Search
Close this search box.

رکوردر چیست و ضبط صدا و صوت حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی راجع به انواع رکوردر صدا و تعریف رکوردرهای پرتابل و غیر پرتابل، در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

امروزه رکوردرهای صدا عضوی از زندگی دیجیتال انسان‌ها می‌باشند. همینطور برای ضبط صدا به صورت حرفه‌ای نیز از دستگاه‌های پرتابل رکوردر صدا که مناسب رکورد مولتی ترک‌اند امروزه استفاده زیادی می‌شود. دستگاه‌های ضبط صوت مولتی ترک ابزاری عالی برای پادکسترها، صدا برداران، خبرنگاران و … در تمامی سطوح می‌باشند.

مولتی ترک

به ضبط کننده ی صدایی که بتواند چند لاین و یا باند صدا را به صورت مستقل پشتیبانی کند مولتی ترک می‌گویند.

دستگاه‌های ضبط صدایی که شامل قابلیت مولتی ترک اند را می‌توان به یک استودیو در جعبه تشبیه کرد، استودیویی که می‌تواند جایگزین خیلی از بخش‌های یک استودیوی سنتی باشد.

تعداد زیادی از مدل‌های گوناگون رکوردرها برای صدابرداری که در بازار یافت می‌شود در حقیقت یک نمونه دستگاه ضبط صدا اند که امکان ضبط مولتی ترک را به ما می‌دهند. این دستگاه‌ها که قابل حمل هم هستند برای ضبط صدای حرفه‌ای مناسب بوده و امکانات زیادی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که باعث می‌شود کاربر دیگر نیازی به تجهیزات سنتی برای ضبط صدا نداشته باشد.

در زمان‌های قدیم داشتن یک استودیو برای موزیسین‌ها یک آرزو بود. همینطور ترانه سراها یا ایده‌های خود را روی نوار کاغذی بلند بالایی یادداشت می‌کردند و یا به اجبار آثار خودشان را در رکوردرهایی با کیفیت پایین دو ترکه ضبط می‌کردند. کم کم با تولید کاست‌های صوتی فشرده در ادامه باعث عرضه ی دستگاه‌های چهار ترک پرتابل ارزان شد و به این روال بود که ضبط و رکورد مولتی ترک‌ها از انحصار استودیو‌های تجاری خارج شد و در اختیار تمام موزیسین‌ها قرار گرفت.

با وجود اینکه که دستگاه‌های کاست نمی‌توانستند در حد نوارهای حلقه ای با کیفیت باشند اما با این وجود از آن‌ها در ساخت دمو استفاده میشده است.

با مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی، ضبط صدا به صورت دیجیتالی و تولید انواع رکوردرهای دیجیتالی که بسیار پیشرفته‌تر از نسخه‌های قدیمی می‌باشند کار کاربران را راحت کرده است البته لازم به ذکر است که قیمت رکوردر های جدید به نسبت نسخه‌های قدیمی شان افزایش یافت.

ممکن است در نگاه اول ضبط کننده‌های دیجیتالی از نوع مولتی ترک در نگاه اول کمی پیچیده باشند اما می‌توان آن‌ها را به بخش‌های مختلف تقسیم بندی کرد. در ادامه به هر کدام از این بخش‌ها می‌پردازیم.

رکوردر صدا مولتی ترک یا کامپیوتر؟

برای ضبط صدا دو حالت وجود دارد. یا می‌توانید از دستگاه‌های ضبط صدا استفاده کنید و یا با استفاده از کامپیوتر به ضبط صدای مورد نظر خود بپردازید.

اگر بخواهید از کامپیوتر برای این کار استفاده کنید باید از تجهیزات دیگری مثل کارت صدای مناسب و میکروفون و…نیز استفاده کنید که متعاقبا شامل هزینه‌هایی می‌شود. همچنین کامپیوتر برای فعالیت‌های دیگری غیر از ضبط صدا طراحی شده است که اگر برای ضبط صدا به خوبی تنظیم نشود ممکن است دچار مشکلاتی در ضبط صدا شود.

در مقابل اگر بخواهیم ضبط صدا با کامپیوتر را با ضبط صدا توسط یک رکوردر مولتی ترک مقایسه کنیم باید بگوییم که رکوردرها تمام لوازم جانبی مورد نیاز ضبط صدا را در خود دارد چرا که به صورت انحصاری برای ضبط صدا تولید شده اند و به همین علت خیالتان راحت است که تمام قدرت سی پی یو برای فعالیت مورد نظر شما صرف می‌شود  و هیچ نرم افزار دیگری هم باعث مشکل ضبط صدای شما نمی‌شود. لازم به ذکر است که کیفیت ضبط صدا در رکوردرها نیز حفظ می‌شود.

اما در آخر تصمیم با شماست که از کدام یک برای ضبط صدا استفاده کنید. کامپیوترها دستگاه‌های قدرتمندتری نسبت به رکوردرها هستند و اگر از قبل کامپیوتر دارید دیگر هزینه ی اضافی نکنید و از همان کامپیوتر استفاده کنید اما اگر بخواهیم از جهت بی واسطه بودن و قابلیت اطمینان در ضبط صدا کامپیوتر و رکوردر را مقایسه کنیم باید بگوییم که رکوردر برنده ی بازی خواهد بود.

انواع رکوردر و دستگاه پرتابل ضبط صدا و صوت مولتی ترک

در زمان‌های قدیم برای آنکه بتوانند پایه ای‌ترین ضبط صدا و میکس را داشته باشند به دلیل بزرگ بودن تجهیزات، نصف یک اتاق را اشغال می‌کرد اما با گذشت زمان و پیشرفته‌تر شدن تجهیزات، امروزه تمام آن امکانات به صورت دیجیتالی و در ابعاد بسیار کوچک در اندازه ی یک جعبه بیسکوییت ارتقا یافته است.

این رکوردرهای قابل حمل که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند به چهار دسته می‌توان تقسیم کرد:

رکوردر صدا پرتابل بسیار جمع و جور

این مدل‌ها عموما کوچک‌ترین مدل ریکوردرهای پرتابل هستند که اغلب مورد استفاده ی گیتاریست‌ها و ترانه سراها می‌باشد. به دلیل اندازه ی کوچکی که دارند تعداد ترک‌هایی که می‌توان با آن‌ها ضبط کرد 4 عدد می‌باشد اما به دلیل ویژگی‌های داخلی ای مثل داشتن دستگاه درام، شبیه ساز امپلی فایر و.. باعث می‌شود گزینه ی مناسبی برای  idea-pad باشند. به دلیل قدرت باتری ای که دارند مناسب افرادی است که زیاد مسافرت می‌روند. صداهای ضبط شده توسط این رکوردرها معمولا در مموری کارت‌های خارجی ذخیره می‌شوند. به همین دلیل به آسانی می‌توانید آن‌ها را به کامپیوتر خود و یا سی دی انتقال دهید.

دستگاه ضبط صوت کامپکت

این نوع از رکوردر به ما امکان ضبط 8 ترک را می‌دهد و همینطور فضای ذخیره سازی بیشتری نیز در اختیار ما قرار می‌دهد. عموما گروه‌های کوچک از آن‌ها برای ضبط دمو استفاده می‌کنند. برای آنکه میکس خود را به صورت مستقیم مستر کنید صدا در یک هارد داخلی ضبط می‌شود و توسط cd writer داخلی می‌توانید مستر کنید. این رکوردرها اصولا محدودیت ضبط همزمان دو ترک را دارد با اینکه در ابتدا گفته شد که می‌توانند 8 ترک را پشتیبانی کنند و همین دلیل، دلیلی است تا برای تمرین‌ها و یا ضبط درام کیت‌ها زیاد مناسب نباشند. اما با تمام این اوصاف به دلیل امکانات متفاوتی که دارند و هینطور اندازه ی جمع و جورشان مورد پسند بسیاری از ترانه سراها باشد.

رکورد صدا مولتی ترک نیمه حرفه ای

این رکوردر صدا به صورت همزمان می‌توان 8 ترک و یک درام کیت کامل را ضبط کند. همین دلیل باعث می‌شود که این رکوردر پرتابل نیمه حرفه‌ای برای ضبط گروه تخصصی هم کار آمد باشد. در این مدل از رکوردرها یونیت‌هایی وجود دارد که یک سری هارد درایو داخلی در آن‌ها قرار دارد همینطور چند افکت داخلی و پردازش سیگنال‌های خروجی و ورودی بیشتر نیز برای اتصالات جانبی به همراه سی دی رایترها برای مستر کردن در آن‌ها قرا داده شده است. محدودیت زیادی با این رکوردر احساس نمی‌کنید به دلیل اینکه در مجموع 16 ترک را ساپورت می‌کند و به همراه آن می‌توانید صدها ترک مجازی را نیز ضبط کنید.

رکوردر صدا و دستگاه ضبط صوت حرفه ای

این مدل از رکوردرها به عناون دستگاه‌های ضبط صدای حرفه‌ای از 24 تا 32 ترک را می‌توانند برای ضبط پشتیبانی کنند و بیشترین امکانات و قابلیت‌ها را نسبت به سایر مدل‌ها دارند. همینطور از پری امپلی فایرهای میکروفون و فانتوم پاور برای میکروفون‌های کاندنسر استودیویی هم برخوردارند. چیزی که باعث شده تا این رکوردر یک استودیوی مجزا و تکمیل به حساب بیاید که جایگزین مناسبی هم برای استودیوهای سنتی به حساب بیاید، تعداد بالای افکت‌های داخلی و توانایی پردازش سیگنال در این رکوردر می‌باشد. بعضی از مدل‌های این رکوردر دیجیتالی، اجازه ی استفاده ی دوباره از همه ورودی‌ها در میکس down stage را نیز می‌دهند. که برای اضافه کردن اف ایکس خارجی و یا سازهای میدی متوالی، بشدت کاربردی می‌باشد.

فرایند ذخیره سازی و ضبط ترک در رکوردر صدا

رکوردرهای مولتی ترک بنابر کاربردی که دارند از روش‌های ذخیره کردن متفاوتی برای ضبط صدا استفاده می‌کنند. طبیعی است که هرچقدر صدای بیشتر و با کیفیت بالایی بخواهید ضبط کنید، به فضای ذخیره سازی بیشتری نیز احتیاج پیدا می‌کنید.

برای ضبط صدا در سطح مولتی ترک شما به فضای زیادی احتیاج پیدا خواهید کرد. به طور کلی دو شیوه برای ضبط و ذخیره ترک وجود دارد:

  • هارد درایو داخلی و یا غیر قابل جداسازی
  • فلش کارت و یا قابل جداسازی

ضبط صدا و ترک روی هارد درایوهای غیرقابل جداسازی

یکی از ویژگی‌های مهمی که هنگام خرید دستگاه ضبط کننده صدای مورد نظرتان باید به آن توجه کنید میزان حافظه هارد درایو داخلی رکوردر می‌باشد. با توجه به اینکه می‌توان کاری کرد صداهای مولتی ترک فضای کمی اشغال کنند اما در کل صداهای مولتی ترک فضای زیادی را اشغال می‌کنند و هیچ چیز بهتر از آن نیست که از قبل از خرید به فکر یک رکوردر با حافظه ی ذخیره سازی زیاد باشید. اصولا می‌توانید در آینده درایورها را به اندازه‌های بزرگ‌تر ارتقا داد اما این کار لازمه ی دقت و تخصص بالایی است پس پیشنهاد می‌کنیم این کار را حتما به مراکز سرویس دهی مجاز بسپارید که گارانتی کالا به مشکل نخورد.

ضبط صوت بر روی حافظه های قابل جداسازی

اصولا از این نوع حافظه‌ها در رکوردرهای کوچک استفاده ی شود که خب ویژگی پرتابل بودن آن‌ها باعث شده تا به راحتی بتوانیم پروژه‌های خود را از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل کنیم اما باید توجه داشته باشید که فرمت ترک‌های ضبط شده شما با دستگاه دیگر مطابقت داشته باشد و قابل جابه جایی باشند.

این حافظه‌های جداشدنی در اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شوند و به مرور زمان قیمت آن‌ها کاهش میابد. به طور معمول رکوردرهای مختلف محدود به اندازه ی تعیین شده ای هستند و بیشتر از آن را پشتیبانی نمی‌کنند برای مثال اگر یک کارت حافظه ی 8 گیگابایتی داشته باشیم اما رکوردر ما فقط 4 گیگ را پشتیبانی کند، رد حالت خوب بیشتر از 4 گیگ از کارت حافظه را نمی‌توانیم استفاده کنیم و در حالت بد نیز ممکن است اصلا رکوردر کارت حافظه را شناسایی نکند.

استفاده از فشرده سازی دیتا در دستگاه های ضبط صدا

یک از راه حل‌های قدیمی برای رفع مشکل کمبود حافظه، فشرده سازی دیتا می‌باشد اما این راه حل برای فشرده سازی صدا در زمان‌های قدیم کاری بسیار دشوار و نسبتا ناشیانه بود اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی امروزه می‌توان صداها را بدون تخریب قابل چشم ترک نیز فشرده کرد به طوری که نمی‌توان تفاوتی بین ترک فشرده و ترک اصلی یافت.

به طور معمول در مشخصات دستگاه ضبط صدا گفته شده که در زمان فشرده سازی‌های مختلف چند ترک را در اختیار دارید. حتما در هنگام خرید رکوردر صدای مورد نظر خود به این مورد توجه کنید.

رابط USB یا فایر وایر

رابط یو اس بی یا firewire روی بعضی از مدل‌های رکوردر صدا دیده می‌شود. این رابط‌ها این امکان را به کاربر می‌دهند تا رکوردر را به کامپیوتر وصل کنند و بتوانند فضای حافظه ی خود را خالی کنند و یا بکاپ بگیرند که این یک ویژگی مفید به حساب می‌آید.

ورودی های یک رکوردر صدابرداری و دستگاه ضبط صدا

توجه کنید که در هنگام تهیه ی یک رکوردر پرتابل صدا از اول بدانید که می‌خواهید چه استفاده ای از آن داشته باشید. برای مثال اگر می‌خواهید از میکروفون‌های کاندنسر استفاده کنید، الزاما دستگاه ضبط صدایی تهیه کنید که هم پری آمپ‌های با کیفیت و هم فانتوم پاور داشته باشد.

برای اطلاع از قیمت میکروفون کلیک کنید.

اکثر موزیسین‌هایی که اقدام به خرید یک رکوردر صدای تخصصی می‌کنند به دنبال یک استودیوی کامل و کوچک می‌باشند. به بیان دیگر به دنبال یک ابزار کامل که جایگزین تجهیزات مختلف ضبط شوند هستند. گاهی برای رسیدن به همچین تجهیزاتی یک سری ویژگی‌های مهم را نادیده می‌گیرند برای مثال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها بخش ورودی دستگاه است: یکی از موارد مهمی که باید هنگام خرید رکوردر صدا به آن توجه داشته باشیم تعداد ورودی‌های آن می‌باشد. به این دلیل بر این موضوع تاکید می‌کنیم که اگر قصد داشته باشید تا صدای درام کیت و یا یک گروه نوازندگی را ضبط کنید، نیاز به ورودی‌های زیادی خواهید داشت. اکثر رکوردرها هم ورودی میکروفون و هم لاین مونو یا استریو را ساپورت می‌کنند. اما با توجه به نوع دستگاه، تعداد و نسبت این ورودی‌ها متفاوت است.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *