Search
Close this search box.

نگاهی کلی به مفهوم سرور

فهرست مطالب

با گذشت زمان نیاز افرادی که در زمینه کامپیوتر فعالیت دارند به اجزای مختلف شبکه افزایش می‌یابد. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی می‌توان گفت تمام اجزای شبکه مخصوصا سرورها توانایی برآورده کردن خواسته‌های گوناگون را دارند.  شاید در نگاه اول نتوانید معنی این دستگاه را درک کنید, با این حال ما در تلاشیم تا به ساده‌ترین روش این محصول را به شما معرفی کنیم. با توجه به کاربرد‌های گوناگون و کارایی بی نظیر, سرور‌های HP از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

توضیح سرور به زبان ساده

در گذشته سرو‌ر‌ها به شکل دیگری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. برخی از آنها به شکل مینی کامپیوتر یا کامپیوترهای مرکزی دردسترس کاربران قرار می‌گرفتند. سرورهای اولیه به کلاینت‌هایی به نام ترمینال متصل بودند.

(کلاینت بدون سرور معنا ندارد چرا که خواسته‌های کلاینت را سرور می تواند پردازش کند). با توضیحاتی که داده شد قطعا تا الان با فضای این کار آشنا شده‌اید. بطور کلی سرور یک قطعه نرم افزاری یا سخت افزاری است که می‌تواند خواسته‌های کاربران را برآورده کند و خدمات لازم را برای آنها انجام می‌دهند.

درواقع سرور این خدمات را از طریق شبکه در اختیار کامپیوترهای دیگر قرار می‌دهد. از جمله سرورهای مختلف می‌توان به وب‌سرور, سرور مجازی و سرور پست الکترونیکی اشاره کرد. یک سرور می‌تواند برای انجام تنها یک کار طراحی شود مانند سرور Email ولی برخی از سرورها ممکن است برای چند کار طراحی شوند و بطور همزمان چند کار را با هم انجام دهند. با تکامل یافتن تکنولوژی افراد می‌توانند به شکل متفاوتی از آن استفاده کنند یعنی به صورت کامپیوترهای تک و قدرتمند به رایانه‌های دیگر متصل شوند. علاوه بر موارد ذکر شده یک سرور وظایف دیگری نیز دارد که شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. تایید هویت درخواست کننده
  2. مطمئن شدن از اینکه کاربر مجوز دسترسی به داده‌ها را دارد
  3. بازگرداندن پاسخ مورد نیاز

در حوزه شبکه می‌توان به سرورهای گوناگونی اشاره کرد که هر کدام وظایف مخصوصی دارند. در ادامه با انواع سرور آشنا می‌شویم:

  1. سرورهای فایل: این سرورها وظیفه ذخیره فایل‌ها را به عهده دارند. این سرور نه تنها فایل‌ها را ذخیره می‌کند بلکه تحمل خطاها را آسان تر از تلاش برای ایجاد امنیت می‌کند. کاربران می‌توانند فایل های گوناگونی را در یک سرور به اشتراک بگذارند.
  2. سرور چاپ: سروری که نام بردیم شرایط توزیع و مدیریت عملکرد چاپ را فراهم می‌کند. همچنین می‌تواند به درخواست‌های چاپ از طرف مشتریان پاسخ دهد.
  3. سرو‌رهای برنامه: به جای رایانه‌های مشتری برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. درواقع برنامه‌های با منابع فشرده اجرا می‌کنند که توسط تعداد زیادی از کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود.
  4. سرورهای DNS: سرورهایی بسیار کاربردی هستند. سیستم DNS یک پایگاه داده بطور گسترده‌ای از نام‌ها و سایر سرو‌رهای DNS است که هرکدام می‌توانند برای درخواست یک نام رایانه ناشناخته استفاده شوند.

از برندهای نامدار و محبوبی که در تولید سرور فعالیت دارند می‌توان به HPE و Dell اشاره کرد و می‌توان گفت که هر دو برند مشتریان خود را دارند. امروزه سرورهای برند HPE به صورت استوک ( دست دوم ) در بازار موجود هستند و از طول عمر بالایی برخوردار هستند. برخلاف عقیده خیلی از مشتریان که فکر می‌کنند ممکن است چنین محصولاتی کیفیت خوبی نداشته باشند باید گفت که سرور استوک HP از جمله محصولات با کیفیت وعالی هستند که توانایی برآورده کردن خواسته‌های کاربر را دارند.

اجزای تشکیل دهنده سرور:

مادربرد

مادربرد قلب سرور می‌باشد که باعت اتصال اجزای سرور بایکدیگرمی‌شود.

واحد پردازش مرکزی (CPU)

سی پی یو مغز سرور می‌باشد که وظیفه آن پردازش دستورات می‌باشد.

RAM

رم سرور نقش بسیارمهمی در عملکرد سرور و پرداش داده ها دارد.

هارد دیسک

هارد دیسک داده‌های کاربر و نرم‌افزار را روی سرور ذخیره می‌کند.

برای سردر حال حاضر،هاردهای SSD برای سرورها پیشنهاد می‌شود. دقت کنید که SSD و HDD هر دو برای ذخیره کردن داده استفاده می‌شوند؛ اما عملکردشان متفاوت است و SSD سرعت بیشتری دارد.

شبکه / پورت

اتصال شبکه، دیگر بخش حیاتی یک سرور است. اکثر سرورها به پورتی متصل هستند که سرعت آن متنوع است و توسط میزبان می‌تواند تنظیم شود.

منبع تغذیه

سرورهایی که داده‌ها را در اختیار تعداد زیادی از مشتریان قرار می‌دهند نیاز به منبع تغذیه دارند.حداقل منبع تغذیه در سرورها 300 وات می‌باشد.

انواع سیستم عامل های سرور

برای سرور میتوان از سیستم عامل های مختلف استفاده کرد از جمله این سیستم عامل ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویندوز سرور
  • اوبونتو
  • دبیان
  • فدورا
  • اوپن سوزه لیپ
  • سوزه لینوکس اینترپرایس
  • آرچ لینوکس
  • MacOS
  • NetWare
  • FreeBSD

انواع سرورهای HPE

همانطورکه در بالا گفته شد برند HPE  درتولید وعرضه تجهیزات شبکه و ذخیره سازی نامی بلند آوازه دارد سرور در این بین جایگاه مهمی دارد در ادامه به معرفی انواع خانواده سرورها می‌پردازیم. باید توجه داشت هرکدام از این خانواده سرورها در آی تی استفاده های خاصی دارد:                                                           

  • مناسب برای شرایط کاری ابری هیبریدی HPE Synergy
  • مناسب برای پردازش های بزرگ (HPC)  HPE Apollo
  • این دسته سرور به صورت ماژولار x86 هستند  HPE Superdome Flex
  • دارای ساختارهای OT و IT باقابلیت فوق العاده پیشرفته  HPE Edgeline
  • مشهورترین سرورموجود دردنیا  HPE DL
  • ایجاد پیوستگی قوی در بین نرم افزارها HPE Simlivity
  • دارای پردازش ابری محلی  HPE Composable Rack
  • مناسب برای کسب و کارهای کوچک  HPE ML
  • دارای طراحی انعطاف پذیر برای دیتاسنترهای ابری  HPE Cloudline
  • دارای مصرف انرژی پایین و کارایی بالا  HPE BL

مشهورترین سرورها

امروزه هر سرور قابلیت و کاربردهای خاص خودش را در یکسری زمینه ها دارد و برای هر مشاغلی یکسری ازآنها مناسب می‌باشد ولی سرورهایی همانند سرورهایML350 , DL580 ,DL560 DL380 , DL360 , ازجمله سرورهای پرفروش در سطح جهانی می‌باشند همچنین می‌توانید برای خرید و کانفیگ سرورHPE DL380 G10  و سرور HPE ML 350  و دیگر سرورهای پرفروش و کاربردی و همچنین انواع استوریج با متخصصان فروش سرور شرکت رسام سرور تماس حاصل فرمایید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *