Search
Close this search box.

اصطلاحات پر کاربرد در طراحی سایت

فهرست مطالب

طراحی سایت یک تخصص است و شامل عبارات و اصطلاحات مختص به خود است. شما ممکن است به عنوان مدیری که قصد طراحی سایت دارید، بارها این اصطلاحات را شنیده باشید ولی با مفهوم آن ناآشنا باشید یا حتی به عنوان یک صاحب وب سایت برای اینکه بتوانید ایده‌ها و خواسته‌های خود را به طراح انتقال دهید و به روند طراحی و بهینه‌سازی آن نظارت کنید، بهتر است با اصطلاحات پرکاربرد در طراحی سایت آشنایی داشته باشید.

تیم فنی شرکت طراحی سایت تارینوتک مفهوم عبارات تخصصی و اصطلاحات طراحی سایت را گرد آوری کرده است که ما نیز در اینجا برخی از آنها را بیان میکنیم.

دامنه (Domain)

دامنه در واقع آدرس سایت شما است، همان آدرسی که فرد در نوار سرچ مرورگر وارد می‌کند، به عنوان مثال دامنه سایت تارینوتک؛ Tarinotech.com است. به دلیل اینکه اینترنت به عنوان یک شبکه جهانی از سایت‌های متعددی تشکیل شده است، هر کدام از این سایت‌ها URL یا آدرس مخصوص به خود را دارند و از این طریق برای کاربران قابل شناسایی هستند.

هر کامپیوتری که به اینترنت متصل است، یک آدرس IP مختص به خود دارد. این آدرس IP شامل یک سری اعداد مانند شماره تلفن است. اما به دلیل اینکه حفظ کردن این آدرس کار دشواری است، از دامنه استفاده می‌شود. دامنه یک اسم است و راحت‌تر در ذهن کاربر ماندگار می‌شود. به عبارت ساده‌تر، اگر سایت را به عنوان یک خانه در نظر بگیرید، دامنه آدرس آن خواهد بود.

هاست (Host)

Host به معنای میزبانی است و به آن میزبانی وب هم می‌گویند. هاست در واقع بخشی از یک سرور است که تمامی اطلاعات سایت شما روی آن سوار می‌شود. بر روی هاست می‌توانید صفحات سایت، عکس‌ها و اطلاعات کاربران را ذخیره کنید. به این ترتیب، کاربران سراسر دنیا می‌توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند.

خرید یا اجاره هاست مثل این است که مغازه ای در اختیار دارید و محصولات‌تان را برای فروش در آن قرار می‌دهید. حال کاربران در هر ساعت از شبانه روز که دامنه شما را سرچ کنند، می‌توانند به بخش‌های مختلف آن دسترسی داشته باشند.

طراحی ریسپانسیو (Responsive Design)

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش‌گرا، نوعی فرایند برنامه‌نویسی است که سایت را با ابعاد دستگاه‌های مختلف، هماهنگ می‌کند و کاربر بدون توجه به ابعاد نمایشگر، می‌تواند به راحتی سایت را در اندازه مناسب بررسی کند. کاربران با دستگاه‌های مختلفی مثل لپ‌تاپ، موبایل و تبلت از اینترنت استفاده می‌کنند. بنابراین طراحی سایت شما باید به گونه‌ای باشد که کاربر نیازی به زوم کردن نداشته باشد و تمامی دکمه‌ها قابل کلیک باشند و سایت به درستی نمایش داده شود.

رابط‌ کاربری UI

ویژگی اصلی هر محصولی، قابل استفاده بودن آن است. به طور مثال زمانی که می‌خواهید یک در را باز کنید از دستگیره کمک می‎گیرید. بدون دستگیره عملا در قابلیت استفاده ندارد. در واقع هر چیزی که باعث شود تا بتوانیم از یک محصول به درستی استفاده کنیم، رابط‌ کاربری یا UI نام دارد.

UI را فضایی در نظر می‌گیرند که تعامل کاربر و ماشین را ممکن می‌کند. به طور مثال، کلیک کردن شما بر روی فهرست سایت، UI نام دارد. طراح سایت با همکاری طراح رابط‌ کاربری به این فکر می‌کنند که هر المان سایت باید کجای صفحه قرار بگیرد، دکمه ارسال کجا باشد، خطاها چگونه به کاربر نمایش داده شوند و … .

تجربه‌ کاربری UX

زمانی که تصمیم می‌گیرید برای کسب و کارتان سایت طراحی کنید، باید این را در نظر داشته باشید که بهترین تجربه‌کاربری را برای مخاطبان فراهم نمایید. تجربه‌ کاربری یا UX یعنی کاربر در تمامی مراحل تعامل خود با سایت شما راحت باشد و هیچ ابهام یا پیچیدگی برای کاربر وجود نداشته باشد.

در طراحی تجربه‌ کاربری باید نیازهای مخاطب به خوبی شناسایی شود. این امکان وجود دارد که کاربران مختلف تجربه‌های متفاوتی هنگام استفاده از محصول یا سیستم شما داشته باشند. این وظیفه شماست که به عنوان مدیر سایت بهترین مسیر و دسترسی‌پذیری را برای کاربران فراهم کنید.

CMS

Content Management System یا سیستم مدیریت محتوا، سیستمی است که برای مدیریت سایت بکار می‌رود. سیستم مدیریت محتوا امکان ایجاد محتوا، حذف بخش خاصی از محتوای و اعمال تغییرات ظاهری سایت را بدون نیاز به تخصص برنامه‌نویسی برای مدیر سایت فراهم می‌کند. از معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا یا همان CMS میتوان به وردپرس اشاره کرد.

کاربر پسند(user friendly)

سایت ویترین مجازی کسب‌وکار شما است. طراحی سایت باید به نحوی باشد که کاربر پسند باشد. اینکه یک کاربر تصمیم بگیرد که در سایت شما بماند یا نه حدودا 50 صدم ثانیه طول می‌کشد. در نتیجه از آن جایی که سایت شما دهمین سایتی است که بازدیدکنندگان آن دیده‌اند، باید کاری کنید تا مخاطبان زمان بیشتری را در سایت شما سپری کنند.

این امر یک مزیت رقابتی برای برند شما است. مخاطب در یک سایت کاربر پسند، اطلاعات مورد نیازش را سریع پیدا می‌کند، مجذوب رابط‌ کاربری سایت می‌شود و همین امر نرخ بازگشت سرمایه شما را افزایش می‌دهد.

سئو SEO

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجویی نظیر گوگل است. سئو در واقع به اقداماتی گفته می‌شود که برای افزایش ترافیک ورودی سایت از طریق موتورهای جستجو صورت می‌گیرد که معروف‌ترین آن‌ها گوگل است. کارشناس سئو در واقع کار اصلی خود را بعد از طراحی سایت آغاز می‌کند و سایت شما را در رتبه‌های اول نتایج گوگل نگه می‌دارد.

دیجیتال‌مارکتینگ

دیجیتال‌مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به معنی استفاده از کانال‌هایی در بستر اینترنت است که برای معرفی برند و خدمات شما به مشتریان بالقوه کاربرد دارد. اینترنت، نرم افزارها، شبکه‌های اجتماعی و … کانال‌هایی هستند که به صورت آنلاین می‌توانید مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و خدمت یا محصول خود را به آن‌ها عرضه کنید.

هیچکدام از این بسترها ذاتا بهتر از دیگری نیست و بسته به نیاز و شرایط تصمیم گیری شما برای بازاریابی، قابل استفاده هستند. بیشترین اهداف دیجیتال مارکتینگ مربوط به افزایش آگاهی از برند، ایجاد سرنخ، بهبود نرخ تبدیل و فروش خواهد بود و شما می‌توانید ترکیبی از استراتژی‌ها را روی سایت خود پیاده کنید.

اگر نیاز به طراحی سایت و یا خدمات افزایش فروش داشتید، مشاوران تارینوتک آماده پاسخگویی و راهنمایی شما هستند، پس با شماره ی زیر تماس بگیرید:

02177816218

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *