Search
Close this search box.

8 نکته مهم در طراحی سایت

فهرست مطالب

می‌خواهم یک مثال برایتان بزنم. ما در زندگی نیازهای اساسی مانند مسکن، خوراک و پوشاک و موارد این چنینی را داریم که بدون آن‌ها قادر به زندگی کردن نخواهیم بود. البته داشتن یک شغل با درامد بالا و روابط اجتماعی سالم و مؤثر می‌تواند در کیفیت زندگی مؤثر باشد ولی در نبود آن‌ها هم می‌توان زندگی کرد. حال اگر بخواهیم مثال بالا را وارد دنیای اینترنت کنیم، زمانی است که شما تصمیم به راه اندازی یک وب‌سایت مانند گاسی وب گرفته‌اید و مشابه همین موضوع برای وب‌سایتتان اتفاق می‌افتد؛ یعنی ساخت و رشد یک سایت به نیازهای اساسی و غیراساسی وابسته است.

نیازهای اساسی که بدون آن‌ها داشتن وب‌سایت ممکن نخواهد بود و در کنار آن نیازهایی هم وجود دارد که به افزایش کیفیت وب‌سایت و تأثیرگذاری آن مربوط می‌شود که آن‌هم در جایگاه خود بااهمیت است.

در ادامه می‌خواهیم نکات مهمی در مورد اصول مهم برای طراحی و کیفیت سایت مطرح کنیم که باعث می‌شود وب‌سایت شما در بین هزاران سایت به عنوان یک وب‌سایت موفق شناخته شود. این مطلب بهترین راهنمای طراحی سایت برای شما خواهد بود.

نکات مهم در طراحی سایت که باید بدانید

طراحی سایت با توجه به اصول استاندارد مدنظر انجام می‌شود و با رعایت استاندارد مربوطه بهبود عملکرد سایت در ارتباط با کاربران اینترنتی دیده می‌شود. شاید در ابتدا وقتی یک پزشک به شما مراجعه می‌کند و درخواست طراحی سایت پزشکی دارد، این آسان به نظر برسد او نیاز به یک وب‌سایت برای ارائه خدمات خود دارد.

اما قطعاً طراحی سایت را نمی‌توان در ایجاد یک وب‌سایت و تحویل به مشتری دانست؛ زیرا بسیاری از شرکت‌های طراحی سایت به صورت سطحی کار انجام داده و استانداردهای مهم طراحی سایت را رعایت نمی‌کنند که این باعث می‌شود کارفرما یا صاحبان سایت بعد از مدتی با مشکل مواجه شوند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهمی که در طراحی سایت باید رعایت شود را به شما آموزش دهیم:

سرعت سایت را کنترل کنید

در اینجا می‌خواهم که خود را جای کاربران ورودی سایت قرار دهید؛ زیرا آن‌ها افرادی هستند که معنی صبر کردن را به خوبی نمی‌دانند به هدفشان رسیدن به مطلب دلخواه در کمترین زمان است‌. هیچ بعید نیست که اگر زمان زیادی منتظر نمایش وب‌سایت شما باشد، قطعاً آن را ترک خواهد کرد و به سراغ سایت دیگری می‌رود که این می‌تواند حتی در رتبه سایت شما در گوگل تأثیرگذار باشد.

با توجه به اینکه همه امور در این زمان با سرعت انجام می‌شود، افراد به سایت‌هایی رغبت دارند که اطلاعات را زودتر در اختیارشان قرار دهد؛ پس حتماً به فکر ارتقاء سرعت سایت خود باشد.

امنیت وب‌سایت را بررسی کنید

هکرها و مزاحم‌های اینترنتی همیشه در کمین وب‌سایت شما هستند؛ پس رعایت مسائل امنیتی می‌تواند وب‌سایت شما را ایمن نگه دارد. بسیاری از این مزاحم‌های اینترنتی به دلیل تفریح و سرگرمی، مدت زیادی را در اینترنت به دنبال وب‌سایت‌هایی هستند که از نظر امنیتی ضعیف و قابل نفوذ باشند؛ زیرا به راحتی می‌توان به این سایت‌ها ورود کرد و صاحبان سایت اخاذی کرد.

برای مثال اگر یک وکیل برای طراحی سایت وکالت به شما یک طراح سایت هستید مراجعه می‌کند، قطعاً یکی از موارد مهمی که در سایت خود از شما انتظار دارد، امنیت وب‌سایت است و این به دلیل پرونده و اطلاعات افرادی است برای مشاوره حقوقی به وکیل مراجعه کردند.

دامنه مناسب انتخاب کنید

نام یا آدرس اینترنتی وب‌سایت شما یکی از مهم‌ترین پارامترها برای یک سایت محسوب می‌شود؛ زیرا برای ورود به دنیای اینترنت داشتن دامنه الزامی است. افرادی که می‌خواهند برای تبلیغات کسب و کار خود مبلغی را خرج کنند، باید قبل از آن دامنه خود را انتخاب کنند.

یکی از نکاتی که در کاربران تأثیر مثبت دارد، انتخاب نام دامنه متناسب با کسب و کار اینترنتی شماست به طوری که کاربران به محض رؤیت نام دامنه از کسب و کار شما باخبر شوند و با خدماتی که ارائه می‌دهید آشنایی پیدا کنند. این کار حس خوبی به مخاطب برای دنبال کردن صفحه اینترنتی شما می‌دهد.

حالت ریسپانسیو را فعال کنید

واکنش گرا بودن یا ریسپانسیو یکی از کارهای است که امروزه گوگل ارزش بالایی برای وب‌سایت‌هایی که از این قابلیت استفاده می‌کنند قائل است. با این کار وب‌سایت شما حالت منعطف با توجه به اندازه صفحه نمایش را نشان می‌دهد به عبارت دیگر اگر مخاطبی بخواهد با گوشی موبایل خود وارد سایت شما شود، در صورتی که از حالت ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن بهره مند باشید، صفحه وب‌سایت شما متناسب با ابعاد و حالت موبایل تغییر می‌کند تا کاربران بتوانند به‌بهترین نحو ممکن از مطالب سایت شما بهره مند شوند.

این یک قابلیت انکارناپذیر است که اگر امروز وب‌سایت این قابلیت را نداشته باشد با کمترین استقبال مخاطبان اینترنتی مواجه خواهد شد.

در شبکه‌های اجتماعی عضو شوید

وجود و تأثیر شبکه‌های اجتماعی امروزه انکارناپذیر است؛ زیرا شبکه‌های اجتماعی در برقراری ارتباط بسیار هدفمند و قدرتمند عمل می‌کنند؛ اما چطور می‌توان از این ظرفیت نهایت استفاده را برای وب‌سایت انجام داد؟ شما می‌توانید با حضور در شبکه‌های اجتماعی برای افزایش ترافیک ورودی به سایت خود استفاده کنید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سیگنال‌هایی که از طریق آن دریافت می‌شود برای موتورهای جستجو مانند گوگل بسیار تأثیرگذار است و از آیتم‌های تأثیرگذار در رنکینگ سایت شما خواهد بود.

به صورت منظم مقاله در سایت منتشر کنید

فعالیت مستمر و به روز بودن وب‌سایت شما تأثیر مثبتی در پویایی و رشد وب‌سایت شما در گوگل خواهد داشت به صورتی که موتورهای جستجو مانند گوگل به مطالب تازه واکنش خواص و مثبت دارند. به این نکته مهم توجه کنید که سایت شما به عنوان ویترین و صورت شرکت و تجارت شما برای معرفی به تمام افراد ایران و جهان است.

حتماً باید به به‌روزرسانی و تولید محتوای جدید در زمانه‌ای مشخص اهمیت دهید. محتوای خود را مرتب به‌روزرسانی کنید. این کار می‌تواند توسط تیم محتوای شما انجام شود. تأثیرات مثبت این کار می‌تواند بعد از مدتی شما را به لینک ۱ گوگل برساند و برای مدت‌زمان چندساله در همانجا نگه دارد.

از پیچیدگی بپرهیزید

سعی کنید در طراحی وب‌سایت از پیچیدگی‌های خاص دوری کنید؛ به طوری که وب‌سایت ارائه شده توسط شما به راحتی بتواند خدمات مدنظر را به مخاطبان و یا مشتریان ارائه دهد. بعضاً دیده می‌شود که سایت‌ها با نمای بسیار شلوغ دارای دکمه‌های نامفهوم و از این قبیل پیچیدگی‌ها هستند که مخاطب بعد از چند ثانیه حضور در این سایت تصمیم به خروج از آن می‌گیرد.

بیشتر از هر چیزی به کیفیت مطالب ارائه شده به خدماتی که به تبع آن ارائه می‌شود تمرکز کنید تا بتوانید جلب رضایت مراجعه کنندگان را به دست آورید؛ در این صورت اگر وب‌سایت ساده‌ای نیز داشته باشید قطعاً ورودی وب‌سایت شما بیش از دیگران خواهد بود.

اطلاعات تماس در وب‌سایت قرار دهید

وقتی صحبت از ایجاد یا طراحی سایت می‌شود، یعنی بابت نیازی که وجود دارد، خدمات سایت بتواند آن را برطرف کند؛ مثلاً اگر فردی در استان گیلان یا شهر رشت به دنبال طراحی سایت در رشت و گیلان باشد، به شما مراجعه می‌کند و وقتی به سایتتان ورود می‌کند قطعاً به دنبال راه ارتباط برای پرسیدن سؤالات خود خواهد بود.

شما باید اطلاعات تماس خود را در قسمت مشخص شده از سایت قرار دهید تا افراد به راحتی بتوانند با شما ارتباط بگیرند. این کار می‌تواند همه روزه سفارشات جذابی را برای شما به دنبال داشته باشد. ممکن است بعضی از اطلاعات که در وب‌سایت شما ارائه شده ما به هم باشد و نیاز به سؤال در آن مورد وجود داشته باشد قرار دادن اطلاعات تماس این امکان را به مراجعه کنندگان وب‌سایت می‌دهد تا با شما ارتباط بگیرند.

جمع بندی

امروزه طراحی سایت نسبت به قبل راحت‌تر انجام می‌شود؛ زیرا شرکت‌های زیادتری اقدام به طراحی سایت آسان کرده‌اند. البته راه‌های آسان‌تری نیز نسبت به قبل به وجود آمده طراحی سایت توسط هر فردی نیز انجام شود. نکته مهمی که می‌تواند شما را به عنوان یک شرکت طراحی سایت نسبت به سایرین متمایز کند، اهمیت دادن به نکات ظریف و پراهمیت در طراحی سایت شرکتی است اما مواردی از آن را در متن فوق اشاره کردیم.

رعایت اصول و استاندارد مربوطه برای ایجاد وب‌سایت قطعاً می‌تواند شما را نسبت به سایرین متمایز کند و این وقت گذاشتن در نتیجه می‌تواند درخواست‌های زیادی را برای طراحی سایت فقط و فقط به شما اختصاص دهد زیرا شما به نیاز مشتری اهمیت می‌دهید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *