Search
Close this search box.

بازاریابی ویدیویی چیست؟ | آژانس دیجیتال مارکتینگ تاس

فهرست مطالب

اگر از ما درباره انتگرال و دیفرانسیل یا صرف و نحو عربی که بارها و بارها مشقش را نوشته ایم و درسش را پس داده ایم سوال بپرسند ممکن است هاله مبهمی از آن را به خاطر داشته باشیم. اما تک تک صحنه ها و حتی لباس بازیگران فیلم‌های شعله و ماتریکس و مرد عنکبوتی را فول اچ دی پیش چشم داریم. که خب اصلا تصادفی نیست و ما هم گناهی نداریم. این قدرت محتوای ویدیویی است!

در واقع دریافتی آدم ها که مخاطبان بازاریابی برند ما هم از آن استثنا نیستند در برخورد با محتوای ویدیویی نزدیک به ۶۵ درصد بازدهی بالاتری دارد. مخاطبان رسانه های دیجیتال درنظر سنجی های عمومی بارها و بارها صراحتا اعلام کرده اند که محتوای ویدیویی تا حدود ۵۰ درصد برایشان کارایی بیشتری دارد.  این ها دلایلی  است که باعث می شود برندهای شناخته شده ای  مثل بنز و کوکا کولا همسالانه صدها هزار دلار روی بازاریابی ویدیویی هزینه کنند.

بازاریابی ویدیویی چیست؟

هر روشی از جذب مخاطب در هر بستر محتوایی که با استفاده از ویدیو مخاطبان را جلب کرده و اطلاعاتی در اختیارشان قرار بدهد در مجموعه بازاریابی ویدیویی جا می گیرد. این محتوای ویدیویی می تواند یک ویدیوی ساده آموزشی از تدریس یک استاد  یا انیمیشنی کوتاه، موشن گرافیک و حتی ویدیوهای بررسی محصول باشد.

موضوع و نوع ویدیوی تولید شده یا بستر انتشار آن بسته به مخاطب و تحقیقاتی که پیش از تعیین استراتژی به عمل می آورید می تواند مختلف باشد. اما هدف یکی است: درگیری بصری مخاطب و انتقال مفهوم از مسیری کوتاه تر و ماندگار تر!

چرا بازاریابی ویدیویی را در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود جا بدهیم؟

  • محتوای ویدیویی جذاب است!
    مخاطبان ما همواره با صدها سوال بی پاسخ به سراغ موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی می آیند و در پی آن هستند که جذاب ترین و کوتاه ترین پاسخ برای سوالاتشان را بگیرند. محتوای ویدیویی دست شما را در بالا بردن جذابیت باز می گذارد. از رنگ های استفاده شده در موشن گرافیک تا حالت چهره سخنران یک ویدیوی آموزشی همه ی موارد می توانند جذابیت بالای محتوا را تضمین کنند.

علاوه بر این سرعت خواندن و پردازش محتوای متنی برای کاربران بسیار کندتر از درک مفهوم از طریق ویدیو است. بنابراین واضح است که مختصر و مفید ترین راه انتقال مطلب به مخاطبان چیست.

  • محتوای ویدیویی راحت تر سئو می شود!

با بالاتر رفتن سرعت اینترنت و افزایش محبوبیت و کارایی پلتفرم های پخش ویدیو مثل یوتیوب، کاربران علاقه خود را به این نوع محتوا نشان داده اند. و مدتی است که موتورهای جستجو از جمله گوگل باکس نمایش ویدیوهای مرتبط با جستجو را در صفحه نتایج جا داده اند.

سئوی ویدیو فاکتورهای محدودی دارد و بسیار ساده تر از صفحات وب می تواند رتبه بگیرد. علاوه براین به دلیل عدم فعالیت بسیاری از رقبا در این زمینه، درگیر رقابت کمتری نیز می شود. بنابراین با انتشار محتوای ویدیویی بسیار سریعتر می توانید به مخاطب برسید.

علاوه بر این گوگل محتوای ویدیویی را دوست دارد و به آن ارزش و اعتبار می دهد. این تمام ماجرا نیست. کاربران موبایلی با تماشای ویدیویی عجین شده اند و جای برند شما در این ارتباط خالی است!

  • ویدیوها شانس به اشتراک گذاری بیشتری دارند!

یکی از مزایای بزرگ ویدیوها در شبکه های اجتماعی و سایر وبسایت ها پتانسیل بالای آن ها برای وایرال شدن است. به طور کلی اگر فاکتورهای موردنظر مخاطب خود را رعایت کنید، احتمال بسیار بالایی دارد که مخاطبان به صورت خودجوش بخواهند این ویدیو را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و نرخ تعامل شما را بالا ببرند.

  • نرخ کلیک و نرخ تبدیل بالا می رود!
    ویدیو ها به طور میانگین نرخ کلیک بالاتری دارند و اگر چند اصل ساده از جمله کیفیت صدا و تصویر در آن ها رعایت شود و پاسخگو و مفید باشند به راحتی می توانند فراخوان های اقدام شما را با یک اجی مجی به فروش یا هر مقصد دیگری که شما بخواهید تبدیل کنند.

برای بازاریابی ویدیویی چه محتوایی ایجاد کنیم؟

به طور کلی محتوای ویدیویی که می توانید در اختیار کاربران قرار دهید می تواند هرچیزی باشد. اما تجربه ثابت کرده است که کاربران همواره به دسته بندی های زیاد علاقه و تعامل بیشتری نشان می دهند:

  • ویدیوهای آموزشی

موضوع فعالیت شما هرچه که باشد از خراطی تا آموزش زبان، همواره با مخاطبان و سوالاتشان روبه‌رو هستید. این مخاطبان در اولین گام از سفر مشتری به دنبال پاسخ سوالاتشان هستند و اگر شما محتوای ویدیویی آموزشی با کیفیت مناسب را در اختیارشان قرار بدهید ارتباط و اعتماد آن ها را به برند جلب می کنید.

  • ویدیوهای معرفی محصول

شاید بتوان این سبک ویدیوها را کمی وابسته به زمان اما پر بازدید دانست! وقتی ps5  به بازار می آید همه دوست دارند تجربه استفاده از آن را با چشمانشان ببیند به جای آن که توصیفات دیگران را بخوانند. ممکن است تمام محصولات تا این حد جذابیت و جستجو نداشته باشند اما آمار نشان می دهد ویدیوهای معرفی محصول بالاترین جذب بازدید از طریق جستجو را دارند.

با معرفی محصولات جدید حوزه فعالیت خودتان، افراد زیادی با پای خودشان به صفحات و وبسایت شما می آیند و چیزی که می خواهند را دریافت می کنند. کافی است با یک  CTA  هوشمندانه آن ها را مهمانان دائمی و وفادار برند خود کنید.

  • موشن گرافیک ها
    یکی از مزایای بزرگ موشن گرافیک ها این است که هزینه تولید بالایی ندارند. یعنی همین که شما یا یکی از نیروهای تیم تان به روش های ساخت ویدیوی موشن گرافیک مسلط شود می تواند در هر زمانی بدون نیاز به ابزارهای نور و تصویر برداری به راحتی ویدیو بسازد.

دیگر این که موشن گرافیک ها برای ساخت هر سناریوی هرچند انتزاعی و خلاقانه ای دست شما را باز می گذارند.

  • ویدیوهای مناسبت ها و ایونت ها
    این روش می تواند مزایای بزرگی برایتان داشته بااشد اگر بدانید دارید چه کار می کنید. به طور کلی همواره مناسبت ها و ایونت هایی در حوزه های مختلف در حال برگزاری است که مخاطبان دوست دارند از آن ها مطلع شوند. مثلا ممکن است برای یک تیم فعال در حوزه مد، یک جشن سالانه رونمایی از محصولات برند ایونت جذابی باشد که بتواند در لایو اینستاگرام یا کانال یوتیوب پخش شود.
    اما از آن جایی که برگزاری این ایونت ها در کنترل مارکتر ها نیست بهتر است مناسبت های کوچکتر اما جذاب تری با استفاده از روش های بازاریابی چریکی ایجاد کنند.

یک ایونت کوچک خیابانی می تواند باعث شود مخاطبان زیادی گوشی ها تلفن همراهشان را بیرون بیاورند و بدون این که از آن ها بخواهید  UGC برای برندتان تولید کنند و زحمت پخش و انتشارش را نیز خودشان بکشند.

مراحل بازاریابی ویدیویی

برای آن که از طریق ویدیو بازاریابی کنید نیاز به استراتژی دارید که با طی مراحل زیر شکل گرفته باشد:

  • هدف تعیین کنید

مثل هر فعالیت دیگری پیش از تولید محتوای ویدیویی نیز لازم است بدانید که برای چه هدفی از آن استفاده می کنید. قرار است این ویدیو چه دستاوردی برای شما و برندتان داشته باشد؟ آیا قرار است با یک ویدیوی جذاب محصول جدید خود را معرفی کنید؟ آیا برای مخاطب گرفتن در شبکه های اجتماعی قصد ساخت و انتشار ویدیو دارید؟ هدف هرچه که هست بایستی مشخص باشد.

  • مخاطب خود را به خوبی بشناسید

تعیین پرسونا گامی ضروری در بازاریابی است. بهتر است پیش از هرچیز بدانید با چه قشری چه ذائقه ای چه تفکری مواجه هستید و سپس با شناخت کامل از هویت و انتظاراتشان آن ها را به بهترین نحو شگفت زده کنید.

  • سناریو بنویسید

سناریوی شما مهم ترین عامل در تاثیرگذاری ویدیو است. حتی جدی ترین و خشک ترین مباحث آموزشی هم می توانند بر اساس متد داستان سرایی تنظیم شوند. به خاطر داشته باشید که از قانون ۱.۳.۵ استفاده کنید. یعنی در ابتدای ویدیو یک هیجان یا انگیزه قوی برای شروع به مخاطب بدهید. در یک سوم میانی مخاطب را با روش یا جذابیت یا هر سورپرایز دیگری به ادامه دادن ویدیو تشویق کنید و در نهایت یک پایان بندی خوب به او ارائه بدهید. تمام حرفایتان را اول نزنید.

  • از ابزارهای مناسب استفاده کنید

اگر ویدیوی کلاسیک تهیه می کنید مهم است که ابزار نورپردازی مناسب، دوربین خوب و میکروفون قوی داشته باشید. بسته به کاری که انجام می دهید از یک لایت رینگ ساده و دوربین موبایل تا حرفه ای ترین ابزارها می تواند مناسب باشد. فقط مطمئن شوید نهایت کیفیت را در پلتفرم مورد نظر خود به نمایش گذاشته اید.

برای ساخت موشن گرافیک و ویدیوهای انیمه نیز بهتر است به ابزارهایی مثل eMotion و نودباکس و… به خوبی مسلط شوید و ویدیوی بی نقصی ارائه کنید.

جمع بندی

در نهایت پس از ساخت یک ویدیوی مناسب و انتشار آن در هریک از پلتفرم های یوتیوب، اینستاگرام، نماشا و… همواره آمارها و kpiها را در نظر بگیرید و سعی کنید با آزمون و خطا و تحلیل این داده ها بدانید ذائقه مخاطب شما چه چیزی را بیشتر می پسندد. 

منبع : https://tasagency.net/secrets-of-video-marketing/

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *