به صورت متوالی و ستونی درج کنم . میدانیم که عدد یک در سلول اول و عدد دو در سلول زیری را تایپکرده و پس از انتخاب دو سلول از ابزار autofill استفاده کرده و تا سلول هزارم عمل درگ را انجام میدهیم ولی این کار زمانبر هست مخصوصا عدد بزرگتری داشته باشیم. راه کوتاه تری آیا هست ؟ممنون

    1. سلام، برای اینکار اول عدد ۱ رو داخل یک سلول بنویسید و انتخابش کنید، بعد در بخش Home گزینه‌ی Fill رو انتخاب کنید و وارد گزینه‌ی Series بشید، در این بخش می‌تونید تنظیم کنید که با چه مضرب یا مقداری افزایش پیدا کنه، در مورد کار شما باید مقدار Stop Value رو روی ۱۰۰۰ قرار بدید و در بخش بالایی هم Column رو انتخاب کنید و اوکی بزنید.

    1. سلام، خیلی خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده دوست عزیز

  13. سلام
    این قسمت autofill کار نمیکنه؟ البته جدیدا اینطوری شده چیکار باید کرد؟

    1. سلام، ممکنه مربوط به تنظیمات اکسل‌تون باشه دوست عزیز، لازمه که بررسی کنید و اگر منبع مشکل رو پیدا نکردید یک‌مرتبه آفیس رو حذف و مجددا نصبش کنید.

  14. سلام ببخشید یه سوال داشتم من الان یه لیست کشویی دارم که توش محصولات رو داره میخواستم ببینم چطور وقتی یه جنسی رو از لیست وارد سلول کردم قیمتش رو به روش به صورت خودکار درج شه

  15. سلام گزینه میخواهم کاربر ویژه باشم رو میزنم پیام میده شما از قبل عضو هستید با حساب کاربری خود وارد شوید؟!!

    1. سلام دوست عزیز، این پیام به این دلیله که شما قبلا عضو سایت شدید و ایمیلی که وارد می‌کنید تکراری هست (موقع ثبت‌نام کلمه‌ی عبور به ایمیلتون ارسال شده)
      برای ورود به سایت، از منوی بالا روی ورود کلیک کنید و وارد حساب کاربری خودتون بشید، بعدش می‌تونید عضویتتون رو به حالت ویژه ارتقا بدید.
      اگر هم کلمه‌ی عبورتون رو فراموش کردید یا ندارید می‌تونید از این صفحه، اون رو بازیابی کنید: https://www.hamyarit.com/wp-login.php?action=lostpassword

  16. سلام خسته نباشید، در اکسل چطور میتونم جمع هر سطر رو با سطر های بالایی به صورت ترتیبی داشته باشم؟ بعنوان مثال درآمد خرداد ماه رو در یک سلول، جمع خرداد و تیر در سلول بعدی، جمع خرداد و تیر و مرداد در سلول بعدی و همینطور تا آخر، چه فرمولی باید استفاده کنم تا این سیستم رو به صورت خودکار در ستون کناری داشته باشم و هر بار نیاز به استفاده از فرمول sum برای همه مقادیر نداشته باشم؟

  17. با سلام
    بنده از اعضای ویژه هستم
    بعضی مقاله ها رو که در این سایت میخونم آخرهای مقاله میگه اگه می خواهید بیشتر بدونید باید عضو ویژه باشید خب من که هستم بنابراین ادامه مطالب رو چطور میتونم مطالعه کنم؟ با تشکر

    1. سلام دوست عزیز، برای اینکه سیستم شما رو ‌بشناسه لازمه که وارد حساب کاربری خودتون بشید، وقتی وارد حسابتون شده باشید به تمام آموزش‌ها به صورت کامل دسترسی خواهید داشت.

  18. سلام چه طور می تونم با (AutoFill)هر عدد نسبت به عدد قبلی 2 برابر شده باشه؟

    1. سلام دوست عزیز، برای این منظور کافیه، عدد 1 (یا هر عددی که می‌خواین شمارش از اون شروع بشه رو در یک سلول وارد کنید) و بعد اون سلول رو انتخاب کنید، در ادامه از زبانه‌ی Home در قسمت Editing گزینه‌ی Fill و در منوی باز شده گزینه‌ی Series رو انتخاب کنید.
      با انجام این مراحل یک کادر برای شما باز میشه، که باید نوع رو روی Growth قرار بدید و بخش Step Value رو روی عدد 2 قرار بدید (تا اعداد در 2 ضرب بشن) در قسمت Stop Value هم عدد نهایی مد نظرتون رو درج کنید و روی Ok کلیک کنید تا فرایند تکمیل سلول‌ها به صورت خودکار و در مضرب 2 براتون انجام بشه.

  19. سلام دوست خوب . می خواهم در اکسل و در یک ستون اعدادی ۸ رقمی دارم و می خواهم اعدهدی که فقط دو یا سه بار تکرار شدن را بدست بیاورم یا به من نشان داده شود چه اعدادی فقط دو بار تکرار شدند. ممنون می سم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز، شما با استفاده از Ruleهای موجود در اکسل می‌تونید اعداد تکراری رو به دست بیارید، البته این قسمت قابلیت این رو نداره که فقط اعدادی که ۲ یا ۳ بار تکرار شدند رو بهتون بده، احتمالا بتونید با کمک این قانون و ایجاد Rule جدید به چیزی که می‌خواین برسید، ضمنا برای استفاده از این روش کافیه در قسمت Style گزینه‌ی Conditional Formatting رو انتخاب کنید و از بخش …Highlight گزینه‌ی …Duplicate رو انتخاب کنید.

  20. سلام ممنون از کمکتون
    ی سوال داشتم چطور میتونم در یک فیلد بعد از زدن دوعدد ب طور اتوماتیک دونقطه تایپ شه و دوباره بتونم دوععد دیگه وارد کنم
    این برای ساعت میخوام که هر دفعه دونقطه وارد نکنم ممنون میشم ب ایمیلم بفرستین جوابو

    1. سلام دوست عزیز، برای اینکار کافیه از منوی بالا، در زبانه‌ی Number فرمت مد نظرتون رو انتخاب کنید، که شما باید روی Time قرارش بدید، معمولا در حالت پیشفرض روی گزینه‌ی General هست، وقتی بذارید روی Time به صورت خودکار با فرمت ساعت اون سلول رو بهتون نمایش میده و : رو هم خودش اضافه می‌کنه.

  21. سلام وقت بخیر
    میخواستم ببینم بصورت خودکار چطوری میشه یک عدد تایپ کنم در سلول دیگه مورد نظرم اون عدد بصورت تایپ حروف بیوفته؟
    از راهنماییتون ممنون.

  22. سلام وقت بخیر
    یه ستون عدد دارم که میخوام شرطی مقایسه کنم که اگر از میانگین کمتر شدAنشون بده و اگر بیشترBمن برای اولین داده ک انجام میدم بعدش میخوام به صورت خودکار پر بشه نمیشه میشه راهنمایی کنید

    1. سلام، برای پیاده‌سازی حالات شرطی باید از قابلیت Conditional Formatting در اکسل استفاده کنید، البته دقیقا مطمئن نیستم حالتی که مد نظر شماست قابل انجام هست یا نه، اما با استفاده از این قابلیت اکسل می‌تونید دستورات شرطی و مقایسه‌ای (کوچک‌تر و بزرگ‌تر) رو پیاده‌سازی کنید.

  23. یه سوال داشتم.اگه بخوایم بعنوان مثال در یک ستون اکسل تمامی شهر های ایران که چندین بار تکرار شده و بخوایم بدون فیلتر کردن نام بفهمیم هر شهر چند بار تکرار شده رو باید چکار کنیم .مثلآ توی یک خونه تعداد کلمه تهران و یا یه شهر دیگه رو اتومات بنویسه.ممنون میشم راهنمایی کنین

  24. سلام
    من میخواستم بدونم چطوری میشه با اکسل ۲۰۱۶ یک عدد رو تا انتها به یه شکل به صورت اتوماتیک انجام داد .مثلا من یه فایل اکسل دارم از یه سایتی دانلود کرم میخوام یکی از ستونهام از اول تا انتخاش عددش بشه ۵ ایا میشه با زدنه گزینه ای به صورت اتوماتیک تمامه اون ستون ۵بشه یا باید دستی تک تک همشو ۵کنم

    1. سلام، بله به‌راحتی می‌تونید این کار رو انجام بدید:
      عدد مورد نظرتون رو در اولین ستون وارد کنید.
      بعد کل این ستون رو انتخاب کنید (با کلیک کردن روی حرف بالای ستون می‌تونید کلش رو انتخاب کنید)
      بعد از این در سربرگ بالایی Fill رو انتخاب کنید و گزینه‌ی Down رو بزنید.

  25. سلام میخام با کلیک کردن برام عدد ۱ یا دو رو ثبت کنه امکانش هست؟
    ممنون از راهنمایی های عالیتون

  26. سلام و عرض ارادت
    من خیلی وقته با اکسل کار میکنم و اتوفیل همیشه بدردم خورده ولی جدیدا در اکسل من با درگ کردن اعداد مثل مثال شما که توضیح فرمودید + رو میکشم پایین برای اتو فیل کردن دیگه اون باکس قبلی ظاهر نمیشه که اتوفیل ازش انتخاب کنم یک باکس دیگه ظاهر میشه که توش 5 تا گزینه فورمتینگ و چارتز و… داره و اون قبلیه دیگه ظاهر نمیشه
    میخاستم بدونم آیا باید تنظیمات خاصی اعمال کنم در قسمت آپشن و ادونسد تا درست بشه؟
    پیشاپیش از لطف شما ممنونم

    1. سلام
      ممنون میشم درمورد چگونگی افزایش کلمات در هدر و فوتر راهنمایی بفرمایید
      چون پیش فرض255 حرف هست ولی مطلبی که در هدر وفوتر میخوام بنویسم بیشتر ازاین تعداده

  27. ببخشید میشه بیشتر توضیح بدید و آدرس ها رو دقیق تر بگید. ممنون

    1. در بالای صفحه‌ی اکسلتون یکسری گزینه وجود داره، یکی از بخش‌های سمت راست نوشته Styles که در بخش بالایی اون گزینه‌ای هست تحت عنوان Conditional Formatting اون رو که انتخاب کنید یه منوی کشویی براتون باز میشه که بسته به نیازتون و شرطی که می‌خواین برای اعداد تعریف کنید باید آیتم مورد نظرتون رو انتخاب کنید.

  28. سلام. وقت بخیر. چجوری میتونم توی اکسل با تایپ عدد مثلا 1 ، رنگ قرمز یا رنگ دیگه پشت زمینه عدد 1 ظاهر شه؟ اون راه تعریف کردن به اکسل رو میخوام بدونم. تشکر

    1. سلام محمد عزیز
      به‌طور پیش‌فرض می‌تونید این مورد رو در اکسل انجام بدید، در تب Styles گزینه‌ی Conditional Formatting می‌تونید شرط‌های منطقی تعریف کنید، مثلا اگر عدد موجود در سلول برابر 1 بود رنگ قرمز بشه، اگر بزرگ‌تر بود آبی و به همین ترتیب…

  29. با سلام
    من میخوام سریال فاکتور هارو وارد اکسل کنم مثلا از 2001 تا 5000. ولی چون تعدادش زیاده امکانش نیست که دستی وارد کرد. میشه بفرمایید به چه روشی میشه این کارو با سرعت بالا انجام داد؟

    1. سلام، اگر شماره سریال‌ها به ترتیب هستند یا نظم خاصی دارند با استفاده از قابلیت AutoFill می‌تونید این کار رو انجام بدید، فقط کافیه دو عدد اول رو به ترتیب وارد کنید و از امکان اتوفیل اکسل استفاده کنید.

  30. سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما و ممنون از آموزش های عالیتون. یک سوال داشتم من یک سری فاکتور تکراری دارم که در پایان هر ماه می بایست این اطلاعات رو در اکسل وارد کنم اطلاعات هم به گونه ای هستند که هر بار در فاکتور مورد نظر جابجا می شوند و امکان کپی پیست کردن داده ها نیست ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید چطور می توانم با تایپ ابتدای یک کلمه تمام کلمه مورد نظر را وارد نمایم.

    1. سلام محسن عزیز.
      به‌طور پیش‌فرض این امکان در اکسل وجود داره، شما هنگامی که یک کلمه‌ی تکراری رو در سلول‌های اکسل‌تون داشته باشید، به صورت خودکار خود اکسل تشخیص میده و فیلد جدید رو پر میکنه، اگر این قابلیت برای شما کار نمیکنه، وارد سربرگ File بشید و بعد به قسمت Option برید، در اونجا وارد زیرمجموعه‌ی Advanced شده و تیک گزینه‌ی Enable AutoComplete for cell values رو بزنید و تنظیمات رو ذخیره کنید.

  31. سلام .من اولین باره کامنت میذارم.ممنون از پاسخگویتون خیلی عالی بود

    1. سلام و خسته نباشید خدمت شما و ممنون از آموزش های عالیتون. یک سوال داشتم من یک سری اطلاعات تکراری دارم که در پایان هر ماه می بایست این اطلاعات رو در اکسل وارد کنم اطلاعت هم به گونه ای هستند که هر بار جابجا می شوند و امکان کپی پیست نیست ممنون میشم راهنماییم کنید ک چطور من با تایپ ابتدا ی کلمه بصورت خودکار نام کالا را وارد کنم

  32. سلام وقت بخیر و خدا قوت.دوست عزیز من میخوام داخل یک ستون سری اعداد با تکرار 21تایی داشته باشم.یعنی 21ی عدد1 بعد 21ی عدد2 بعد 21 عدد3 الی…..30 لطف میکنید اگه توضیح بدید.سوال بعدیم اینه آیا میشه تاریخ رو هم به همین صورت وارد کرد؟مثلا 21 ردیف تاریخ 97/11/01 و بعدش 21 ردیف تاریخ 97/11/02 الی 30.

  33. سلام ،میخواستم ببینم چطور کلماتی که پر تکرار هست رو توی اکسل براش میانبر ایجاد کنم ؟
    بطوریکه با زدن یه عدد اون کلمه تایپ بشه
    مثلا با زدن عدد یک کلمه لوله پروفیل بیاد

    1. سلام، متاسفانه من نمی‌دونم چنین امکانی در اکسل تعبیه شده یا نه، اما یک راه حل که برای شما وجود داره، اگر کلمه‌ای که قصد دارید تکرار بشه دارای نظم و ترتیب خاصی هست می‌تونید با همین روش گفته شده در آموزش در طول سطر یا ستون دلخواهتون تکرارش کنید.

  34. با سلام میخواستم بدونم میشه کاری کرد که سلول بعد از خودشو ( پایین ) رو به ترتیب نشون بده مثلا توی جدول قسمت ردیفش رو خودش پر کنه و نام و نام خانوادگی رو خودمون اضافه کنیم بهش … این روش رو که در بالا آموزش دادین رو انجام دادم . این واسه تعداد کم هست من میخوام کل اون فایلم تا پایین به طور اتومات سطر بعدیش عدد قسمت ردیف خودش بیاد هی من دوباره نرم درپ اند دراگ کنمش طبق این آموزش. ممنون میشم اگه سریع جواب بدین

    1. سلام، متاسفانه من دقیق متوجه منظورتون نشدم.
      طبق آموزش بالا شما فقط یکبار باید دراگ و دراپ انجام بدید تا تمام سلول‌های مورد نظر پر بشن، لازم نیست چندبار اینکار رو بکنید.
      اگر مشکل‌تون حل نشد، لطفا واضح‌تر توضیح بدید منظورتون رو شاید بتونم کمکتون کنم.

    2. متشکرم از پاسخگویی بموقع تون . حدس میزدم متوجه نشید البته مشکل از بد توضیح دادن من بود و عذر میخوام منظورم اینه اگه هزار( و یا بیشتر )ردیف باشه که بخوام این کاررو کنم خیلی طول میکشه و هی ماوس رو باس بگیری و تا ردیف هزاروم بکشیش . یه راه ساده تزی مث فرمولی گزینه ای یا دکمه ای نداره که این کار رو کرد .

    3. خواهش می‌کنم، الان متوجه شدم منظورتون رو.
      چرا اتفاقا این چیزی که دنبالش هستید امکان‌پذیر هست.
      برای اینکه به صورت خودکار و بدون نیاز به درگ و دراپ سلول‌ها رو پر کنید، کافیه عدد مورد نظرتون رو در اولین سلول بنویسید و در تب Home داخل قسمت Editing گزینه‌ی Fill رو انتخاب کنید و سپس در منوی باز شده گزینه‌ی Series… رو انتخاب کنید.
      با انجام این مراحل یک پنجره برای شما باز میشه که دقیقا می‌تونید انتخاب کنید اعداد از چند تا چند شروع بشن (مثلا 1 تا 10000) چندتا چندتا اضافه بشن و همچنین انتخاب کنید به صورت افقی سطرها پر بشند یا عمودی (rows به معنی سطر و columns به معنای ستون هست)
      این مراحل رو که انجام بدید و روی گزینه‌ی Ok کلیک کنید، به صورت خودکار سلول‌ها پر میشند.

    4. با سلامی دوباره و با تشکر بسیار بسیار فراوان خدمت شما آقای گوهری عزیز و دلسوز . میخواستم بگم به لطف راهنمایی های بی بدیل شما اون مشکل قبلیم حل شد کامل…ولی یک چیز دیگه ای که میخواستم بپرسم از محضرتون این بود که اگه بخوام جدولی که طراحی کردم به طور اتومات سلول بعدی خودش رو کاملا دوباره خودش طبق جدول کامل کنه باید چیکار کرد. یک مثال میزنم تا شاید منظورمو دقیق تر بتونم برسونم ( مثلا جدولم ۱۱۰ تا سطر داره که من الان رسیدم آخرین سطرش و میخوام بدون اینکه دوباره پایینش شروع کنم به جدول کشی وبه طور دستی سطر ۱۱۱ ام رو وارد کنم، میخوام با وارد کردن مقادیر و عدد در سطر بعدیش که هیچ گونه جدولی نداره و از جدول خارج شده دیگه،با زدن کلید اینتر ویا هر روش دیگه ای خودش به طور اتومات جدول رو کامل کنه و اون سطر جدیدم بشه ادامه ی همون جدول با همون کادر و ضخامت خطش ) و از شر هی دوباره کشیدن و اضافه کردن سلول و سطرو ستون به جدولم راحت بشم و خودش ادامه جدول رو طراحی کنه و به همون ترتیب تا پایین بره. بازم تشکر میکنم ازتون و امیدوارم درست توضیح داده باشم در مورد سوالم و منظورمو رسونده باشم.

    5. سلام، خواهش می‌کنم و ممنونم از لطف شما، بهنام عزیز.
      اگر درست متوجه شده باشم شما یک جدول دارید و قصد دارید فرمت جدول جدیدتون مثل جدول قبلی باشه؟
      اگر می‌خواین از نظر ظاهری این کار رو انجام بدید (که ظاهر، حاشیه و ضخامت جدول جدید مثل قبلی باشه) کافیه که فقط بخش مورد نظر از جدول قبلی خودتون رو انتخاب کنید و در تب Home در قسمت چپ روی گزینه‌ی Format painter کلید کنید و بعد با موس بخش‌های مورد نظر جدول جدیدتون رو انتخاب کنید تا ظاهر جدول قبلی رو به خودش بگیره.
      اما اگر قصد دارید از نظر محتوای داخل سلول‌ها جدول جدید تکمیل بشه کافیه 2 تا سطر از جدول قبلی رو انتخاب کنید (کل سطر‌ها رو) و بعد دکمه‌ی شیفت کیبرد رو فشار بدید و روی سطری که قصد دارید توقف کنه کلیک کنید (یا اینکه اگر تعدادش بالا هست، آدرس سطر مورد نظرتون رو در کادر بالا سمت چپ سلول‌ها وارد کنید، مثلا به شکل N64 که میشه سطر 64 و ستون N)
      با انجام اینکارا 2 تا سطر از جدول قبلی به همراه هر تعداد سطر دلخواه شما انتخاب شده که البته سطرهای جدید هنوز خالی هستند.
      حالا برای پر شدن سطرهای جدید کافیه روی قسمت انتخاب شده کلیک راست کنید و مطابق مراحل قبلی روی گزینه‌ی Fill کلیک کنید و در همون بخش قبلی از بخش type گزینه‌ی Autofill رو انتخاب کنید تا کل سطرهای جدید رو مطابق محتوای جدول قبلی خودش به صورت خودکار پر کنه.

  35. سلام
    من دو عدد رو که زیر هم می نویسم مثلا ۱،۲ بعد از این که درگ و دراپ می کنم به جای اینکه اتوفیل بشه و اعداد پشت هم تکرار شه عددی که تو سلول اول هست تکرار می شه، مثلا ۱،۱،۱،۱،
    می شه راهنمایی کنین لطفا
    ممنون

    1. سلام درگ و دراپ عادی نکنید دوست عزیز، یک مربع کوچک کنار سلول میاد، اون رو با موس گرفته و بکشید تا قابلیت اتوفیل اکسل عمل کنه (تصویرش در همین آموزش موجود هست)

  36. با عرض سلام چرا برنامه اکسل من عدد وارد میکنم بصورت اعشاری درج میکنه چه داخل کادر وغیر کادر

  37. سلام وقت شما بخیر اکسل من دچار مشکل شده هرعددی مینویسم بصورت اعشاری به من میدهدمثلا عدد 6وارد میکنم بصورت0.06نشون میدهچکار کنم رفع مشکل بشه

    1. سلام، سلول‌های مورد نظرتون رو انتخاب کنید و در تب Home قسمت Number را روی گزینه‌ی General قرار بدید.

    1. خوشحالیم که این آموزش براتون مفید بوده.

  38. سلام خیلی عالی بود من رشته ام شبکه و نرم افزار رایانه هست تو کتابمون توضیح نده ولی اینجا خیلی خیلی قشنگ توضیح داده من کاملا متوجه شدم بازم ممنون از شما و همکاران خوبتون بابت مطالب مفید

    1. سلام دوست عزیز، خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده.

  39. سلام
    سواااال: من لیستی از شماره تماس مشتری هامو تو اکسل دارم که میخوام یک سری شماره بهش اضافه کنم میخوام در صورت تکراری بودن شماره متوجه بشم، ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام خدمت شما دوست گرامی
      برای انجام این کار در اکسل کافیه ستون مورد نظر خودتون رو که شماره‌ها داخلش درج شده به طور کامل انتخاب کنید و از بخش Conditional Formatting گزینه‌ی Duplicate Values رو کلیک کنید، با انجام این مراحل اگر شماره‌ی تکراری در لیست وجود داشته باشه به صورت هایلایت شده درمیاد و شما می‌تونید متوجهش بشید.

  40. سلام، وقتتون بخیر
    ببخشید من این مراحل رو انجام میدم ولی باز هم فقط عدد نوشته شده در سلول اول تکرار میشود مشکل از کجاست؟

    1. درود خدمت شما
      مطمئنا اگر طبق آموزش پیش برید باید نتیجه‌ی صحیحی بگیرید دوست عزیز، اگر مجددا بررسی کردید و موفق نشدید لطفا مراحلی که انجام میدید رو اینجا بگید تا راهنماییتون کنم.
      موفق باشید

  41. با سلام جسارتا اینهایی که آموزش دادید تو همه سایت ها هست!‌ اون چیزی که باید می گفتید و نکته اصلیش بود و نگفتید این بود که وقتی سطرهایی وسط کارمون باشند و توسط sort مخفی شده باشند دیگه دستور fill number کار نمی کنه! راهکارش چیه؟؟؟!

    1. سلام خدمت شما دوست گرامی
      سپاس از اینکه دیدگاهتون رو در رابطه با محتوای پست با ما و سایر کاربران همیار آی تی در میون گذاشتید

      همونطوری که از عنوان پست مشخص هست هدف این مقاله آموزش قابلیت AutoFill اکسل هست دوست عزیز و سعی شده تا حد ممکن ساده توضیح داده بشه تا برای همه افراد قابل فهم و استفاده باشه، اما همونطوری که مشاهده می‌کنید کاربران میتونن سوالات جزئی‌تر خودشون رو در قسمت دیدگاه‌ها بپرسند.

      متاسفانه بنده درست متوجه سوالتون نشدم، لطفا بیشتر توضیح بدید تا جایی که بتونم راهنماییتون خواهم کرد.

    2. درسته شاید نمونه اینجور مقالات در سطح اینترنت فراوون باشه ولی به جرئت میتونم بگم سایتی ندیدم که مسئولینش اینطور در کامنتا فعال باشند و جواب کاربرا رو بدن.
      اینه که همیار ای تی رو نسبت به سایر وبسایتهای مشابه متمایز میکنه ، در ضمن برخلاف سایر سایت ها که پر از تبلیغات هست این سایت هیچ تبلیغی نداره که باعث ایجاد مزاحمت برای ماها به عنوان کاربرانش بشه.
      من مدت زیادی هست که کاربر این سایت هستم ولی تاحالا کامنت نذاشته بودم، لازم دیدم این موارد رو توضح بدم خدمت همه دوستان 🙂

  42. سلام.واسه پرکردن اتوفیلدسلول ها…ب صورت اعشاری،چرایک واحد صحیح اضاف میشه!مثلاسلول اول صفر بعدی نیم بعدی یک…میشه کمکم کنین خیلی احتیاجمه

    1. سلام خدمت شما

      برای اینکار کافیه دو عدد اولی رو زیر هم بنویسید، به عنوان مثال اگر اعداد از 0 شروع میشن و میخواین نیم واحد اضافه بشن این عدد و عدد 0.5 رو زیر هم بنویسید و هر دو رو “انتخاب کنید” (کلیک چپ موس رو نگه دارید تا هر دو سلول انتخاب بشن) و بعد به روش عادی عمل کنید و علامت مربع شکل رو به سمت پایین بکشید تا خود اکسل نیم واحد نیم واحد پیش بره تا انتها.
      تاکید می‌کنم مجددا، باید دو سلول اولی رو با هم انتخاب کنید نه اینکه از همون ابتدا علامت مربع رو بکشید.

      موفق باشید

  43. سلام چطورمیتونم اعدادزوج بین اعداد۱تا۳۰روبارنگ قرمزمشخص کنم؟به طوراتوماتیک اعدادزوج رنگ قرمزبشه

    1. باید بران اون بخش فرمول بنویسید دوست عزیز، از قسمت Conditional Formatting گزینه‌ی New rule رو انتخاب کنید و از بخش انتخاب rule آخرین گزینه رو انتخاب کنید و فرمولش رو برابر =ISEVEN(A1) وارد کنید (به جای A1 آدرس خونه‌ی شروع اعداد رو قرار بدین) بعد از قسمت Format ظاهرش رو مطابق با سلیقه‌ی خودتون انتخاب کنید (مثلا رنگ قرمز)
      به این ترتیب خونه‌های زوج رنگشون قرمز میشه.

  44. سلام
    چطور میتونم اعداد را بصورت یک صدم یک صدم بصورت اتوفیل در اکسل اجرا کنم؟ چون الان اعداد بصورت یک عدد صحیح بالا میرن. با تشکر

    1. سلام
      دوتا عدد اولی رو زیر هم بنویسید، به عنوان مثال اگر اعداد از 1.01 شروع میشن و میخواین یک صدم یک صدم اضافه بشن این عدد و عدد 1.02 رو زیر هم بنویسید و هر دو رو انتخاب کنید در اکسل، وقتی هر دو رو انتخاب کردید به روش عادی عمل کنید و ادامه‌ی کار رو انجام بدید (انتخاب Fill Series) حالا میبینید که اعداد به صورت اعشاری افزایش پیدا می‌کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *