Search
Close this search box.

خدمات تخصصی ارتفاع را از سایت کار در ارتفاع بخواهید

فهرست مطالب

خدمات کار در ارتفاع شاید چیزی باشد که تابه‌حال کمتر به گوش‌تان خورده، اما بد نیست این پست را تا انتها بخوانید تا کمی بیشتر با چنین خدماتی آشنا شویم؛ احتمالا شما هم ساختمان‌های بلند با نورپردازی‌های چشم‌نواز را دیده‌اید، خدمات نورپردازی نما یکی از مواردیست که توسط چنین شرکت‌هایی ارائه می‌شود، اما خدمات دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از شرکت‌های تخصصی ارا‌ئه‌ی خدمات کار در ارتفاع دریافت کنید.

نورپردازی نما؛ عامل هویت‌بخشیدن و افزایش زیبایی نمای ساختمان

یک نورپردازی خوب باعث می‌شود عناصر تشکیل‌دهنده نمای ساختمان مانند فضاهای پر و خالی جلوه زیبایی پیدا کند. همچنین طرح به‌کاررفته در نمای ساختمان نیز در انتخاب شیوه نورپردازی موثر است. برای مثال نورپردازی یک ساختمان با نمای کلاسیک با نورپردازی نمای مدرن متفاوت می‌باشد. 

نمای ساختمان نقش عنصر واسط در برقراری ارتباط میان رهگذران و بنا را ایفا می‌کند. این عنصر کلیدی در شب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در قرن اخیر و با گسترش شبکه‌های ‌برق‌رسانی، نورپردازی نما در سراسر جهان طرفداران فراوانی پیدا کرده است. این عنصر کلیدی، منظر شهرهای مدرن با ساختمان‌های مرتفعی که در خود جا داده‌اند، تغییر داده است. 

در نورپردازی نما یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. از این رو باید همواره از هوشمندترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های ‌نورپردازی نما بهره برد. نورپردازی نما رشته‌ای تخصصی است و آنچه در این مورد از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است، استفاده درست از منابع روشنایی و هدایت نور در مسیرهایی درست است. چرا که در صورت استفاده نابجا از منابع روشنایی، ساختمان ممکن است ظاهری زشت و زننده پیدا کند و این موضوع باعث آزار شهروندان می‌شود. برای مثال، یکی از نکاتی که در نورپردازی نما باید همواره مورد توجه باشد، پنهان بودن منبع نور است، طوری که محل آن برای عموم افراد قابل تشخیص نباشد و باعث به‌هم‌ریختگی در نمای ساختمان نشود.

رنگ آمیزی نما؛ رنگ آمیزی نما چیست و چه مزایایی دارد؟

رنگ به عنوان یک پوشش برای حفاظت از نمای ساختمان و جلوه بخشیدن به آن به کار‌‌‌‌‌‌ می‌رود. رنگ‌‌‌‌ها در انواع مختلفی تولید‌‌‌‌‌‌ می‌شوند که بر اساس حلال مورد استفاده، در دو نوع روغنی و پایه‌ آب هستند که هرکدام ویژگی‌‌‌‌‌های مختص به خود را دارند. از آنجا که رنگ آمیزی ساختمان از اهمیت زیادی برخوردار است، باید از رنگ‌‌‌‌‌های باکیفیت و بادوام استفاده کنید. رنگ‌‌‌‌‌های ضدآب‌‌‌‌‌‌ می‌توانند برطرف‌کننده نیاز شما در این مورد باشند. همچنین رنگ آمیزی به دو روش سنتی و مدرن اجرا‌‌‌‌‌‌ می‌شود که امروزه استفاده از طناب راپل به عنوان یکی از بهینه‌ترین روش‌‌‌‌ها برای رنگ آمیزی نمای ساختمان‌‌‌‌ها کاربرد دارد.

زمانی که هوا بسیار گرم است، بهتر است کار رنگ آمیزی نما را متوقف کنید؛ چرا که گرمای هوا باعث ایجاد حباب و چسبندگی رنگ‌‌‌‌‌‌ می‌شود. ولی اگر سرعت کار برای شما مهم است،‌‌‌‌‌‌ می‌توانید صبح‌‌‌‌ها که نمای شرقی رو به آفتاب است، نمای غرب را رنگ آمیزی کنید و بعدازظهرها کار رنگ آمیزی نمای شرقی را انجام دهید. دمای مناسب برای رنگ آمیزی 5+ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان برای رنگ آمیزی نما، فصل بهار تا اوایل تابستان است. 

شستشوی نما؛ مهم‌ترین عامل در افزایش طول عمر نما

خدمات شستشوی نما جهت جرم‌زدایی و پاکیزگی آن انجام‌ می‌شود. این خدمات اغلب با استفاده از دستگاه واترجت صنعتی صورت‌ می‌پذیرد. در پاسخ به این پرسش که چرا نما به شستشو نیاز دارد، پاسخ‌‌های متعددی وجود دارد که در ادامه مهم‌ترین دلایل این کار را بیان‌ می‌کنیم.

شستشوی نما

مهم‌ترین دلیل برای شستشوی نمای ساختمان، حفظ زیبایی آن است. یک نمای پاکیزه بیشتر از نمای آلوده جلب توجه‌ می‌کند. نمای پاکیزه همچنین به زیبایی محیط شهری که شهروندان در آن زندگی‌ می‌کنند، کمک‌ می‌کند. نماهای زیبا از لحاظ بصری به طور کلی حس دعوت کنندگی بهتری به افراد منتقل‌ می‌کنند و از جذابیت بیشتری برخوردارند. در واقع، نمای ساختمان‌ می‌تواند در انتقال احساسات مثبت به دیگران به طور موثری عمل کند. بنابراین حفظ زیبایی ساختمان از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است.

هر ساختمان به مرور رو به فرسودگی‌ می‌گذارد. از این رو لازم است برای نگهداری از آن و اینکه ساختمان دیرتر فرسوده شود، اقداماتی انجام داد. یکی از این اقدامات، شستشوی نمای ساختمان است. اگر نمای ساختمان با خاک، دوده و سایر آلاینده‌ها پوشیده شود، به راحتی نمی‌توان متوجه شد که کدام بخش از ساختمان در حال فرسوده شدن یا حتی تخریب است. بنابراین ممکن است زمان را از دست دهید و برای ترمیم نمای ساختمان هزینه سنگینی بپردازید. با شستشوی نما‌ می‌توان از وارد آمدن این آسیب احتمالی جلوگیری کرد.

استحکام و مقاوم سازی نما؛ بهینه‌ترین روش‌های مقاوم سازی

مقاوم سازی نما یکی از نکات مهم در نگهداری ساختمان و راهکاری برای پیشگیری از ضررهای احتمالی در زمان بروز وقایعی مانند زلزله و عوامل محیطی مانند باد و باران است. افزایش استحکام ساختمان از این جهت اهمیت دارد که ایران یکی از نقاط زلزله‌خیز دنیا است و زلزله‌‌‌‌های بسیاری در آن رخ داده است. عوامل و حوادث طبیعی، در صورت پایین‌بودن استحکام نمای ساختمان‌ها باعث بروز خسارات مالی و جانی می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از خسارات ناشی از این قبیل حوادث باید تدابیری اندیشید. یکی از این تدابیر، اقداماتی برای افزایش استحکام نما است.

C:\Users\NP\Desktop\New folder (4)\2.jpg

از آنجا که اجزای استفاده در نمای ساختمان‌ها ممکن است به هر دلیلی سقوط کرده و ‌‌‌‌‌‌‌خطری را متوجه جان عابران پیاده و ساکنان کند، استحکام و مقاوم سازی نما اهمیتی حیاتی پیدا ‌‌‌‌‌می‌کند. همچنین در صورت بروز خسارت‌‌‌‌های جانی ممکن است مسائلی حقوقی و کیفری را برای مالکین ساختمان به دنبال داشته باشد.

به منظور استحکام و مقاوم سازی نما در برابر تغییرات جوی، از انواع روش‌ها استفاده ‌‌‌‌‌می‌شود. در نمای ساختمان معمولا از متریال‌‌‌‌‌هایی مانند سنگ، آجر، شیشه، کامپوزیت یا سیمان استفاده ‌‌‌‌‌می‌شود. در برخی ساختمان‌ها هم ترکیبی از این متریال‌ها استفاده ‌‌‌‌‌می‌شود. با گذشت زمان نمای ساختمان دچار فرسودگی ‌‌‌‌‌می‌شود که برای محافظت از ریزش نما باید عملیات استحکام و مقاوم سازی نمای ساختمان اجرا شود.

پیچ و رولپلاک نما؛ بهترین روش مقاوم‌سازی نمای سنگی ساختمان

طی سال‌های اخیر از سنگ در نمای بسیاری از ساختمان‌ها استفاده شده است. نمای سنگی جذابیت زیادی دارد اما به علت وزن بالای سنگ‌های به‌کاررفته در آن، ممکن است بعد از مدتی این سنگ‌ها دچار ریزش شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، معماران از پیچ و رولپلاک نما برای مقاوم‌سازی نمای ساختمان استفاده می‌کنند. استفاده از رولپلاک و پیچ برای مقاوم‌سازی نما یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ریزش سنگ‌های نمای ساختمان است.

سنگ‌های به‌کاررفته در نمای سنگی ساختمان‌ها وزن بسیار زیادی دارند و ساختمان‌سازان برای جلوگیری از ریزش سنگ‌های نما بعد از گذشت زمان، از پیچ و رولپلاک برای مقاوم‌سازی نما استفاده می‌کنند. روش‌های دیگری مانند شاسی‌کشی، اسلوپ و ساخت اسکلت نیز برای مقاوم‌سازی نما وجود دارند اما بهترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش مقاوم‌سازی نمای سنگی ساختمان، همین روش است.

روش انجام مقاوم‌سازی نما با پیچ و رولپلاک

روش‌هایی مانند شاسی‌کشی و ساخت اسکلت مخصوص نما، باوجود مقاومت نسبتا بالا، هزینه بسیار بالایی دارند و برای کارفرما و سازنده از نظر اقتصادی به‌صرفه نخواهند بود. همچنین تمام این روش‌ها به زمان زیادی نیاز دارند که سرعت مقاوم‌سازی را کاهش می‌دهند.کاهش سرعت ساخت ساختمان به معنای افزایش هزینه‌ها برای کارفرما می‌باشد.

شایان ذکر است که یکی دیگر از دلایل استفاده از پیچ و رولپلاک برای نما، امکان مقاوم‌سازی با این روش بعد از ساخت سازه می‌باشد. در بسیاری از موارد سازندگان در هنگام ساخت مقاوم‌سازی نمای سنگی ساختمان را فراموش کرده و بعد از مدتی نمای ساختمان دچار ریزش می‌شود. در این مواقع تنها روش مقاوم‌سازی، استفاده از پیچ و رولپلاک نما است.

رفع شوره آجر نما؛ روش‌ها و ابزارهای اجرای فرایند

ما به این علت از انواع آجرها مانند آجرهای نسوز در نمای ساختمان استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم زیبایی نما بیشتر شود و از نظر بینندگان بهتر به نظر برسد. به همین خاطر ایجاد شوره در آجر نما بسیار آزاردهنده است. شوره زدن آجر نسوز از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای نماهای آجری پیش می‌آید و دلیل آن نمک‌های محلول مورد استفاده در ملات و یا آب مخلوط با سیمانی است که برای بندکشی آجرها استفاده می‌شود.

شوره آجر نما همان سفیدکی است که بیشتر به صورت لکه‌های سفید روی نمای آجری ساختمان‌ها ایجاد می‌شود. این لکه‌ها در بیشتر موارد سفیدرنگ هستند و با توجه به عامل به وجود آمدن آن‌ها یعنی شوره، ممکن است در رنگ‌های دیگری مانند سفید، خاکستری، سبز یا زرد هم پدیدار شوند. بهتر است بدانید که بهترین نوع آجر نما برای انواع ساختمان، آجری است که شوره نمی‌زند یا کمترین میزان آب را در خود دارد.

رفع شوره آجر نما

بیشتر شوره‌هایی که در آجر نسوز پدیدار می‌شوند، پایه نمکی دارند که از ملات آجر یا خود آجر به علت ریختن آب باران یا رطوبت بالای هوا روی آجر ایجاد می‌شوند و با تبخیر آب، نمک باقی مانده روش آجر شوره ایجاد می‌کند. این شوره با گذشت زمانی نزدیک به یک سال خود به خود از بین می‌رود و آسیبی به آجر وارد نمی‌کند.

اگر می‌خواهید که این نوع شوره زودتر برطرف شود بهتر است که با استفاده از محلول اسیدی (مانند سرکه معمولی) و فرچه یا برس، نما را شستشو دهید. این نمک‌ها در ملات اولیه تولید آجر نسوز وجود دارند (آهک یا گچ نامرغوب در آجر نما). یا به هنگام نصب آجر و استفاده از سیمان نامناسب برای ملات کشی آن و بر اثر واکنش‌های درون کوره آجر پزی، به وجود می‌آیند. پیش از آشنایی با روش‌های رفع شوره آجر نمارفع شوره آجر نما بهتر است با انواع نمک که آن را ایجاد می‌کنند، آشنا شوید.

بستن پاسیو با توری؛ بهترین روش جلوگیری از ورود حیوانات مزاحم

پاسیو در بسیاری از خانه‌هایی که نور مناسب یا حیاط‌خلوت ندارند، اهمیت زیادی دارد؛ چرا که نور موردنیاز این خانه‌ها از طریق پاسیو تامین می‌شود. یکی از عیوب اصلی پاسیوها، ورود پرندگان و آلودگی به داخل آن‌ها است و از آن‌جایی که ورود این عوامل به داخل پاسیو می‌تواند باعث کثیف شدن خانه شود، برای جلوگیری از ورود آن‌ها باید ورودی پاسیو را مسدود کرد. یکی از بهترین روش‌ها برای بستن ورودی پاسیو، بستن پاسیو با توری است.

بستن پاسیو با توری

یکی از مشکلات اصلی ساختمان‌هایی که پاسیو یا حیاط‌خلوت دارند، ورود پرندگان به داخل این محیط است. پرندگان با ورود به پاسیو و حیاط‌خلوت، این محیط‌ها را آلوده می‌کنند. همچنین ممکن است پرندگان در این محیط‌ها لانه درست کرده و تولیدمثل کنند که باعث ایجاد آلودگی صوتی و اذیت و آزار ساکنین ساختمان می‌شوند. روش‌های زیادی مانند سم‌پاشی یا نصب میله برای جلوگیری از ورود پرندگان به پاسیو وجود دارد اما بهترین روش برای این کار، بستن ورودی پاسیو است.

در برخی ساختمان‌ها که زباله‌های سبک مانند کیسه‌های پلاستیکی در هوا پراکنده هستند، ممکن است این زباله‌ها از طریق ورودی پاسیو وارد آن شوند. با بستن پاسیو می‌توان به‌راحتی از ورود این زباله‌ها به داخل پاسیو جلوگیری کرد. باتوجه‌به دسترسی سخت به برخی پاسیو‌ها، جمع‌آوری زباله‌های داخل پاسیو بسیار دشوار است.

بستن درز انقطاع؛ بررسی اهمیت و کاربرد این کار در عملیات ساختمانی

در اجرای بسیاری از عملیات‌های ساختمانی باید به نکات فنی زیادی توجه شود که تمامی این نکات به شکل اصول و قوانینی می‌باشند که پیمانکاران پروژه‌ها ملزم به رعایت آن‌ها هستند. تمامی این نکات فنی و استانداردها برای بالا بردن ضریب ایمنی ساختمان‌ها و بهبود شرایط آن‌ها لازم‌الاجرا هستند. یکی از مهم‌ترین نکات فنی، رعایت حریم یا فاصله مجاز میان دو ساختمان است که از آن به عنوان درز هم نام برده می‌شود. درزها هر کدام با اهدافی متفاوت در قسمت‌های مختلفی از ساختمان طراحی شده که به عنوان نمونه می‌توانیم به درز انقطاع میان دو ساختمان اشاره کنیم.

بستن درز انقطاع

درز انقطاع به عنوان یک فضای خالی برای جداسازی سازه‌های دو ساختمان و جلوگیری از بروز خسارات و خرابی‌های ناشی از ضربات ساختمان‌های اطراف به خصوص در مواقعی مثل زلزله ایجاد می‌شود. طبق آیین‌نامه 2800 مقررات ملی ساختمان، آن دسته از ساختمان‌هایی که دارای ارتفاعی بیش از 12 متر و یا بیشتر از 4 طبقه هستند، باید توسط درز انقطاع از ساختمان‌های کناری خود به صورت کامل جدا شوند.

بستن درز انقطاع مابین دو ساختمان سبب می‌شود تا حد امکان از خرابی‌هایی که به دلیل ضربات ساختمان‌های کناری به‌وجود می‌آید جلوگیری شود. همچنین بستن درز انقطاع موجب جلوگیری از وارد آمدن ضربات و نیروهای وارد شده در هنگام زلزله به ساختمان‌های اطراف می‌شود.

شما چه تجربه‌ای در خصوص خدمات کار در ارتفاع دارید؟ آیا تا به‌حال از چنین خدماتی برای ساختمان‌های خود استفاده کرده‌اید یا اولین بار است که چنین واژه‌ای را می‌شنوید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید؛ ضمنا اگر به دنبال خدمات ارتفاع یا خدمات ساختمان می‌گردید، کافیست همین حالا به سایت کار در ارتفاع مراجعه کنید و از مشاوره‌ی رایگان در واتس‌اپ بهره‌مند شوید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *