Search
Close this search box.

روش‌های سرمایه‌‌گذاری در طلا

فهرست مطالب

سرمایه‌گذاری در طلا از زمان‌های گذشته تا کنون یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری‌ در جهان بوده است؛ زیرا فلز طلا به دلیل تقاضای بالا و عرضه محدود، همواره یک دارایی ارزشمند محسوب می‌شود. امروزه برای سرمایه‌گذاری در طلا روش‌های بسیاری ایجاد شده است و می‌تواند به دو صورت فیزیکی و غیرفیزیکی انجام شود.

سرمایه‌گذاری در طلا به‌صورت فیزیکی

بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری، اقدام به خرید فیزیکی طلا کرده و آن را در منزل خود یا بانک نگهداری می‌کنند تا در صورت رشد ارزش طلا، از سود آن بهره‌مند شوند. امکان خرید طلای فیزیکی، به‌صورت طلای نو زینتی، طلای دست دوم، طلای آب‌شده، شمش و سکه وجود دارد. البته هریک از روش‌های خرید طلای فیزیکی مزایا،‌ معایب و نکات خاص خود را دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در خرید طلای فیزیکی به آن توجه داشته باشید، مبلغ مالیات و اجرت آن است. پرداخت اجرت و مالیات طلا در هر معامله، امکان سرمایه‌گذاری و کسب سود را دشوار می‌کند؛ البته این مورد در طلای دست دوم و آب‌شده از سایر اشکال طلای فیزیکی کمتر است؛ اما با این وجود ریسک اصالت کالا در این نوع از طلاها بیشتر خواهد بود. همچنین یکی دیگر از معایب خرید طلای فیزیکی، احتمال سرقت آن است.


سرمایه‌گذاری در طلا به‌صورت غیرفیزیکی

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی از ریسک‌ها و محدودیت‌هایی برخوردار است، تعداد بسیاری از سرمایه‌گذاران از روش‌های دیگری اقدام به سرمایه‌گذاری در طلا می‌کنند. این روش‌‌ها شامل سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا، گواهی سپرده کالایی شمش و خرید سکه طلا از بورس می‌شود که در ادامه به جزئیات آن‌ها می‌پردازیم.

گواهی سپرده کالایی سکه طلا

این گواهی با هدف کاهش ریسک‌های سرمایه‌‌گذاری خرید سکه، افزایش شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه در سال ۱۳۹۴ معرفی شد. سرمایه‌گذاران می‌توانند تنها با داشتن کد بورسی و از طریق سامانه‌ معاملاتی کارگزاری خود، اقدام به خرید و فروش این گواهی کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. توجه داشته باشید که هر ۱۰۰ گواهی سپرده معادل یک قطعه سکه تمام بهار طرح جدید است. همچنین گواهی سپرده کالایی سکه طلا دارای یک تاریخ سررسید است و سرمایه‌گذاران می‌توانند تا تاریخ مربوطه اقدام به دریافت فیزیکی سکه طلای خود از خزانه بانک مربوطه کرده و یا آن را به فروش برسانند.

در صورت اتمام تاریخ سررسید، امکان انتقال دارایی از نماد قدیمی به نماد جدید نیز وجود دارد. در حال حاضر، حداقل تعداد سکه قابل دریافت، یک قطعه (معادل ۱۰۰ گواهی سپرده کالایی) است. در نظر داشته باشید که دارندگان این اوراق باید از زمان خرید تا تحویل فیزیکی کالا یا فروش آن، مبلغی تحت عنوان مبلغ انبارداری به انبار مربوطه بپردازند.

مزیت‌های سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه در بورس کالا

  • شفافیت قیمت
  • معافیت مالیاتی
  • حذف ریسک‌ سرقت
  • کارمزد بسیار پایین‌ معاملات
  • قدرت نقدشوندگی بالا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی مبتنی بر طلا

صندوق طلا یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری است که عمده دارایی آن به خرید اوراق سکه طلا اختصاص داده شده و ارزش واحدهای آن بر اساس قیمت سکه طلا و گواهی سپرده کالایی سکه طلا در بورس کالا مشخص می‌شود. امکان خرید و فروش واحدهای این صندوق برای افرادی که دارای کد بورسی هستند مهیاست. معاملات صندوق‌های طلا در بازه زمانی ۱۲:۰۰ الی ۱۵:۰۰ انجام می‌شود. همچنین زمان پیش‌گشایش آن از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲:۰۰ است.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم
    امکان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا با مبلغ حداقل ۱۰۰ هزار تومان مهیاست.
  • نقدشوندگی مناسب
    اغلب امکان نقد کردن مبالغ کم در طلای فیزیکی و حتی گواهی سپرده طلا وجود ندارد و حتی منجر به افزایش هزینه‌های معامله شده و از سود سرمایه‌گذاران می‌کاهد. در حالی که این مشکل در صندوق‌های طلا وجود ندارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند در زمان معاملات و به راحتی سرمایه خود را از صندوق خارج کرده و به وجه نقد تبدیل کنند.
  • مدیریت حرفه‌ای توسط متخصصان سرمایه‌گذاری
    صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا مانند صندوق عیار ، توسط مدیران و تحلیل‌گران حرفه‌ای و باتجربه مدیریت می‌شوند و سرمایه‌گذاران می‌توانند از دانش و تجربه آن‌ها بهره‌مند شوند.
  • عدم نیاز به نگهداری فیزیکی طلا و حذف ریسک سرقت
    صندوق‌های طلا ریسک‌ها و مشکلات نگهداری از طلای فیزیکی را نداشته و کاملا امن هستند.
  • پوشش ریسک نوسان قیمت طلا از طریق ابزارهای مشتقه سکه
    صندوق‌های طلا می‌توانند در زمان‌ رونق بازار طلا، حداکثر منابع خود را به سکه، شمش و اوراق مشتقه طلا اختصاص داده و در زمان رکود، دارایی طلای خود را به ۷۰ درصد کاهش داده و مابقی را به اوراق با درآمد ثابت تخصیص دهند.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *