Search
Close this search box.

نکات مهم قبل از خرید وب‌سایت آماده و ارزیابی کیفیت آن

فهرست مطالب

زمانی که می‌خواهید یک وب سایت آماده را برای خود خریداری کنید، باید نکاتی را درباره ارزیابی کیفیت یک سایت آماده بدانید.

شاید اولین چیزی که برای خرید یک وب‌سایت آماده به ذهن افراد می‌آید،  قیمت طراحی سایت  است؛ با این حال باید بدانید همه چیز در قیمت خلاصه نمی‌شود و باید با توجه به نیازی که دارید، قسمت‌های مختلف یک سایت آماده را شناسایی کنید. چرا که جدای از هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، سایت باید برای شما کاربردی باشد. برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین نکات قبل از خرید وب‌سایت آماده، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

۱- بهینه بودن سایت و کدهای آن

یکی از مهم‌ترین مواردی که در یک سایت باید رعایت شده باشد، این است که کدهای مربوط به سیستم مدیریت محتوا و قالب آن سایت بهینه و اصولی نوشته شده باشند. اگر چنین نکته‌ای در سایت رعایت شده باشد، سرعت لود سایت بهبود می‌یابد و احتمال بروز خطرات امنیتی در سایت کم می‌شود. شما می‌توانید نمونه کارهای سرویسی که می‌خواهید از آن سایت آماده بخرید را ببینید و از ابزارهای مختلف Google Lighthouse برای بررسی بهینه بودن و سرعت مناسب آن سایت‌ها استفاده کنید.

از طرفی یک سایتی که کدهای بهینه داشته باشد، در نهایت باعث سئوی بهتر نیز می‌شود؛ چرا که گوگل آن سایت را بررسی می‌کند و در صورت داشتن سرعت مناسب و کدهای بهینه و اصولی، اعتبار آن سایت را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد.

۲- ریسپانسیو بودن و سازگاری با همه دستگاه‌های دیجیتال

نکته بعدی که در مورد سایت آماده باید در نظر داشته باشید، این است که آن سایت ریسپانسیو یا اصطلاحا واکنش‌گرا باشد. ریسپانسیو بودن به این معنی است که آن سایت در دستگاه‌های مختلف دیجیتال (اعم از کامپیوتر، موبایل، تبلت و…) به درستی نمایش داده شود.

این بخش از سایت را معمولا در قالب‌های مربوط به ظاهر سایت می‌توانید بررسی کنید؛ پس قبل از خرید یک سایت آماده، قالب‌های موجود در آن را بررسی کنید و حتما مطمئن شوید که قالب‌ها ریسپانسیو هستند و برای دستگاه‌های مختلف بهینه‌سازی شده‌اند. جالب است بدانید امروزه بیش از ۵۸ درصد ترافیک کل اینترنت را دستگاه‌های موبایل تشکیل می‌دهند؛ بنابراین سایتی که طراحی می‌کنید، باید با دستگاه‌های موبایل و سایر دستگاه‌های دیجیتال سازگار باشد.

امروزه بیش از ۵۸ درصد ترافیک کل اینترنت را دستگاه‌های موبایل تشکیل می‌دهند

۳- زیرساخت‌های مربوط به ساخت سایت (هاست، سرور و دامنه)

یکی دیگر از موارد مهمی که درباره ساخت سایت با سایت سازهای آماده در نظر داشته باشید، این است که چه زیرساختی برای سایت شما فراهم می‌کنند. هر سایتی که در اینترنت ایجاد می‌شود، زیرساخت مشخصی دارد که به عنوان پایه و بنای سایت در نظر گرفته می‌شود. سه مورد از مهم‌ترین مواردی که در این بخش باید در نظر داشته باشید، موارد زیر هستند:

  • هاست
  • سرور
  • دامنه

سرور و هاست به زیرساختی گفته می‌شود که سایت شما روی آن بستر ایجاد می‌شود. در بعضی موارد هاست و دامنه را باید خودتان تهیه کنید؛ اما اگر سایت آماده شما خودش به صورت پیش فرض روی هاست و سرور مشخصی قرار داشت، درباره آن هاست و سرور کمی تحقیق کنید. همچنین درباره دامنه و اینکه آیا دامنه هم روی سرویس شما قرار دارد نیز تحقیق کنید.

برای مثال  سایت portal.ir  یک سایت ساز ایرانی است که هاست و سرور قدرتمندی را روی سایت‌های خود قرار داده است و یک دامنه رایگان هم به کاربران خود هدیه می‌دهد. این سرویس سایت ساز، تمام نکات این مقاله را رعایت کرده است و گزینه خوبی برای خرید سایت آماده به شمار می‌رود.

۴- ترافیک و کاربرد سایت

مورد دیگری که باید روی سایت خود در نظر بگیرید، میزان ترافیک ورودی سایت است. اگر سایت شما قرار است بازدید زیادی داشته باشد، بهتر است سایت آماده‌ای تهیه کنید که میزان ترافیک مناسبی را به سایت شما اختصاص دهد و سرعت بالایی نیز در پردازش کاربر و درخواست‌های کاربر داشته باشد.

از طرفی بدانید که سایت شما برای چه کاری است و به چه چیزهایی نیاز دارید. مثلا اگر می‌خواهید یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنید، موارد مختلف که می‌تواند روی فروش شما تاثیر گذار باشد را بررسی کنید و بهترین سایت ممکن برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید. یا مثلا اگر قرار است سایت مشاوره‌ای راه اندازی کنید، بهتر است که بخشی را برای درخواست مشاوره اختصاص دهید؛ به طور کلی قبل از خرید سایت آماده نیازسنجی کنید و مطمئن شوید سایتی که تهیه می‌کنید، نیازهای شما را برآورده کند.

ترافیک و کاربرد سایت

۵- بررسی امنیت سایت

مورد بعدی که قبل از خرید وب سایت آماده اهمیت بالایی دارد، این است که امنیت سایت خود را به طور کامل بررسی کنید. فرض کنید یک مغازه در یکی از خیابان‌های شلوغ و مراکز خرید تهران تاسیس کرده‌اید. قطعا یکی از مواردی که از اهمیت بالایی برای شما برخوردار است، این است که این مغازه امنیت بالایی داشته باشد و قفل و کلید درستی برای آن قرار دهید. همچنین برای افزایش امنیت مغازه خود کارهای بیشتری مثل تهیه دوربین مداربسته هم انجام می‌دهید.

سایت نیز چنین وضعیتی دارد و باید امنیت بالایی داشته باشد. چرا که اگر امنیت مناسبی در سایت وجود نداشته باشد، هکرها به راحتی می‌توانند به سایت شما و اطلاعات درون آن نفوذ کنند و به شما آسیب بزنند. برای اطمینان از امنیت سایت آماده‌ای که می‌خواهید، با کمی پرس و جو متوجه آن خواهید شد. با این حال اگر می‌خواهید بررسی کاملی درباره امنیت سایت آماده خود انجام دهید، باید با یک فرد متخصص در این باره مشورت کنید.

۶- پشتیبانی از سایت ساخته شده

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که برای سایت آماده خود باید در نظر داشته باشید، این است که سرویس سازنده سایت پشتیبانی داشته باشد. فرقی نمی‌کند که سایت آماده خریداری می‌کنید یا یک وب سایت اختصاصی برای خود طراحی می‌کنید؛ به هر حال بعد از ایجاد سایت ممکن است به کمک نیاز داشته باشید و بهترین کمک برای شما هم تماس با سازنده سایت برای پشتیبانی است. بسیاری از سرویس‌های ساخت سایت پشتیبانی خوبی را از سایت شما انجام می‌دهند و همواره در دسترس شما خواهند بود. چنین سرویس‌هایی می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند.

پشتیبانی از سایت ساخته شده

نتیجه‌گیری: اهمیت ارزیابی دقیق قبل از خرید وب‌سایت آماده

در نهایت، خرید یک وب‌سایت آماده می‌تواند گزینه‌ی جذابی باشد، اما همان‌طور که در این مقاله بررسی شد، باید با دقت و اطلاعات کافی این کار را انجام دهید. از بهینه بودن کدها و ریسپانسیو بودن سایت گرفته تا زیرساخت‌های هاست و دامنه، همه این موارد باید به دقت ارزیابی شوند. همچنین، امنیت و پشتیبانی سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردارند و نباید نادیده گرفته شوند. با رعایت این نکات، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایتی که خریداری می‌کنید، نه تنها نیازهای شما را برآورده می‌کند، بلکه در بلندمدت نیز عملکرد مناسبی خواهد داشت. خرید آگاهانه و هوشمندانه، کلید موفقیت شما در دنیای دیجیتال است.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *