Search
Close this search box.

صندوق اهرمی چیست؟

فهرست مطالب

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. افرادی که زمان و دانش کافی برای تحلیل سهام و رصد بازار به روش مستقیم را ندارند، می‌توانند از روش غیر مستقیم شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی استفاده کنند.

صندوق سرمایه‌گذاری با جمع‌آوری مبالغ خرد از سرمایه‌گذاران مختلف، به صورت تخصصی اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار می‌کند. از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌توان به مدیریت دارایی تحت نظر تیم متخصص و حرفه‌ای، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، نقدشوندگی بالا، مدیریت ریسک از طریق تنوع بخشی به سبد دارایی صندوق و … اشاره کرد.

صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نحوه سرمایه‌گذاری به دو دسته کلی صدور و ابطالی و قابل معامله (ETF) تقسیم می‌شوند، همچنین این صندوق‌ها از منظر ترکیب دارایی نیز در چند دسته متنوع شامل صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی، صندوق مختلط، صندوق اهرمی، صندوق درآمد ثابت، صندوق تضمین اصل سرمایه، صندوق طلا و … قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی می‌پردازیم.

صندوق اهرمی

در صندوق‌های اهرمی برای بدست آوردن بازدهی بیشتر، از تکنیک اهرم مالی استفاده می‌شود، به بیان دیگر با استفاده از مکانیزم اهرم موجود در این نوع صندوق‌ها می‌توان بازده سرمایه‌گذاری را بیشتر کرد.

ریسک و بازده همواره با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. با سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها با وجود امکان کسب سود بیشتر، امکان کسب زیان بیشتر در صورت کاهش ارزش صندوق نیز وجود خواهد داشت. به همین علت می‌توان گفت که ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی نسبت به صندوق‌های دیگری مانند صندوق سهامی، صندوق درآمد ثابت، صندوق تضمین اصل سرمایه و … بیشتر خواهد بود.

واحدهای این صندوق به دو دسته ممتاز و عادی تقسیم می‌شود. واحدهای ممتاز این صندوق پر ریسک و واحدهای عادی آن کم ریسک است. به همین علت می‌توان گفت که این صندوق همزمان برای افراد با ریسک‌پذیری پایین و ریسک‌پذیری بالا مناسب است. لازم به ذکر است که سبد دارایی صندوق‌های اهرمی عمدتا متشکل از سهام و حق تقدم سهام است.

واحدهای ممتاز این صندوق به صورت قابل معامله (ETF) و واحدهای عادی آن به صورت مبتنی بر صدور و ابطال هستند. امکان خرید واحدهای ممتاز از طریق تمامی سامانه‌های معاملاتی آنلاین و در بازه زمانی معاملات وجود خواهد داشت. همچنین برای خرید و فروش واحدهای عادی این نوع صندوق‌ها می‌توان به سامانه یا سایت اختصاصی هر صندوق مراجعه کرد.

صندوق توان

صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی توان به عنوان اولین صندوق اهرمی کارگزاری مفید در سال ۱۴۰۱ شروع به فعالیت در بازار سرمایه کرده است. بازدهی واحدهای عادی صندوق توان از تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ به صورت سالیانه حداقل ۳۰ درصد و حداکثر ۳۲ درصد (در صورت مطلوب بودن شرایط بازار) بوده است. لازم به ذکر است که حداقل و حداکثر میزان بازدهی در هر بازه زمانی می‌تواند متفاوت باشد.

بازدهی صندوق توان به سه صورت خواهد بود. در حالت اول اگر بازدهی موثر سالیانه کلی صندوق کمتر از ۳۰ درصد باشد، بازدهی موثر سالیانه واحد عادی صندوق ۳۰ درصد و بازدهی موثر سالیانه واحد ممتاز کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود، زیرا از محل بازدهی واحدهای ممتاز این صندوق، میزان کسری بازدهی واحدهای عادی نسبت به ۳۰ درصد، جبران خواهد شد.

در حالت دوم اگر بازدهی کلی موثر سالیانه بین ۳۰ تا ۳۲ درصد باشد، بازدهی واحدهای ممتاز و واحدهای عادی با یکدیگر برابر خواهند بود. در حالت آخر نیز اگر بازدهی موثر کلی صندوق بیشتر از ۳۲ درصد باشد، با توجه به اینکه مازاد بازدهی واحد عادی به واحد ممتاز تخصیص داده می‌شود، بازدهی واحد ممتاز بیشتر از ۳۲ درصد خواهد بود.

امکان بررسی آمار مربوط به بازدهی کلی صندوق، واحدهای عادی و واحدهای ممتاز به صورت روزانه در سایت صندوق وجود دارد. همچنین NAV، میزان دارایی تحت مدیریت و ارزش هر واحد عادی و ممتاز به صورت روزانه نیز از طریق سایت صندوق قابل مشاهده است.

در انتها نیز می‌توان گفت که افراد مختلف در بازار سرمایه متناسب با سطح ریسک پذیری و اهداف سرمایه‌گذاری خود می‌توانند در واحدهای عادی یا ممتاز صندوق توان مفید سرمایه‌گذاری کنند. در سایت آموزش مفید امکان کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انواع روش‌های تحلیل و … در سه سطح مبتدی، نیمه‌حرفه‌ای و پیشرفته به صورت رایگان و در قالب کلاس‌های آنلاین، دوره‌های ویدئویی و مقالات وجود دارد.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *