Search
Close this search box.

گوگل ترندز (Google Trends) چیست و چه کاربردی دارد؟

گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

گوگل ترندز ابزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد روند جستجوها در گوگل را در طول زمان ببینند و میزان محبوبیت موضوعات را اندازه‌گیری کنند.

فهرست مطالب

گوگل ترندز یکی از ابزارهای کاربردی گوگل است که برای اطلاع از ترندهای  گوگل  و سرچ کلمات در  گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد . کاربرد این ابزار برای سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت است. امروزه به دلیل پیشرفت‌های زیادی که در زمینه صنعت و تکنولوژی صورت گرفته، کاربران برای رونق کسب و کار خود نیازمند ابزارهای خاص هستند. به بیان ساده‌تر گوگل ترندز، به عنوان ابزاری کمکی برای افرادی که کار سئو را انجام می‌دهند، محسوب می‌شود. گوگل در سال‌های 2006 و 2007، گوگل ترندز را برای کاربران عزیز به بهترین شکل ممکن راه اندازی نمود. در ادامه این مطلب درباره گوگل ترندز و کاربرد آن به بررسی توضیحات بیشتر خواهیم پرداخت.

گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

گوگل ترندز ابزاری است که به افراد اجازه می‌دهد محبوبیت کلمه کلیدی خاص یا موضوعی را در طول زمان ببینند. در این شرایط کاربران قادر خواهند بود، کلید واژه یا موضوعی را در بخش جستجو وارد کنند. سپس از این طریق می‌توانند مشاهده کنند که آیا این کلید واژه مناسب است یا خیر. کار کردن با گوگل ترندز ساده و آسان است و هیچ پیچیدگی خاصی ندارد. با استفاده از سایت گوگل ترندز، افراد متخصص می‌توانند در طراحی سایت خود از دیگران پیشی بگیرند. بعضی از مشاغل برای رونق گرفتن کسب و کار خود در اینترنت نیازمند استفاده از گوگل ترندز هستند، از این طریق می‌توانید کلمات کلیدی هدف را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهید.

کاربرد گوگل ترندز در چیست؟

گوگل ترندز برای جستجوکنندگان، بازاریابان و برنامه‌ریزان به یک ابزار بسیار مهم و ضروری تبدیل شده است. این ابزار برای پیگیری رفتارهای کاربران بر روی وب بسیار خوب و کارآمد است. روش‌های مختلفی وجود دارد که بازاریابان قادر خواهند بود به وسیله این روش‌ها از گوگل ترندز استفاده کنند.

در گوگل ترندز، روند تغییرات برایمان اهمیت زیادی دارد. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقمند باشید، به طور حتم می‌دانید که بررسی آمار جستجو در گوگل توسط این ابزار مطرح است. پس در نتیجه نام گوگل ترندز را به وضوح شنیده‌اید. شرکت گوگل در سال 2007، گوگل ترندز را راه اندازی نمود. سرویس گوگل ترندز، چند سالی است که به شدت مورد استفاده وب مسترها و کاربران وب قرار می‌گیرد. اگر چه در بعضی از مقاطع، روزها، هفته‌ها به روز نشده، اما در هر صورت حائز اهمیت است و کاربران بسیاری را به سمت خود جذب می‌نماید.

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز با مانیتور کردن برند یا بررسی رقبا، قادر خواهد بود فرصتی در جهت ارزیابی ارتباط قدیم و حال در موتورهای جستجو ایجاد کند. از گوگل ترند برای اطلاع یافتن از ترندهای گوگل و سرچ کلمات در موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند. آموزش گوگل ترند فارسی برای کار تجزیه و تحلیل بازار و داده های سئو برای افراد مختلف مفید و تاثیرگذار خواهد بود.

قبل از انجام عملیات تصویر سازی داده‌ها، داده‌های گوگل ترندز برای مقایسه بصری دیتاهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار برای افزایش قدرت درک مناسب کاربران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یکی دیگر از کاربردهای مهم گوگل ترندز، شناسایی رشد ناگهانی حجم جستجو در نتیجه مناسبت‌های متفاوت به دلیل انجام اقدامات مقتضی خواهد بود.

گوگل ترندز، آمار روندهای جستجو از زمان شروع جمع آوری اطلاعات خود یعنی از سال 2004 میلادی را در اختیار کاربران گذاشته است. خوب است بدانید گوگل در آغاز کار خود، اطلاعات این ابزار را به روز رسانی نمی‌کرد. اما از ژوئن سال 2007 بروزرسانی اطلاعات سیستم به شکل منظم انجام شده است. از آن زمان تا به الان اطلاعات به شکل لحظه‌ای به روزرسانی می‌شوند.

استفاده از گوگل ترندز فواید بسیاری برای کاربران به‌همراه خواهد داشت. به عنوان مثال اگر قصد دارید کار تولید محتوا انجام دهید، اما نمی‌دانید که کدام موضوع نظر مردم را از همه بیشتر به سمت خود جلب می‌نماید، باید بین آن‌ها مقایسه‌ای انجام دهید؛ به این شکل که برای مقایسه، عبارات کلیدی مربوط به موضوعات خود را در کادرهایی که قرار گرفته وارد نمایید و از این طریق بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید.

کاربرد گوگل ترندز در چیست؟

گوگل ترندز از فواید و محبوبیت‌های فراوانی بهره‌مند است. به طور مثال برای آگاهی از میزان محبوبیت برند خود باید نام آن را سرچ کنید، این کار برای افزایش اطلاع کاربر از تعداد جستجو در بازه‌های مختلف زمانی خواهد بود. در اصل برای آن است که کاربر دریابد میزان جستجو آن چقدر فزونی یافته است.

گوگل ترندز نوعی ابزار خاص و مهم برای افرادی است که قصد سفر کردن را دارند. این افراد می‌توانند با جستجو کلمات کلیدی مرتبط با کار خود، کلمه‌ای که بالاترین سرچ در آن مکان را دارد را پیدا کرده و از آن در کار خود بهره ببرند.

گوگل ترندز را می‌توانید به‌عنوان ابزار مهم برای گسترش بازار کار خود استفاده نمایید. برای مثال با استفاده از این ابزار می‌توان شهرهایی که بالاترین میزان سرچ در رابطه با محصولات و خدمات کسب و کارتان دارند را ببینید و برای راه اندازی شعبه دیگر اقدام کنید.

با استفاده از این ابزار، به امکاناتی مانند فیلتر کردن داده‌ها دسترسی خواهید داشت که به کمک آن‌ها به راحتی امکان گزارش‌گیری و آنالیز داده‌ها برای شما فراهم است.

از ابزار گوگل ترندز در چند حالت می‌توان استفاده نمود:

  • افرادی که سرمایه کافی برای استفاده از سرویس‌های پولی مانند کوفاندر را ندارند.
  • اگر بخواهید میزان شهرت یک موضوع را در یک زمان معین ببینید.
  • اگر بخواهید شکل‌های نوشتاری مختلف یک کلمه را مقایسه نمایید.

چگونه می‌توان از گوگل ترندز استفاده کرد؟

اگر به دنبال تکمیل نمودن طیف گسترده‌ای از پژوهش‌های بازاریابی هستید، گوگل ترندز می‌تواند در این زمینه به شما کمک نماید. یکی از مطلوب‌ترین روش‌ها برای به‌کار بردن گوگل ترندز، بهبود سئو است؛ از طریق این آدرس  می‌توانید به این سرویس دسترسی پیدا کنید.

استفاده از گوگل ترندز کار سخت و دشواری نیست؛ به‌طوری که اطلاعات به شکل بصری و تعاملی در اختیار افراد قرار خواهد گرفت. تنها کافی است که شما وارد وب سایت گوگل ترندز شوید و در کادرهایی که مشخص است عناوین خود را جستجو کنیدو حتی اگر برای انتخاب بین چند کلمه کلیدی تردید دارید، می‌توانید با قرار دادن آن‌ها در باکس‌های مربوطه کلمه‌ای که سرچ بیشتری دارد را مشاهده و نسبت به انتخاب بین دو یا چند گزینه اقدام کنید.

سهم برند خود را در بازار مورد بررسی قرار دهید!

گوگل ترندز فرصتی در جهت شناخت سهم برند از بازار موجود ارائه می‌دهد. زمانی که خودتان را با سایر برندهای موجود در صنعت مقایسه می‌کنید، می‌توانید تصویر بهتری از جایی که برند در میان سایر رقبا ایستاده است را به دست آورید. اما تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که برند خود را در کادر جستجو وارد نمایید و سپس برندهای رقیب در بازار خود را اضافه کنید.

این موثرترین روش برای دیدن نتایج است که شما در طول زمان به چه شکلی با سایر برندهای موجود در صنعت خود مقایسه می‌شوید. علاوه بر آن شما می‌توانید با مشاهده گرایش‌های سالانه و تمایلات در هر برند در طول زمان، داده ها را تقسیم بندی نمایید. همچنین این امکان برای شما فراهم است تا تمایلات منطقه ای را برای صنعت خود مشاهده کنید.

گوشه‌های بکر در بازار و بازارهای جدید را پیدا کنید!

گوگل ترند ابزار بسیار با ارزشی است برای جستجوی بازارهای جدید و در ضمن افراد و بازاریابانی که علاقمند به نیش مارکتینگ هستند، ارزش و اعتبار گوگل ترندز در حوزه را بیشتر از بقیه افراد می‌دانند. گوگل ترندز به شما کمک خواهد کرد تا بازارهای جدید را پیدا نمایید یا ارزش گذاری کنید. با ذکر مثالی موضوع را روشن تر می‌کنیم. با گسترش کرونا در ابتدای 2020 تقاضا در جهت اکسیمتر زیاد شده است. فروشگاه‌های اینترنتی فعال در بخش تجهیزات پزشکی با توجه به این موضوع قادر بودند در این بازار سرمایه گذاری نمایند.

ترندها یا گرایش‌های منطقه‌ای!

مشاهده ترندهای منطقه‌ای برای هر واژه جستجو شده شما را یاری خواهد کرد تا از ایجاد فرضیات نادرست در مورد تمایلات و علایق مخاطبان خود جلوگیری نمایید. به جای ایجاد فرضیات گسترده در مورد مخاطبان وسیع، می‌توانید از این ابزار استفاده نمایید. ببینید هر واژه جستجو شده چگونه و کجا در موقعیت‌های جغرافیایی مورد استفاده قرار می گیرد. می‌توانید نمای مقایسه‌ای از این گرایش‌های منطقه ای در کشورهای مختلف و حتی ایالت‌های خاص داشته باشید.

به تغییرات صنعت خود توجه نمایید!

گوگل ترندز شانس مشاهده داده‌های جدید و نیز داده‌های متعلق به سال‌های پیش را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همه این داده‌ها فرصت مطلوبی برای توجه کردن و پاسخ دادن به تغییرات موجود در صنعت ایجاد می‌نماید. با این توصیف خواهید دید مزایای به‌کارگیری گوگل ترندز بسیار گسترده است.

برای مشاهده گوگل ترندز در ایران چه باید کرد؟

باید به صفحه اصلی گوگل ترندز  مراجعه کنید و در بخش کادر جستجو یک عبارت را به صورت دلخواه وارد کنید. اما در صفحه بعدی در کنار عبارت وارد شده به کمک خود، بر روی علامت ۳ نقطه بروید و گزینه remove را بزنید تا ترندهای برتر کشور ایران را برای همه موضوعات مشاهده کنید.

بهتر است بدانید به خاطر داده های اندکی که از کشور ایران است. حداقل بازه زمانی که بتوانید به مشاهده ترندهای آن بپردازید مربوط به ۳۰ روز پیش است.

کاربرد مهم گوگل ترندز در تحقیقات بازار

برخی از افراد قصد واردات کالا به بازار را دارند، ولی ممکن است این سوال در ذهنشان نقش ببندد که آیا با وارد کردن فلان کالا مثلا چرخ گوشت با فلان مارک به بازار داخل کشورشان افراد نیازشان برآورده می شود یا خیر؟ این سوالی است که تنها با تحقیق نوع وسیله وارداتی در بخش گوگل ترندز، می توانید به آن برسید. اگر عبارت مربوط به چرخ گوشت در گوگل ترندز سرچ کنید، متوجه شدت تقاضا یا کاهش آن در بازار خواهید شد.

کاربرد گوگل ترندز در تحقیقات بازار

اگر در گوگل ترندز، کلمه خرید را وارد نمایید و ترندهای مرتبط با آن را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد افراد طی ۱ ماه گذشته چه اقلامی را از همه بیشتر استفاده کرده‌اند. به عنوان نمونه مقایسه‌ای بین ۴ شبکه اجتماعی انجام شده و نمودار نشان دهنده پربازدیدترین این کلمات در نزد کاربران است. به عنوان نمونه فیس بوک بیشترین سرچ را داشته است.

مشاهده موضوعات مرتبط در گوگل ترندز

اگر قصد دارید گوگل ترندز ایران و یا موضوعات مشهور مربوط به ایران را ببینید باید به سراغ منو سمت راست بروید و گزینه جستجو را انتخاب نمایید. سپس صفحه را به پایین آورده و حالا بخش ایران ترندز را خواهید دید. اگر این کار را به شکل عملی انجام دهید در حال حاضر خواهید دید که مشهورترین ترندز در ایران، کلمه‌ای خواهد بود که در حال حاضر روزانه با آن سر و کار دارید و بر سر زبان همه افراد می‌باشد. مانند کرونا   که یک بیماری ویروسی واگیردار بسیار خطرناکی بود که در حال حاضر تمام جهان با آن درگیر هستند.

اما پس از کلمه کرونا، کلماتی دیگر مانند ویروس، ماسک، گوگل و ..افراد را به خود درگیر می نماید و در اصل از جمله کلمات ترند به‌شمار خواهند آمد؛ اگر دکمه پایین همین صفحه را انتخاب کنید دیگر کلمات را به آسانی مشاهده خواهید نمود.

چرا گوگل ترندز بعضی از اطلاعات را نشان نمی‌دهد؟

اگر کلمه مورد نظر شما از محبوبیت خاصی برخوردار نباشد در نتیجه در گوگل ترندز اطلاعاتی درباره آن نشان داده نخواهد شد. در اصل این کلمه در گوگل ترندز، نتایج خوبی نشان نمی‌دهد.

اما در برخی مواقع به علت وجود برخی محدودیت‌های موجود برای ما ایرانیان ممکن است اطلاعاتی برای ما نشان داده نشود.

گوگل همیشه به دنبال محتوای جدید و یونیک است. در حال حاضر گوگل ترند بهترین ابزار موجود برای یافتن ایده‌های تولید محتوا است و به شما در جذب ترافیک و افزایش بازدید بیشتر کمک می‌کند. چنانچه تا به حال از این ابزار استفاده نکرده‌اید بهتر است دست به کار شوید و از این طریق سئوی وب سایت خود را بهبود بخشید. این ابزار سبب می‌شود تا با دید وسیعی، بهترین کلمات کلیدی در حوزه فعالیت خود را بشناسید و از آن‌ها در راستای نتایج بهتر استفاده کنید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *