Search
Close this search box.

چگونه از طریق برنامه نویسی کسب درآمد کنیم؟

فهرست مطالب

این روز‌ها برنامه نویسی به یکی از پردرآمد‌ترین مشاغل تبدیل شده است و افراد شاغل در این حوزه، از طریق اینترنت و دور‌کاری نیز می‌توانند به درآمد قابل قبولی برسند. در نظر داشته باشید که کسب درآمد از برنامه‌نویسی از طریق راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است و برنامه‌نویسی برای پلتفرم‌های موبایل، وب، اندروید، IOS، PHP، سی‌شارپ، پایتون و… شامل میزان درآمد بسیار متفاوتی می‌شوند.

برخورداری از ساعت کاری دلخواه، بازار کار مناسب، درآمد بالا، به چالش کشیده شدن خلاقیت و دانش در این حوزه، از دیگر مزایای انتخاب شغل برنامه‌نویسی است. اما مسئله به اینجا ختم نمی‌شود زیرا مهم‌ترین نکته برای موفقیت در برنامه‌نویسی، پیدا کردن راه‌های کسب درآمد در این حوزه است. پس در ادامه‌ی مطلب با ما همراه باشید تا به مهم‌ترین راهکار‌ها برای کسب درآمد در برنامه نویسی بپردازیم.

یک برنامه نویس چه کارهایی انجام می‌دهد؟

شغل برنامه نویسی

در حالت کلی افراد به عنوان برنامه‌ نویس ضمن طراحی نرم‌افزار‌های مختلف، به تست و توسعه‌ی آن‌ها نیز می‌پردازند. در شغل برنامه نویسی از عملکرد درست و صحیح هر یک از برنامه‌های نرم‌افزاری برای فراهم کردن امنیت، میزان کارایی و پایایی آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین افراد برنامه نویس تلاش می‌کنند تا علاوه بر همکاری با سایر طراحان و توسعه‌دهندگان، به ساخت برنامه و درک نحوه تعامل آن‌ها با همدیگر بپردازند.

علاوه بر این، افراد برنامه نویس تلاش می‌کنند تا با تکرار مراحل توسعه‌ی یک نرم‌افزار شامل طراحی، پیاده‌سازی، توسعه و تست، از مشتریان خود برای بهبود تمامی عملکرد‌های یک برنامه بازخورد بگیرند. حوزه‌ی فعالیت برنامه‌نویسان به طور کلی شامل موارد بسیار مختلفی می‌شود که در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حوزه های مختلف برنامه نویسی شامل چه مواردی است؟

قبل از فعالیت در حوزه‌ی برنامه نویسی، لازم است تا افراد با خدمات متفاوتی که در این حوزه ارائه می‌شود نیز آشنا شوند. محبوب‌ترین خدماتی که در حوزه‌ی برنامه‌نویسی ارائه می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن
  • برنامه نویسی تحت وب
  • ساخت بازی
  • ساخت وب اپلیکیشن
  • برنامه نویسی فرانت اند
  • برنامه نویسی بک اند
  • برنامه نویسی در حوزه بازار‌های مالی
  • برنامه نویسی در زمینه علم داده
  • و …

در نظر داشته باشید که حوزه‌های مختلف برنامه نویسی نیازمند دانش و اطلاعات متفاوتی است. بنابراین افراد باید قبل از استخدام شدن، به یادگیری و کسب مهارت بپردازند. در این میان پایتون، جاوا، سوئیفت، جاوا اسکریپت و …، به عنوان محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی شناخته می‌شوند که یادگیری آن برای هر برنامه نویسی ضروری است. همچنین میزان حقوق دریافتی و مزایای هر حوزه‌ی برنامه نویسی نیز متفاوت است که در ادامه به برخی از مزایای آن اشاره می‌کنیم.

مزایای کسب درآمد از طریق برنامه نویسی

مهارت کار با کامپیوتر و ایجاد برنامه‌های جدید در آن، همانند دری است که افراد را به یک دنیای نا‌شناخته و جدید وارد می‌کند. در این میان مزایای بسیار زیاد برنامه نویسی باعث شده تا افراد ضمن کسب در آمد در آن، از قابلیت‌هایی نظیر قدرت حل مسئله، استفاده از خلاقیت فردی، امکان دور‌کاری و غیره نیز برخوردار شوند. نمونه‌ای از مهم‌ترین مزایای کسب درآمد از طریق برنامه نویسی شامل موارد زیر است:

ساعت کاری منعطف

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شغل برنامه نویسی، امکان تغییر زمان کاری توسط شخص برنامه نویس است. کلیه برنامه‌نویسان اعم از فریلنسر‌ها و یا افرادی که به صورت رسمی در یک شرکت و یا سازمان استخدام هستند، می‌توانند زمان کاری خود را تعیین کرده و در موقعیت‌های متفاوت بدون وقفه و یا با استراحت، به انجام پروژه‌ی مورد نظر بپردازند.

علاوه بر این، امکان کار با کامپیوتر و اینترنت در این حوزه باعث شده تا افراد بتوانند بدون وابستگی به هیچ مکانی و حتی از راه دور، به انجام پروژه برنامه نویسی مشغول شوند. امکان برنامه نویسی از راه دور، یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این شغل برای افراد ماجراجو و در سفر نیز محسوب می‌شود.

توانایی حل مسئله

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که با یادگیری برنامه نویسی و تمرین آن تقویت می‌شود، توانایی حل مسئله و توصیف آن‌ها است. برنامه نویسان هنگام کد‌نویسی و طراحی برنامه‌ها، هر لحظه با مسائل جدید مواجه می‌شوند که منجر به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی حل آن و کسب تجربیات بیشتر در حوزه‌ی برنامه نویسی می‌شود. در نتیجه افراد برنامه نویس قادر‌ند ضمن توسعه‌ی نرم‌افزار‌ها، بسیاری از مسا‌ئل بزرگ را درک کرده و به بخش‌های کوچک‌تر تبدیل کنند. در نهایت حل تک به تک مسائل کوچک‌تر باعث می‌شود تا مسئله مورد نظر به طور کامل حل شده و به انتها برسد.

پیشرفت کاری در برنامه‌نویسی

همان طور که در موارد پیشین اشاره شد، مواجه شدن با مسائل متفاوت و حل آن‌ها، باعث کسب مهارت در حرفه‌ی برنامه نویسی می‌شود. در این میان چگونگی رفع مشکلات و مسئله‌ها باعث می‌شود تا افراد در دنیای برنامه نویسی رشد کرده و از سمت بالا‌تری برخوردار شوند. همچنین در نظر داشته باشید که ترقی در حوزه‌ی برنامه نویسی باعث می‌شود تا افراد از  درآمد و حقوق بالاتری نیز برخوردار شوند.

دریافت حقوق مناسب

برخورداری از حقوق و درآمد مطلوب در شغل برنامه نویسی، باعث شده تا افراد بسیار زیادی در این حوزه مشغول شوند. افزایش سابقه‌ی کاری و کسب تجربه در این حوزه، از مهم‌ترین موارد تاثیر‌گذار در میزان حقوق دریافتی برنامه نویسان است که باعث می‌شود تا افراد حرفه‌ای در این شغل، از میزان حقوق چشمگیری برخوردار شوند.

برخورداری از دانش به‌روز

با توجه به آپدیت و به روز‌رسانی دائمی فناوری‌های مورد استفاده در حوزه‌ی برنامه‌نویسی، افراد برنامه نویس نیز دائما در حال تغییر و یادگیری دانش جدید هستند. امروزه زبان‌های برنامه نویسی و محیط‌های توسعه جدیدی دائما به افراد معرفی می‌شوند که باعث راحتی بیشتر برنامه نویسان و بهبود تجربه کاربری آن‌ها می‌شوند. بنابراین افراد می‌توانند ضمن انتخاب شغل برنامه نویسی و کسب مهارت‌های مربوط به آن، از دانش و فناوری‌های روز آگاهی داشته و از آن‌ها برخوردار شوند.

روش های کسب درآمد از برنامه نویسی

روش‌های بسیار مختلفی برای کسب درآمد در حوزه‌ی برنامه نویسی وجود دارند که افراد به عنوان برنامه نویس می‌توانند به صورت مستقیم و یا غیر‌مستقیم در آن‌ها مشغول شوند. برای مثال افراد می‌توانند مستقیما در حوزه‌هایی مانند ساخت اپلیکیشن‌ موبایل و یا طراحی سایت فعالیت داشته باشند. در مقابل بلاگری در زمینه‌ی برنامه نویسی نیز به صورت غیر‌مستقیم باعث کسب درآمد در این حوزه خواهد شد. در ادمه به چند روش کاربردی برای کسب درآمد از برامه نویسی اشاره می‌کنیم:

فریلنسری

یکی از کاربردی‌ترین روش‌های کسب درآمد اینترنتی و کار در منزل، فریلنسری است. افراد فریلنسر می‌توانند ضمن فعالیت در سایت‌های ایرانی و یا خارجی از راه دور، به پروژه‌های مطلوبی با درآمد خوب دسترسی پیدا کنند. از جمله محبوب‌ترین پلتفرم‌های فریلنسینگ در ایران می‌توان به پونیشا و یا پارس کدرز اشاره کرد. برخی از سایر پلتفرم‌های خارجی نیز شامل Fiverr، Guru، Upwork و غیره می‌شوند.

افراد فریلنسر می‌توانند با عضویت در پلتفرم‌های فریلنسری اختصاصی، در سریع‌ترین حالت ممکن به پروژه‌های بسیار زیادی دسترسی پیدا کنند که کارفرما به میزان ارزش پروژه، هزینه لازم را پرداخت خواهد کرد. همچنین در نظر داشته باشید که جلب اطمینان مشتریان، دریافت نظرات مثبت و امتیاز بالا در سایت‌های فریلنسری، به عنوان تاثیر‌گذار‌ترین عوامل برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق و کسب درآمد بالا در نظر گرفته می‌شود.

تدریس یا تولید فیلم های آموزشی

امروزه افراد بسیار زیادی مشتاق یادگیری برنامه نویسی زیر نظر یک مدرس و یا گذراندن دوره آموزشی آنلاین هستند. در این میان روش‌های مختلفی برای تدریس برنامه نویسی وجود دارد که شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

تولید فیلم آموزشی برنامه نویسی

تولید فیلم آموزشی

انتشار ویدیو‌های آموزشی و کسب درآمد از این طریق، به عنوان یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد برای توسعه‌دهدگان و برنامه نویسان معرفی می‌شود. برنامه‌نویسان می‌توانند ضمن تولید و انتشار ویدیو‌های آموزشی خود در بستر‌هایی مانند یوتیوب، به رفع اشکال و پاسخ‌دهی بپردازند تا در نهایت اعضای کانال و تعداد باز‌دید‌کنندگان آن‌ها به حد نصاب برسد.

در نظر داشته باشید که افزایش اعضای کانال یوتیوب و تعداد بازدید‌کنندگان باعث می‌شود تا بتوانید به درامد دلاری برسید.

تدریس برنامه نویسی

امروزه پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌های بسیاری وجود دارند که افراد متخصص در حوزه‌ی برنامه نویسی می‌توانند دوره‌های آموزشی تولید شده‌ی خود را در آن‌ها به فروش برسانند. همچنین تدریس در پلتفرم‌های خارجی همانند Coursera، Skillshare، Udemy و…، از دیگر راه‌های کسب درآمد ارزی در این حوزه است.

توجه داشته باشید که برای تدریس و فروش دوره‌های آموزشی در پلتفرم‌های خارجی، تسلط کافی به زبان انگلیسی خصوصا مهارت Speaking، برای برنامه نویسان الزامی است.

راه اندازی وب‌سایت آموزشی

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد در حوزه‌ی برنامه نویسی، آموزش در وب‌سایت اختصاصی خودتان است. افراد می‌توانند ضمن راه‌اندازی وب‌سایت و وبلاگ خود، به تولید محتوای آموزشی در سطح‌های متفاوت بپردازند تا درآمد کسب کنند. در نظر داشته باشید که تولید محتوای با‌کیفیت در این زمینه، نیازمند خرید برخی تجهیزات حرفه‌ای و صرف هزینه است که در نهایت منجر به درآمد‌زایی بسیار زیادی برای افراد برنامه نویس یا توسعه‌دهندگان می‌شود.

ساخت و فروش نرم‌افزار

یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد از برنامه نویسی، تولید و توسعه‌ی نرم‌افزار‌ در راستای فروش آن به افراد است. در حال حاضر نرم‌افزار‌های بسیاری زیادی در ایران به دلیل تحریم قابل دسترس نیستند. به همین دلیل، برنامه‌نویسان می‌توانند علاوه بر نوشتن نرم‌افزار‌های قوی و کاربردی، با فروش نسخه‌های زیاد آن و یا سفارشی‌سازی برنامه به درآمد بسیار زیادی برسند. همچنین پشتیبانی و توسعه‌ی نرم‌افزار‌های تولید شده به صورت ماهانه و یا سالانه نیز، از دیگر راه‌ها کسب درآمد در این حوزه محسوب می‌شود. افراد برنامه نویس می‌توانند ضمن ساخت اپلیکیشن مورد نظر، با دریافت حق اشتراک از کاربران نیز به منبع درآمد مناسبی دسترسی پیدا کنند.

برای مثال می‌توان به برنامه Ccleaner اشاره کرد که از طریق حق اشتراک کاربران به کسب درآمد می‌پردازد. علاوه بر این، ابزار‌های ویندوزی و نرم‌افزار‌های متفاوتی در قالب وب‌اپلیکیشن ارا‌ئه می‌شوند که کاربران ضمن استفاده از آن‌ها، موظف‌اند مبلغی را به صورت ماهانه پرداخت کنند.

بازی سازی

امروزه صنعت بازی‌سازی به عنوان یکی از پر‌درآمد‌ترین حوزه‌ها شناخته می‌شود، به همین علت برنامه‌ نویسان بسیاری در این حوزه مشغول به کار هستند.

با رشد و روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند و کنسول‌های بازی قابل حمل، عرضه و تقاضای بازی‌ها نیز افزایش پیدا کرده است و افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیت مکانی با بازی‌های کامپیوتری سرگرم شوند.

برنامه نویسان باید برای ساخت انواع بازی‌های به‌روز مراحل زیر را دنبال کنند:

  • تولید و توسعه‌ی بازی کامپیوتری مورد نظر
  • تبلیغات بین برنامه و یا ایجاد امکان خرید درون برنامه‌ای
  • انتشار بازی مورد نظر در فروشگاه‌های اپلیکیشن متفاوت نظیر اپل استور یا گوگل‌پلی، فروشگاه یونیتی (برای بازی‌های موبایل و PC)، استیم (برای بازی‌های تحت PC) و …

همچنین افراد برنامه نویس می‌توانند با استفاده از سرویس AdMob، تمامی تبلیغات مورد نظر خود را در بازی و برنامه‌های متفاوت اعمال کنند.

تولید محتوای متنی برنامه نویسی

درصورتی که افراد برنامه نویس از اطلاعات کافی در حوزه‌ی کاری خود و یا سایر زمینه‌های مرتبط با فناوری برخوردار باشند، می‌توانند با نوشتن مقالات و تولید محتوای متنی در حوزه‌ی برنامه نویسی به کسب درآمد بپردازند. در این میان افراد می‌توانند ضمن فعالیت به عنوان فریلنسر، از طریق سایت‌های فریلنسینگ معتبر همانند پونیشا، به انجام پروژه‌های برنامه نویسی، مشغول شوند.

ساخت و فروش افزونه و تم

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد در برنامه نویسی، از طریق توسعه‌ی افزونه‌های وردپرس وردپرس است. در حال حاضر بسیاری از برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان، برای راحتی بیشتر در کار خود و یا صرفه‌جویی در زمان، نیاز‌مند افزونه‌های متفاوت هستند. در نتیجه برنامه نویسان می‌توانند با ساخت افزونه و فروش آن به افراد، به طور مستقل درآمد کسب کنند.

علاوه بر این نیز کاربران بسیار زیادی برای ساخت وب‌سایت مورد نظر خود به تم مناسب و قالب‌های زیبا نیاز‌مند‌ند. برنامه نویسان یا توسعه‌دهندگان می‌توانند ضمن طراحی و ساخت تم یا قالب، به درآمد ماهیانه مناسب دسترسی پیدا کنند.

استخدام در شرکت های برنامه نویسی

درحال حاضر بسیاری از برنامه نویسان کار به صورت گروهی و تیمی در یک شرکت برنامه نویسی را انتخاب می‌کنند تا علاوه بر فعالیت مستمر در آن، بدون نگرانی درباره‌ی فروش محصولات به برنامه نویسی مشغول شوند.

همچنین افراد می‌توانند با استخدام در شرکت و داشتن قرار‌داد در آن، از حقوق ثابت ماهانه‌ی خود و امکانات بسیار زیاد دیگری همچون بیمه، ساعات کاری منعطف، روند کاری مشخص و … برخوردار شوند.

چطور پروژه برنامه نویسی بگیریم؟

انجام پروژه برنامه نویسی

یکی از رایج‌ترین دغدغه افراد برنامه نویس این است که چطور خود را به دیگران معرفی کنند؟ امروزه راه‌های بسیار متنوعی برای معرفی افراد برنامه نویس به کارفرمایان وجود دارد که باعث می‌شود تا پیدا کردن و انجام پروژه برنامه نویسی برای افراد شاغل در این حوزه، راحت‌تر از گذشته انجام شود.

یکی از بهترین روش‌های دریافت پروژه، عضویت در وب‌سایت‌های فریلنسری همانند پونیشا است که باعث دسترسی راحت‌تر افراد برنامه نویس و فریلنسر به پروژه‌های بزرگ و کوچک مختلف می‌شود. امکان دسترسی به کارفرمایان خارجی و کسب درآمد ارزی، از دیگر مزایای بسیار مهم سایت‌های فریلنسری محسوب می‌شود.

علاوه بر این نیز دریافت پروژه از طریق انتشار آگهی در اپلیکیشن‌های فروش کالا و خدمات، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و یا وبلاگ شخصی، از دیگر روش‌های پیدا کردن پروژه برای افراد برنامه نویس است. در این میان توجه داشته باشید که آماده کردن رزومه‌ی مناسب و ارائه‌ی نمونه کار‌های خوب به کارفرما، به عنوان مهم‌ترین موارد برای دریافت پروژه و کسب درآمد در حوزه‌ی برنامه نویسی شناخته می‌شود.

 جمع بندی

در نهایت برنامه نویسی به عنوان یکی از ضروری‌ترین مشاغل در دنیای امروزی شناخته می‌شود که اغلب سازمان‌ها، کسب و کار‌های کوچک و بزرگ یا شرکت‌‌ها به شدت به آن نیاز دارند. در نظر داشته باشید که نیاز رو به افزایش به برنامه نویس در حوزه‌های مختلف، باعث شده تا حقوق افراد در این حوزه نیز به حد قابل قبولی افزایش یابد. همچنین امکان دور‌کاری در برنامه نویسی، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این شغل در نظر گرفته می‌شود.

در این مطلب به راهکار‌های بسیار متنوعی برای کسب درآمد در برنامه نویسی پرداختیم که افراد می‌توانند با توجه به مهارت‌ها و عملکرد خود، در هر یک از آن‌ها مشغول شوند. در صورتی که افراد مبتدی می‌خواهند از طریق برنامه نویسی به کسب درآمد بپردازند، پیشنهاد می‌‌کنیم تا ابتدا مهارت‌های خود را در این زمینه تقویت کنند و ضمن آشنایی با زبان‌های مطرح حوزه‌ی برنامه نویسی، به پروژه‌های نامحدودی در سایت‌های فریلنسری دسترسی داشته باشند.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *