Search
Close this search box.

چرا هاست لینوکس یک انتخاب عالی برای سایت‌های تازه‌کار است؟

فهرست مطالب

هاست لینوکس را انتخاب کنم یا ویندوز؟ اصلاً این دو میزبانی چه فرقی با هم دارند؟ اگر تازه سایت‌تان را راه انداختید و دنبال یک هاست خوب و کارآمد برای میزبانی از آن هستید، ولی بین دوراهی لینوکس و ویندوز گیر افتاده‌اید، این مقاله را بخوانید!

در این مقاله درباره هر چیزی که لازم است قبل از خرید هاست لینوکس بدانید، از ویژگی‌ها تا مزایا و معایب، صحبت کرده‌ایم.

هاست لینوکس چیست؟

لینوکس یک سیستم‌عامل متن‌باز و رایگان است که بر پایه سیستم‌عامل یونیکس (UNIX) ساخته شده و به دلیل مشخصات امنیتی، پایداری و انعطاف‌پذیری بالا، بسیار محبوب است.

هاست یا میزبانی وب هم به فضا و منابعی بر روی یک سرور می‌گویند که برای ذخیره‌سازی فایل‌ها و داده‌های مرتبط با یک وب‌سایت به آن نیاز خواهید داشت. علاوه بر این، هاست امکان دسترسی به وب‌سایت را از طریق اینترنت فراهم می‌کند.

با این حساب، هاست لینوکس، هاستی است که روی سیستم‌عامل لینوکس نصب و اجرا می‌شود. از جمله ویژگی‌هایی که هاست لینوکس ارائه می‌دهد می‌توان به پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، امکان استفاده از توزیع‌های مختلف لینوکس و توسعه آن‌ها، ابزارهای متن‌باز، قابلیت انتقال فایل‌ها از طریق پروتکل‌های FTP و SSH، پایگاه داده MySQL و…اشاره کرد.

با توجه به پایداری، امنیت و انعطاف‌پذیری سیستم‌عامل لینوکس، هاست لینوکس به‌عنوان یک انتخاب عالی برای سایت‌های تازه‌کار مطرح است.

مزایای هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های میزبانی وب، به‌ویژه در میان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و توسعه‌دهندگان وب است. چرا؟

در اینجا به برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از هاست لینوکس اشاره می‌کنیم.

امنیت بالا

لینوکس به ساختار امنیتی قوی و مدیریت دقیق دسترسی‌ها شهرت دارد. لینوکس تا امروز در برابر حملات متعدد سایبری مقاومت بسیار بالایی داشته و همین موضوع آن را به یکی از امن‌ترین سیستم‌عامل‌ها برای هاستینگ تبدیل می‌کند.

پایداری و قابلیت اطمینان

برعکس ویندوز، سیستم‌عامل لینوکس به راه‌اندازی مجدد پس از به‌روزرسانی‌ها نیاز ندارد و با ثبات و پایداری بالا کار می‌کند.

سازگاری با تکنولوژی‌های متن‌باز

به دلیل ماهیت منبع‌باز لینوکس، این سیستم‌عامل به‌خوبی با برنامه‌ها و اسکریپت‌های متن‌باز کار می‌کند. علاوه بر این اگر کمی دانش فنی و دستی بر برنامه‌نویسی داشته باشید، می‌توانید تغییرات مدنظرتان را روی کدهای هسته آن اعمال و ویژگی‌ها و قابلیت‌های مورد نیازتان را به آن اضافه کنید.

هزینه‌های پایین‌تر

 از نظر قیمت خدمات میزبانی، هاست لینوکس ارزان‌ تر از سایر گزینه‌های میزبانی مثل ویندوز است؛ زیرا لینوکس یک سیستم‌عامل متن‌باز است و شما هزینه‌ای برای خرید لایسنس آن نمی‌پردازید. در حالی که در هاست ویندوز هزینه‌ تهیه لایسنس سیستم‌عامل ویندوز هم به هزینه‌ کلی هاست اضافه می‌شود.

پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب

 لینوکس از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوبی مانند PHP, Perl, Python و Ruby پشتیبانی می‌کند که برای توسعه وب کاربردی هستند.

انعطاف‌پذیری در مدیریت سرور

به لطف کانفیگ اختصاصی هاست لینوکس و دسترسی SSH برای مدیریت سرور و انجام تنظیمات پیچیده‌تر، شما می‌توانید هاستتان را براساس مقدار منابعی که نیاز دارید پیکربندی کنید. در ضمن اگر بعداً به منابع بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید خیلی راحت آن را ارتقا دهید.

پشتیبانی از cPanel

لینوکس معمولاً با کنترل‌پنل cPanel که یکی از رایج‌ترین و کاربرپسندترین پنل‌های مدیریت هاستینگ است، بیشترین سازگاری را دارد.

یکی از رقبای قَدَر هاست لینوکس، هاست ویندوز است. برای اینکه بتوانیم انتخاب درستی بین این دو گزینه داشته باشیم، باید با ویژگی‌های هاست ویندوز هم آشنا شویم.

هاست ویندوز چیست؟

هاست ویندوز هاستی است که روی سیستم‌‌عامل ویندوز اجرا می‌شود.

مزیت اصلی استفاده از هاست ویندوز، سازگاری بالا با تکنولوژی‌ها و ابزارهای متنوع خود ویندوز، یعنی پایگاه داده‌های MSSQL، ASP.NET، C#, وب سرویس‌های WCF و… است. همچنین، برخی از توسعه‌دهندگان وب از زبان‌هایی مانند ASP و .NET برای توسعه وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند که به‌طور معمول با سرورهای ویندوز سازگاری بیشتری دارند.

به عنوان مثال، اگر وب‌سایت شما از زبان برنامه‌نویسی ASP.NET یا استفاده از پایگاه داده MSSQL برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند، هاست ویندوز می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

هاست لینوکس و ویندوز چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

حالا هاست لینوکس یا ویندوز ؟ کدام را انتخاب کنیم؟

خب اولین تفاوت این دو هاست، سازگاری با زبان‌ها و فناوری‌های مختلف است. هاست ویندوز سازگاری بیشتری با تکنولوژی‌ها و زبان‌های مرتبط با ویندوز مثل زبان‌های برنامه‌نویسی ASP.NET، C#, VB.NET و پایگاه‌داده MSSQL دارد. در حالی که هاست لینوکس اغلب با زبان‌های برنامه‌نویسی متن‌باز مانند PHP، Python، Ruby و پایگاه‌داده‌هایی مانند MySQL و PostgreSQL سازگارتر است.

علاوه بر این،‌ به دلیل ماهیت متن‌باز هاست لینوکس، در مقایسه با هاست ویندوز پایداری و امنیت بیشتری دارد و با اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا سازگار است.

جمع‌بندی

اگر فاکتورهای مختلفی مثل قیمت، قابلیت توسعه، پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی برای سیستم‌های مدیریت محتوا، امنیت و… را در نظر بگیریم، هاست لینوکس عملکرد بهتری نسبت به ویندوز دارد.

از طرفی در هاست لینوکس شما آزادی عمل بیشتری در پیکربندی و تخصیص منابع دارید و می‌توانید هاست را با توجه به نیازهایتان سفارشی کنید.

حالا از کجا هاست لینوکس بخریم؟

پیشنهاد ما لیموهاست است! لیموهاست یکی از معتبرترین هاستینگ‌‌های ایرانی است که از نظر پشتیبانی، پلن‌های قیمتی متنوع، آپتایم بالا و پهنای باند نامحدود سرویس‌ها و امنیت و سرعت بالا بهترین عملکرد را دارد.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *