Search
Close this search box.

آشنایی کامل با تورنت‌ها، تورنت‌ها چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟

تورنت (Torrent) چیست؟

تورنت یک روش توزیع فایل‌ها در اینترنت است که بر اساس مبادله‌ی هم‌زمان بین کاربران بر پایه‌ی فایل‌هایی که دارند، انجام می‌شود. این روش به اشتراک‌گذاری فایل‌ها را سریع‌تر می‌کند.

فهرست مطالب

تورنت‌ها روشی برای توزیع فایل‌ها از طریق اینترنت هستند. آن‌ها روی پروتکل BitTorrent کار می‌کنند تا فرآیندی به نام اشتراک گذاری فایل (P2P) را تسهیل کنند. این مورد بیشتر برای افرادی که نیاز به copy left (برعکس قانون کپی رایت) دارند مناسب است چرا که بر روی نحوه دانلود فرد و دریافت یک فایل اثرگذار است. با توجه به این که تورنت دارای محدودیتی برای دانلود و اشتراک‌گذاری نیست. اگر می‌خواهید فایل‌های حجیم به اشتراک بگذارید و پهنای باند کافی ندارید، تورنت راه حل شماست. تا انتهای مقاله برای فرآیند تورنت کردن با ما همراه باشید.

اما چرا تورنت؟

سوال این است اشتراک‌گذاری فایل به حالت سنتی و قدیمی چه مشکلی دارد؟ اشتراک گذاری فایل مبتنی بر تورنت مزایای زیادی نسبت به اشتراک گذاری فایل سنتی دارد. برای اشتراک‌گذاری از طریق تورنت، به تجهیزات زیاد و سرورهای گران قیمت برای ارسال همزمان فایل‌ها به افراد مختلف نیازی نیست و شبکه‌های با پهنای باند کم (آهسته) به راحتی می‌توانند به مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها دسترسی داشته باشند.

تورنت چیست؟

رایج‌ترین راه برای استفاده از تورنت از طریق یک فایل خاص است که با پسوند فایل .TORRENT مشخص می‌شود. در این فایل‌ها به دستورالعمل‌هایی مبنی بر نحوه اشتراک گذاری داده‌های خاص با افراد دیگر پرداخته می‌شود.

آیا تورنت‌ها می‌توانند خطرناک باشند؟

قبل از اینکه درباره نحوه عملکرد تورنت‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنیم، بسیار مهم است که بدانیم آن‌ها علی‌رغم آزادی‌هایی که به کاربران می‌دهند همچنین خطر بیشتری نسبت به سایر اشکال اشتراک گذاری فایل دارند. استفاده از تورنت یا ایجاد تورنت‌ها عمل ذاتاً خطرناک نیستند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که گزاره‌هایی وجود دارد که خلاف این را ثابت کنند، مگر اینکه برای استفاده یا ایجاد دارای منبعی قابل اعتماد باشید، دانلود تصادفی فایل‌هایی که با مجوز قانونی مناسب آپلود نشده‌اند یا حتی دانلود فایل‌های آلوده به بدافزار با پسوند تورنت بسیار آسان و آسیب‌زا است.

اگر علاقه‌مند به استفاده از تورنت برای به اشتراک گذاری فایل‌های خود یا دانلود فایل‌های حجیم از افراد دیگر هستید، حتما از یک آنتی ویروس معتبر استفاده کنید و فقط تورنت‌ها را از کاربران مورد اعتماد خود دانلود کنید.

بررسی امنیت و قانونی بودن تورنت به زبان ساده

آیا تورنت قانونی است یا غیرقانونی؟ تورنت به خودی خود غیرقانونی نیست، اما دانلود مطالب دارای حق کپی رایت غیرقانونی است. همیشه در نگاه اول واضح نیست که کدام محتوا برای تورنت قانونی است و کدام غیر قانونی!

ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما (ISP) و ترول‌های کپی رایت که بر روی شبکه بیت تورنت نظارت می‌کنند، می‌توانند در شرایطی، در حال تورنت کردن غیرقانونی دستگیر کنند و دچار دردسرهایی شوید. این موضوع می‌تواند از یک نامه هشدار از طرف ترول‌ها و یا کاهش (کاهش سرعت تورنت) سرعت اتصال اینترنت شما تا اقدامات قوی‌تری متغیر باشد. اگرچه که مورد دوم به طور فزاینده‌ای نادر است و معمولا هشدارهایی را دریافت خواهید کرد.

تورنت چگونه کار می‌کند؟

تورنت‌کنندگانی که از حفظ حریم خصوصی دیجیتال آگاه هستند، از خدمات VPN یا شبکه‌های خصوصی مجازی استفاده می‌کنند تا فعالیت اینترنتی خود را از ISP خود مخفی نگه دارند. با وجود طیف گسترده‌ای از برنامه‌های VPN، برخی از VPN ها برای تورنت‌کنندگان بهتر از سایرین هستند. اگر می‌خواهید ISP خود را از تعقیب فعالیت‌های شما دور نگه دارید، یک VPN را انتخاب کنید که دارای سه شرط زیر باشد:

  •  گزارشی از فعالیت‌های شما را نگه نمی‌دارد.
  •  در کشوری مستقر نیست که در آن سیستم حقوقی بتواند تورنت کردن شما را به هر نحوی زیر نظر داشته باشد.
  •  به اندازه کافی سریع است که کل دانلودها را کند نمی‌کند.

اگر تورنت‌کننده باشید متوجه می‌شوید که سه شرط بالا از بدیهی‌ترین چیزهایی است که هر کسی که تورنت را انتخاب می‌کند باید از آن آگاه باشد. اما چگونه می‌توان تورنت کرد؟ با ما همراه باشید.

چگونه با خیال راحت تورنت کنیم؟

ایمن و خصوصی نگه داشتن فعالیت آنلاین شما برای تورنت نسبتاً ساده است. توجه داشته باشید که در حالی که یک VPN فعالیت تورنت شما را خصوصی نگه می‌دارد، ممکن است همچنان در معرض بدافزارهای برخی از سایت‌های تورنت عمومی باشید. برای تورنت خصوصی با VPN این 5 مرحله را دنبال کنید تا با نحوه تورنت کردن ایمن آشنا شوید:

  1. یک VPN مطابق با معیارهای ذکر شده در بالا دانلود و نصب کنید. معمولا خرید اکانت NordVPN توصیه بهینه‌ای است که باید آن را مهم بشمارید.
  2. سوئیچ kill VPN خود را در صورت وجود فعال کنید.
  3. به سرور VPN وصل شوید، ترجیحاً در یک کشور دوستدار P2P
  4. هنگامی که اتصال برقرار شد، کلاینت تورنت خود را باز کنید و شروع به دانلود داده کنید.
  5. فعالیت آنلاین شما اکنون توسط VPN رمزگذاری شده است.

آیا راه بهتری برای استفاده از تورنت بدون وی پی ان وجود دارد؟ آیا در صورتی که نتوانیم وی پی ان مورد نظر را خریداری کنیم نمی‌توانیم تورنت کنیم؟ جواب منفی است. راه‌هایی هم بدون وی پی ان برای تورنت کردن ایمن وجود دارد.

تورنت بدون VPN

تورنت بدون VPN به این معنی است که ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) می تواند فعالیت آنلاین شما از جمله سایت هایی را که بازدید می‌کنید و محتوایی را که مشاهده می‌کنید مشاهده کند. در برخی کشورها، از جمله ایالات متحده، ISPها مجاز هستند این اطلاعات را با اشخاص ثالث از جمله صاحبان مالکیت معنوی به اشتراک بگذارند. یک VPN فعالیت آنلاین شما را از ISP شما خصوصی نگه می‌دارد. اما لزوما استفاده نکردن از وی پی ان مانع تورنت کردن شما نمی‌شود و می‌توانید همچنان در فضایی عمومی به فعالیت خود ادامه بدهید.

آیا uTorrent ایمن است؟

uTorrent کلاینت رسمی تورنت از سازندگان پروتکل BitTorrent است. یوتورنت برخلاف سایر پلتفرم‌ها نرم افزاری اختصاصی است و نه منبع باز که به وسیله یک شرکت قانونی ایالات متحده اداره می‌شود. مانند BitTorrent، نرم افزار uTorrent به خودی خود قانونی است، اگرچه می‌توان از آن برای سرقت دیجیتال هم استفاده کرد اما اگر برای کاری قانونی از تورنت کردن استفاده می‌کنید نباید نگران این موضوع باشید. uTorrent رسمی عاری از بدافزار است و می‌تواند به صورت ایمن و خصوصی با VPN از آن استفاده شود. با این حال یوتورنت مثل بیت تورنت، کاربران را از دانلود فایل‌های مخربی که می‌تواند دستگاه آن‌ها را آلوده کند، منع نمی‌کند.

آیا تورنت امن است؟

پروتکل BitTorrent پس از پشت سر گذاشتن سرویس‌های متمرکز رقیب مانند Napster و Limewire به محبوب‌ترین رسانه برای اشتراک‌گذاری فایل‌های peer to peer در جهان تبدیل شد. برخلاف دیگر سرویس‌ها، تورنت تقریباً به طور کامل برای کاربرانی که قصد جستجو و دانلود فایل‌های تورنت و لینک‌های آهنربایی (مگنت لینک) را دارند غیرمتمرکز عمل می‌کند.

آیا بیت تورنت امن و قانونی است؟

همان طور که اشاره شد، پروتکل BitTorrent به خودی خود غیرقانونی یا ناامن نیست. این سرویس فقط وسیله‌ای برای به اشتراک گذاری هر نوع از فایل‌ها است و خدمات تورنت قانونی زیادی وجود دارد. با این حال، محبوب‌ترین ردیاب‌های تورنت، مانند ThePirateBay و KickassTorrents، اصطلاحا خاکستری نامیده‌ می‌شوند یعنی نه پروتکلی برای غیر قانونی بودن آن‌ها وجود دارد و نه کاملا قانونی هستند چرا که به کاربران امکان دسترسی رایگان به محتوای دارای حق چاپ (مشمول کپی رایت) را هم می‌دهند. به اشتراک گذاری و دانلود محتوای دارای حق چاپ به وسیله BitTorrent یا سایر روش‌ها در بسیاری از کشورها غیرقانونی است و می تواند ناامن باشد زیرا سایت‌هایی از جمله KickassTorrents میزبان بدافزارهای خطرناک هستند. درست مانند خود پروتکل BitTorrent، این سرویس‌ها هم ابزاری برای رسیدن به هدف هستند. چه هدف شما بد باشد و چه هدف درست و خوبی داشته باشید. ردیاب‌های اصلی این سرویس‌ها هم به وسیله افراد مختلف تحت نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند تا از امنیت محتوای آن اطمینان حاصل شود.

استفاده نادرست از این بستر در نهایت متوجه کاربران می‌شود، همان میلیون‌ها فردی که قصد دانلود یا به اشتراک گذاری فایل‌ها را دارند، همان‌هایی که فیلم‌ها، بازی‌ها، نرم‌افزارها، موسیقی، کتاب‌های الکترونیکی و موارد دیگر را دانلود یا آپلود می‌کنند. کاربرانی که به یک ردیاب متصل هستند، همتا نامیده می‌شوند و به دو دسته تقسیم می‌شوند:

 یک دسته LEECH  نامیده می‌شوند که از یک فایل تورنت یا یک لینک آهنربایی برای دانلود فایل از سایر کاربران شبکه که قبلاً فایل را دارند استفاده می‌کند. به این کاربرانی که قبلا فایل را دارند seed می‌گویند. هنگامی که یک لیچ، دانلود یک فایل (یا حتی فقط بخشی از یک فایل) را به پایان می‌رساند، تبدیل به یک seed می‌شود چرا که حالا او هم صاحب آن فایل است. و به سایر لیچ‌ها اجازه می‌دهد فایل را از رایانه او دانلود کنند. به عنوان یک قاعده کلی، یک لیچ تبدیل به یک سید می‌شود و ممکن است یک سید در زمینه دریافت فایلی که صاحب آن نیست تبدیل به لیچ بشود.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استفاده از تورنت به معنای نقض کپی رایت است. باید گفت که این شرکت هیچ گونه نقض قانون کپی رایت یا محدودیت‌ها را تایید یا تشویق نمی‌کند. از نظر قانونی، سید و لیچ کردن مطالب دارای حق چاپ در دسته‌های مجرمانه متفاوتی قرار می گیرد. به دانلود فایل مانند خرید هر چیز غیرقانونی‌ای نگاه کنید: خرید وسایل غیر قانونی برای استفاده شخصی قطعا جرم است، اما تا حدی جزئی چرا که به خود آسیب رساندید.

اما دور زدن و فروش آن وسایل به دیگران جرم بسیار جدی‌تری است چرا که به خود، دیگران و مخصوصا تولیدکننده اصلی ان آسیب رسانی کرده‌اید. از نظر قانون کپی رایت وقتی که فیلم Avengers را وقتی هنوز به طور کامل بر روی پرده سینما نیامده دانلود می‌کنید یا به جای خرید نسخه اصلی از دانلود رایگان استفاده می‌کنید چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. گرچه که با تورنت می‌توان دانلود غیرقانونی هم انجام داد اما این کار چیزی نیست که قانون بخواهد از آن بگذرد مخصوصا اگر در کشوری زندگی کنید که P2P جرم تلقی شود.

اگر در حال تورنت دستگیر شوید چه اتفاقی می افتد؟

بله! اگر در حال انجام کارهای غیرقانونی باشید به سادگی می‌توانید ردیابی شوید. پیگرد قانونی کاربران تورنت در گذشته به شکلی پراکنده اتفاق افتاده است. احتمال اینکه واقعاً به دادگاه بروید یا مجبور به پرداخت خسارت و جبران شوید بسیار اندک است، اما مجازات کیفری آن می‌تواند بسیار زیاد باشد (بسته به کشور محل زندگی شما). تعداد دفعات شکایت دارندگان حق چاپ از تورنت کنندگان به دلیل نقض حق نسخه برداری در اواخر دهه 2000 به اوج خود رسید. در آن سال‌ها کمپینی علیه تورنت هم شکل گرفت.

 نحوه به اشتراک‌گذاری در تونت:

  • در اینجا مثالی از نحوه کار اشتراک گذاری سنتی فایل از طریق پروتکل HTTP آورده شده است:
  • یک صفحه جدید را در هر مرورگری باز کنید.
  • برای شروع فرآیند دانلود روی لینک دانلود کلیک کنید.
  • فایل را در رایانه خود ذخیره کنید.

فایلی که دانلود کردید روی یک سرور ذخیره شده بود، احتمالاً یک سرور پیشرفته با فضای دیسک زیاد و سایر ویژگی‌های سرورهای عمومی قابل خرید، که برای خدمات رسانی به هزاران یا میلیون ها نفر در یک زمان طراحی شده است. این فایل فقط در آن یک سرور وجود دارد و هر کسی که به آن دسترسی داشته باشد می تواند آن را دانلود کند.

تورنت‌ها کمی متفاوت عمل می کنند. در حالی که مرورگر وب شما با استفاده از پروتکل HTTP به وب‌سایت‌ها متصل می‌شود، تورنت‌ها از BitTorrent استفاده می‌کنند، بنابراین به برنامه‌ای نیاز است که بتواند از طریق BitTorrent ارتباط برقرار کند:

  • یک برنامه تورنت باز کنید.
  • فایل TORRENT را باز کنید تا فرآیند دانلود شروع شود.
  • فایل را در رایانه خود ذخیره کنید.

در این سناریو، داده‌هایی که از طریق تورنت دانلود می‌کنید ممکن است همزمان در صدها سرور وجود داشته باشد، اما این سرورها تقریباً همیشه یک رایانه شخصی استاندارد در خانه هستند، درست مانند شما. سخت افزار پیشرفته‌ای مورد نیاز نیست و هر کسی می‌تواند در این نوع تبادل فایل شرکت کند. در واقع، هر کسی که حتی بخشی از فایلی را دانلود می‌کند، اکنون می‌تواند به عنوان یک سرور برای تورنت کردن شناخته شود.

اگر علاقه‌مند به اشتراک گذاری فایل‌ها از رایانه خود از طریق اینترنت هستید، روش سنتی برای انجام این کار، بارگذاری داده‌ها در یک مکان مرکزی است (هر روش اشتراک گذاری فایلی (مثل سرور) کافی است)، پس از آن گیرندگان می‌توانند آن را دانلود کنند. در تورنت‌ها، اشتراک‌گذاری مشابه ذخیره‌سازی است، همانطور که در بالا توضیح داده شد: به جای دانلود تورنتی که شخص دیگری ساخته است و دستورالعمل‌هایی برای ذخیره فایل‌هایش دارد، تورنتی را که ایجاد می‌کنید به اشتراک می‌گذارید تا گیرندگان مسیرهای لازم را برای دانلود از شما داشته باشند.

تورنت‌ها چگونه کار می‌کنند؟

همه مسائلی که بالا گفته شد ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد مخصوصا اگر در زمینه آی تی مطالعاتی نداشته باشید، اما ایده اصلی در واقع بسیار ساده است. همانطور که در بالا خواندید تورنت‌ها به یک روش دانلود فایل یا به اشتراک گذاری هستند. در تورنت فایل‌ها بر روی بیش از یک سرور ذخیره هستند و شما فایل را از شخص می‌گیرید یا شخصی سعی می‌کند که فایلی را دانلود کند که شما صاحب آن هستید. به همین سادگی! روشی برای به اشتراک‌گذاری و اتصال جهانی.

به عنوان مثال، تصور کنید که من یک تورنت برای اشتراک گذاری برنامه‌ای که ساخته‌ام ایجاد کرده‌ام. من تورنت را فعال می‌کنم و فایل را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارم. ده ها نفر در حال دانلود آن هستند و شما یکی از آن‌ها هستید. برنامه تورنت شما بسته به اینکه در حال حاضر چه کسی فایل را به اشتراک می‌گذارد و کدام سرورها بخشی از فایل مورد نیاز شما را دارند، انتخاب می‌کند که کدام فایل را بگیرد. در یک اشتراک‌گذاری فایل سنتی که از یک سرور فایل استفاده می‌کند، اشتراک‌گذاری یک برنامه 200 مگابایتی با 1000 نفر به سرعت تمام پهنای باند آپلود من را تمام می‌کند، به خصوص اگر همه آن‌ها فایل را به یکباره درخواست کنند.

تورنت‌ها این مشکل را با اجازه دادن به کلاینت‌ها برای دانلود غیر متمرکز از بین می‌برند به این صورت که فقط کمی از داده‌ها را از من، کمی از یک کاربر دیگر و غیره دانلود می‌کنند تا وقتی که دانلود به پایان برسد. در واقع تورنت دانلود را بین تمام سرورها پخش می‌کند. هنگامی که بیش از یک نفر کل فایل را دانلود کرد، اشتراک‌گذار اصلی می‌تواند توزیع آن را بدون تأثیرگذاری بر شخص دیگری متوقف کند. این فایل به دلیل پایه غیرمتمرکز P2P BitTorrent برای سایر کاربران آن تورنت در دسترس خواهد بود. یعنی حتی اگر یک نفر غیر از شما آن را داشته باشد هم شما نمی‌توانید جلوی پخش شدن ان را بگیرید. شمشیری دو لبه که هم سود رسان است و هم می‌تواند زیان برساند.

فرآیند توزیع تورنت

هنگامی که یک تورنت ساخته شد، سازنده می‌تواند به دو شکل آن را به اشتراک بگذارد: یک فایل از جنس تورنت یا یک هش از تورنت، که اغلب پیوند آهنربایی نامیده می‌شوند. پیوند آهنربایی یک راه ساده برای شناسایی تورنت در شبکه بیت تورنت بدون نیاز به پرداختن به فایل تورنت است.

اما کدام گزینه بهتر است؟ معمولا روش دوم یعنی هش تورنتی بهتر از فایل تورنت عمل می‌کند. یک فایل تورنت خالی کمک زیادی به شما نمی‌کند بنابراین منطقی‌تر است که از هش تورنت یا همان مگنتیک لینک استفاده کنید.

اصطلاحات رایج در دنیای تورنت

در اینجا چند اصطلاح مفید وجود دارد که هنگام برخورد با تورنت باید بدانید:

SEED: بذر کردن یک تورنت به معنای به اشتراک گذاشتن آن است. تعداد سیدهای تورنت به معنای تعداد افرادی است که فایل کامل را به اشتراک می‌گذارند یا آن را دارا هستند. Zero seed به این معنی است که هیچ کس نمی‌تواند کل فایل را دانلود کند و در حال حاضر کسی آن را ندارد.

Peer: همتا یا پیر کسی است که فایل را از یک seder دانلود می‌کند، اما هنوز فایل کامل را ندارد.

Leech: زالوها بیشتر از بارگذاری فایل (برخلاف سیدها) آن را دانلود می‌کنند. برخلاف یک seder یک Leecher ممکن است پس از دانلود کامل فایل، هیچ چیزی را آپلود نکند.

Swarm:  گروهی از مردم هستند که یک تورنت را دانلود و به اشتراک می‌گذارند.

ردیاب: سروری که همه کاربران متصل به تورنت را ردیابی می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند یکدیگر را پیدا کنند.

Client: برنامه یا سرویس وب که به وسیله یک فایل تورنت یا پیوند آهنربایی برای درک نحوه دانلود یا آپلود فایل‌ها استفاده می‌شود.

چگونه می‌توانم تورنت‌ها را بدون اطلاع ISP خود دانلود کنم؟

استفاده از تورنت یک راه قانونی و کارآمد برای به اشتراک گذاری فایل‌های حجیم است. در حالی که ISP ها شما را از استفاده از تورنت‌کردن منع نمی‌کنند، ممکن است گاهی اوقات ترافیک بیت تورنت را کاهش دهند که در نتیجه سرعت دانلود شما کاهش پیدا می‌کند. اگر نمی خواهید ISP شما بداند که در حال دانلود تورنت هستید، باید از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) استفاده کنید که از حریم خصوصی شما محافظت می‌کند.

چگونه تورنت‌ها را با VPN دانلود کنم؟

برای دانلود ایمن تورنت ها با VPN، به دنبال VPN مناسب باشید مثل Nord VPNاما با نصب آن وی پی ان همزمان مراقب باشید که از امن‌ترین تنظیمات موجود استفاده کنید که مانع از دزدی یا سواستفاده از شما در هنگام تورنتینگ شود. سپس، یک سرور تورنت پسند با محتوای ایمن و قانونی انتخاب کنید، به VPN خود متصل شوید و یک اتصال امن برقرار کنید.

چگونه تورنت‌ها را استریم کنم؟

هنگامی که یک تورنت، به عنوان مثال، یک فایل فیلم را استریم می‌کنید، می توانید فیلم را بدون منتظر ماندن برای دانلود کل فایل تماشا کنید. برای انجام این کار، به یک سایت یا ابزار اختصاصی برای پخش جریانی تورنت نیاز دارید. برخی از تین پلتفرم‌ها عبارتند از WebTorrent Desktop، Webtor.io و Seedr. با این حال، قبل از پخش جریانی هر تورنت، مطمئن شوید که محتوا رایگان و قانونی برای دسترسی است، مانند فیلمی که در مالکیت عمومی است. از دانلود موارد غرقانونی خودداری کنید.

چگونه سرعت دانلود فایل را در تورنت افزایش دهم؟

چند کار وجود دارد که می‌توانید برای دانلود سریعتر فایل‌های تورنت انجام دهید. ابتدا بررسی کنید که چه تعداد “seeder” برای فایل تورنت وجود دارد. Seders افرادی هستند که پس از دانلود تورنت به اشتراک گذاری آن ادامه می‌دهند. هر چه seders بیشتر باشد، دانلود تورنت شما سریع‌تر خواهد بود. همچنین می‌توانید از Wi-Fi اجتناب کنید و به یک منبع اینترنت دیگر متصل شوید، فایل‌ها را یکی یکی دانلود کنید، فایروال خود را دور بزنید یا یک طرح با سرعت بیشتری را از ارائه دهنده اینترنت مودم یا سیمکارت خود خریداری کنید چرا که افزایش سرعت اینترنت مساوی است با افزایش سرعت دانلود تورنت.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *