Search
Close this search box.

ترتیب نوشتن مطالب در پاورپوینت پایان نامه

فهرست مطالب
ترتیب نوشتن مطالب در پاورپوینت پایان نامه

ابتدایی‌ترین کار در پروسه ساخت پاورپوینت دفاع پایان نامه، مشخص کردن ساختار پاورپوینت و ترتیب نوشتن مطالب برای ارائه جلسه دفاع است.

تقریبا ترتیب نوشتن و ساختاربندی پاورپوینت برای تمام دانشجویان یکسان است اما بسته به رشته‌ی آن‌ها ممکن تفاوت اندکی وجود داشته باشد. به همین دلیل من در این مقاله، یک ساختار یکپارچه را در پروسه تهیه پاورپوینت جلسه دفاع ترسیم میکنم که ممکن است برای شما کمی تغییر کند.  

استفاده از این ساختار به شما کمک می‌کند؛ قبل از طراحی تم پاورپوینت خود، بتوانید براساس این دسته‌بندی، یک طراحی مناسب برای منوهای پاورپوینت داشته باشید. البته ساختار گفته شده، برای تمام رشته‌ها یکسان نیست و ممکن است شخصی که برای ارائه خود از یک تم پاورپوینت مذهبی استفاده می‌کند، ساختار متفاوتی داشته باشد با شخصی در رشته‌ی دیگری مثل مهندسی فعالیت دارد.

اسلاید بسم الله الرحمن الرحیم​

اسلاید بسم الله الرحمن الرحیم، در تمام ارائه‌ها به عنوان اسلاید اول قرار می‌گیرد. معمولا از یک عکس یا یک طرح بسیار زیبا برای این اسلاید استفاده می‌شود. همچنین مجموعه فونت‌های بسم الله نیز برای این قسمت توصیه می‌شود.

اسلاید معرفی​

دومین اسلاید، اسلاید معرفی است که این اسلاید شامل موارد زیر می‌باشد:

  • نام و نام خانوادگی
  • شماره دانشجویی
  • رشته تحصیلی دانشجو
  • استاد راهنما
  • تاریخ ارائه
  • لوگو دانشگاه

البته این موارد ممکن است برای شما کم یا زیاد شود یا قسمتی را بخواهید تغییر دهید.

پاورپوینت پایان نامه

بعضی از دانشجوها اسلایدی به عنوان تشکر از کسانی که در پروسه پایان‌نامه یا در زندگی کمک‌شان کرده‌اند نیز در ارائه‌شان استفاده می‌کنند که چون عمومی نیست در این مقاله و در ساختار تعریفی من قرار نمی‌گیرد.

اسلاید فهرست مطالب

معمولا در یک اسلاید، فهرستی از مطالب ارائه، گفته می‌شود. این اسلاید به حاظران دید بهتری از کلیت ارائه می‌دهد. فقط ذکر این نکته ضروری است که اگر از پاورپوینت منودار استفاده می‌کنید، اسلاید بسم الله و معرفی و فهرست در منوها قرار نمی‌گیرد.

اسلاید مقدمه

از این اسلاید، ارائه شما شروع می‌شود و شما باید مطالب خودتون رو برای حاضران ارائه بدید. مقدمه شامل توضیحاتی هست در مورد نکات ابتدایی که حاضران باید در مورد ارائه شما بدانند.  ممکن است‌بخش مقدمه شامل چندین اسلاید متنی، اینفوگرافیک یا فیلم و عکس باشد.  

کلیات پژوهش

در قسمت کلیات پژوهش، شما باید در مورد کلیت کاری که انجام دادید به صورت خلاصه در چند اسلاید صحبت کنید. البته بعضی از دانشجویان این‌بخش را در ارائه خود استفاده نمی‌کنند و مستقیم به سراغ‌بخش بعدی یعنی پیشینه پژوهش می‌روند.

پیشینه پژوهش

در ارائه پایان نامه، معمولا افراد کلی مقالات در مورد موضوع خودشان مطالعه می‌کنند و از این مقالات در پروژه خود استفاده می‌کنند. در قسمت پیشینه پژوهش، شما در مورد نکاتی که از هر مقاله استفاده کرده‌اید، توضیح خواهید داد.

روش تحقیق | مدلسازی

در‌بخش قبل ما درباره مقالاتی که در پروسه انجام پایان نامه از آ‌نها استفاده کردیم، اسلایدهایی رو برای حاضران ارائه می‌دهیم، اما در‌بخش روش تحقیق، باید درباره کاری که خودمان انجام دادیم یا در واقع نوآوری کارمان صحبت کنیم.

دانشجویان رشته‌های مهندسی که با نرم‌افزارهای مهندسی طراحی انجام داده‌اند، معمولا یک‌بخش به عنوان مدلسازی به ارائه‌شان اضافه می‌شود که مربوط به روند ساخت و طراحی در نرم‌افزار مربوط به رشته‌شان است. این دانشجویان می‌توانند بعد از‌بخش روش تحقیق،‌بخش مدلسازی را اضافه کنند یا اینکه‌بخش روش تحقیق را با مدلسازی ادغام کنند و یا اینکه در‌بخش پیشینه پژوهش، نوآوری کار خود را بیان کنند و یک‌بخش مجزا برای مدلسازی داشته باشند.

بخش آنالیز و تحلیل

بخش تحلیل، برای ارائه نمودارها و جدول‌هایی است که شما از تحقیقات خود به دست آورده‌اید. البته ممکن است برای دانشجویان رشته‌های عمومی‌تر، خبری از نمودار و جدول نباشد و بیشتر شامل توضیحات متنی یا ویدیویی باشد. در هر صورت این‌بخش مربوط به آنالیز تحقیقات شماست.

بخش نتایج

بخش نتایج یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ارائه شماست. در این‌بخش نتایج شما نشان‌دهنده درستی نوآوری و تحقیقات شماست. این‌بخش نیز ممکن است شامل نمودار باشد. مثلا نمودارهای مقایسه کار شما با کار دیگران یا مقایسه نتایج کار شما با یک مقاله معتبر که بتواند درستی کار شما را نشان دهد یا موضوعات دیگر که مربوط به نتیجه تحقیق شماست.

بخش پیشنهادات

خیلی از دانشجوها در پایان کار خود، پیشنهاداتی برای بهبود کارهای قبل یا کار خودشان ارائه می‌دهند. به همین دلیل ممکن است شما هم بخشی یا اسلایدی برای پیشنهادات داشته باشید.

بخش منابع

مثل ساختار پایان نامه در ورد، در پاورپوینت هم شما می‌توانید در انتهای کار خود، منابعی که استفاده کرده‌اید را ذکر کنید.

اسلاید تشکر، اسلاید پایانی ارائه

اسلاید تشکر هم، تک اسلاید انتنهایی پاورپوینت است که در آن، از کسانی که در جلسه دفاع در کنار ما بودند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

نکته مهم: نکات ذکر شده در این مقاله به نقل از سایت جیب استور، گفته شده است. سایت جیب استور در زمینه طراحی قالب پاورپوینت فعالیت می‌کند. و اتفاقا یکی از موضوعاتی که در مورد آن قالب‌های زیادی طراحی کرده است، پاورپوینت های جلسه دفاع است. شما می‌توانید برای مشاهده و تهیه انواع پاورپوینت پایان نامه در سبک‌های منودار، زوم، پرزی و… به لینک پاورپوینت دفاع پایان نامه مراجعه کنید.

نمونه پاورپوینت پایان نامه

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ساختار کلی و ترتیب مطالب پایان نامه صحبت کردیم. البته قرار نیست تمام موارد گفته شده در این مقاله در پاورپوینت شما ذکر شود. معمولا برای تم پاورپوینت‌ پایان نامه از طرح‌های منودار استفاده می‌شود و معمولا تعداد منوها 6 عدد است. بعضی از این قسمت‌ها در ارائه شما ممکن است با هم ادغام شود مثل‌بخش نتایج و پیشنهادات، بعضی از ارائه‌ها ممکن است فقط برای 5 مورد از موارد گفته شده استفاده شود و‌بخش ششم را به منابع اختصاص دهند. و در کل، ساختار کلی ارائه‌ها در این مقاله گفته شد، اما ارائه شما برای شماست و خود فرد بهتر می‌تواند ساختار ارائه خود را بچیند و این مقاله به عنوان یک کاتالیزور می‌تواند به شما دید بهتری از ترتیب مطالب در ارائه پایان نامه بدهد.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *