Search
Close this search box.

سرور میکروتیک چیست؟ و 4 نکته مهم در خرید VPS میکروتیک

فهرست مطالب

قبل از اینکه در مورد سرور میکروتیک چیست یا سرور مجازی میکروتیک چیست توضیح بدیم باید یکسری اصطلاحات مثل سرور و سرور مجازی رو توضیح بدیم تا مفهوم سرور میکروتیک راحت تر قابل درک باشه.

سرور چیست؟

سرور در واقع یک کامپیوتر در داخل شبکه است که در حال ارائه خدمات به کلاینت ها یا کاربرانی هست که قصد استفاده از خدماتی که بر روی سرور راه اندازی شده، هستند.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یک ماشینی هست که با سیستم عامل اختصاصی خودش بر روی یک سرور فیزیکی که بر روی اون یک سیستم مجازی ساز نصب شده راه اندازی میشه.

در واقع همونطور که از اسمش مشخص هست سرور مجازی یا VPS هم به عنوان یک سرور یا سرویس دهنده است.

تا اینکه با اصطلاح سرور و سرور مجازی آشنا شدیم و حالا میپردازیم به موضوع اصلی مون یعنی سرور میکروتیک.

میکروتیک چیست؟

میکروتیک یک سیستم عاملی است که بصورت اختصاصی برای شبکه و امنیت شبکه طراحی شده که دارای کاربرد های بسیار فراوانی است.

میکروتیک یک شرکت در لاتویا است که در سال ۱۹۹۶ برای توسعه روترها و سیستم‌های بی‌سیم ISP تأسیس شد. مهمترین محصول این شرکت سیستم‌عامل میکروتیک است.

سیستم‌عامل میکروتیک روتر است که با استفاده از هسته لینوکس ساخته شده‌ است که از طریق محیط گرافیکی و دستوری دسترسی به این سیستم عامل امکان پذیر است.

از میکروتیک استفاده های فراوانی میتوان داشت که تقریبا میشه گفت لیست کردن کلیه امکانات میکروتیک امکان پذیر نیست.

مسیر یابی شبکه، ایجاد امنیت در شبکه، راه اندازی شبکه خصوصی ( VPN Server ) ، ایجاد تانل های مختلف، ادغام چند شبکه و بسیاری امکانات دیگر که هسته این سیستم عامل محبوب گنجانده شده.

سرور میکروتیک چیست؟

سرور میکروتیک در واقع سروری هست که روی اون سیستم عامل میکروتیک نصب شده که میتونه از نوع CHR یا x86 باشه.

بصورت کلی میکروتیک به دو نوع سخت افزاری و نرم افزاری در حال ارائه است.

میکروتیک سخت افزاری

در نوع سخت افزاری در واقع با خرید یک روتر، سوئیچ، یا رادیو میکروتیک شما به یک سخت افزار شبکه و سیستم عامل میکروتیک دسترسی خواهید داشت که بر اساس نیاز شما خواهد بود.

میکروتیک نرم افزاری

حالت دیگه استفاده از سیستم عامل میکروتیک استفاده از سیستم عامل میکروتیک بصورت مستقل یا در واقع نرم افزاری هست.

شرکت میکروتیک سیستم عامل Mikrotik رو با نسخه های مختلفی ارائه کرده تا افراد بتونن میکروتیک رو روی سخت افزاری های مختلف نصب کنن.

میکروتیک در نوع نرم افزاری نسخه CHR برترین نسخه Mikrotik هست به دلیل اینکه دارای امکانات بیشتر و قدرت پردازش و سرعت بیشتری است.

خرید سرور مجازی میکروتیک

سرور مجازی میکروتیک دارای کاربرد های بسیار فراوانی هست، به همین دلیل باعث شده سرویس سرور میکروتیک در لیست محصولات اکثر شرکت هاستینگ ارائه دهنده خدمات سرور مجازی قرار بگیره.

سرور مجازی میکروتیک بر اساس موقعیت مکانی سرور مجازی، برای کاربران داخل ایران میتونه کاربر های مختلفی داشته باشه.

سرور مجازی میکروتیک ایران

سرور مجازی میکروتیک ایران یکی از محبوب ترین VPS های میکروتیک برای کاربران داخل ایران و یا حتی کاربران ایرانی از خارج کشور هست.

از سرور مجازی میکروتیک ایران (داخلی) میتوان برای افزایش امنیت وب سایت ( استفاده به عنوان فایروال ) افزایش امنیت شبکه خصوصی، تجمیع شبکه یا متمرکز کردن ارتباط چند کاربر در یک شبکه و… استفاده کرد.

از کاربرد های دیگه خرید سرور مجازی میکروتیک ایران یا سرور میکروتیک داخلی که برای کاربران خارج کشور مناسب است، استفاده به عنوان VPN Server هست که کاربران خارج کشور میتونن به سرور میکروتیک ایران متصل بشن تا بتونن با آی پی ایران به امور بانکی و اداری خودشون رسیدگی کنن.

سرور مجازی میکروتیک خارج کشور ( هلند، آلمان، انگلیس )

سرور میکروتیک خارج کشور یعنی سرور مجازی که در خارج از کشور ایران هست و روی اون سیستم عامل میکروتیک نصب شده.

سرور مجازی میکروتیک خارج هم دارای کاربرد های سرور میکروتیک ایران هست بعلاوه امکانات بیشتر.

با نصب میکروتیک بر روی سرور مجازی خارج کشور و اتصال کاربر ایرانی به این سرور میکروتیک، آی پی شما به آی پی خارج کشور به هلند، آلمان انگلیس و… تغییر پیدا خواهد کرد و در نهایت میتونید کلیه تحریم هایی که برای کاربران ایرانی لحاظ شده رو دور بزنید و با هویت یک فرد اروپایی از اینترنت استفاده کنید.

خرید سرور میکروتیک خارج هم به دلیل محبوبیت زیاد آن به سبد محصولات اکثر شرکت های هاستینگ افزوده شده.

نحوه خرید سرور مجازی میکروتیک

خرید سرور مجازی را میتوان از شرکت های مختلفی انجام داد اما در صورتی که خرید سرور مجازی برای استفاده از میکروتیک انجام میدید بهتر هست قبل از خرید از شرکت مورد نظر این مورد رو استعلام کنید.

بعضی شرکت ها مثل پنتا سرور، سرور مجازی میکروتیک رو بصورت پیش فرض در لیست محصولات خودشون دارن و نیازی نیست شما بصورت دستی نصب میکروتیک رو انجام بدید.

برخی شرکت های هاستینگ هم نه تنها سرور میکروتیک در لیست محصولات ندارند، اجازه نصب میکروتیک بر روی سرور مجازی را هم به شما نخواهند داد، بنابر این بهتر هست قبل از خرید VPS میکروتیک حتما این موضوع رو از شرکت هاستینگ مورد نظر استعلام کنید.

ضمن اینکه در صورتی که سرور مجازی ایران برای تانل استفاده میکنید بهتر است قبل از خرید سرور مجازی این موضوع را از شرکت موردذ نظر استعلام کنید حتی در صورتی که استفاده از تانل برای مصارف مجاز است.

نکات مهم در خرید سرور مجازی میکروتیک

در زمان خرید سرور میکروتیک نکاتی وجود داره که حتما باید به اون توجه کنید.

1) پینگ سرور مجازی میکروتیک

با توجه به اینکه کاربرد سرور میکروتیک به شکلی هست که کاربر باید به اون متصل بشه تا از اون استفاده کنه، موضوع پینگ سرور میکروتیک بسیار مهم هست.

در صورتی که سرور مجازی میکروتیک شما از مبدا شما یا به مقصد مورد نظر شما پینگ مناسبی نداشته باشه، در طول زمان استفاده از سرور میکروتیک شما کندی و نوسان سرعت بسیار زیادی را تجربه خواهید کرد!

2) منابع سخت افزاری سرور میکروتیک

میکروتیک مانند هر سیستم عامل دیگه ای نیاز به منابع سخت افزاری مثل رم و پردازنده داره، در صورتی که سرور میکروتیک با منابع بسیار کم خرید کنید و یا منابع خریداری شده بصورت اختصاصی نباشن، در زمان اوج مصرف شما افت سرعت و کیفیت بسیار زیادی تجربه خواهید کرد.

3) نسخه سیستم عامل میکروتیک

میکروتیک برای سرور مجازی در دو نسخه CHR و X86 قابل ارائه هست که ضمن تفاوت در برخی امکانات، موضوع لایسنس این سیستم عامل هم باید بهش توجه بشه.

برای میکروتیک نسخه x86 کرک وجود داره و شما میتونید از این نسخه بصورت رایگان اما غیر قانونی! استفاده کنید اما برای میکروتیک نسخه CHR شما باید از شرکت میکروتیک لایسنس تهیه کنید.

4) پورت شبکه سرور مجازی میکروتیک

با توجه با اینکه بیشترین استفاده از سرور میکروتیک بحث پهنای باند هست، شما باید سرور مجازی تهیه کنید که دارای پورت شبکه مناسب و کافی باشه در طول استفاده دچار کم بود پهنای باند که در نهایت باعث افت شدید کیفیت ارتباط شما خواهد شد نشوید.

در این مقاله سعی شد هم توضیحات اجمالی در مورد اینکه سرور مجازی میکروتیک چیست در اختیار شما کاربران عزیز همیار آی تی قرار بدیم و هم اینکه با نکات مهم قبل از خرید سرور مجازی میکروتیک ایران یا خارج کشور آشنا کنیم.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *