Search
Close this search box.

تفاوت سرور ابری و مجازی چیست؟

فهرست مطالب

تفاوت بین سرور ابری و مجازی، بحث داغی است که با گسترش و پیشرفت تکنولوژی بین کاربران خدمات هاستینگ و میزبانی وب‌سرویس‌ها شکل گرفته. به لطف برنامه‌های مجازی‌ساز، هر دو سرور ابری و مجازی عملکرد مناسبی برای میزبانی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نشان داده‌اند. با‌این‌حال انتخاب بین سرور ابری و سرور مجازی نیازمند توجه کاربر به چند فاکتور بسیار مهم است.

این فاکتور‌ها شامل منابع مورد‌نیاز، ترافیک تخمینی و نوع پلتفرم سایت می‌شود. برای انتخابی دقیق و مناسب ما در این مقاله به بررسی تفاوت سرور ابری و سرور مجازی پرداختیم. پس از مطالعه مطلب پیش‌رو، تصویر واضح‌تری از سرور مجازی و ابری دارید تا باتوجه‌به نیازتان، بهترین سرویس را انتخاب کنید.

اولین تفاوت در مفهوم سرور ابری و مجازی

برای بررسی تفاوت سرور ابری و مجازی باید ابتدا درمورد مفهوم سرور ابری و مجازی آگاه شوید. سرور مجازی یا vps همان سرور فیزیکی است که توسط برنامه مجازی‌ساز به چند بخش کوچکتر تقسیم می‌شود. در این حالت کاربر می‌تواند به یک ماشین مجازی با مقدار رم، پردازنده و هارد معین، دسترسی داشته باشد. هر شرکت منابع مختلفی را روی سرور‌های مجازی خود ارائه می‌دهد. پیشنهاد می‌شود با بررسی ویژگی‌های vps خرید خود را با دقت بالاتری انجام دهید.

در مقابل سرور ابری متشکل از چند سرور فیزیکی است که به‌صورت شبکه‌ای و هماهنگ در یک محیط ابری با یکدیگر کار می‌کنند. در بستر ابری، فرایند ذخیره‌سازی و پردازش از یکدیگر جدا شده اند. یعنی یک سیستم ذخیره‌ساز اطلاعات را روی هارد ذخیره می‌کند و چند سرور پردازشی مسئول پردازش اطلاعات هستند. در سیستم ابری، سرورهای ذخیره‌ساز و پردازشی تحت شبکه و معمولا از طریق کابل فیبر نوری با یکدیگر در ارتباط هستند. با وجود تعاریف انجام‌شده، شاید تصور کنید که سرور‌های ابری بهترین انتخاب هستند؛ با‌این‌حال پیشنهاد می‌شود پس از بررسی سایر تفاوت‌ها، اقدام به تصمیم‌گیری برای انتخاب سرویس مورد‌نظرتان را انجام دهید.

میزان منابع و انعطاف‌پذیری سرور مجازی با سرور‌های ابری

منظور از انعطاف‌پذیری، توانایی زیرساخت سرویس‌های هاستینگ برای مقابله با افزایش حجم ترافیک، داده‌ها و منابع بدون کاهش کیفیت عملکرد سایت است. در این زمینه، سرور‌های ابری بدون محدودیت عمل می‌کنند. تصور کنید سایت یک فروشگاه آنلاین در زمان حراجی، ترافیک بیشتری روی سایت خود تجربه می‌کند. در این‌صورت به‌راحتی روی سرور‌های ابری می‌توان میزان منابع سخت‌افزاری را افزایش داد.

در مقابل انعطاف‌پذیری در سرور‌های مجازی محدود است. به‌عنوان مثال، اگر هنگام خرید سرور مجازی لینوکس میزان منابع رم 4GB را انتخاب کرده‌اید، امکان افزایش آن تا سقف معینی وجود خواهد داشت. البته افزایش منابع روی سرور مجازی غیرممکن نیست؛ بلکه برای این‌کار باید از کمک پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده خدمات بهره ببرید و برای مدتی سرور مجازی را خاموش کنید. در نتیجه در بررسی تفاوت سرور ابری با سرور مجازی از نظر انعطاف‌پذیری، سرور‌های ابری عملکرد بهتری دارند.

کاربرد و عملکرد؛ مهم‌ترین تفاوت سرور مجازی و ابری

عملکرد و کاربرد، مهم‌ترین فاکتوری است که کاربر برای انتخاب سرویس‌های مختلف، به‌دنبال آن خواهد بود. در واقع عملکرد مناسب یکی از مواردی است که کمک می‌کند تا برنامه و پروژه‌های در حال اجرا روی سرور با حداکثر سرعت و پایداری اجرا شوند. سرور‌های ابری در زمینه پایداری و همیشه در دسترس بودن، بسیار عملکرد مناسبی دارند؛ زیرا فقط به یک سرور متکی نیستند. در‌صورت خرابی یا بروز مشکل برای یک سرور، دسترسی کاربر به ماشین مجازی قطع نمی‌شود و فقط سرور پردازشی پشتیبان، مسئولیت پردازش اطلاعات را بر عهده می‌گیرد. با‌این‌وجود توجه داشته باشید که در سیستم ابری، تبادل اطلاعات بین هارد و پردازنده تحت شبکه و به کمک کابل‌های فیبر نوری صورت می‌پذیرد. این مورد باعث ایجاد یک تاخیر کوچک در فرایند تبادل اطلاعات و افت جزئی کیفیت سرور می‌شود.

در واقع با خرید سرور مجازی ویندوز یا لینوکس، کاربر کیفیت بالاتری را در مقایسه با سرورهای ابری تجربه می‌کند. اما پایداری و ضریب اطمینان از همیشه در دسترس بودن سرور، کمی پایین‌تر از سرورهای ابری است.

امنیت و کنترل؛ جلوگیری از حملات DDoS و دزدی اطلاعات از سرور

مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب بین سرور ابری و مجازی، امنیت آن‌ها است. کاربران باید برای میزبانی سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و معاملات ارزی خود سرویس ایمنی را انتخاب کنند. به‌طور‌کلی تفاوت سرور ابری و سرور مجازی بسیار ناچیز است و می‌توان گفت این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند. با‌این‌حال این فاکتور را به‌صورت جزئی‌تر بررسی خواهیم کرد.

در سرور‌های ابری، اطلاعات بین چندین سرور و پردازنده به گردش در‌خواهد آمد. به همین دلیل داده‌ها و اطلاعات در این سرور‌ها نسبت به سرور مجازی بیشتر در معرض خطر قرار دارند. با‌این‌حال شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور ابری می‌توانند با ایجاد چندین لایه امنیتی فایروال، امنیت اطلاعات ذخیره‌شده در سرور را افزایش دهند. در مقابل VPS به دلیل نوع ساختاری که دارد، با پروتکل‌های اولیه نیز امنیت بالاتری نسبت به سرور‌های ابری برای کاربران فراهم می‌کنند. همچنین از آن‌جایی که بخش پردازنده و ذخیره در یک محیط قرار دارد، مدیریت آن بسیار آسان‌تر خواهد بود. البته پیشنهاد می‌شود کاربران VPS نیز برای برقراری امنیت بیشتر، فایروال روی سیستم‌عامل خود نصب کنند.

هزینه؛ فرق سرور ابری و مجازی در قیمت خدمات

مورد دیگر از تفاوت سرور مجازی و ابری، هزینه استفاده از خدمات آن است. این عامل را می‌توان مهم‌ترین فاکتور برای بسیاری از کاربران در نظر گرفت. به‌طور‌کلی هزینه‌های vps به‌صورت ماهانه پرداخت می‌شود ولی هزینه‌های سرور ابری متغیر است. این هزینه در شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات متغیر خواهد بود. اما برخی از ارائه‌دهندگان خدمات ابری قابلیت فروش سرور به‌صورت روزانه و ساعتی را دارند که موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود؛ این قابلیت معمولا در سرورهای مجازی معمولی دیده نمی‌شود.

عملکرد سرور ابری در ایران؛ سرور مجازی بهتر است یا ابری؟

باوجود بررسی فرق سرور ابری و مجازی، شاید هنوز هم پاسخ مطمئنی برای انتخاب سرویس مورد‌نظر نداشته باشید. به‌طور‌کلی می‌توان گفت سرور‌های ابری نسبت به مجازی تکنولوژی جدیدتری محسوب می‌شوند و شاید در دنیا بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها به سمت استفاده از آن‌ها رفته باشند. با‌این‌وجود باید توجه داشت که بسیاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ در ایران، توانایی خرید تجهیزات پیشرفته سرور‌های ابری را ندارند. زیرا هزینه این تجهیزات بسیار بالا است و از طرفی وجود تحریم‌ها مشکلاتی در این زمینه به‌وجود می‌آورد.

با‌این‌حال احتمال دارد که با خرید سرور‌های دست دو و با کیفیت پایین‌تر، صرف شبکه‌بندی مشابه با سرور‌های ابری، ادعای ارائه سرویس ابری را داشته باشند. از‌این‌رو، کاربر با خرید اشتراک این سرور‌ها با کیفیت پایین و آسیب اطلاعاتی مواجه خواهد شد. در نتیجه پیشنهاد می‌شود برای خرید خدمات سرور ابری حتما از صحت ادعای شرکت‌های ارائه‌دهنده اطمینان حاصل کنید.

در مقابل، با وجود تعدد خدمات سرور مجازی در ایران، استفاده از VPS‌ها برای کاربران با اطمینان بیشتری همراه خواهد بود. با‌این‌وجود باید در انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات نیز نهایت دقت و توجه را داشته باشید. استفاده از پروتکل‌های امنیتی به‌روز، سخت‌افزار‌های قوی و سیستم پشتیبانی از معیار‌های انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات است.

سرور مجازی XVPS؛ راه‌حلی مطمئن برای میزبانی سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها

ما در این مقاله به بررسی تفاوت سرور ابری و سرور مجازی پرداختیم. هر یک از این دو سرویس مزایا و معایب مختلفی دارند که کاربر باید باتوجه‌به نیاز کسب‌و‌کار خود، بهترین را انتخاب کند. به همین دلیل سعی داشتیم تا بررسی‌های انجام‌شده را با صداقت و برای راهنمایی کاربران بیان کنیم.

اگر قصد خرید و استفاده از سرور مجازی را داشتید، ما به شما XVPS را پیشنهاد می‌کنیم. این مجموعه با سابقه طولانی‌مدت خود در زمینه ارائه خدمات سرور مجازی، همواره برای جلب رضایت کاربران خود در تلاش بوده است. برای استفاده از سرور مجازی مخصوص ترید، سرور مجازی کشور‌های آلمان، انگلیس، کانادا و ایران از XVPS، نام آن را در اینترنت جستجو کنید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *