Search
Close this search box.

دلایل توکن سوزی چیست؟

فهرست مطالب

حتما در وبسایت‌های مختلف یا حتی از طریق دوستان و آشنایان خود در مورد ارزهای دیجیتال و یا کریپتوکارنسی شنیده باشید و بدانید که امروزه همه‌جا صحبتی در مورد بازار داغ رمزارزها به گوش می‌رسد. یکی از مهم‌ترین بحث‌های این حوزه توکن سوزی یا به اصطلاح توکن برن و دلایل اصلی توکن سوزی است.

همان‌طور که در جوامع امروزی برای کنترل میزان اسکناس‌ها در بازار روش‌هایی به کار گرفته می‌شود، در خصوص ارزهای دیجیتال هم روشی برای کنترل عرضه توکن‌ها در بازار رمز ارزها اعمال می‌شود، سوزاندن توکن و یا همان توکن سوزی از روش‌های کنترل عرضه توکن‌ها است.

توکن چیست؟

قبل از شروع مبحث توکن سوزی و دلایل آن، ابتدا بهتر است به تعریف توکن پرداخت. در بازار دیجیتال رمز ارزها، حتما با دو اسم کوین و توکن مواجه شده‌اید.

 به طور کلی، ارزهای دیجیتال و یا رمز ارزها به صورت کوین و توکن در بازار ارائه می‌شوند که دسته اول یعنی همان کوین‌ها هر کدام یک بلاک چین منحصربه‌فرد را دارند و مجزا از یکدیگر هستند. همچنین، امکان خرج کردن کوین‌ها به منظور خرید کالایی و یا پرداخت هزینه سرویس‌ها برای فرد دارنده آن کوین‌ها وجود دارد و تنها در صورتی که فروشنده امکان دریافت آن کوین‌ها را داشته باشد خریدار می‌تواند هزینه‌های مربوط را در یک بستری کاملا دیجیتال پرداخت کند.

 به بیانی دیگر فرد پس از خرید کالا به جای پرداخت پول رایج ملی کشور خود می‌تواند از کوین‌ برای پرداخت هزینه کالا استفاده کند. بنابراین می‌توان از کوین‌ها برای خرج کردن و خرید کالا یا خدمات استفاده کرد و این امکان یکی دیگر از نقاط تمایز کوین‌ها و توکن‌ها است.

از طرفی دیگر به ارزهایی که بلاک چین مختص به خود را ندارد توکن می‌گویند و هدف از ساخت این گونه ارزها فقط استفاده از آن‌ها در دی اپ‌ها و یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز هستند و امکان خرج کردن آن‌ها همانند کوین‌ها امکان‌پذیر نیست.

نکته قابل‌توجه این است که سازنده‌های هر توکن قادر به کنترل موجودی توکن خود در بازار ارز دیجیتال و تعیین و تغییر میزان موجودی آن‌ها هستند و اگر آن‌ها قصد کاهش میزان موجودی توکن خود در این بازار را داشته باشند می‌توانند از روش توکن سوزی استفاده کنند.

توکن سوزی چیست؟

پیش‌تر به معرفی توکن و تفاوت آن با کوین پرداخته شد. اکنون زمان آن فرا رسیده تا به طور دقیق‌تر و کامل‌تر بدانیم فرایند توکن سوزی و یا توکن برن (token burn) چیست و علت سوزاندن توکن چه مواردی هستند.

برخلاف تصورات و معنی لغوی توکن سوزی که یک بار معنایی منفی دارد و می‌توان به خرابی و نابودی چیزی ارتباط داد، باعث ایجاد یک تفکر منفی در ذهن کاربران می‌شود. اما جالب است بدانید که فرایند توکن سوزی یک فرایند مثبت برای رشد ارزش یک توکن است.

در فرایند توکن سوزی، سازنده توکن مقدار مشخصی از توکن خود را به صورت دائم از چرخه معاملات حذف کرده و میزان موجودی آن توکن را در بازار ارز دیجیتال کم می‌کند. اما چرا باید توکن سازی انجام شود؟

زمانی که ارزش هر واحد از توکن مورد نظر کاسته شود، سازنده آن توکن بخشی از توکن را برای همیشه از دسترس خارج می‌کند.

جالب است بدانید که این توکن‌ها در عمل سوزانده و یا نابود نمی‌شوند، بلکه تنها به یک آدرس اینترنتی متروک انتقال داده می‌شوند تا از دسترس خارج و از چرخه معاملات حذف شوند.

دلایل توکن سوزی چیست؟

سازندگان هر توکن بنا به شرایط بازار و دلایل مختلف اقدام به توکن سوزی می‌کنند که یکی از آن دلایل رایج توکن سوزی افزایش ارزش هر واحد از آن توکن است. از دیگر دلایل توکن سوزی می‌توان به محافظت آن توکن در برابر اسپم اشاره کرد که در ادامه به توضیح کامل و دلایل دیگر توکن سوزی پرداخته شده است.

افزایش ارزش توکن‌ها

باید در نظر داشت که بازار رمز ارزها هم مانند سایر بازارهای معاملاتی از اصول عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. بنابراین اگر میزان عرضه توکن نسبت به تقاضا بیشتر باشد، از ارزش هر واحد توکن کاسته می‌شود. برای جلوگیری از این امر سازندگان توکن تصمیم به سوزاندن بخشی از آن توکن می‌گیرند.

جلوگیری از اسپم

یکی دیگر از دلایل توکن سوزی جلوگیری از حملات سایبری و یا DDoS است. به این صورت که کاربران هر توکن به هنگام انجام هر تراکنشی باید هزینه‌ای را تحت عنوان کارمزد پرداخت نمایند که ماینرها کسانی هستند که این کارمزدها را دریافت کنند.

در مواردی برای جلوگیری از حملات سایبری دیدادس (حملات توزیع شده محروم‌سازی از سرویس) به طور خودکار بخشی از توکن ماینرها را به جای دریافت کارمزد در گردش یک شبکه سوزانده می‌شود که در نتیجه درصدی از تراکنش‌ها به صورت خودکار حذف می‌شوند.

اثبات سوزاندن (PoB)

در این نوع توکن سوزی، ماینرها برای تجمیع و توافق با یکدیگر در یک شبکه توزیع از اثبات سوزاندن (PoB) استفاده می‌کنند. به همین دلیل، ماینرها برای به اجماع رسیدن باید بخشی از توکن مورد نظری که در اختیار دارند را بسوزانند.

اعتماد سازی

کاربرد دیگر توکن سوزی جلب اعتماد کاربران و سرمایه‌گذاران است. بنابراین دلیل دیگر توکن سوزی به طور پایدار در یک شبکه، ایجاد حداکثر ارزش افزوده برای کاربران و سرمایه‌گذاران از جانب توسعه‌دهندگان توکن‌ها است.

 در نتیجه، سرمایه‌گذاری روی توکن‌هایی که سازندگان آن‌ها دائما در تلاش هستند تا ارزش توکن‌های خود را حفظ و ارتقا دهند برای سرمایه‌گذاران جالب و همچنین قابل‌اعتماد است. سرمایه‌گذاران باتجربه ایرانی نیز برای خرید ارز دیجیتال در ایران همین رویکرد را دنبال می‌کنند.

چه زمانی توکن سوزی اتفاق می افتد؟

با توضیحاتی که در بخش‌های قبلی داده شد ممکن است سوءبرداشتی هم در خصوص زمان توکن سوزی اتفاق افتاده باشد، اما نکته قابل‌توجه این است که توکن سوزی تنها پس از توسعه یک توکن و ارائه آن به بازار بزرگ ارز دیجیتال اتفاق نمی‌افتد، بلکه قبل از ارائه آن به بازار هم ممکن است به تشخیص سازنده آن، توکن سوزی اتفاق بیفتد.

برخی دیگر از توسعه‌دهندگان یک توکن ممکن است پس از پایان مراسم عرضه اولیه، توکن‌های باقی مانده را بسوزاند. اما گروهی دیگر از توسعه‌دهندگان هم وجود دارند که به صورت دوره‌ای اقدام به سوزاندن بخشی از توکن خود می‌کنند که برای نمونه می‌توان توکن شیبا اینو (SHIB) اشاره کرد.

در بیانی کلی می‌توان گفت، توکن نوعی رمزارز است که فاقد بلاک چین منحصربه‌فرد می‌باشد. به همین دلیل توسعه‌دهندگان هر توکن قادر به کنترل میزان عرضه در بازار و در موارد ضروری قادر به حذف بخشی از توکن‌ها هستند.

 بنابراین اگر توسعه‌دهندگان توکن‌ها بنا به شرایط بازار و بررسی‌های لازم تصمیم به توکن سوزی بگیرند، مقداری از توکن‌ها را غیرفعال و از چرخه معاملات حذف می‌کنند. این عمل تاثیر مثبتی در روند افزایش ارزش آن توکن‌ها خواهد داشت. اما این تنها دلیل توکن سوزی نیست.

 به طور کلی، با در نظر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی هر توکن دلایل مختلفی برای توکن سوزی وجود دارد که به عنوان مثال می‌توان به محافظت آنها در برابر اسپم و حملات دیداس و یا جلب نظر و اعتماد سرمایه‌گذاران توکن‌ها اشاره کرد.

 هنگام انتخاب صرافی انلاین برای انجام معاملات خود نگاهی به فهرست ارزهای صرافی موردنظر بیندازید، مطمئن شوید که ارز موردنظر شما در صرافی معامله می‌شود. از طرف دیگر به یاد داشته باشید که صرافی معتبر و قابل‌اعتماد است که از دانش کافی در زمینه ارزهای دیجیتال برخوردار باشد و دانش خود را به شما نیز به اشتراک بگذارد.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *