Search
Close this search box.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی؛ بررسی کاربرد و قیمت هرکدام

فهرست مطالب

سرورها به ۲ دسته کلی، سرور مجازی و سرور اختصاصی تقسیم‌بندی می‌شوند. انواع سرور مجازی و اختصاصی، از نظر تخصیص منابع، سخت‌افزار، هزینه‌ها و سایر جوانب با یکدیگر تفاوت دارند. در تعریف سرور مجازی باید بگوییم که این نوع سرور از یک سرور فیزیکی ساخته شده و توسط برنامه‌ای به نام مجازی‌ساز، به سرور مجازی تبدیل می‌شود؛ در مقابل، سرور اختصاصی همان سرور فیزیکی بدون انجام هرگونه مجازی‌سازی است.

شناخت تفاوت سرور مجازی و اختصاصی پیش از خرید، به شما در انتخاب بهترین سرویس کمک می‌کند؛ به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مطلب تفاوت‌های سرور اختصاصی و مجازی را بررسی کنیم. اگر در فکر خرید سرور مجازی یا اختصاصی هستید، توصیه می‌کنیم پیش از هر کاری این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

۱. تخصیص منابع فیزیکی؛ اساسی‌ترین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

به‌عنوان اولین و مهم‌ترین مورد در تفاوت سرور مجازی و اختصاصی، باید به میزان تخصیص منابع فیزیکی این دو نوع سرور اشاره کنیم. با خرید سرور اختصاصی، همه منابع سرور شامل رم، همه قدرت پردازنده، کل فضای هارد و پورت شبکه در اختیار کاربر قرار داده می‌شود؛ درحالی‌که با خرید vps یا همان Virtual Private Server به معنی سرور مجازی، منابع سرور که توسط برنامه مجازی‌ساز تقسیم‌بندی و به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده‌اند، به کاربر ارائه می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که با وجود تقسیم‌بندی منابع در سرورهای مجازی، منابع ارائه‌شده روی vps به صورت مجزا در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و اختصاصی هستند. برای درک بهتر این موضوع مثالی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم: تصور کنید یک سرور اختصاصی داریم که ۳۲ گیگابایت رم دارد و با استفاده از برنامه مجازی‌ساز، ۲ گیگ از این رم را به یک سرور مجازی اختصاص می‌دهیم؛ این ۲ گیگابایت به‌طورکامل در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

در سرورهای مجازی یک سری از منابع مانند پورت شبکه بین همه سرورهای مجازی که روی یک سرور اختصاصی میزبانی می‌شوند، بدون محدودیت به اشتراک گذاشته خواهد شد؛ اگر یکی از VPSها از ۹۰ درصد پورت شبکه استفاده کند و سایر سرورها فقط به ۱۰ درصد پورت شبکه دسترسی داشته باشند، افت کیفیت اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی شرکت ارائه‌دهنده سرور مجازی باید وارد عمل شود و با مانیتورینگ ۲۴ساعته جلوی بروز چنین خطاهایی را بگیرد. سرور مجازی برای کسب‌وکارهای کوچک و سرور اختصاصی برای کسب‌وکارهای متوسط یا بزرگ انتخاب مناسبی هستند؛ البته کسب‌وکارهای کوچک با هدف گسترش فعالیت در آینده می‌توانند از سرورهای اختصاصی استفاده کنند.

۲. امنیت؛ امنیت بالا در هر دو سرور مجازی و اختصاصی

در بررسی تفاوت سرور مجازی و اختصاصی باید به این نکته اشاره کنیم که هر دو سرور مجازی و اختصاصی از امنیت بالایی برخوردار هستند؛ بااین‌حال، به دلیل دسترسی داشتن کاربر به همه تنظیمات و کنترل‌ها در سرور اختصاصی، این نوع سرور از نظر امنیت کمی بالاتر از سرور مجازی قرار می‌گیرد.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال را با هم بررسی می‌کنیم: سرور مجازی مانند یک واحد آپارتمان است. فرض کنید که در یک آپارتمان با همسایه‌های خود زندگی می‌کند. هر واحد از آپارتمان سیستم امنیتی مختص به خودش را دارد؛ اما همواره فضاهایی مانند راهرو، پارکینگ و لابی به‌صورت اشتراکی است. البته که این فضاهای اشتراکی توسط دوربین مداربسته و سایر ابزارهای امنیتی محافظت می‌شود. اما همچنان این ریسک وجود دارد (هرچند کم) که فردی از طریق سایر آپارتمان‌ها یا فضاهای اشتراکی، بتواند وارد واحد شما شود. حالا زندگی در یک ویلای شخصی را تصور کنید. کنترل تمام محیط در اختیار شما است و فضای مشترکی وجود ندارد. سرور اختصاصی مانند یک ویلای شخصی است!

یکی از موضوعاتی که باید در اینجا به آن اشاره کنیم، این است که با خرید vps ایران یا سایر کشورها، برخی از تنظیمات مربوط به حفظ امنیت به صورت پیش‌فرض توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات سرور روی آن اعمال می‌شود؛ درصورتی‌که با خرید سرور اختصاصی، ۰ تا ۱۰۰ تنظیمات امنیتی را خود کاربر باید انجام دهد.

۳. بک‌آپ گیری؛ امکان تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات سرور مجازی در بازه‌های منظم

معمولا سرورهای مجازی به واسطه پنل مدیریتی که از طریق شرکت ارائه‌دهنده خدمات در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، این قابلیت را دارند تا در بازه‌های منظم به صورت اتوماتیک یا دستی از کل فضای vps بک‌آپ بگیرند. این بکاپ معمولا در سرورهای امن‌تر نگهداری می‌شود تا در زمان‌هایی که سرور آسیب می‌بیند، هک می‌شود یا به هر دلیلی به فایل بک‌آپ سرور نیاز دارید، از آن استفاده کنید.

این قابلیت در سرورهای اختصاصی تعبیه نشده است و خود کاربر باید اقدامات لازم برای راه‌اندازی سروریس‌های بک‌آپ گیری را انجام دهد؛ بنابراین پیش از اقدام برای خرید سرور مجازی آلمان یا سایر کشورها و سرور اختصاصی، به این موضوع حتما دقت کنید. اگر کسب‌وکار شما به بازگردانی فایل‌های بک‌آپ بستگی دارد، سرور مجازی برای شما انتخاب بهتری است.

۴. کنترل پنل؛ مدیریت آسان سرور مجازی با استفاده از امکانات کنترل پنل 

یکی دیگر از تفاوت‌های سرور مجازی و اختصاصی، کنترل پنل آن‌ها است. به‌طورکلی، با خرید vps از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور مجازی، قابلیت‌های زیر در کنترل پنل سرور خریداری‌شده در اختیار کاربر قرار می‌گیرد:

  • نصب مجدد سیستم عامل به صورت خودکار
  • دسترسی VNC در مواقعی که سرور دچار بحران شده یا شبکه از دسترس خارج می‌شود.
  • ابزارهای مانیتورینگ و گزارش‌گیری دقیق
  • امکان خاموش، روشن و ری‌استارت کردن سرور

این‌ها همه امکاناتی هستند که به واسطه کنترل پنل از طرف شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور مجازی در اختیار کاربر قرار داده می‌شود.

درصورتی‌که سرور اختصاصی به صورت پیش‌فرض چنین امکاناتی ندارد و برای انجام دادن هر کدام از این موارد باید از طریق تیکت یا تماس با پشتیبانی درخواست خود را ثبت کنید. شرکتی که سرور اختصاصی را از آن‌ها خریداری کرده‌اید، بعد از بررسی درخواست شما در صورت موافقت آن را برای شما انجام خواهد داد.

۵. قیمت؛ خرید سرور مجازی مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید سرور اختصاصی

در بررسی تفاوت سرور مجازی و اختصاصی، حتما باید به قیمت خرید سرور اختصاصی و خرید سرور مجازی اشاره کنیم. باتوجه‌به این که سرور مجازی منابع کمتری نسبت به سرور اختصاصی دارد، طبیعتا هزینه کمتری را در پی خواهد داشت. خرید سرور مجازی برای کسب‌وکارهای کوچک با بودجه کم کاملا مطلوب است و سرورهای اختصاصی برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر یا در حال توسعه با بودجه کافی انتخاب مناسبی خواهد بود.

۶. ارتقاپذیری منابع سرور مجازی با سرعت بالاتری نسبت به سرور اختصاصی انجام می‌شود

منابع سرور مجازی این قابلیت را دارند که به‌راحتی و طی مدت زمانی بسیار کوتاه ارتقا پیدا کنند. ارتقا تعداد هسته‌های پردازنده، میزان رم سرور مجازی و فضای هارد سرور فقط با چند کلیک در عرض چند ثانیه انجام خواهد شد. در مقابل، در سرورهای اختصاصی چنین امکانی وجود ندارد و برای ارتقا منابع این سرورها باید این موضوع را با شرکت ارائه‌دهنده خدمات سرور مطرح کنید. بعد از تایید درخواست شما و فرستادن کارشناس فنی به محل میزبانی سرور، با اضافه کردن یک‌سری سخت‌افزار به سرور، ارتقا منابع انجام خواهد شد.

۷. بازدهی؛ منابع قدرتمندتر و بازدهی بیشتر سرور اختصاصی

سرور اختصاصی به دلیل داشتن منابع قدرتمند، بازدهی بیشتری نسبت به سرور مجازی دارد؛ از طرفی دیگر، استفاده کردن کاربران از سرور مجازی، مانند مصرف پهنای باند، ممکن است روی کیفیت سایر سرورهای مجازی همسایه که روی یک سرور میزبانی می‌شوند تاثیرگذار باشد. در سرورهای اختصاصی به‌هیچ‌عنوان این اتفاق نمی‌افتد؛ زیرا همه منابع سرور به‌طورکامل در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد که این منابع شامل هارد سرور، رم، پردازنده و پورت شبکه می‌شود.

خرید سرور مجازی یا اختصاصی؛ متناسب با نیاز کسب‌وکار

در این مقاله به بررسی ۷ تفاوت سرور مجازی و اختصاصی پرداختیم. اگر قصد راه‌اندازی وب‌سایت یا پلتفرم آنلاین خود را دارید، باید بدانید سرور مجازی چیست و چه تفاوتی با سرور اختصاصی دارد؛ به این ترتیب می‌توانید بهترین سرور را متناسب با نیاز کسب‌وکار خود را تهیه کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خرید سرور اختصاصی و مجازی باید به آن توجه کنید، شرکت ارائه‌دهنده سرور است. مجموعه XVPS، یکی از بهترین مراجع برای خرید سرور مجازی است. انواع سرور مجازی با بهترین قیمت و پشتیبانی عالی در این مجموعه به فروش می‌رسند. اگر در شرف راه‌اندازی وب‌سایت یا پلتفرم آنلاین خود هستید، توصیه می‌کنیم به سایت این مجموعه به نشانی xvps.ir سر بزنید و درباره سرویس‌های مختلف XVPS اطلاعات کسب کنید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *