Search
Close this search box.

تفاوت آیفون 12 پرو مکس با 13 پرو مکس

فهرست مطالب

آیفون 12 پرو مکس و 13 پرو مکس دو مدل از سری آیفون‌های شرکت اپل هستند که در سال‌های 2020 و 2021 معرفی شدند. این دو گوشی همانند دیگر محصولات اپل، طراحی زیبا، عملکرد بالا و قابلیت‌های جدید دارند. اما چه تفاوت‌هایی بین این دو مدل وجود دارد؟

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های اصلی این دو پرچم‌دار فوق‌العاده از نظر صفحه نمایش، دوربین، باتری و پردازنده خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

مقایسه پرچم‌داران سال 2020 و 2021 اپل

مهم‌ترین تفاوت‌های آیفون 12 پرومکس و آیفون 13 پرومکس

آیفون 13 پرو مکس به عنوان نسل جدیدتر خانواده آیفون‌ها، قابلیت‌های بیشتر و عملکردهای بهتری دارد. به طور کلی‌ می‌توانیم تفاوت این گوشی با آیفون 12 پرو مکس را در لیست زیر خلاصه کنیم:

  • آیفون 13 پرو مکس صفحه نمایش با نرخ نوسازی 120 هرتز دارد که باعث نرمی و واکنش‌گرایی تصاویر‌ را بیشتر می‌کند.
  • آیفون 13 پرو مکس دوربین اصلی با سنسور بزرگ‌تر و لنز جدید دارد که در نور کم تصاویر و ویدیوهای بهتری ثبت می‌کند.
  • آیفون 13 پرو مکس باتری با ظرفیت بالاتر دارد که‌ می‌تواند تا 2.5 ساعت بیشتر از آیفون 12 پرو مکس در حالت استفاده مداوم کار کند.
  • حافظه داخلی تا 1 ترابایت در آیفون 13 پرومکس طراحی شده؛ در حالی که آیفون 12 پرو مکس حداکثر 512 گیگابایت حافظه دارد.
  • آیفون 13 پرو مکس از قابلیت فوکوس سینمایی پشتیبانی‌ می‌کند که به کاربر اجازه‌ می‌دهد فوکوس دوربین را به صورت خودکار و یا دستی در حین فیلم‌برداری تغییر دهد.

مقایسه طراحی ظاهری

در سال 2020، اپل با معرفی آیفون 12 پرو مکس، بزرگ‌ترین و قوی‌ترین گوشی هوشمند خود را روانه بازار کرد. این گوشی با صفحه نمایش 6.7 اینچی، دوربین‌های پیشرفته و بدنه‌ای با لبه‌های صاف و مستطیلی، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد. اما در سال 2021 اپل با معرفی آیفون 13 پرو مکس، نسخه بهبود یافته‌ای از این گوشی را عرضه کرد.

به نظر می‌رسد که اپل در طراحی ظاهری آیفون 13 پرو مکس تغییرات چندانی نسبت به نسل قبل اعمال نکرده است. بدنه این گوشی همچنان از جنس استنلس استیل و شیشه ساخته شده و لبه‌های صاف و مستطیلی را حفظ کرده است.

صفحه نمایش هم همان اندازه را دارد و فقط ناچ (بریدگی) بالای صفحه کمی کوچک‌تر شده است. تنها تفاوت قابل توجه در طراحی ظاهری، در قسمت پشت گوشی قابل مشاهده است. دوربین‌های آیفون 13 پرو مکس، بزرگ‌تر و برجسته‌تر از آیفون 12 پرو مکس هستند و به همین دلیل قاب یا کاور این دو گوشی را‌ نمی‌توان به جای هم استفاده کرد.

مقایسه صفحه نمایش

آیفون 12 پرو مکس صفحه نمایش 6.7 اینچی با رزولوشن 1284 در 2778 پیکسل و تراکم پیکسلی 458 دارد. این صفحه نمایش از استانداردهای HDR10+ و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند و حداکثر روشنایی آن در حالت عادی 1000 نیت و در حالت HDR تا 1200 نیت است. همچنین این صفحه نمایش از فضای رنگی گسترده و قابلیت True-tone برخوردار است.

صفحه نمایش آیفون 13 پرو مکس نیز دقیقا همین مشخصات را دارد. اما تفاوت اصلی این صفحه نمایش در نرخ نوسازی آن است که قابل تغییر بین 10 تا 120 هرتز است. این ویژگی باعث می‌شود که صفحه نمایش در هنگام حرکت تصاویر بسیار روان و صاف باشد و همچنین در حالت Save Battery، مصرف انرژی را کاهش دهد.

نرخ نوسازی بالاتر در آیفون 13 پرو مکس به تجربه بهتر در زمان جابجایی بین منو‌ها، باز کردن برنامه‌ها، باز کردن سایت‌ها، حرکات عناصر گرافیکی و… نیز کمک‌ می‌کند.

مقایسه دوربین‌ها

آیفون 12 پرو مکس دارای سه دوربین عقب با رزولوشن 12 مگاپیکسل است که شامل دوربین اصلی واید، لنز اولتراواید و لنز تله‌فوتو با قابلیت زوم اپتیکال 2.5 برابر‌ می‌شود. این گوشی همچنین لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت دارد که به بهبود کیفیت عکس‌ها و فیلم‌ها کمک‌ می‌کند.

آیفون 13 پرو مکس نیز همین ترکیب دوربین را دارد؛ اما بهبودهایی نسبت به نسل قبلی داشته است. دوربین اصلی این گوشی سایز پیکسل بزرگ‌تر، لرزش‌گیر بهتر و گشودگی دیافراگم بیشتر دارد که باعث‌ می‌شود عکس‌ها و فیلم‌ها در شرایط کم‌نور، جزئیات بهتر و نویز کمتر داشته باشند.

این بهبودها در لنز اولترا واید هم دیده‌ می‌شود. علاوه بر این لنز تله‌فوتو در آیفون 13 پرومکس امکان زوم اپتیکال 3 برابری را فراهم‌ می‌کند که از نسل قبلی بیشتر است.

 

مقایسه قدرت پردازشی

آیفون 12 پرو مکس و 13 پرو مکس دو گوشی هوشمند بسیار قدرتمند از شرکت اپل هستند که از پردازنده‌های متفاوتی بهره می‌برند. آیفون 12 پرو مکس از پردازنده A14 Bionic استفاده می‌کند که اولین پردازنده با فناوری 5 نانومتری در دنیاست. این پردازنده 6 هسته دارد که 4 هسته آن برای کارهای سبک و 2 هسته برای کارهای سنگین طراحی شده‌اند.

آیفون 13 پرومکس باتری قوی‌تری نسبت به 12 پرومکس دارد.

آیفون 13 پرو مکس از پردازنده A15 Bionic بهره می‌گیرد که نسل جدید پردازنده‌های اپل است. این پردازنده نیز با فناوری 5 نانومتری ساخته شده؛ اما تغییرات زیرساختی دارد. تعداد هسته‌های پردازنده و گرافیک در این تراشه به ترتیب 6 و 4 عدد باقی مانده‌اند، اما تعداد هسته‌های نوروال به 16 عدد افزایش یافته است. علاوه بر این سرعت هسته‌های سنگین و سبک به ترتیب به 3.23 و 1.8 گیگاهرتز رسیده است.

براساس آزمون‌های انجام شده، آیفون 13 پرو مکس در برخی موارد نظیر بازی یا ویرایش ویدیو و عکس، راندمان بالاتری نسبت به آیفون 12 پرو مکس دارد. اما در برخی موارد دیگر نظیر باز کردن برنامه‌ها، شبکه اجتماعی و وبگردی، تفاوت قابل توجهی بین آنها مشاهده نمی‌شود. آیفون 12 پرو مکس با iOS 14 و آیفون 13 پرو مکس با iOS 15 عرضه شده که هر دو قابلیت ارتقا به iOS 16 را دارند و تا چندین سال از آپدیت‌های اپل پشتیبانی‌ می‌کنند.

مقایسه باتری

اپل در سری جدید آیفون‌های خود، یعنی 13 پرو مکس، باتری قوی‌تر و بزرگ‌تری را نسبت به نسل قبل به کار برده است. آیفون 13 پرو مکس می‌تواند تا 28 ساعت پخش ویدیو را دوام بیاورد، در حالی که آیفون 12 پرو مکس تنها تا 20 ساعت این کار را انجام می‌دهد.

همچنین در حالت استندبای آیفون 13 پرو مکس تا 95 ساعت دوام می‌آورد، در حالی که آیفون 12 پرو مکس تا 80 ساعت شارژ خواهد داشت. ظرفیت باتری آیفون 13 پرو مکس 4352 میلی‌آمپرساعت و این ظرفیت در آیفون 12 پرو مکس 3687 میلی‌آمپرساعت است. با این حال باتری هر دو گوشی از شارژ سریع 20 وات پشتیبانی‌ می‌کند.

جمع بندی

آیفون 13 پرو مکس نسبت به نسل قبلی خود تغییراتی در طراحی، دوربین، صفحه نمایش و باتری دارد. این گوشی با حاشیه‌های کمتر، ناچ کوچک‌تر، دوربین‌های بزرگ‌تر، نرخ نوسازی و باتری قدرتمندتری طراحی شده است. با این حال قیمت بالایی در بازار ایران دارد. پس اگر‌ می‌توانید از تفاوت‌های این پرچم‌دار چشم بپوشید، آیفون 12 پرو مکس انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌تری است.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *