Search
Close this search box.

یک کامپیوتر چگونه اطلاعات را پردازش میکند؟ (به زبان ساده)

فهرست مطالب

همانطور که میدانید وظیفه اصلی رایانه‌ها پردازش اطلاعات می‌باشد، هنگامی که اطلاعات را وارد کامپیوتر میکنیم و منتظر نتایج آن می‌مانیم کامپیوتر با دریافت دستورات ما و انجام عملیات محاسباتی و منطقی داده‌ها را پردازش کرده و سپس از طریق واحدهای خروجی نتیجه کار را نمایش میدهید یا آن را ذخیره میکند، در ادامه با همیار آی‌تی همراه باشید تا با نحوه پردازش اطلاعات توسط رایانه‌ها بیشتر آشنا شویم.

پردازنده (CPU) و حافظه موقت (RAM) نقش مهمی را در پردازش اطلاعات بر عهده دارند، بنابراین قبل از اینکه نحوه پردازش داده‌ها را مرور کنیم باید کمی با نحوه کار این دو بخش آشنا شویم.

پردازنده چگونه کار میکند؟

همانگونه که در آموزش‌های قبلی همیار آی‌تی گفتیم، پردازنده مانند مغز متفکر رایانه عمل کرده و وظیفه‌ی اصلی پردازش اطلاعات بر عهده‌ی این بخش است، پردازش داده‌ها در ۴ مرحله انجام می‌شود:

  1. فراخوانی: دستورات و داده‌ها از حافظه دریافت می‌شوند.
  2. رمزگشایی: اطلاعات به زبان باینری (زبان کامپیوتر) تبدیل شده و آماده پردازش می‌شوند.
  3. پردازش و اجرا: پردازنده با عملیات محاسباتی و منطقی (ALU) داده‌ها را مورد پردازش قرار می‌دهد.
  4. بازنویسی: نتیجه کار به واحدهای خروجی ارسال میشود و یا در حافظه ذخیره می‌گردد.

این‌ها مراحل اصلی پردازش داده در CPU هستند، به بیان دیگر اطلاعات با پشت سر گذاشتن این مراحل توسط پردازنده مورد تجزیه تحلیل و پردازش قرار می‌گیرند (در ادامه بیشتر با این مراحل آشنا خواهیم شد)

supercomputer-brain5

اجزای اصلی پردازنده را بشناسید:

تمام پردازنده‌ها از ۳ قسمت مهم تشکیل شده‌اند که عبارتند از:

  1. واحد کنترل: وظیفه کنترل ترتیب اجرای دستورات را بر عهده دارد، دستورات و داده‌ها باید یکی یکی به پردازنده ارسال شده و مورد پردازش قرار بگیرند، این بخش ترتیب اجرای فرامین را در CPU مشخص میکند.
  2. واحد حافظه: اطلاعات یا نتایج پردازش در حافظه موقت سی‌پی‌یو ذخیره می‌گردد و در صف پردازش قرار میگیرند یا برای پردازش های بعدی مورد استفاده قرار میگیرند، حافظه CPU دارای دو بخش است: حافظه کش (Cache) و حافظه رجیستر (Register) که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.
  3. واحد محاسبه و منطق: این قسمت را میتوان واقعا مغز متفکر پردازنده نامید!
    اطلاعات در این بخش توسط عملیات محاسبه‌ای، منطقی و مقایسه ای مورد تجزیه تحلیل و پردازش قرار می‌گیرند.

حافظه پردازنده چه نقشی در پردازش اطلاعات دارد؟

همانطور که متوجه شدید یکی از اجزای اصلی پردازنده را حافظه تشکیل میدهد، که شامل حافظه Cache و حافظه Register میشود، بیایید کمی بیشتر با این دو بخش آشنا شویم:

آشنایی با حافظه کش و وظیفه‌ی آن: کتابخانه ای را در نظر بگیرید که تعداد زیادی کتاب در آن وجود دارد، شما برای دریافت یک کتاب به کتابدار مراجعه میکنید و او کتاب را در قفسه اصلی جستجو کرده و به شما تحویل میدهد، پس از مدتی شما کتاب را باز میگردانید و کتابدار آن را در قفسه‌ای کوچک نزدیک خود نگه میدارد، پس از مدتی شخص دیگری مراجعه کرده و همان کتاب را درخواست میکند، این بار کتابدار سریعتر کتاب را به او میدهد، چرا که کتاب را در یک فضای محدود و نزدیک به خود قرار داده تا در دفعات بعدی بتواند سریع تر به آن دسترسی داشته باشد.

حافظه Cache پردازنده نیز به همین صورت است، این حافظه ها با حجم کم خود (در حد چند مگابایت) باعث میشوند سرعت جستجو در آن ها تا حد چشمگیری افزایش یافته و به همین دلیل در سرعت پردازنده نقش چشمگیری ایفا میکنید، اطلاعاتی که CPU بیشتر به آنها احتیاج دارد در حافظه کش ذخیره میشوند تا سرعت پردازنده بالاتر رود، در برخی از CPU ها چند لایه حافظه کش قرار دارد، این بخش تاثیر مستقیمی در قیمت پردازنده ها نیز دارد! (اگر می‌خواهید به طور کامل با ساختار حافظه‌ی کش آشنا شوید به آموزش حافظه‌ی Cache کامپیوتر مراجعه کنید)

آشنایی با حافظه رجیستر و وظیفه‌ی آن: در کنار حافظه کش حافظه دیگری نیز به نام حافظه رجیستر یا ثبات در پردازنده قرار دارد، این قسمت نسبت به حافظه کش به هسته اصلی CPU نزدیک تر است و حجم نسبتا کمتری دارد، در نتیجه سرعت بیشتری نیز خواهد داشت، پردازنده از این قسمت برای ذخیره اطلاعاتی که هم اکنون در حال کار بر روی آنهاست استفاده میکند به همین علت برخی آن را میز کار پردازنده نیز می‌نامند!

نحوه پردازش اطلاعات به چه صورت است؟

همانگونه که در ابتدا توضیح دادیم پردازش روی داده‌ها در ۴ مرحله اصلی انجام میشود، ابتدا اطلاعات موجود در هارد سیستم به RAM منتقل میشوند و پس از آن برای پردازش یکی یکی وارد پردازنده میگردند (مرحله فراخوانی)

پس از آن داده‌ها کامپایل شده و به زبان باینری تبدیل میشوند تا برای پردازنده قابل فهم باشند (مرحله رمزگشایی)

حال وقت آن رسیده تا داده ها مورد پردازش قرار بگیرند، در این مرحله اطلاعات یکی یکی توسط واحد کنترل به قسمت محاسبه و منطق (ALU) منتقل میشوند و با توجه به دستورات مورد تجزیه تحلیل قرار میگیرند (مرحله پردازش و اجرا)

پس از اینکه پردازش روی اطلاعات انجام شد نتایج کار به RAM منتقل میشود و از آنجا به واحدهای خروجی ارسال میگردد یا برای ذخیره در سیستم به هارد انتقال میابد.

مراحل پردازش اطلاعات توسط CPU را در نمودار بالا مشاهده میکنید
مراحل پردازش اطلاعات توسط CPU را در نمودار بالا مشاهده میکنید

در پایان این آموزش شما باید مهارت های زیر را کسب کرده باشید:

  1. با پردازنده آشنا شده باشید و نحوه کار آن را بدانید.
  2. نقش رم را در پردازش داده ها بدانید.
  3. با حافظه های کش و رجیستر آشنا شده باشید.
  4. مراحل پردازش داده را بدانید.
  5. با اجزای اصلی سی پی یو آشنا شده باشید و وظایف هر کدام را بدانید.
  6. با نحوه پردازش اطلاعات توسط پردازنده آشنا شده باشید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

43 پاسخ

  1. من کتابهای زیادی در زمینه کامپیوتر خوندم و همچنین در سایتهای زیادی دنبال مطلب گشتم تا بفهمم سی پی یو ،رم و ورودی – خروجی ارتباطشون چطور هست و cpu این وسط چیکاره هست که فهمیدم هیچکس مطلب رو درک نکرده و یه جوری مطلب رو مطرح میکنن که انگار cpu یه موجود هوشمنده که کل داستان رو پیش میبره ، بخدا cpu نمی فهمه .
    داستان داخل کامپیوتر و سیستمهای دیجیتال به کل جور دیگه ای است . فقط همینقدر بگم که cpu نقش درجه دوم رو داره و نقش اصلی و پیش برنده در دستان حافظه ( در انواع مختلفش ) هست . و این هوشمندی انسان هست که داخل حافظه ها جریان داره و کار رو پیش میبره.

  2. با سلام و درود. من خیلی توی مفاهیم استعاری مشکل دارم و البته‌ می‌تونم بطور کامل نحوه عملکرد کامپیوتر و زبان باینری رو متوجه بشم و میدونم که معماری پردازنده‌ها از ترانزیستورهایی هستند که عملکرد سوئیچینگ رو دارند و مانند یک کلید برق بصورت اتوماتیک به ۲ عملکردِ متفاوتی سوئیچ میشن و هر گیت یا ترانزیستور دو عمل رو انجام میده و مجموعه این گیت‌ها در کنار هم سوئیچینگ پیچیده‌‌ای رو تشکیل داده و داده‌ها رو به صورت صفر و یک پردازش و در نهایت با یک خروجی آنالوگ اونها رو به امواج صوتی و انوار نور قابل درک برای ما تبدیل میکنند.
    و اینم کامل درک میکنم که در حقیقت تراشه‌ها مدارهای چاپی میکروسکوپی هستند که این قابلیت رو به رایانه‌ها میدن که یک برد به ابعاد چندین زمین فوتبال از میلیاردها کلیدهای میکروسکوپی رو در یک سر ناخن متمرکز کنند. و بدون تکنولوژی تراشه‌ها ساخت کامپیوترها و پردازنده‌‌ها در ابعاد امروزی‌ محال بود. ولی چیزی رو که نمیتونم درک کنم این هست که گفته میشه پردازنده‌ها اطلاعات رو به حافظه ارسال میکنند یا فلان بخش از پردازنده مغز متفکر هست درحالیکه در رایانه هیچ هوشمندی وجود نداره و در حقیقت تمام مدارها از پیش تعیین شده سیم کشی شده‌اند و به کلیدهای ترانزیستوری منتهی‌ شده‌اند. اونم در ابعاد میکروسکوپی که اگر بخوایم در ابعاد میلیمتری اونو بزرگتر کنیم حجم یک رایانه به وسعت یک ساختمان صد طبقه خواهد شد و حتی خیلی بزرگتر اگر اندازه‌ هر ترانزیستور یک میلیمتر بشه حجم پردازنده یا سی پی یو یک میلیون برابر بزرگتر خواهد شد. یعنی نزدیک به یک کیلومتر مربع وسعت یک سی پی یو میشد!! و مصرف برق اون چند کیلوات و حرارت تولیدی وحشتناک!! بنظرم تکنولوژی‌ ترانزیستوری میکروسکوپی از بزرگترین اختراعات بشر بوده. چراکه برای یک پردازش ساده چند مگابایتی باید کلی الکتریسته و توان مصرف می‌شد. ولی تبدیل کردن ابعاد مدارات به ابعادِ کوانتوی، باعث شده مدارات سیم کشی شده در ابعاد! یک سر ناخن متمرکز بشه.
    من همه اینا رو میتونم درک کنم و موضوع صفر و یک رو هم درک میکنم. که صفر یعنی ولتاژ قطع شده و یک یعنی ولتاژ وجود داره و ترکیب این کدها میتونه کلیدهای پیچیده‌‌ای رو بسازه. دقیقا مانند زبان بریل نابینایان که روی کاغذهای خاصی سوراخ‌ها و برامدگی‌ها رو با حس لامسه به کاراکترها تبدیل میکنند.
    متاسفانه سیستمِ آموزشی بسیار خشک و غیرقابل مثال سازی و مفاهیم طوری هستند که استعاری هستند و وقتی گفته میشه فلان بخش در کامیپوتر اطلاعات رو به بخش فلان میفرسته یا فلان بخش منطق و محاسباتی است و فلان بخش اطلاعات رو کنترل‌ میکنه و…. درحالیکه این یک استعاره است و ماشین نمی‌تونه محاسبه بکنه!! یا تصمیم‌گیریی کنه. و خارج از برنامه‌ ریزی که از پیش تعیین شده است عمل کنه. من می‌خوام موضوع پردازش رو نه طوطی وارانه بلکه از عمق درک کنم. و این نوع توضیحات کلیشه ای و مرسوم، فقط می‌تونه بصورت کتابی و طوطی‌وار باعثِ توضیح و درک بشه و من اکثر دانشجویان برنامه نویس رو دیدم اکه ز توضیح حقیقی و عمیق عاجز هستند و فقط میان و عنوان‌ میکنن که زبان باینری صفر و یک و گیت منطقی هست و اونا نمیتونن با درک عمیق اون موضوع رو بشکافند که دقیقا چطور با صفر و یک‌ها پردازنده‌ها می‌تونن عملیات رو پردازش کنند. درحالیکه واقعیت این هست که یک سیگنال در مدار بصورت سیم کشی شده و از پیش تعیین شده به مسیر مشخصی ختم میشه. مانند سیم کشی برق ساختمان و کلید و فیوزها. و میلیاردها مدار میکروسکوپی باعث تشکیل کلیدهای زیادی شدند که ارتباطات رو افزایش داد و متأسفانه بجای اینکه بیان اون واقعیت رو بصورت عمیق با مثال و زبان ساده و ویدیوهای گرافیکی توضیح بدند، بصورت خشک و ریاضی می‌خوان موضوع رو آموزش بدند و زنجیروار دانشجویان و مدرسان هم این آموزشها رو دریافت کرده‌ و یک درک عمیق از موضوع شکل نمی‌گیره. چیزی که در کشورهای خارجی سالهاست دیگه منسوخ شده و الان دیگه اونها با الگوهای مفاهیمی و مثال و ویدئوهای گرافیکی دارند آموزش میدند و تدریس می‌کنند و نه بصورت خشک و کتابی!!

  3. استاد سلام.استاد تورو خدا اگر میشه جواب من رو بدهید.استاد من سوالم این هست که اصلا کامپیوتر چجوری میفهمه که کد رو باید اجرا کنه؟منظورم رو اینطوری میرسونم که کامپیوتر کد های برنامه نویسی رو اصلا از کجا میفهمه که باید ان هارا اجرا کند؟استاد یک سواتل دیگه هم که ذهن من رو درگیر کرده اولین کامپیوتر ها چجوری به وجود آمدند که توانستند کد های برنامه نویسی به وجود بیاد وبتونند اجرا کنند؟استاد مثلا در مورد علم فیزیولوژِی بدن در پزشکی صحبت میشه و از سیر تا پیاز قضیه روشن میشه ولی اینجا من هنوز نفهمیدم که پردازنده چجوری ساخته میشه که میتوانه این اطلاعات رو بفهمه وحتی بتونه کد های برنامه نویسی رو بفهمه واجرا کنه.استاد ممنون میشوذد راهنمایی کنید وتوضیحی دهید.با تشکر

    1. سلام احسان جان، من نحوه‌ی کار پردازنده رو برات توضیح میدم، اگر هر بخشی برات نامفهوم بود، بپرس تا بیشتر بگم.
      در کل کامپیوتر (در اینجا بیشتر CPU مد نظر هست) با جریان برق کار می‌کنه، به زبان خیلی ساده، ولتاژ 0 برای پردازده معنی عدد 0 رو داره و ولتاژ 5 معنی عدد 1 رو میده، حالا از کنار هم قرار گرفتن این ۰ و ۱ ها زبان باینری به وجود میاد که کل فرایندهای موجود در کامپیوتر، محاسبات،‌ پردازش‌ها، ذخیره‌سازی اطلاعات و… با همین سیستم باینری انجام میشه، کدهای برنامه‌نویسی هم چندین مرتبه کامپایل میشن تا کامپیوتر اون‌ها رو بفهمه، مثلا زبان ++C یک مرتبه به زبان ماشین کامپایل میشه و بعدش یک مرحله دیگه به زبان باینری و کامپیوتر در نهایت این باینری‌ها رو می‌فهمه و پردازش میکنه، بعدش که نتیجه‌ی پردازش مشخص شد، این فرایند دوباره به شکل معکوس انجام میشه و ما خروجی رو به شکلی که برای انسان قابل فهم باشه، می‌بینیم؛ اگر علاقه‌مندی بیشتر در مورد زبان باینری بدونی،‌ می‌تونی این مقاله رو بخونی: زبان باینری چیست؟

  4. ممنون ولی بابا اومدیم ببینیم همون پردازش چیه همون عملیاتی که دقیقا تو ALU انجام میشه … اصلا چه عملیاتی انجام میشه این چیه این؟
    بعد ذخیره سازی یعنی چی تو کجا اتم اطلاعات ذخیره میشه

  5. عالی بود ولی من یک چیزی خیلی ذهنم رو درگیر کرده که چجوری یک قطعه فلز این کار ها رو می‌تونه انجام بده .و واقعا سوال من اینه که همین سی پی یو که می‌تونه این کار ها رو انجام بده از چی ساخته شده که چنین قابلیت رو داره

    1. بخوام خیلی ساده بگم برای مثال حافظه یک مداری هست که قابلیت اینو داره که در دو وضعیت مقاومت بالا و مقاومت پایین قرار بگیره که در دنیا کامپیوتر مقاومت بالا یک در نظر گرفته میشه و مقاومت پایین صفر در نظر گرفته میشه و این یعنی میتوانیم داده های 0 و یک رو در حافظه ذخیره کنیم. همین الان مهندسین برق میتونن همچین مداری بسازند که دو وضعیت رو به ما نشون بده و بتونه با ترانزیستور بین این دو وضعیت سوییچ کنه

  6. خیلی خوب هست
    من برای تحقیق دانشگاه خواستم که عالی و مختصر و مفید است.

    1. خیلی خوشحالیم که آموزش برای شما مفید بوده.

  7. سوالی من ک من میخواستم نبود🙂
    مراحل دریافت اطلاعات وذخیره سازمان یافته در رایانه به چه صورت است؟؟؟؟

    1. سلام، متاسفانه سوال‌تون واضح نیست، لطفا بیشتر توضیح بدید تا بتونم راهنمایی‌تون کنم.

  8. کدام قسمت به هارد دستور میده که اطلاعات خاص مورد نیازمون به سمت رم و بعد به سمت سی پی یو بره ؟ در واقع پردازش خواسته ی ما برای اولین بار در کدام قسمت انجام میشه ؟ بخش بورد منطقی خود هارد ؟

    1. سلام، اولین دستور توسط CPU صادر میشه، بعد از اون CPU اطلاعات مورد نظرشو از رم میخونه (رم چیزی به اسم خط آدرس داره که پردازنده سیگنال آدرس مورد نظرش رو از این طریق به رم منتقل می‌کنه) خود هادر تقریبا نقشی در پردازش نداره، چون به محض اینکه شما روی یک فایل یا برنامه کلیک می‌کنید، به رم منتقل میشه و بقیه‌ی کارهای به وسیله‌ی رم و پردازنده مدیریت میشن.

    2. یعنی اینکه اولین سخت افزاری که با سیستم عامل در ارتباطه سی پی یو هست ؟! اینطوری اگه باشه ، دستورالعمل کلیلک کردن ما اول به سی پی یو میره بعد رم و بعد هارد ، هارد اطلاعات مورد نیاز رو به رم میده و رم به سی پی یو ! یعنی یک مسیر رفت و برگشت ! این درسته؟

    3. اولین قطعه‌ای که از نظر فیزیکی موس باهاش در ارتباطه، مادربرد هست و ارتباط بقیه‌ی اجزا از طریق مادربرد برقرار میشه، در خصوص مدلی که گفتید هم بله به همین شکل هست و این مسیر طی میشه.

    1. خوشحالیم که آموزش برای شما مفید بوده.

    1. سلام دوست عزیز، از اینکه جواب سوال‌تون رو نگرفتید متاسفیم، می‌تونم بدونم به چه چیزی احتیاج داشتید؟ در صورت درخواست کاربران، می‌تونیم اون بخش رو هم به آموزش اضافه کنیم.

  9. کامل نبود. چطور یکسری فلز که با هم ترکیب می شوند میتوانند 2 ضربدر 3 را محاسبه کنن؟! cpu ها جامد و تشکیل شده از ترکیب فلزات بی جان هستند، پس چطور میتوانند 3 ضربدر 4 را محاسبه کنند؟!
    در این مقاله، سوالات بالا جواب داده نشده است.

    1. سلام مرتضی جان، ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، توی این مقاله هدفمون این بوده که نحوه‌ی پردازش منطقی رو در CPU بررسی کنیم و مقاله‌ی جداگانه‌ای در خصوص نحوه‌ی عملکرد سخت‌افزاری CPU به‌زودی در همیار آی‌تی منتشر خواهد شد، اما برای اینکه پاسخ سوالتون رو بگیرید من به‌صورت خلاصه براتون توضیح میدم:
      مهم‌‌ترین جز تشکیل دهنده‌ی CPUها چیزی به اسم ترانزیستور هست، ترانزیستورها از عنصری به اسم سیلیکون تشکیل شدند (همون عنصر بی‌جان که مد نظر شماست که از شن و ماسه گرفته میشه) اما این ماده یه ویژگی مهم داره و اون هم اینه که نوعی نیمه‌رسانا محسوب میشه،‌ نیمه‌رساناها در صورتی که یه مقداری ولتاژ بهشون وارد بشه جریان رو از خودشون عبور میدند و در اصل با یه مقداری ولتاژ می‌تون روشن یا خاموش بشن که این روشن و خاموش بودن‌ها به معنی 0 و 1 هست (بیت روشن یعنی 1 و بیت خاموش معادل 0 هست) در پایان هم تمام عملیات ریاضی با همین 0 و 1 ها محاسبه میشن (می‌تونید در مورد قوانین جبر بولی مطالعه کنید)
      درسته که در ظاهر CPU ترکیبی از فلزات بی‌جان هست، اما این فلزات (عناصر سازنده) دارای ویژگی هستند که باعث تشکیل ترانزیستور و در نتیجه CPUهای امروزی شده :‌)

    1. رم یک حافظه‌ی جداگونه هست، خارج از CPU قرار داره، رجیستر یا ثبات حافظه‌‌های کوچک داخل CPU هستن که پردازنده موقع محاسباتش، مقادیری رو داخل اونها ذخیره میکنه، در حقیقت داده‌ها موقع پردازش در رجیسترها ذخیره میشن و وقتی محاسبات روشون انجام شد به رم منتقل میشن، از اونجایی که رجیسترها داخل خود CPU هستن در نتیجه سرعت دسترسی بشون خیلی سریع‌تر هست نسبت به رم.

  10. سلام خدمت عزیزان دل خیلی ازتون ممنونم من تو کار رباتیکم بعد میخواستم بدونم بهترین پردازنده برای زبانcتو یه رباط کدوم icیا پردازنده میتونه باشه؟لطفا اسمش رو بگید با یه کم توضیخ خیلی مرسی دارین .
    تشکر

  11. سلامی دوباره نمیدونم بخدا اصلا خیلی گیج شدم من برای یاد گرفتن دوره A+ به این منبع رجوع کردم : http://www.brainbell.com/tutors/A+/Hardware/How_Microprocessors_Work.htm
    هر شب که میخوام یک بخشو بخونم سر درد میگیرم کامل توضیح نمیده انگلیسی هم هست بعضی جاها جمله هارو قاطی میکنم میام منابع فارسیو میخونم بیشتر قاطی میکنم اصلا موندم ببینید درست نوشته تو سایتش؟
    منبع دیگه ای برای این دوره A+ نیست؟ فارسی یا انگلیسی ولی کامل توضیح داده باشند
    در مورد این میکروپروسسر روش کارش هم میشه توضیح بدین مخم ترکیده
    راستی میشه این نظر منتظر نشه به ایمیلم جوابشو بفرستید خواهشا علاقه دارم اما هیچی از اینا نمیفهمم

    1. سلام محمد جان
      ممکنه بتونید با ویدئو آموزشی راحت‌تر متوجه بشید، به این آدرس مراجعه کنید، ویدئوهای آموزشی رایگان در مورد ای پلاس و کامپتیا هست:
      https://www.cybrary.it/course/comptia-aplus/
      (برای استفاده از ویدئوها باید به صورت رایگان در سایتش عضو بشید)
      البته من خودم ویدئوها رو بررسی نکردم و از کیفیتشون اطلاعی ندارم، اگر شما بررسیش کردید و مناسب بود، لطفا بگید تا سایر دوستان هم استفاده کنن.
      من خودم خیلی در حوزه سخت‌افزار تخصص ندارم، واسه همین نظرتون رو به صورت عمومی منتشر کردم تا اگه سایر دوستان واردتر بودن راهنماییتون کنن.

    2. داداش به نظرم کلا بی خیال منابع فارسی شو، من چند وقت پیش میخواستم برنامه نویسی ++C رو یاد بگیرم. اول توی منابع فارسی دنبالش میگشتم تا اینکه بعد از 2 3 ماه دیدم عملا هیچی بلد نیستم.
      واسه همین رفتم و به زبون انگلیسی دنبال مشکلم گشتم و بالاخره دست و پا شکسته یه چیزایی متوجه شدم، ولی چون خیلی زبان انگلیسم خوب نبود نفهمیدم بازم.
      واسه همین مجبور شدم برم کلاس 🙂
      الانم هر وقت مشکلی واسم پیش میاد هم منابع فارسی و هم انگلیسی رو جستجو میکنم و با هم میکس میکنمشون و بالاخره مشکلم حل میشه.

    3. آقا محمد اگه زبان انگلیسیتون خیلی خوب نیست، میتونید توی شهرتون بگردید و به مجتمع های فنی یا آموزشگاه های کامپیوتر مراجعه کنید و در دوره های CompTIA و +A شرکت کنید.
      (منم این مشکلو داشتم و اینطوری حل شد بالاخره)

  12. سلام توی متن منظور از دستور العمل چیه و چر باید برای دستور العمل صبر بکنه در مرحله اول؟

    1. سلام
      لطفا بیشتر توضیح بدین، کجای متن مد نظرتونه؟
      اگه منظورتون ترتیب اجرای دستورات در پردازنده هست، بله گاهی وقتا لازم میشه اول یه دستور پردازش بشه (که نتیجش معمولا در حافظه‌ی رجیستر ذخیره میشه) و نتیجه‌ی این پردازش در عملیات بعدی مورد استفاده قرار میگیره.

  13. سلام طی تحقیقاتی که گردم فهمیدم ریجستری ها بر اساس زبون اسمبلی هستند درسته؟
    ممرحله دیکد دستورالعمل ها به چه دردی میخوره وقتی واکشی مستقیم از رم انجام میشه پس باید اطلاعات رو اول توی ریجستر ها سیو بکنه بعد از توی ریجستر ها بخونه؟
    اطلاعات وقتی از توی رم به CPU ارسال میشه به صورت باینری هستش چطوری توی ریجستری ها تبدیل به زبون اسمبلی میشه؟
    لطفا جواب بدید

    1. سلام دوست عزیز
      اطلاعات اول وارد کش میشن (به ترتیب از L3 به L1 منتقل میشن) و اون اطلاعاتی که پردازنده درحال کار روی اوناست در رجیستر ذخیره میشن (یا خود مقادیر یا آدرساشون)
      گاهی وقتا لازم میشه پردازنده قبل پردازش یه سری دستور، یه سری دستور دیگه رو پردازش کنه، در چنین شرایطی اطلاعات به زبان اسمبلی تبدیل میشن و در رجیستر ذخیره میشن (پردازنده بخشی داره با عنوان Assembler Unit که اطلاعات رو به زبان اسمبلی تبدیل میکنه) و بعد از پردازش دستورات اصلی، مجددا از رجیستر فراخوانی و دیکد میشن.
      (به همین دلیله که در زبان اسمبلی برنامه نویس میتونه مستقیم در رجیستر عمومی تغییر ایجاد کنه)
      و در نهایت اطلاعات به کمک واحد PC (Program Counter) به ترتیب دیکد میشن و میرن برای پردازش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *