Search
Close this search box.

راهنمای خرید پاور برای کامپیوتر

فهرست مطالب

از نظر کاربران کامپیوتری، این قطعه تنها منبع تغذیه‌ای برای کامپیوتر است که برق مورد نیاز آن را تامین می‌کند. پاور یک قطعه بزرگ در درون کیس بوده که برخلاف تصور بسیاری از افراد، کارایی زیادی برای کامپیوتر دارد. وظیفه اصلی پاور، تبدیل برق شهری به جریان الکتریسیته PC و انتقال آن به قطعات داخلی کیس است. در هنگام خرید پاور باید به میزان توان مورد نیاز سیستم خود توجه داشته باشید. میزان توان پاور براساس واحد وات W اندازه‌گیری می‌گردد. پاورها از نظر پیکربندی و کابل‌بندی به سه نوع مژولار، نیمه مژولار و غیرمژولار دسته‌بندی می‌شوند. انتخاب پاور مناسب و سازگار با اجزای سیستم می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد بهتر آن و عمر قطعه بگذارد؛ از این‌رو می‌بایست در هنگام خرید به برخی از نکات دقت نمایید.

پاور Power Supply Unit چیست؟

پاور یا همان منبع تغذیه، یکی از قطعات بزرگ در اجزای کامپیوتر است که کابل‌های بسیاری به آن متصل می‌شوند. این قطعه دارای یک ورودی کابل برق و یک دکمه برای روشن و خاموش کردن است. معمولاً پاور در قسمت پایینی کیس قرار می‌گیرد. وظیفه پاور این است که بعد از دریافت جریان الکتریسیته متناوب AC یا همان برق شهری، آن را به جریان الکتریسیته مستقیم DC مورد نیاز برای اجزای PC تبدیل نماید و برق تبدیل شده را به قطعات داخلی کیس همچون فن‌ها، مادربرد و سایر قطعات انتقال دهد.

در صورت بروز هرگونه اختلال در عملکرد پاور، عملکرد کل قطعات یک سیستم منحل خواهد شد؛ در نتیجه قبل از خرید باید به اطلاع دقیقی در رابطه با پاور و ویژگی‌های آن دست یابید.

نکات مهم برای خرید پاور کامپیوتر

یکی از نکات بسیار مهم در هنگام خرید پاور کامپیوتر ، توجه به توان مورد نیاز کامپیوتر است. تهیه یک پاور متناسب با سیستم می‌تواند باعث کارایی بهتر این قطعه و عمر طولانی آن شود. بهتر است قبل خرید پاور، اطلاعاتی را در رابطه با میزان توان مصرفی سیستم خود کسب نمایید. در حالت کلی برای خرید پاور باتوجه به برخی از نکات می‌توانید یک خرید خوب داشته باشید. از جمله این نکات طلایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

توجه به توان مورد نیاز سیستم

میزان توان خروجی یک پاور با واحد وات W نمایش داده می‌شود؛ از این‌رو پاورها براساس میزان توان خود، از قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند. برای محاسبه میزان توان این قطعه باید مجموع توان قطعات سیستم را محاسبه نمایید. برای مثال اگر عدد به دست آمده از میزان توان تمامی قطعات مصرفی سیستم شما از CPU تا تمامی فن‌ها برابر با 400 وات شد، شما می‌بایست اقدام به خرید پاور 500 الی 600 وات نمایید. چرا باید میزان توان پاور از مجموع توان قطعات سیستم بالاتر باشد؟ به این دلیل که در مواقع ارتقای سیستم دیگر نیازی به خرید مجدد منبع تغذیه نداشته باشید.

انواع کانکتورهای پاور

پاور برای انجام توزیع برق نیاز به کابل و اتصالاتی دارد؛ در نتیجه می‌بایست هنگام خرید به تعداد سوکت و کانکتورهای لازم برای این قطعه توجه داشته باشید. سوکت برقی که به مادربرد متصل است از بزرگ‌ترین سوکت‌های موجود در بین کانکتورهای یک پاور به شمار می‌رود. کانکتورهای مادربرد در سیستم‌ها یکسان نیست؛ اما معمولاً سوکت متصل به مادربرد به‌صورت 20 الی 24 پین عرضه می‌شود. البته، برای برخی از پاورها در هنگام خرید یک سوکت 20 پین و یک سوکت 4 پینی قرار می‌دهند تا در صورت نیاز، از آنها استفاده کنید.

بهره ‌وری و استاندارد Plus80

استاندارد 80Plus، نشان‌دهنده میزان کارایی پاور است. شرکت‌های تولیدکننده پاور برای نشان دادن میزان راندمان این قطعه، از گواهینامه 80Plus استفاده می‌کنند. پاورها از نظر راندمان کاری در 6 رده‌بندی 80Plus، Bronze ،Silver ،Gold ، Platinium و Titanium قرار می‌گیرند. دو مدل پاورهای Titanium و همچنین Platinium کمیاب و گران‌تر از سایر مدل‌ها هستند. هرچه راندمان قطعه بالاتر باشد، میزان هدر رفتن انرژی آن نیز کمتر خواهد بود؛ از این‌رو برای کارایی بهتر پاور، به میزان راندمان کاری آن توجه نمایید.

پاور ماژولار یا غیر ماژولار؟

پاورها از نظر پیکربندی و کابل‌کشی به سه نوع مژولار، نیمه مژولار و غیرمژولار تقسیم‌ می‌شوند. پاورهای غیرماژولار، پیکربندی و کابل‌کشی ثابتی دارند؛ به همین سبب کم و زیاد کردن کابل‌های آن امکان‌پذیر نیست. پاورهای نیمه ماژولار، دارای کابل‌های برق اصلی همچون مادربرد و CPU هستند؛ از این‌رو می‌توان به دلخواه مجموعه کابل‌هایی را به آن اضافه کرد. پاورهای مژولار از هیچ‌گونه کابل متصلی برخوردار نیستند و همه کابل‌ها را می‌بایست به‌صورت دستی به آن اضافه نمایید.

پاورهای غیرمژولار نوع رایج و پرفروش این قطعه در بازار هستند. پاور در مدل‌های مژولار و نیمه مژولار این امکان را به شما می‌دهد تا تعداد کابل‌های مورد نیاز خود را در داخل کیس متصل نمایید و از شلوغ شدن سیم و کابل‌های داخل کیس پیشگیری کنید.

فرم فاکتور

فرم فاکتور نشان‌دهنده اندازه، شکل و مشخصات فیزیکی پاور است. شما باتوجه به فرم فاکتور یک پاور، می‌توانید قطعه متناسب با کیس خود را تهیه کنید. سه فاکتور متداول برای این قطعه به شرح زیر هستند.

  1. فرم فاکتور ATX: سایز پاورهای فاکتور ATX استاندارد است و برای کیس‌هایی با ابعاد عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پاورها ظاهری مید تاور و فول تاور دارند.
  2. فرم فاکتور SFX: اگر قاب کیس کامپیوتر با محدودیت فضا روبه‌رو باشد، می‌بایست پاورهایی با فرم و ابعاد کوچک‌تری را تهیه کنید. ابعاد پاورهای فرم SFX دارای عرض، ارتفاع و عمق کوچکی هستند.
  3. فرم فاکتور SFX-L: این نوع پاورها دارای عمق بزرگ‌تری هستند. اگر نیاز به پاورهایی با فن‌های بزرگ دارید، می‌بایست پاور با فرم فاکتور SFX-L را تهیه نمایید.

پاور مناسب برای سیستم گیمینگ

کامپیوترهای گیمینگ دارای CPU، مادربرد و کارت گرافیکی‌های قدرتمندتری نسبت به سیستم‌های معمولی هستند؛ از این‌رو نیاز به پاورهایی قوی دارند. در هنگام خرید پاور برای سیستم گیمینگ باید به متناسب بودن و سازگاری آن با قطعات درون کیس توجه داشته باشید. نکاتی که در مطالب بالا برای خرید پاور کامپیوتر بیان شده‌اند، در هنگام خرید پاور برای سیستم گیمینگ نیز صدق می‌کنند. از انواع برندهای مناسب برای سیستم گیمینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پاور گرین green
  • سری oc
  • سری HP
  • سری EU
  • سری‌های HE و SP
  • پاور گریت وال
  • پاور کولر مستر
  • پاور کورسیر

سخن پایانی

پاور قطعه‌ای در درون کیس است که وظیفه انتقال انرژی را به اجزای سیستم را برعهده دارد. از نکات مهمی که قبل از خرید پاور باید به آن دقت نمایید، می‌توان به توجه به نوع پیکربندی پاور، فرم فاکتور، توجه به میزان توان قطعه، کسب اطلاعات در مورد استاندارد و بهره‌وری پاور و… اشاره کرد. در فرم فاکتور، ابعاد قطعه و مشخصات فیزیکی آن شرح داده شده‌اند، از این‌رو باتوجه به آن می‌بایست پاوری با ابعاد متناسب با قاب کیس کامپیوتر را تهیه نمایید. یکی از مباحث مهم در هنگام خرید منبع تغذیه برای سیستم، توجه به میزان توان قطعه است. برای این کار می‌بایست میزان مجموع اجزای سیستم را محاسبه کرده و بعد پاوری با 100 الی 200 وات بیشتر از میزان توان سیستم را تهیه کنید. برای داشتن تجربه خریدی خوب، به نکات ذکر شده قبل از خرید قطعه توجه داشته باشید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *