Search
Close this search box.

تبدیل شدن از کارمند به فریلنسر؛ فرصت‌ها و چالش‌ها

فهرست مطالب

کارمندی شاید در چند دهه قبل، شغل ایده‌آلی به حساب می‌آمد، اما این روزها کمتر کسی را می‌بینیم که با وجود ترافیک و آلودگی هوا دوست داشته باشد پایش را برای شغل کارمندی از خانه بیرون بگذارد. پس از همه‌گیری کرونا، شاهد سیل عظیمی از افرادی بودیم که رویه کاری خود را تغییر دادند و از کارمند به فریلنسر تبدیل شدند.. با این حال، اینکه دوست ندارید از خانه بیرون بروید، بهانه چندان خوبی برای فریلنسر شدن نیست! این حوزه شغلی، چالش‌ها و فرصت‌هایی دارد که پیش از انتخاب، باید به آن‌ها دقت کنید. 

فریلنسری چیست و چه کسی می‌تواند فریلنسر شود؟

اگر بخواهیم واژه Freelancer را به صورت دقیق ترجمه کنیم، می‌توانیم آن را برابر با «آزادکار» بدانیم. فریلنسرها، کسانی هستند که به جای بستن قرارداد کاری تمام وقت یا پاره‌وقت با یک کارفرمای خاص، به صورت پروژه‌ای و دورکاری فعالیت می‌کنند. این افراد نیازی به حضور در محل کار ندارند و همچنین، تعهدی بابت کار برای یک نفر نیز نخواهند داشت؛ البته به شرطی که بتوانند پروژه‌های دریافتی خود را به خوبی مدیریت کنند!

این شیوه کار کردن، می‌تواند برای خیلی از افراد جذاب باشد؛ اما برخی مشاغل به دلیل محدودیت‌ها و نیازهایی که دارند، نمی‌توانند نیروهای فریلنسر را بپذیرند. در صورتی که دوست دارید وارد این حوزه شوید، بهتر است در یکی از مشاغل زیر تخصص داشته باشید:

  • طراحی گرافیک 
  • طراحی سایت
  • برنامه نویسی نرم‌افزاری
  • نویسندگی محتوا
  • تدوین و ویرایش عکس و ویدئو
  • مدیریت و ادمینی سایت
  • ادمینی شبکه‌های اجتماعی
  • آموزش آنلاین
  • تدوین فایل‌های صوتی
  • ویراستاری و ترجمه متون
  • آموزش آنلاین
  • سئو و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو
  • بازاریابی دیجیتال

این موارد تنها بخشی از مشاغل فریلنسری هستند. در واقع، هر شغلی که بتوان آن را با کمک ابزارهای دیجیتال و اتصال به اینترنت بدون مراجعه به مکان خاصی انجام داد، می‌تواند یک شغل فریلنسری باشد. البته به یاد داشته باشید که کارمندی به صورت دورکاری، با فریلنسری متفاوت است؛ زیرا کارمندان تمام وقت یا پاره‌ وقت که به شکل دورکار فعالیت می‌کنند، متعهد به ساعات کاری خاص در یک شرکت هستند اما فریلنسرها بر اساس پروژه‌های دریافتی و ددلاین‌های توافقی با کارفرماهای مختلف کار می‌کنند. 

کارمندی برای من بهتر است یا فریلنسری؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست ندارید به یک مکان خاص محدود شوید، کار فریلنسری می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد؛ اما به شرطی که عاقلانه تصمیم بگیرید و پیش از فعالیت جدی، مزایا و معایب هر دو حوزه را به خوبی بسنجید. در ادامه، به تعدادی از این فاکتورها اشاره کرده‌ایم. 

احتمالا شما که سراغ این مقاله آمده‌اید، قصد دارید از کارمند به فریلنسر تبدیل شوید، اما بهتر است پیش از این کار، حتما به مقایسه زیر به طور جدی فکر کنید:

۱- میزان درآمد

کارمندان در ابتدای قرارداد با کارفرما، حقوق دریافتی ماهانه و روز دریافت حقوق را به طور دقیق تعیین می‌کنند. بر این اساس، کارفرما موظف است که در همان روز و ساعت حقوق کارمند را واریز کند. در این سیستم، تحویل پروژه‌های بیشتر به معنی حقوق بالاتر نیست و شما بر اساس ساعات و روزهای کاری یا عدد توافقی، حقوق خود را خواهید گرفت. 

درآمد فریلنسرها مانند کارمندان ثابت نیست؛ این موضوع می‌تواند در آن واحد، هم چالش باشد هم فرصت! چالش، از این نظر که ممکن است در یک ماه نتوانید به قدر کافی کار کنید و به دلیل کاهش تعداد پروژه‌ها، درآمدتان کمتر شود. پیدا نکردن پروژه مناسب، قیمت‌های نامعقول، بیماری یا هر دلیل دیگری می‌تواند باعث این موضوع شود. در عوض، ممکن است در ماه دیگری بتوانید پروژه‌های بیشتری بگیرید یا قیمت پروژه‌ها را افزایش دهید و به تبع آن، درآمد بالاتری هم داشته باشید. 

در واقع حقوق کارمندی ثابت و همیشگی است و می‌توان برای پرداخت اقساط روی آن حساب باز کرد، اما درآمد فریلنسری متغیر است و بستگی به تعداد پروژه‌ها یا فعالیت خود شخص دارد. بنابراین می‌توان گفت که کارمندان عموما طی قرارداد خود به یک میزان درآمد محدود هستند اما فریلنسرها محدودیتی از این بابت ندارند. 

۲- ساعات کاری

در صورتی که دوست دارید کار را پشت در خانه بگذارید و با خیال آسوده به زندگی شخصی خود برسید، بهتر است فریلنسری را فراموش کنید! مگر اینکه توان بالایی در مدیریت زمان خود داشته باشید. 

کارمندان، در ساعت خاصی وارد محل کار خود می‌شوند و پس از ۶ الی ۸ ساعت کار روزانه، به خانه برمی‌گردند. بر اساس قوانین کار، هیچکس موظف نیست از ساعات شخصی خود برای کار وقت بگذارد و در نتیجه، در خانه خبری از مشغله‌های کاری نیست. این در حالی است که فریلنسرها در خانه کار می‌کنند و ممکن است کار و زندگی آن‌ها با یکدیگر تداخل داشته باشد. البته همانطور که پیشتر اشاره کردیم، اگر ساعات کاری به زمان‌های خاصی از روز موکول شوند، خبری از این مشکلات نخواهد بود. 

از سویی می‌توان گفت که ساعت کاری منعطف در فریلنسری یک مزیت است؛ زیرا شما به راحتی می‌توانید برای کارهای دیگر خود از قبیل سفر یا مهمانی برنامه‌ریزی کنید. در حالی که کارمندان عموما محدود به ۳ روز مرخصی در ماه هستند که آن هم مشروط به نظر مدیر و کارفرمای آن‌ها است! 

۳- تحصیل حین کار

کارمندان شرکت‌های دولتی در صورتی که بخواهند حین کار، ادامه تحصیل دهند، باید پروسه اداری پر پیچ و خمی را طی کنند تا اجازه تحصیل بگیرند. از سویی در تمام شرکت‌ها، اعم از خصوصی و دولتی، تحصیل کارمندان مشروط به این است که به ساعات کاری آن‌ها آسیبی وارد نشود. یعنی اگر کسی نتواند خارج از ساعت کاری درس بخواند، باید قید ادامه تحصیل را بزند.  

این در حالی است که فریلنسرها هیچ گونه محدودیتی از این بابت ندارند. یک فریلنسر به راحتی می‌تواند در ساعاتی از روز به پروژه‌های خود رسیدگی کند و ساعات دیگر را به تحصیل اختصاص دهد. زیرا این نوع مشاغل، ساعت کاری مشخصی ندارند و فقط باید پروژه‌ها را به ددلاین تعیین شده برسانند. 

۴- بیمه و مزایا

یکی از مزایای کارمندی که باید به آن توجه کرد، بیمه و پاداشی است که در این سیستم کاری وجود دارد. کارمندان از زمان استخدام، بیمه می‌شوند و می‌توانند دفترچه درمانی هم داشته باشند. در حقیقت پس از ۳۰ سال کار و بازنشستگی به راحتی حقوق دریافت خواهند کرد. همچنین کارمندان از مزایایی همچون تشویقی، عیدی و سنوات بهره‌مند می‌شوند. 

فریلنسرها هم می‌توانند بیمه خودگردان داشته باشند و بر همین اساس، پس از مدتی کار، بازنشسته شوند. با این حال، از آنجایی که این افراد متعهد به سیستم و ارگان خاصی نیستند، هیچگونه پاداش، عیدی یا سنواتی دریافت نخواهند کرد. بنابراین اگر به چنین مواردی اهمیت می‌دهید، نباید سراغ فریلنسری بروید. 

۵- سطح رقابتی

اگر کارمند اداره‌های دولتی باشید، چندان خبری از رقابت کاری برای دریافت مزایای بیشتر نخواهد بود. در واقع پس از استخدام رسمی،‌ شغل شما تضمین شده است و به سختی ممکن است کارتان را از دست بدهید. در شرکت‌های خصوصی، رقابت کمی بالاتر است و با کیفیت کاری بهتر، می‌توانید موقعیت شغلی خود را بهبود ببخشید. 

در فریلنسری، سطح رقابت بسیار بالاتر از دو مورد یاد شده است. فریلنسرها باید در عین کسب مهارت‌های تخصصی در حوزه رشته کاری خود، مهارت مذاکره و فن بیان خوبی هم داشته باشند. همچنین داشتن هوش مالی بالا و قیمت‌گذاری مناسب برای هر پروژه، از ویژگی‌های یک فریلنسر حرفه‌ای و مجرب است. در صورتی که در این بازار نتوانید به خوبی رقابت کنید، پروژ‌ای نصیب شما نخواهد شد و خیلی زود شکست خواهید خورد.

نتیجه‌گیری

تغییر حوزه شغلی کار آسانی نیست؛ به خصوص اگر بخواهید از کارمند به فریلنسر تبدیل شوید. این دو حوزه،‌ با یکدیگر تضادهای بزرگی دارند و در صورتی که با چالش‌ها و فرصت‌های هر یک به خوبی آشنا نباشید، خیلی زود دچار مشکل خواهید شد. در این مقاله، بر اساس ۵ فاکتور مهم، کارمندی و فریلنسری و چالش‌ها و فرصت‌های هر یک را با یکدیگر مقایسه کردیم. امیدواریم این نکات در موفقیت شغلی شما تاثیرگذار باشند.

منبع: novin.com

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *