Search
Close this search box.

Bard در مقابل ChatGPT: تفاوت چیست؟

فهرست مطالب

Bard و ChatGPT دوتا از محبوب‌ترین چت بات‌های هوش مصنوعی در بازار هستند. هر دو چت بات قادر به تولید متن با کیفیت انسانی هستند، اما تفاوت‌های کلیدی بین Bard و ChatGPT وجود دارد.

تفاوت Bard و ChatGPT چیست؟ این سوال رایج بسیاری از افرادی است که علاقه‌مند به استفاده از چت بات Google و چت بات OpenAI هستند. در این مقاله، ما به بررسی تفاوت‌های کلیدی بین چت‌جی‌پی‌تی و بارد می‌پردازیم تا به شما در تصمیم‌گیری که کدام گزینه برای نیازها و اهداف منحصر به فرد شما بهتر است کمک کنیم. برای شما به عنوان یک دانشجو، نویسنده یا صاحب کسب و کار، فهمیدن تفاوت‌ها بین این دو گزینه از فناوری قدرتمند چت بات هوش مصنوعی می‌تواند در بهره‌برداری بهتر از آن کمک کند.

بنابراین، چه دانش‌آموز، نویسنده یا صاحب کسب‌وکار هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین Bard و ChatGPT، ادامه مطلب را بخوانید.

Bard در مقابل ChatGPT

در اینجا برخی از تفاوت های اصلی بین Bard و ChatGPT آورده شده است:

منبع داده

یکی از تفاوت‌های اصلی بین Bard و ChatGPT، منبع داده‌هایی است که آن‌ها بر اساس آن‌ها آموزش دیده‌اند. گوگل بارد بر روی مجموعه‌داده‌ای بزرگ از متن و کد آموزش دیده است که شامل آخرین تحقیقات و اطلاعات از اینترنت می‌شود. اما چت‌جی‌پی‌تی بر روی مجموعه‌داده‌ای از متن‌ها از اینترنت که تا سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد آموزش دیده است. این بدان معنی است که گوگل بارد به آخرین اطلاعات و روندها دسترسی دارد در حالی که چت‌جی‌پی‌تی به داده‌های قدیمی‌تر محدود است.

مدل‌های زبانی

Bard توسط مدل LaMDA (مدل زبانی برای برنامه‌های گفتگو) گوگل پشتیبانی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. LaMDA یک مدل زبانی واقعی است که بر اساس مجموعه‌داده بزرگی از متن و کد آموزش دیده شده است. این موضوع باعث می‌شود Bard بتواند از طریق جستجوی گوگل به اطلاعات جهان واقعی دسترسی پیدا کند و آن‌ها را پردازش کند، که این موضوع آن را بهترین گزینه برای وظایف تحقیق و طرح‌ریزی می‌کند.

ChatGPT توسط مدل GPT-4 شرکت OpenAI پشتیبانی می‌شود که در سال ۲۰۲3 منتشر شد. GPT-4 یک مدل زبانی تولیدی است که بر اساس مجموعه‌داده بزرگی از متن و کد آموزش دیده شده است. این موضوع باعث می‌شود چت‌جی‌پی‌تی بتواند متنی تولید کند که خلاقانه‌تر و جذاب‌تر است. با این حال، چت‌جی‌پی‌تی در دسترسی و پردازش اطلاعات از دنیای واقعی چندان خوب نیست، بنابراین بهترین گزینه برای چت بات‌های و پاسخگویی به سؤالات است.

قیمت گذاری

هم‌اکنون Bard به صورت رایگان در دسترس است، در حالی که دو نسخه متفاوت از ChatGPT موجود است: نسخه رایگان و یک نسخه پولی به نام ChatGPT Plus. تفاوت اصلی بین تفاوت اصلی بین ChatGPT و ChatGPT Plus: نسخه رایگان از نظر ویژگی ها و قابلیت ها محدود است، در حالی که نسخه پلاس تعدادی مزایای اضافی را ارائه می دهد و 20 دلار در ماه هزینه دارد.

زبان ها

در حال حاضر Bard در ۳ زبان و بیش از ۱۸۰ کشور و منطقه در دسترس است. شما می‌توانید از بارد به زبان‌های زیر استفاده کنید: انگلیسی آمریکایی، ژاپنی و کره‌ای. در حالی که ChatGPT در بیش از ۱۰۰ زبان، از جمله انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، پرتغالی، ایتالیایی، هلندی، روسی، عربی، چینی، ژاپنی، کره‌ای، ترکی، هندی و فارسی در دسترس است.

تیم Bard و ChatGPT به طور مداوم در حال اضافه کردن زبان‌های بیشتر به چت بات‌های خود هستند تا آن را برای افراد از نقاط مختلف جهان قابل دسترسی و کاربرپسندتر کنند.

دقت

دقت Bard و ChatGPT یک موضوع پیچیده است و پاسخ قطعی وجود ندارد. با این حال، بر اساس شواهد موجود، به نظر می‌رسد Bard نسبت به ChatGPT کمی دقیق‌تر است.

در یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ توسط Search Engine Land، دقت بارد در پاسخ به سؤالات واقعی ۶۳٪ و دقت چت‌جی‌پی‌تی ۵۹٪ بود. این تفاوت به صورت آماری معنی‌دار بوده است، که نشان می‌دهد بارد به واقع دقیق‌تر از چت‌جی‌پی‌تی است.

تجربه کاربری

Bard نسبت به ChatGPT رابط کاربر پسندتری دارد. خروجی متن به روشی خواناتر فرمت شده است و می توانید پس از پرسیدن سوالات خود را ویرایش کنید. همچنین می توانید چندین پاسخ را که بارد آماده می کند مشاهده کنید.

ChatGPT رابط کاربری ساده تری نسبت به Bard دارد. شما به سادگی سوال یا درخواست خود را تایپ می کنید و ChatGPT پاسخی را در همان کادر متنی ایجاد می کند. خروجی متن در قالبی مرسوم‌تر ارائه می‌شود، شما می‌توانید هر بار فقط یک پاسخ را ببینید، و می‌توانید در صورت نیاز سؤال یا درخواست را ویرایش کنید.

شبیه انسان

Bard به مراتب به عنوان مدلی نزدیک‌تر به انسان در مقایسه با ChatGPT در نظر گرفته می‌شود. این امر به دلیل داشتن پایگاه دانش گسترده‌تر، ساختار مدل قدرتمندتر و فرآیند آموزشی مؤثرتر بارد است. با این حال، هر دو مدل هنوز در دست توسعه هستند و احتمالاً چت‌جی‌پی‌تی در آینده قادر خواهد بود به بارد در ارتباط با شباهت به انسان برسد.

مهم است به یاد داشته باشید که این تنها روندهای کلی هستند. همیشه مواردی وجود دارد که Bard متنی تولید می کند که کمتر از ChatGPT شبیه انسان است و بالعکس. در نهایت، بهترین راه برای تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام مدل برای شما بیشتر به انسان شباهت دارد، این است که هر دو را امتحان کنید و ببینید کدام یک را ترجیح می‌دهید.

مزایای Bard نسبت به ChatGPT:

  • Bard به آخرین اطلاعات از اینترنت دسترسی دارد.
  • Bard رابط کاربری کاربرپسندتری دارد.
  • Bard تجربه کاربری بهتری دارد.
  • Bard رابط کاربری کاربرپسندتری دارد.

معایب Bard نسبت به ChatGPT:

  • Bard در تولید پاراگراف ها و خلاصه ها به خوبی ChatGPT نیست.
  • Bard در تولید قالب‌های متن خلاقانه به خوبی ChatGPT نیست.
  • Bard به اندازه ChatGPT در دسترس نیست.

مزایای ChatGPT نسبت به Bard:

  • ChatGPT در تولید پاراگراف ها و خلاصه ها بهتر از Bard عمل است.
  • ChatGPT در تولید قالب های متن خلاقانه بهتر از Bard عمل است.

معایب ChatGPT نسبت به Bard:

  • منابع ChatGPT محدود به داده های سال ۲۰۲۱ است.
  • تجربه کاربری ChatGPT به خوبی Bard نیست.

کدامیک بهتر است؟

طبق منابع متعدد، هیچ برنده مشخصی بین دو چت بات هوش مصنوعی وجود ندارد.

Bard قابلیت‌های هوش مصنوعی مکالمه‌ای بهتری ارائه می‌دهد و با منابع داده‌اش به‌روزتر است، در حالی که ChatGPT در پردازش متن و تولید زبان بهتر است. برخی منابع پیشنهاد می‌کنند که Bard برای تحقیق و پاسخ‌گویی به سؤالات بهتر است، در حالی که Chat GPT برای تولید پاراگراف‌ها، خلاصه‌ها و سایر وظایف پردازش مبتنی بر متن بهتر است.

در نهایت، انتخاب بین Bard و ChatGPT به نیازها و نیازهای خاص کاربر و وظیفه در دست بستگی دارد. توصیه می شود هر دو چت بات را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای برنامه بهتر کار می کند.

نتیجه

Bard و ChatGPT هر دو مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) هستند که می‌توانند برای کارهای مختلفی از جمله تولید متن، ترجمه زبان‌ها، نوشتن انواع مختلف محتوای خلاقانه و پاسخ دادن به سوالات شما به روشی آموزنده استفاده شوند. با این حال، برخی از تفاوت های کلیدی بین این دو مدل وجود دارد.

ChatGPT بر روی مجموعه داده عظیمی از متن و کد آموزش داده شده است، اما به اینترنت دسترسی ندارد. این بدان معنی است که ChatGPT فقط می تواند متنی را تولید کند که بر اساس داده هایی است که روی آن آموزش دیده است. در نتیجه، Chat GPT گاهی اوقات ممکن است نادرست یا قدیمی باشد.

Bard بر روی مجموعه داده مشابهی از متن و کد آموزش دیده است، اما به اینترنت نیز دسترسی دارد. این به Bard این امکان را می دهد که پایگاه دانش خود را در زمان واقعی به روز کند و پاسخ هایی دقیق تر و به روز تولید کند. این بدان معنی است که بارد می تواند متنی را تولید کند که بر اساس آخرین اطلاعات و تحقیقات باشد. علاوه بر این، Bard می‌تواند از طریق جستجوی Google به اطلاعات دنیای واقعی دسترسی پیدا کرده و آنها را پردازش کند، که دامنه وسیع‌تری از دانش را به آن می‌دهد.

منبع: zeball

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *