Search
Close this search box.

فول‌استک (Full Stack) چیست و به چه کسی برنامه‌نویس فول‌استک می‌گویند؟

فول‌استک (Full Stack) چیست؟

فول‌استک یک فرد یا توسعه‌دهنده است که مهارت‌های توسعه در هر دو طرف سرور (Backend) و مشتری (Frontend) را دارا می‌باشد.

فهرست مطالب

ممکن است این سوال برای شما مطرح باشد که معنی فول‌استک چیست و به چه کسی برنامه‌نویس فول‌استک می‌گویند؟ برنامه‌نویس فول‌استک چه مهارت‌هایی دارد؟ در پاسخ به این سوالات خوب است بدانید که در دنیای برنامه نویسی، افرادی که هم در زمینه طراحی و هم برنامه نویسی وب یا اپلیکیشن تسلط کامل دارند، برنامه‌نویس فول‌استک گفته می‌شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا توضیحات کاملی در خصوص برنامه‌نویس فول‌استک و مهارت‌های آن ارائه دهیم.

برنامه‌نویس فول‌استک کیست؟

در تعریف برنامه‌نویس فول‌استک (Full Stack) می توان گفت که در دنیای برنامه نویسی، افرادی هستند که هم به طراحی وب و هم برنامه نویسی وب یا اپلیکیشن تسلط کامل دارند. برنامه‌نویس فول‌استک، به تنهایی قادر است یک پروژه بزرگ را به اتمام برساند. یک برنامه نویس فول‌استک دارای همه مهارت‌های خاص برای انجام پروژه‌های بزرگ خواهد بود.

بر طبق تحقیقات انجام شده برنامه‌نویس فول‌استک باید فردی با تجربه، آگاه به نیاز مشتری و مسئولیت پذیر باشد و در تخصص‌های گرافیک، کدنویسی سرور، موضوعات امنیتی، بهینه سازی، از مهارت و دانش کافی برخوردار باشد تا در مراحل بعدی کار به موفقیت لازم دست یابد.

همچنین لازم است تا برنامه‌نویس فول‌استک آشنایی کامل با شبکه و انواع دیتابیس داشته باشد و همچنین با طراحی رابط کاربری (UI) آشنا باشد.

ضمنا اگر قرار است یک برنامه‌نویس فول‌استک باشید، باید درک درستی از همه توانایی های مورد نیاز در این زمینه را داشته باشید و بتوانید با برنامه ریزی و مدیریت صحیح از شروع تا اتمام پروژه پیش بروید.

مهارت‌های برنامه‌نویس فول‌استک

اگر می‌خواهید در زمینه برنامه نویسی مهارت ویژه کسب کنید، باید آگاهانه شروع به کار کنید و در هر مرحله‌ای که وارد شده‌اید، با تسلط کافی آن را ادامه دهید تا به موفقیت دست یابید. بر اساس تحقیقات انجام شده، بسیاری از برنامه نویسان پس از ورود به دنیای برنامه نویسی، به دلیل به کار نگرفتن دانش، سریعا آن را فراموش می‌کنند.

در حال حاضر به دلیل پیشرفت‌های زیادی که در زمینه تکنولوژی صورت گرفته، و افزایش بازارهای رقابتی، باید بتوانید سطح دانش خود را در زمینه انواع زبآن‌های برنامه نویسی و فریم ورک‌های مختلف افزایش دهید. اگرچه عبارت full stack به این معنا نیست که به همه زبان‌ها به طور کامل تسلط داشته باشید اما بهتر است یک زبان خاص را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و مرتبا دانش خود را ارتقا دهید.

میزان حقوق و درآمد برنامه‌نویس فول‌استک چقدر است؟

همان طور که می‌دانید برای هر فردی با میزان تخصصی که دارد، حقوق معین و مشخصی تعیین می‌شود. در ایران نیز هر اندازه فرد با تجربه‌تر و دارای مهارت بیشتری باشد حقوق بالاتری دریافت خواهد کرد.

به طور حتم با در نظر گرفتن شرایط و وظایف گسترده ای که برنامه‌نویسان فول‌استک در مقابل سایر برنامه نویسان دارند، میزان حقوق دریافتی آنان بیش از سایر برنامه نویسان وب خواهد بود.

به زبان ساده‌تر فردی که برنامه ‌نویس فول‌استک است با مهارت ویژه ای که کسب کرده، هیچ گونه محدودیتی از نظر بازار کار، منابع درآمد، موقعیت شغلی ندارد و به آسانی می‌تواند از راه های مختلف در هر مکانی که باشد، کسب درآمد کند. گاهی اوقات در ساده‌ترین حالت ممکن فرد برنامه‌نویس فول‌استک می‌تواند در یک شرکت استخدام شود و با توجه به تخصصی که دارد کار خود را به مطلوب‌ترین شکل ممکن ادامه دهد.

توسعه‌دهنده Full Stack چه کسی است؟

یکی از نقش‌های حرفه‌ای در توسعه دهندگان Full Stack می‌باشد. استفاده از توسعه دهنده Full Stack در بیشتر شرکت‌ها و حتی به صورت فریلنسری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. به این دلیل که شرکت‌ها ترجیح می دهند به جای استخدام چندین نیروی کار، فرد متخصصی که چندین مهارت را داراست، استخدام کنند. زیرا توسعه دهنده Full Stack می‌توانند در دو بخش بک اند و فرانت اند، فعالیت کند.

چگونه برنامه‌نویس فول‌استک شویم؟

برای این که بتوانید برنامه‌نویس فول‌استک شوید، نیاز است تا یکسری اصول را رعایت کنید. در این صورت می‌توانید به موفقیت برسید. این موارد به اختصار عبارتند از:

مدام در حال تلاش و یادگیری باشید

دست از تلاش و یادگیری برندارید. سعی کنید حتی اگر فرصت زیادی ندارید، روزانه زمانی را برای یادگیری و مطالعه اختصاص دهید. مطالب جدید و متنوع یاد بگیرید.

اشتباهات قبلی را تکرار نکنید

سعی کنید در کار خود منظم و با دقت باشید و هر کاری را حد الامکان صحیح انجام دهید تا کمتر دچار خطا و اشتباه شوید. خطاها را کمتر کنید. سعی کنید از اشتباهات خود عبرت بگیرید تا در آینده دچار اشتباهات بعدی نشوید. در برنامه نویسی امکان به وجود آمدن خطا بسیار زیاد است که پس از مدت زمانی به طور حتم با انواع خطاها آشنا خواهید شد و می‌توانید از این طریق درصد اشتباهات را کاهش دهید.

هراسی از شکست نداشته باشید

هر شکستی راهی به سوی موفقیت‌های بعدی خواهد بود. پس هیچ گاه از شکست نترسید. لازمه موفقیت یک برنامه‌نویس فول‌استک نترسیدن از شکست‌ها است.

تلاش برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس فول‌استک

برنامه طولانی مدت برای انجام کارها نداشته باشید

یادتان باشد برای رسیدن به یک برنامه‌نویس فول‌استک نباید برنامه طولانی مدت را در پیش بگیرید .اگر برنامه شما هفتگی و کوتاه مدت باشد بسیار سریع‌تر به کارهایتان خواهید رسید. اگر برنامه شما به صورت هفتگی و کوتاه مدت باشد در انجام کارهای خود به هیچ عنوان سرخورده نخواهید شد و می‌توانید پروژه را سریع تر به اتمام برسانید.

هدف و برنامه ریزی داشته باشید.

در انجام هر کاری هدف و برنامه ریزی داشته باشید. سعی کنید در ابتدا کار را رضایت مشتریان به سرانجام برسانید. پس از آن می‌توانید با گرفتن پروژه های بیشتر، به درآمد خوبی برسید. به معنای دیگر یادگیری تنها به دلیل به دست آوردن پول ایده خوبی نیست. افراد موفق رضایت مشتری را اولویت کار خود می‌دانند.

به طور دائم مهارت‌های خود را مورد بررسی قرار دهید

اگر در حال یادگیری چیزی هستید دائم از خود سوال کنید و مهارت‌های خود را مورد بررسی و آزمایش قرار دهید. پس از یادگیری مهارت های مختلف خود را ارزیابی کنید و سعی کنید در آن زمینه پروژه ای را انجام دهید.

برنامه‌نویس فول‌استک چه کارهایی انجام می دهد؟

برنامه‌نویس فول‌استک (Full Stack) مجموعه کاملی از همه مسئولیت ها را بر عهده دارد. در ضمن این فرد باید در ایجاد وب سایت هایی با معماری بسیار قوی و ارائه رابطه تعاملی و بصری به مشتریان تسلط کافی داشته باشد. فردی که برنامه‌نویس فول‌استک است باید به مباحث CSS ،HTML و JS کامل تسلط داشته باشد.

برنامه‌نویس فول‌استک، از ابتدا تا انتهای طراحی یک وب سایت را می تواند انجام دهد، ضمن این که این فرد با استاندارد کدنویسی کاملا آشنا است. تا اگر در کدها مشکلی ایجاد شود یا بعدا افرادی بخواهند بر روی کدهای برنامه نویس قبل تغییراتی داشته باشند، مطابق با اصول استاندارد کدنویسی، امکان ویرایش و تغییر کد فراهم باشد.

در ابتدای پروژه، برنامه‌نویس فول‌استک با هم فکری و مشورت با تیم طراحی گرافیکی کار را آغاز می‌کنند. تعامل این دو تیم سبب می شود تا در ابتدای پروژه ابهامات رفع شوند و تک تک امکانات و نیاازمندی های پروژه مشخص باشد. همچنین هم فکری گرافیست ها و برنامه‌نویسان فول‌استک سبب می شود تا بررسی دقیقی بر روی طرح گرافیکی اعمال شود و مواردی که امکان پیاده‌سازی ندارند، در ابتدای پروژه مشخص باشد. پس از نهایی کردن طرح ها، می توان جلسه ای با کارفرما برگزار کرد و در جلسه توضیحات کامل به مشتریان داده شود.

برنامه‌نویس فول‌استک چه چیزهایی باید بداند؟

هر برنامه‌نویس فول‌استک، با توجه به امکاناتی که هر وب سایت دارد، باید از دانش کافی برنامه نویسی برخوردار باشد. زیرا ممکن است نوع پروژه متفاوت باشد در نتیجه امکانات و قابلیت وب سایت ها نیز با هم متفاوت خواهد بود. فرضا پیاده سازی یک وب سایت فروشگاهی با یک وب سایت خدماتی متفاوت خواهد بود. برنامه‌نویس فول‌استک باید از مهارت کافی برای طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن های مختلف برخوردار باشد.

برنامه‌نویس فول‌استک چه مهارت‌هایی دارد؟

فرد توسعه‌دهنده Full Stack در اصل یک مهندس است. این فرد در سمت سرور و کلاینت برنامه فعالیت می‌کند. توسعه‌دهنده فول‌استک باید از دانش کافی برای فعالیت بر بخش‌های بک‌اند، فرانت‌اند، سرور، دیتابیس، رابط‌های برنامه‌نویسی و سیستم ورژن کنترل بهره‌مند باشد.

فرانت‌اند

برنامه‌نویس فول‌استک مهارت و تجربه کافی در زمینه فن آوری اصلی فرانت را دارا می‌باشد و باید تسلط کافی و دانش کتابخانه‌های مختلف را داشته باشد.

زبان‌های برنامه‌نویسی

برنامه‌نویس فول‌استک باید تسلط کامل به حداقل یک زبان برنامه‌نویسی مانند جاوا، دات نت و غیره را داشته باشد.

پایگاه داده و حافظه پنهان

یکی از نیازها و خواسته‌های مهم دیگر برنامه‌نویس فول‌استک، آگاهی از فناوری‌های مختلف است. در ضمن اطلاع و آگاهی از مکانیسم‌های ذخیره سازی نیز به عنوان یک مزیت به شمار می‌رود.

توانایی طراحی اولیه

اگر قرار باشد برنامه‌نویس فول‌استک موفقی باشید باید توانایی‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله توانایی طراحی اولیه داشته باشید.

مهارتهای برنامه نویس فول استک

سرور

یکی از مهارت‌های ویژه‌ای که برنامه‌نویس فول‌استک می‌تواند کسب کند آگاهی از بکارگیری سرور مورد نظر است. برنامه‌نویس فول‌استک، با سابقه خوب در لینوکس می‌تواند در مدیریت سرورها کمک بسیاری کند.

سیستم ورژن کنترل

این سیستم به توسعه دهندگان فول‌استک این اجازه را خواهد داد تا اگر تغییراتی در پایگاه کد ایجاد شد، آن را پیگیری نمایند. همچنین توسعه دهندگان فول‌ استک با در اختیار داشتن دانش git، از نحوه دریافت آخرین کد و انجام تغییرات در کد توسعه‌دهندگان دیگر اطلاع خواهند یافت.

استفاده از ای پی ای (API)

برای توسعه‌دهندگان فول‌استک دانش و آگاهی استفاده از ای پی ای، rest   و soap امری ضروری است. یک توسعه دهنده فول‌استک باید برای ادامه کار دارای مهارت‌های یاد شده باشد.

برای توسعه‌دهنده فول‌استک چه نوع تحصیلاتی لازم است؟

به طور معمول برای فعالیت در شاخه برنامه‌نویسی فول‌استک داشتن مدرک فوق دیپلم (کاردانی) در رشته های علوم کامپبوتر، برنامه نویسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، مهندسی فناوری اطلاعات (آی تی)  و یا رشته های مرتبط با آن لازم است. در کشورهای خارجی اگر شما حتی مدرک دکترا در این رشته داشته باشید، حتما باید در آزمون و تست یک هفته ای که از شما گرفته می‌شود، شرکت کنید. پس از قبولی شما به عنوان توسعه‌دهنده فول‌استک شناخته خواهید شد.

چه زمانی به توسعه‌دهنده فول‌استک نیاز است؟

در رابطه با پروژه‌های کوچک می‌توانید از توسعه‌دهنده فول‌استک استفاده نماییم. اما اگر قرار است به سمت پروژه‌های بزرگ تر با پتانسیل وسیع بروید، یا اگر قرار است یک نرم افزار تحت وب را در اختیار داشته باشید، بهتر است از توسعه‌دهنده فول‌استک استفاده کنید.

وظایف توسعه‌دهنده فول‌استک چیست؟

  • این فرد مهارت توسعه وب چند بخشی را فرا می گیرد که شامل دانش در زمینه بک اند و فرانت اند است.
  • تسلط کامل به زبان‌های برنامه نویسی و دیتابیس بر عهده توسعه‌دهنده فول‌استک است.
  • توسعه‌دهنده فول‌استک، زبان مرتبط با ماشین را می‌نویسد که در اصل همان زبان سمت سرور است.
  • رابطه کاری و مسئولیت پروژه را توسعه‌دهنده فول‌استک به عهده دارد. که این جز وظایف اصلی این فرد است.

همان طور که در بالا توضیح دادیم وظایف توسعه دهنده فول‌استک بسیار مهم و تخصصی است. این افراد در طراحی و برنامه نویسی وب از مهارت و تجربه کافی برخوردار هستند. در ضمن مدیریت تیم، اجرا و نظارت را نیز بر عهده دارند. توسعه دهندگان فول‌استک می‌دانند که همه جا و هر کجای دنیا که هستند با یادگیری علم و فنون، باید مدام در حال تلاش و یادگیری باشند. این افراد سعی بر انجام کارها در مدت زمان کوتاه با برنامه مشخص دارند.

از هیچ چیزی هراس ندارند و برای پول چیزی را یاد نخواهند گرفت و سعی بر آن دارند که در ابتدا کار مشتری را انجام داده و بعد به فکر کسب درآمد باشند. میزان حقوق افراد متخصص همان طور که در متن مقاله گفتیم بسیار بیشتر از افراد معمولی خواهد بود. که دلیل آن سختی و تخصصی بودن کار آن‌ها است. توسعه‌دهندگان فول‌استک از هیچ چیزی ترس نخواهند داشت و بنابر تحقیق آن‌ها پشت هر شکستی، موفقیتی بزرگ نهفته است.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *