Search
Close this search box.

پایگاه داده آپاچی کاساندرا (Apache Cassandra) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پایگاه داده آپاچی کاساندرا (Apache Cassandra) چیست؟

Apache Cassandra یک سیستم مدیریت پایگاه داده توزیع‌شده است که برای ذخیره و بازیابی داده‌ها در سیستم‌های پرجمعیت و پرترافیک، به ویژه در برنامه‌های وب از آن استفاده می‌شود.

فهرست مطالب

پایگاه داده آپاچی کاساندرا چیست؟ اگر به دنبال پاسخ کامل این سوال هستید، می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید. دیتابیس آپاچی کاساندرا نوعی از پایگاه‌های داده NoSQL است که به صورت اپن سورس در اختیار توسعه دهندگان نرم افزار قرار گرفته است و ویژگی‌های بسیاری وجود دارند که آن را از دیگر رقبا متمایز کرده است. مدل ذخیره سازی داده در این پایگاه داده به صورت توزیع شده است و به همین دلیل است که سرعت فراخوانی، قابلیت اتکا و سطح دسترسی بالایی برای آن فراهم شده است.  

دلیل محبوبیت پایگاه داده آپاچی کاساندرا چیست؟

اگر به دنبال یادگیری یکی از زبان‌های NoSQL هستید تا از آن در پروژه‌های نرم افزاری مختلف خود استفاده کنید، آپاچی کاساندرا یکی از بهترین گزینه‌ها است. این دیتابیس توسط جامعه بزرگی از توسعه دهنده‌ها پشتیبانی می‌شود و شرکت‌های معروفی از آن در پروژه‌های خود استفاده می‌کنند. 

کاساندرا یکی از پایگاه‌های داده سبک و Lightweight به شمار می‌رود و در مدیریت داده‌های عظیم ویژگی‌های متمایزی را از خود نشان داده است. در سال‌های اخیر، نیاز به مدیریت کلان داده و دسترسی به قابلیت مقیاس پذیری سریع در سیستم‌های ابری باعث شده است تا به محبوبیت پایگاه‌های داده NoSQL مانند کاساندرا افزوده شود که محدودیت‌های دیگر دیتابیس‌ها را در این حوزه بر طرف کرده‌اند. 

تاریخچه دیتابیس آپاچی کاساندرا

کاساندرا به این دلیل ایجاد شد تا متخصصان توسعه وب به یک پایگاه داده توزیع شده و قابل اتکا دسترسی داشته باشند که ظرفیت بالایی دارد و می‌توان به آسانی این ظرفیت را افزایش یا کاهش داد. ایده اولیه این پایگاه داده از سال ۲۰۰۹ زده شد و در قدم‌های اولیه در شرکت فیسبوک به کار گرفته شد. 

در آن زمان، نیاز به یک پایگاه داده قدرتمند و قابل اتکا بود تا بتواند داده‌ها را با سرعت بالایی مبادله کند و افزایش کاربران این پلتفرم را نیز مدیریت کند. هر چند این دیتابیس در شرکت فیسبوک خوب عمل کرد، اما این شرکت تصمیم گرفت تا کاساندرا را با HBase جایگزین کند که نوع دیگری از پایگاه‌های داده NoSQL است. با این حال، کاساندرا همچنان در اینستاگرام که یکی از زیر مجموعه‌های متا است کاربرد دارد که بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد.  

محبوبیت کاساندرا در سال‌های پس از ۲۰۰۹ همچنان به حال خود باقی ماند و حتی در بازه‌های زمانی بعدی افزایش پیدا کرد. به جز متا، شرکت‌های بزرگ دیگری مانند آمازون، Reddit، توییتر و سیسکو نیز از این دیتابیس در بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. بر اساس آمار، تا سال ۲۰۱۲، این دیتابیس تعداد هزار بار در شرکت‌های کوچک و بزرگ جهانی مستقر شده است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان eBay را بر شمرد. 

دیتابیس NoSQL چیست؟ 

پایگاه داده NoSQL یا Not Only SQL، قابلیتی است که در آن دیتابیس بدون نیاز به فرمت جدولی می‌تواند داده را ذخیره کرده و فراخوانی کند. برخلاف دیتابیس‌های Relational که در آن فرمت به صورت جدولی است، NoSQLهایی مانند آپاچی کاساندرا امکان دسترسی به داده‌های غیرساختار یافته را می‌دهند که مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت. 

  • طراحی ساده و غیر پیچیده
  • مقیاس بندی افقی
  • کنترل عالی روی دسترسی به داده

پایگاه‌های داده NoSQL امروزه در کلان داده و اپلیکیشن‌های وب Real-time کاربرد عالی پیدا کرده‌اند چرا که استفاده از آن‌ها آسان است و توان عملیاتی همزمان این نوع پایگاه‌های داده در پردازش‌های بزرگ امتحان خود را پس داده است.

  • قابلیت Replication: قابلیت تهیه رونوشت از داده در پایگاه‌های داده NoSQL ارائه شده است که در آن کپی‌هایی از اطلاعات روی سرورهای مختلف ذخیره سازی و نگه داری می‌شوند. به همین دلیل است که فراخوانی داده‌ها با اتکای بیشتری فراهم است و با استفاده از آن می‌توان در زمان‌های مختلف به داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده دسترسی پیدا کرد. البته، این موضوع باعث خواهد شد تا نیاز به فضای ذخیره سازی اضافی باشد و هزینه‌ها به نحوی افزایش پیدا کند. با این حال، برای بسیاری از بیزینس‌ها در دنیا، خاموشی و Down Time هزینه‌های بسیار بیشتری نسبت به اختصاص فضای ذخیره سازی اضافی برای داده‌ها دارد. در عمل، این نوع بیزینس‌ها ترجیح می‌دهند تا از هزینه سرورها را افزایش دهند تا از ضررهای ناشی از خاموشی جلوگیری کنند.
NoSQLRelational Database 
مدیریت، ذخیره سازی و بازخوانی داده با سرعت بالامدیریت، ذخیره سازی و بازخوانی داده با سرعت متوسط
مقیاس پذیری بالا در هر دو مورد خواندن و نوشتنمقیاس پذیری بالا در مورد خواندن
مدیریت داده ساختار یافته و غیرساختار یافتهمدیریت داده‌های ساختار یافته 
توانایی پشتیبانی از تراکنش‌های سادهپشتیبانی از تراکنش‌های پیچیده 
داده‌ها در محل‌های چندگانه ذخیره می‌شوندداده‌ها در یک محل ذخیره می‌شوند
زبان کوئری CQL استزبان کوئری بر اساس SQL است
دیتابیس توزیع شده استدیتابیس متمرکز است
مدل استقرار به صورت افقی استمدل استقرار به صورت عمودی است

از جمله مهم‌ترین و محبوب‌ترین دیتابیس‌های NoSQL می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که مورد استفاده شرکت‌های کوچک و بزرگ در دنیا هستند:

  • Apache Cassandra
  • Apache HBase
  • MongoDB

پایگاه داده آپاچی کاساندرا چگونه کار می‌کند؟

پایگاه داده آپاچی کاساندرا چگونه کار می‌کند؟‌ سوالی که درک آن کمک زیادی خواهد کرد تا بتوان به صورت بهتری این دیتابیس را پیکربندی کرده و مورد استفاده قرار داد. دیتابیس آپاچی کاساندرا بر یک سیستم نقطه به نقطه یا peer-to-peer استوار است که ساختار اساسی آن به صورت کلاستری از گره‌ها است. 

دقت داشته باشید که هر کدام از این گره‌ها قابلیت ارسال درخواست خواندن و نوشتن را دارند و این یکی از ویژگی‌های مهم پایگاه داده آپاچی کاساندرا است که آن را از دیگران متمایز کرده است. در این دیتابیس، هیچ گره Master وجود ندارد و این به آن معنی است که تمامی گره‌ها به صورت یکسان عمل می‌کنند. گره‌های مرتبط در دیتاسنترها به صورت گروهی جمع آوری شده‌اند و در شرایط نیاز به ظرفیت و حافظه بیشتر، می‌توان با افزودن گره‌های بیشتر، به این قابلیت دست پیدا کرد. 

در دیتابیس آپاچی کاساندرا، داده‌ها با استفاده از یک سیستم پارتیشن بندی ذخیره سازی و فراخوانی می‌شوند. در واقع، این سیستم است که تعیین خواهد کرد دیتا با کدام کد و در کدام محل ذخیره سازی خواهد شد. 

نیاز به قدرت بیشتری دارید؟ گره‌ها را افزایش دهید!

شاید تا به حال با دیتابیس‌هایی مانند Oracle یا MySQL کار کرده باشید. در این نوع پایگاه‌های داده توسعه و افزایش قدرت مبتنی بر افزایش توان پردازشی، میزان حافظه رم و استفاده از دیسک‌های ذخیره سازی پر سرعت‌تر است. تمرکز روی هر کدام از این موارد رابطه مستقیمی با افزایش هزینه‌ها دارد که برای یک شرکت بزرگ ممکن است هزینه‌های اضافی بسیاری را به وجود آورد. 

پایگاه داده آپاچی کاساندرا این امکان را فراهم کرده است تا بتوان بدون دردسر و در هر زمان که نیاز باشد، قدرت پایگاه داده را بدون قطعی و با استفاده از افزایش گره‌ها بیشتر کرد. در حقیقت، برای دو برابر کردن ظرفیت یا توان عملیاتی، می‌توان تعداد گره‌ها را در این دیتابیس دو برابر کرد و این امکان بدون قطع شدن دسترسی فراهم شده است. 

در کنار این موضوع، در شرایطی که لازم باشد حالت را به قبل برگردانید و ظرفیت را کاهش دهید، این کار نیز به آسانی امکان پذیر است و دیتابیس آپاچی کاساندرا از این نظر نیز خیال شما را راحت کرده است. 

کاربردهای پایگاه داده آپاچی کاساندرا چیست؟

کاربردهای پایگاه داده آپاچی کاساندرا چیست؟ این یکی از سوال‌هایی است که مطمئنا پس از آشنایی با این دیتابیس به ذهن‌تان خطور خواهد کرد. اصلا چرا باید آپاچی کاساندرا را بیاموزیم و چه ویژگی‌هایی باعث شده است تا کاربرد آن در سال‌های اخیر افزایش پیدا کند.

این قابلیت ویژگی‌های اختصاصی دارد که در ادامه مطلب آن‌ها را توضیح خواهیم داد اما در این بخش بهتر است کمی در مورد کاربرد دیتابیس آپاچی کاساندرا بدانید. 

آپاچی Cassandra توسط بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری و کمپانی‌های معتبر مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صنایع زیر مشغول به کار هستند:

کاربرد پایگاه داده آپاچی کاساندرا در تجارت آنلاین

تجارت آنلاین یک صنعت پر سود و با اهمیت است که تبادل داده در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. برای یک تبادل مطمئن و امن، نیاز است تا داده‌ها و اطلاعات شرکتی و اطلاعات مربوط به مشتریان به صورت مناسب ذخیره سازی شوند تا در زمان نیاز به دسترسی، این داده‌ها استفاده شود. یکی از نکات مهم در تجارت آنلاین برای وب سایت‌های فروشگاهی وجود کاربران و مشتریان بسیار زیادی است که ممکن است در یک بازه خاص زمانی از وب سایت و فروشگاه بازدید کنند.

در این شرایط، کاربران مطمئنا از وقفه و قطعی پلتفرم آنلاین رنج خواهند برد و هر گونه مشکل در این مورد ممکن است به از دست دادن مشتریان شرکت ختم شود. تجارت‌های آنلاین می‌توانند با به کارگیری قابلیت‌های قابل اتکایی مانند آپاچی کاساندرا از این مشکلات جلوگیری کنند. به دلیل وجود Fault Tolerance مناسب، Apache Cassandra حتی در زمان‌های بازدید بالا می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

در صورتی که یک پلتفرم تجارت آنلاین نیاز به افزایش ظرفیت و بهبود عملکرد را داشته باشد، آپاچی کاساندرا از بهترین مزایا در این مورد برخوردار است و شما با قابلیت مقیاس پذیری خوب آن می‌توانید شرایط را مدیریت کنید. 

کاربرد پایگاه داده آپاچی کاساندرا در وب سایت‌های سرگرمی

یکی از بهترین کاربردهای دیتابیس آپاچی کاساندرا در وب سایت‌های سرگرمی است که از آن جمله می‌توان به وب سایت‌های فیلم، بازی‌های آنلاین و پخش موزیک اشاره کرد. به دلیل قابلیت‌های مهمی که این پایگاه داده در اختیار توسعه دهنده قرار می‌دهد، امکان ثبت دقیق داده‌ها و اطلاعات مرتبط با کاربران به صورت قابل اتکا فراهم است. این داده‌ها در مرحله بعدی آنالیز خواهند شد و می‌توانند برای بهبود تجربه کاربری و افزایش کیفیت خدمات وب سایت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

جالب است تا بدانید یکی از بزرگ‌ترین توسعه دهنده‌های این پایگاه داده نت‌فلیکس است که به عنوان یک سرویس سرگرمی شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه این دیتابیس کمک به بهبود تجربه کاربری از طریق کاهش قطعی‌ها و مشکلات این چنینی بوده است. 

کاربرد پایگاه داده آپاچی کاساندرا در اینترنت اشیا

پایگاه داده آپاچی کاساندرا در صنعت اینترنت اشیا نیز کاربرد فراوانی دارد و با توجه به افزایش روز افزون محبوبیت IoT، می‌توان افزایش کاربرد این دیتابیس را مشاهده کرد. داده عظیمی که از طریق ابزارها و دستگاه‌های اینترنت اشیا تولید می‌شود باید به صورت بهینه و مطمئن ذخیره سازی و پردازش شوند و در این بین، آپاچی کاساندرا یکی از بهترین گزینه‌ها است. 

ممکن است دستگاه‌های بسیار زیادی به شبکه اینترنت اشیا متصل شوند و از سنسورها و ابزارهای پوشیدنی گرفته تا دستگاه‌های مرکزی، همه و همه داده‌هایی را تولید می‌کنند که در نهایت باید مدیریت شوند. 

این پایگاه داده قابلیت مدیریت حجم بالایی از اطلاعات را دارد و مزیت مهم آن امکان آنالیز به صورت آنی است. به همین دلیل، صنعت اینترنت اشیا یکی از بزرگ‌ترین بخش‌ها برای به کارگیری Apache Cassandra است. 

کاربرد پایگاه داده آپاچی کاساندرا در صنعت لجستیک و حمل و نقل

در بخش حمل و نقل و لجستیک نیاز است تا شرایط تحویل کالاها و مرسوله‌ها به صورت همزمان کنترل شود و برای مدیریت بهینه این کار نیاز به یک پایگاه داده مطمئن و امن است. از مرحله نخست که همان خرید یک کالا است تا زمانی که کالا به مشتری یا خرده فروش تحویل شود، می‌توان از اپلیکیشن‌هایی استفاده کرد که به پایگاه داده آپاچی کاساندرا متصل هستند و قابلیت نوشتن و خواندن به صورت امن را فراهم می‌کند.

به دلیل قابلیت‌های عالی این دیتابیس می‌توان برای شرکت‌های لجستیک بزرگ نیز از آن استفاده کرد که شاید داده‌های بسیار زیادی نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر داشته باشند. در سال‌های اخیر، Apache Cassandra در بخش بک اند وب نسبت به بسیاری از دیتابیس‌ها مزایای بیشتری را از خود نشان داده است. 

کاربرد پایگاه داده آپاچی کاساندرا در جلوگیری از تقلب و احراز هویت 

احراز هویت و جلوگیری از تقلب یکی از بخش‌های مهم در امنیت داده است که شرکت‌های کوچک و بزرگ با آن مواجه هستند. دسترسی به یک پایگاه داده امن و مطمئن برای این کار به خصوص برای بانک‌ها و شرکت‌های مالی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و هر گونه مشکل در آنالیز داده و ذخیره سازی و خواندن اطلاعات ممکن است منجر به ضررهای جبران ناپذیری شود.

کاساندرا در این صنعت نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و شرکت‌های امور مالی و بانک‌ها در سال‌های اخیر از این دیتابیس به عنوان یک قابلیت امن استفاده کرده‌اند. این افزایش کاربرد به دلیل امکان آنالیز آنی و توانایی پردازش حجم بالایی از داده در زمانی کوتاه بوده است. به بیان دیگر، این گونه شرکت‌ها نیاز دارند تا یک سیستم یکپارچه احراز هویت را پایه گذاری کنند که توانایی آنالیز و جوابدهی سریع و آنی را داشته باشد. این قابلیت‌ها همگی در کاساندرا وجود دارد و علاوه بر آن، پاسخدهی مداوم این پایگاه داده از مزایایی است که ارزش آن را دو چندان کرده است. 

اکوسیستم دیتابیس آپاچی کاساندرا چیست؟

به دلیل این که در حال حاضر کاساندرا یکی از محبوب‌ترین و قدرتمند‌ترین پایگاه‌های داده در دنیا است، جامعه بزرگی از توسعه دهنده‌ها و شرکت‌های نرم افزاری روی کمک به توسعه آن و ادغام این پایگاه داده در پروژه‌ها فعالیت می‌کنند. بعضی از این تلاش‌ها روی ادغام این پایگاه داده با پروژه‌های کلان داده است و در این بین، تلاش بر این است تا به صورت بهینه از این دیتابیس با Apache Kafka استفاده شود. 

همچنین، از کاساندرا می‌توان در کنار Apache Spark و Hadoop نیز استفاده کرد و به قابلیت‌های آنالیز کلان داده دست پیدا کرد. شرایط برای مصور سازی داده‌های این دیتابیس نیز فراهم است و توسعه دهنده‌ها و مدیران دیتابیس می‌توانند از ابزارهای مصور سازی برای نمایش و آنالیز داده‌ها استفاده کنند. تمامی این پیشرفت‌ها به دلیل رایگان بودن این پایگاه داده است که توسعه دهنده‌ها را ترغیب کرده است تا از ویژگی‌های اختصاصی آن استفاده کنند. در حال حاضر، می‌توان از کاساندرا در کنار زبان‌های برنامه نویسی زیر استفاده کرد:

  • C++
  • C#/.NET
  • DART
  • GO
  • JAVA
  • NodeJS
  • PHP
  • Python
  • Ruby
  • Etc.

مزایای پایگاه داده آپاچی کاساندرا چیست؟

دیتابیس کاساندرا دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه ۶ مورد از آن‌ها را توضیح خواهیم داد. بهتر است تا بدانید از اساسی‌ترین قابلیت‌های این دیتابیس Open Source بودن آن و قابلیت مقیاس پذیری بالای آن است که استفاده از آن را برای توسعه دهنده‌ها آسان کرده است. 

  • قابلیت‌های رایگان: هیچ چیز مانند رایگان بودن یک بسته نرم افزاری برای توسعه دهندگان جذاب نیست. کاساندرا به صورت اپن سورس در اختیار مدیران پایگاه داده قرار گرفته است که طی سال‌های قبل به محبوبیت و افزایش کاربرد آن کمک زیادی کرده است. نصب و پیکربندی این پایگاه داده در چند دقیقه امکان پذیر است و پس از آن خواهید توانست تا از قابلیت‌های رایگان این دیتابیس استفاده کنید. 
  • نقاط توزیع شده: معماری بدون رئیس و توزیع شده در دیتابیس آپاچی کاساندرا مد نظر بوده است که در آن هر گره به صورت مجزا عمل خواهد کرد. در این روش، اگر هم قطعی کامل ارتباط با مرکز داده انجام پذیرد، داده‌ها قابل دسترس هستند. هر گره در خوشه نقش یکسانی دارد و هیچ نقطه شکستی وجود ندارد. به این صورت، داده‌های کاربر در سراسر خوشه توزیع می‌شوند و گره‌ها می‌توانند درخواست‌ها را ارائه دهند. 
  • مقیاس پذیری عالی: مقیاس پذیری بالای پایگاه داده آپاچی کاساندرا باعث شده است تا در صورت نیاز بدون دشواری زیاد بتوان ظرفیت را افزایش یا کاهش داد. مقیاس پذیری عالی این پایگاه داده به دلیل معماری گره‌ای آن است که در نهایت می‌توان با این قابلیت، میزان ظرفیت مورد نیاز را افزایش داد. افزایش ظرفیت در دیتابیس آپاچی کاساندرا بسیار آسان است و این موضوع محدود به موقعیت مکانی نیست. افزایش یا حذف گره‌ها باعث خواهد شد تا بتوان به راحتی پایگاه داده را براساس نیازها تنظیم کرد. 
  • تحمل خطای بالا: Fault Tolerance بالایی در این پایگاه داده وجود دارد چرا که آپاچی کاساندرا این امکان را می‌دهد تا اطلاعات در محل‌های مختلف و در گر‌ه‌های گوناگون ذخیره شود. با این شرایط، زمانی که یک گره یا دیتاسنتر به مشکل برخورد کند، کل سیستم به خاموشی نخواهد رفت و می‌توان از اطلاعات استفاده کرد. Data Replication قابلیتی از دیتابیس آپاچی کاساندرا است که در نهایت به یک شرایط بی نظیر بکاپ و ریکاوری منجر خواهد شد.  
  • معماری نقطه به نقطه: در Apache Cassandra از یک معماری نقطه به نقطه برای همه گره‌ها استفاده شده است که در آن تمامی گره‌ها یکسان به حساب می‌آیند. برخلاف بسیاری از دیتابیس‌ها که ساختار آن‌ها به صورت slave-master است و ممکن است مشکلاتی از این نظر به وجود آید، آپاچی کاساندرا ارتباطها را به صورت peer-peer برقرار می‌کند و روش این ارتباط با gossiping شناخته می‌شود. این قابلیت مزایای بسیاری دارد و می‌تواند جلوی خطای single point را بگیرد.
  • زبان کوئری نویسی: دیتابیس آپاچی کاساندرا از یک زبان مجزا نسبت به SQL استفاده می‌کند که با نام Cassandra Query Language شناخته می‌شود. شاید یادگیری این زبان در ابتدا برای مدیران پایگاه داده کمی زمان‌بر باشد، اما به دلیل شباهت‌های ساختاری و مفهومی آن با SQL، یادگیری CQL نمی‌تواند انرژی زیادی از شما بگیرد. این زبان هم مانند سایر زبان‌های مدیریت پایگاه داده با ردیف‌ها و ستون‌ها سروکار دارد و می‌توان نقاط ضعفی را نیز برای آن متصور شد. 

معایب پایگاه داده آپاچی کاساندرا چیست؟

در حالت طبیعی، هیچ پایگاه داده‌ای در دنیای فناوری اطلاعات بی عیب نیست و برای هر دیتابیسی می‌توان معایبی را نیز بیان کرد. در مورد پایگاه داده آپاچی کاساندرا نیز این موضوع وجود دارد. 

در زیر می‌توانید چند مورد از مشکلات مرتبط با این پایگاه داده را مشاهده کنید:

  • این دیتابیس ممکن است در حجم‌های بالای داده با مشکل افت سرعت مواجه شود.
  • برای یادگیری آپاچی کاساندرا احتمالا منابع کمتری نسبت به سایر پایگاه‌های داده در اختیار خواهید داشت. 
  • پشتیبانی از قابلیت Aggregate در این پایگاه داده وجود ندارد. 
  • نیاز به ذخیره سازی داده‌های یکسان به صورت مکرر است که این کار باعث افت سرعت و افزایش ظرفیت مورد نیاز خواهد شد. 

کوئری نویسی در آپاچی کاساندرا بسیار دشوار است!

این نقطه نظر اشتباه در مورد پایگاه داده آپاچی کاساندرا وجود دارد. بسیاری از افراد شاید تصور کنند کوئری نویسی در کاساندرا پیچیده و دشوار است و زمان زیادی از آن‌ها خواهد گرفت. شاید دلیل این تصور اشتباه وجود تفاوت‌هایی در مورد CQL و SQL باشد که در نهایت شما باید زمانی را نیز برای تسلط به زبان کوئری نویسی در کاساندرا صرف کنید. 

با این حال، CQL کاساندرا به صورت کاربر پسند طراحی شده است و برای یک فرد حرفه‌ای و مدیر دیتابیس که تجربه بالایی در کوئری نویسی SQL دارد، یادگیری و تسلط به کاساندرا مطمئنا زمان زیادی را نخواهد گرفت. نکته مهم این است که در صورت استفاده از کاساندرا، توسعه دهنده‌ها به قابلیت‌های جدید APIها مانند REST و GraphQL دسترسی خواهند داشت و می‌توانند داده‌ها را به صورت سریع‌تر و قابل اتکاتری ذخیره سازی و فراخوانی کنند.

در جدول زیر چند دستور اساسی از CQL را مشاهده می‌کنید که در پایگاه داده کاساندرا مورد استفاده هستند.

گفتنی است بسیاری از دستورهای اساسی و منطقی SQL در پایگاه داده آپاچی کاساندرا نیز قابل استفاده هستند.

دستورکاربرد
SHOW VERSIONنمایش نسخه کاساندرا
LOGIN <username> [<password>]لاگین به عنوان یوزر 
CREATE tableساخت یک جدول 
ALTER tableتغییر محتویات جدول
DROP tableحذف یک جدول خاص
DESCRIBE CLUSTERنمایش اطلاعاتی در مورد کلاستر
DESCRIBE TABLESنمایش اطلاعاتی در مورد جدول

ابزارهای پایگاه داده آپاچی کاساندرا

دیتابیس آپاچی کاساندرا یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت حجم بالایی از داده است و این داده می‌تواند در سرورهای مختلف توزیع شده باشد. با این حال، ممکن است در بسیاری از موارد نیاز باشد تا این داده‌ها که در محل‌های مختلف ذخیره شده‌اند، مانیتور شوند و آنالیزهایی روی آن‌ها انجام شود. 

همچنین، برای مدیریت داده‌ها نیز به ابزارهایی نیاز است که در ادامه به مهم‌ترین و قدرتمندترین این ابزارها اشاره می‌کنیم. شما نیز می‌توانید این ابزارها را نصب و پیکربندی کنید تا با این پایگاه داده آشنایی پیدا کنید.

ابزار مانیتورینگ Sematext Cloud

ابزار Sematext Cloud یک قابلیت تحت فضای ابری را در اختیار توسعه دهنده‌ها و مدیران دیتابیس قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانند به یک مزیت قابل اتکا دسترسی داشته باشند. دقت داشته باشید که این ابزار، پیکربندی آسان و سریعی را در اختیارتان قرار خواهد داد و با صرف چند دقیقه می‌توان این ابزار مانیتورینگ دیتابیس را به کاساندرا متصل کرد. Sematext به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید تمامی معیارها، لاگ‌ها، داشبوردها و زنگ خطرهای کاساندرا را در یک محیط جامع جمع آوری کنید و از قابلیت‌های آنالیز داده آن در پروژه خود استفاده کنید.

 یکی از مهم‌ترین مزایای Sematext و ابزارهای فضای ابری این چنینی مانند آن، اجرا روی پلتفرم‌های مختلف است و شما در عمل مشکلات سیستم عامل را نخواهید داشت. به همین دلیل، از هر مکان و از هر پلتفرمی می‌توانید این ابزار را اجرا کنید و دیتابیس خود و شرایط آن را مانیتور کنید. در صورتی که نیاز به یکپارچه سازی محیط با ابزارهای دیگر مدیریت دیتابیس باشد، Sematext از بهترین قابلیت‌ها برخوردار است و می‌توان آن را با سرویس‌های گوگل، مایکروسافت و آمازون یکپارچه کرد. 

ابزار مانیتورینگ Datadog Apache Cassandra Monitor

 این ابزار به عنوان یک محیط Full Stack مانیتورینگ دیتابیس آپاچی کاساندرا شناخته می‌شود و در کنار آن، فهرستی از قابلیت‌های افزوده را نیز در اختیار مدیران دیتابیس قرار می‌دهد. با این ویژگی‌ها، امکان مانیتور کردن تمامی بخش‌های دیتابیس، اپلیکیشن‌ها، کانتینرها، شبکه و لاگ‌ها فراهم است و پس از پیکربندی Datadog در واقع یک محیط همه کاره و یکپارچه را در اختیار خواهید داشت. پشتیبانی عالی از طرف شرکت ارائه دهنده این ابزار فراهم شده است و با توجه به قابلیت‌های یکپارچه سازی آن با ابزارهای سوم شخص، می‌توان ویژگی‌های بیشتری را نیز در این محیط اضافه کرد. 

ابزار Datadog Apache Cassandra یک Agent نرم افزاری دارد که باید در ابتدا نصب شود که در نهایت امکان اتصال به پایگاه داده و دسترسی به ویژگی‌های اختصاصی را برایتان فراهم خواهد کرد. پس از اولین ورود به محیط Agent شما نیاز خواهید داشت تا پیکربندی‌هایی را انجام دهید و بعضی از معیارها را به محیط اضافه کنید تا کار مانیتورینگ انجام شود. در حقیقت، این مدیر دیتابیس است که تعیین خواهد کرد کدام پردازش‌ها و مشخصه‌ها مانیتور شوند و به چه صورتی در محیط به نمایش گذاشته شوند.

ابزار مانیتورینگ AppDynamics

محیط AppDynamics بیشتر برای شرکت‌های بزرگ و تجارت‌های توسعه یافته ساخته شده است و این ابزار در دو نسخه ابری و نسخه قابل نصب ارائه شده است. این ابزار مانیتورینگ شرایطی را فراهم می‌کند تا شما بتوانید مشخصه‌های مورد نظر در مورد دیتابیس آپاچی کاساندرا را به راحتی در یک محیط حرفه‌ای وارد کنید و آن‌ها را به صورت آنی مانیتور کنید. امکان وارد کردن مشخصه‌هایی مانند داده‌های زیر ساخت، اخبارها و معیارهای مرتبط با بیزینس وجود دارد و می‌توان در محیط AppDynamics تمامی این مشخصه‌ها را به صورت یکجا آنالیز کرد. 

نکته جالب در مورد AppDynamics این است که در کنار دسترسی به آنالیزهای بصری، شما می‌توانید در سطح کدنویسی و تحلیل آن‌ها نیز به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. در صورتی که یک توسعه دهنده هستید یا در شغل DevOps فعالیت دارید، داشتن این اطلاعات و تحلیل آن‌ها یکی از مهم‌ترین نکات در موفقیت خواهد بود. AppDynamics با یک ویژگی اختصاصی دیگر نیز شناخته می‌شود که همان امکان استفاده از قابلیت‌های یادگیری ماشین برای کشف موارد غیر عادی در دیتابیس است. همچنین، شما می‌توانید پیام‌های خطا و اخبارها را روی ایمیل خود و به صورت آنی دریافت کنید.  

ابزار مانیتورینگ SolarWinds

نرم افزار SolarWinds در واقع یک ابزار مانیتورینگ شبکه و اپلیکیشن است که می‌توان آن را به پایگاه داده آپاچی کاساندرا نیز متصل کرد و از قابلیت‌های آن برای مدیریت دیتابیس نیز بهره برد. این ابزار به صورت اختصاصی برای مانیتور کردن و آنالیز عملکرد و توان سرورهای کاساندرا که بر پایه لینوکس یا یونیکس هستند طراحی شده است. با این اوصاف، قابلیت‌های اختصاصی مرتبط با این کار مانند مانیتورینگ کیفیت سرویس‌ها، آمار گره‌ها و شرایط شبکه تماما در این ابزار مانیتورینگ کاساندرا گنجانده شده‌اند.

نکته مهم در مورد SolarWinds امکان پیکربندی و شخصی سازی این ابزار است و کاربر یا مدیر دیتابیس می‌تواند برای مانیتور کردن سرور یا اپلیکیشن‌ها اخبارهای شخصی سازی شده را پیکر بندی کند. این اخبارها می‌توانند اطلاعات مهمی را در مورد کاساندرا و سرور آن فراهم کنند و بر اساس آمار و آنالیزهای ارائه شده، شما را از مشکلات موجود یا دلیل مشکلات قبلی مطلع کنند. 

باید گفت، SolarWinds نیز برای شرکت‌ها و تجارت‌های بزرگ توسعه داده شده است و قابلیت‌های اختصاصی مرتبط با کاساندرا در آن وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان به صورت مداوم و بدون وقفه کاساندرا را مانیتور کرد. به همین دلیل، SolarWinds در نظرسنجی‌های مختلف به عنوان یکی از بهترین ابزارهای مانیتورینگ پایگاه داده کاساندرا شناخته می‌شود. 

سخن آخر

طراحی سیستم‌های توزیع شده در سال‌های اخیر جواب بسیاری از مشکلات و چالش‌ها در صنعت فناوری اطلاعات بوده است که در نتیجه آن، می‌توان به قابلیت اتکای بالا و دسترسی سریع به داده‌ها رسید. از جمله سیستم‌های توزیع شده پایگاه‌های داده‌ای هستند که با گره‌های به هم متصل عمل کرده و در نهایت یک کلاستر را ایجاد می‌کنند. ایجاد چنین سیستمی از یک مشکل بزرگ جلوگیری خواهد کرد که همان Data Loss در دیتاسنتر است که ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید. پایگاه داده آپاچی کاساندرا بر اساس این مفهوم بنا نهاده شده است تا در صورت نیاز به ذخیره سازی و فراخوانی سریع و مطمئن در شرکت‌های بزرگ و کوچک از آن استفاده شود. اگر در مورد این دیتابیس سوال یا نظری دارید، می‌توانید در ادامه مطلب آن را ارسال کنید.

نویسنده

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *