Search
Close this search box.

خدمات و محصولات امنیت سایبری و امنیت شبکه خود را از کجا بخریم؟

فهرست مطالب
C:\Users\iran\Desktop\OIG-(1).jpg

این روزها به دلایل متعددی مثل محدودیت‌های اعمال شده روی اینترنت، تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، مشکلات ژئوپولیتیکی و مناقشات جهانی و مهاجرت نخبگان به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات، امنیت سایبری در ایران با خلاء شدیدی رو به رو است و تهدیدات سایبری علیه سازمان‌های دولتی و خصوصی و حتی کاربران معمولی، با سرعت عجیبی رو به افزایش است. همین چند روز پیش بود که ماجرای هک اسنپ فود و به سرقت رفتن اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر این پلتفرم نشان داد که کاربران ایرانی تا چه اندازه در معرض تهدیدات امنیتی قرار دارند. در ماه‌های گذشته نیز خبر هک شدن وزارت علوم و سازمان ثبت احوال خبرساز شده بود.

خوشبختانه با وجود این محدودیت‌ها و مشکلات، چندین شرکت امنیت شبکه و امنیت سایبری در کشور ما توسعه پیدا کرده‌اند و فضایی رقابتی در ارائه محصولات و خدمات امنیت سایبری شکل گرفته است. در چنین شرایطی، مسئولان سازما‌ن‌های دولتی و مدیران شرکت‌های خصوصی باید از خود بپرسند که کدام شرکت امنیت سایبری می‌تواند خدمات و محصولاتی متناسب با نیازمندی آن‌ها ارائه‌دهد؟

در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم که برای انتخاب شرکت امنیت سایبری متناسب با نیازمندی‌های سازمان خود باید به چه مواردی توجه داشته باشید. با ما همراه باشید.

۱- نیازمندی‌های امنیتی خود را تعریف کنید

پیش از انتخاب شرکت امنیت سایبری و امنیت شبکه برای عقد قرارداد‌های امنیتی، اولین گام تعیین نیازمندی‌های امنیتی است. گاهی اوقات، تنها یک خدمت ساده برای تأمین امنیت شبکه یک سازمان کوچک کفایت می‌کند اما برای سازمان‌های بزرگ، باید میلیاردها تومان هزینه صرف ساخت مرکز SOC، امن‌سازی، آموزش پرسنل، تست نفوذ و … شود. بنابراین، باید نیازمندی‌های امنیتی خود را مشخص کنید تا از سرمایه‌گذاری غیرضروری روی حوزه‌هایی که ضرورتا امنیت سازمان شما را بهبود نمی‌بخشند، پرهیز کنید.

همچنین، با شناخت دقیق محصولات و خدمات امنیت سایبری و امنیت شبکه خود می‌توانید مستقیما به سراغ شرکت‌هایی بروید که چنین محصولات و خدماتی را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال اگر به دنبال راهکاری برای تأمین امنیت سامانه ایمیل سازمان خود هستید، راهکار امنیت ایمیل سایبرنو را نیاز دارید و تقریبا هیچ محصول بومی دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود. با این حال، اگر نیازمند فایروال‌های سخت‌افزاری برای شرکت خود باشید، باید به سراغ شرکت‌هایی مثل نوآوران افراتک هوشمند یا ماهان شبکه بروید.

پس از تعیین نیازمندی‌های خود باید فهرستی از شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهایی برای برآورده کردن آن نیازمندی‌ها تهیه کنید.

۲- تحقیق در مورد شرکت‌های امنیت سایبری

پس از اینکه نیازمندی‌های خود را شناختید و فهرستی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و محصولات امنیت سایبری و امنیت شبکه مورد نیاز خود تهیه کردید، باید در مورد هر کدام از آن شرکت‌ها به صورت مستقل تحقیق کنید و ببینید که آیا آن شرکت‌ها از استانداردها و مجوزهای لازم مثل مجوز افتا برخوردار هستند و آیا اعضای آن شرکت‌ها قابل اطمینانند؟

شرکت سایبرنو با برخورداری از مجوزها و استانداردهای لازم برای ارائه انواع محصولات و خدمات دانش‌بنیان امنیت سایبری و داشتن تیمی مجرب و گزینش‌شده از نخباگان و متخصصان برجسته حوزه امنیت در کشور، گزینه مناسبی برای ارائه محصولات و خدمات امنیت سایبری به نظر می‌رسد.

۳- بررسی مقیاس‌پذیری راهکارهای امنیتی شرکت‌های امنیت سایبری

اشتباهی که خیلی از سازمان‌ها در هنگام خرید محصولات و خدمات امنیت سایبری و عقد قرارداد با شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای امنیت شبکه مرتکب می‌شوند این است که صرفا نیازهای کنونی سازمان خود را در نظر می‌گیرند.

باید به رشد احتمالی سازمان خود در سال‌های آینده توجه داشته باشید و باید راهکارهای امنیتی که مستقر می‌کنید، قابل مقیاس‌پذیر باشند تا در صورتی که سازمان شما در آینده بزرگ‌تر شد و شبکه آن توسعه پیدا کرد، مجبور به خرید محصولات و خدمات جدیدی نشوید و صرافا راه ‌حل‌های امنیت سایبری خود را به‌روزرسانی کنید.

به عنوان مثال، اگر به دنبال راهکاری برای انتقال امن فایل در شبکه سازمان خود هستید (ورود امن فایل به سازمان، خروج امن فایل از سازمان و گردش امن فایل در سازمان) کیوسک امن سایبرنو به دلیل قابلیت ماژولاسیون بالایی که دارد، می‌تواند راهکار بسیار مناسبی برای سازمان شما باشید. شما می‌توانید امروز مطابق با نیازمندی‌های سازمان خود، تنها یک عدد کیوسک را سفارش دهید ولی با گسترس شبکه سازمان در آینده، امکان اضافه کردن تعداد بیشتری کیوسک به شبکه وجود دارد.

همچنین، شرکتی که از آن خرید می‌کنید باید ارائه‌دهنده راهکارهای امنیتی باشد که امکان یکپارچه‌سازی آن‌ها با دیگر ابزارهای امنیتی بومی و خارجی وجود داشته باشد.

۴- بررسی سابقه و تخصص در حوزه فعالیت سازمان شما

معمولا، نیازمندی‌های امنیتی سازمان‌ها، بر اساس نوع فعالیت‌های آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک کارخانه صنعتی، احتمالا به راهکارهایی برای امن‌سازی شبکه فناوری عملیاتی (OT) نیاز دارد اما سازمان‌هایی که ارائه‌دهنده خدمات در مقیاس عمومی هستند، به فایروال‌ها و دیگر انواع راهکارهای امنیتی برای مقابله با تهدیدات بر بستر اینترنت نیاز دارند.

بعید است که یک شرکت امنیت سایبری در تمامی حوزه‌های امنیتی دارای تجربه و تخصص باشد و بنابراین، ضرورت دارد که شما پیش از عقد قرارداد با شرکت امنیت سایبری مورد نظر خود، حتما سابقه فعالیت‌های آن شرکت را بررسی کنید و ببینید که آیا آن شرکت رزومه خوبی در زمینه فعالیت سازمان شما دارد یا خیر.

گذشته از این، بررسی اینکه پیش از این چه سازمان‌هایی و با چه میزان اعتباری، محصولات و خدمات امنیت سایبری و امنیت شبکه را از یک شرکت امنیت سایبری خریداری کرده‌اند، اعتبار آن شرکت را نشان می‌دهد.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *