Search
Close this search box.

بهترین CPU های سرور سال 2023

فهرست مطالب
بهترین CPU های سرور سال 2023

حتی زیباترین انسان‌ها هم بدون داشتن ذهنی قدرتمند، خیلی زود کسل‌کننده می‌شوند. نقش پردازنده یا CPU سرور در شبکه، به همین اندازه اهمیت دارد. حتی اگر شبکه‌ای با بهترین تجهیزات داشته باشید، بدون داشتن سروری با CPU قدرتمند، امکان بهره‌گیری از تمام توان شبکه را نخواهید داشت.

پردازنده نقش مهم و کلیدی در انتخاب مولفه‌های دیگری مثل حافظه‌های اصلی و رایزرها دارد و اجازه می‌دهد محاسبات در زمان کوتاه‌تری انجام شود و سرور توانایی پردازش حجم عظیمی از داده‌ها را داشته باشد.

cpu‌‌های سرور باید به دقت انتخاب شوند تا جوابگوی نیازها باشند و از سوی دیگر شرکت بیش از اندازه برای پردازنده‌ای که هیچ‌گاه از تمام ظرفیت‌های آن استفاده نخواهد شد، هزینه نکند. در این مقاله انواع CPU سرور را معرفی و بعد از مقایسه پردازنده‌های سرور، نحوه انتخاب بهترین CPU های سرور را بیان می‌کنیم.با ما همراه باشید.

معرفی انواع CPU سرور

پردازنده‌های سرور به دو گروه اصلی پردازنده‌های اینتل و ای‌ام‌دی تقسیم می‌شوند. که در ادامه به معرفی انواع سی پی یو سرور می‌پردازیم:

  • پردازنده‌های اینتل

پردازنده‌های نسل جدید سرور شرکت اینتل که تحت عنوان زئون شناخته می‌شوند به نسل‌های مختلف تقسیم می‌شوند. در حال حاضر پنج نسل از پردازنده‌های زئون اینتل به بازار عرضه شده‌اند که هر نسل هسته‌های پردازشی بیشتری نسبت به نسل قبلی ارائه می‌کند.

همچنین، در هر نسل اینتل چهار مدل پردازنده پلاتینیوم، طلایی، نقره‌ای و برنز را به بازار عرضه کرده‌است که به ترتیب بیشترین هسته‌های پردازشی را متناسب با نسلی که خریداری می‌شود، ارائه می‌دهد. به طور مثال، پردازنده‌های نسل سوم زئون اینتل 40 هسته پردازشی، نسل چهارم 60 و نسل پنجم 65 هسته پردازشی برای محاسبات ارائه می‌کنند.

  • پردازنده‌های قدرتمندAMD

در سویی دیگر پردازنده‌های قدرتمند AMD EPYC قرار دارد که چهارمین نسل آن روی سرورهایی مثل dl385 gen11 قابل نصب هستند. به طور مثال، پردازنده‌های سری Genoa که ابتدای سال 2023 میلادی، پردازنده‌های Bergamo که نیمه اول و پردازنده‌های سری Siena که اواخر سپتامبر 2023 میلادی به بازار عرضه شدند همگی در گروه پردازنده‌های نسل چهارم EPYC قرار می‌گیرند.

نکته قابل تاملی که در ارتباط با پردازنده‌های فوق وجود دارد، تعداد هسته‌های پردازشی است که ارائه می‌کنند. به طور مثال، GENOA-X نسل چهارم که مبتنی بر لیتوگرافی 5 نانومتری است، 96 هسته پردازشی و SIENA که برای محاسبات لبه و هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده‌است، 64 هسته پردازشی را ارائه می‌کنند. پردازنده‌هایی که میزان مصرف انرژی آن‌ها نیز بهینه شده تا شرکت‌ها در بلند مدت شاهد افزایش هزینه‌ها نباشند.

پردازنده‌های سری Genoa-X با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت‌های فعال در زمینه رایانش ابری طراحی شده‌اند و حداکثر 96 هسته پردازشی را در قالب لیتوگرافی 5 نانومتری ارائه می‌کنند. ای‌ام‌دی در توصیف پردازنده‌های فوق گفته است از یک گیگابایت حافظه کش L3 به ازای هر سوکت استفاده شده‌است.

معرفی انواع CPU سرور

مشخصات سی پی یو سرور خوب

هنگامی که صحبت از مقایسه پردازنده های سرور و مشخصات سی پی یو سرور خوب به میان می‌آید، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید.

  • تعداد هسته

اولین مورد تعداد هسته‌های پردازشی اصلی و مجازی است که بیانگر عملکرد پردازنده هستند. هرچه تعداد هسته‌های پردازشی و رشته‌ها بیشتر باشند به این معناست که پردازنده توانایی انجام فعالیت‌های همزمان بیشتری را خواهد داشت.

  • سرعت کلاک

معیار مهم دیگر سرعت کلاک پردازنده است که نشان می‌دهد هر یک از هسته‌های پردازنده با چه سرعتی کار می‌کنند. در این زمینه نیز، سرعت بیشتر به معنای انجام سریع‌تر کارهاست، اما در مقابل مصرف انرژی را افزایش داده و گرمای بیشتری تولید می‌کنند، به همین دلیل است که پردازنده‌های رده بالا، سرعت کلاک کمتری نسبت به پردازنده‌های رده اقتصادی دارند.

  • حافظه کش

اندازه حافظه نهان یا کش بیان‌گر افزایش سرعت عملیات ورودی و خروجی میان پردازنده و مولفه‌های سخت‌افزاری دیگری مثل حافظه‌های اصلی است. کش نقش واسطی را بازی می‌کند که اطلاعات مهم را در خود ذخیره می‌کند تا مولفه‌هایی مثل حافظه‌های اصلی که سرعت کمتری نسبت به پردازنده دارند، قادر باشند فعالیت‌های خود را با سرعت بیشتری انجام دهند. به طور معمول، پردازنده‌های شرکت ای‌ام‌دی، کش بیشتری نسبت به پردازنده‌های اینتل دارند.

 مشخصات سی پی یو سرور خوب
  • پشتیبانی از نسل‌های مختلف حافظه

پشتیبانی از نسل‌های مختلف حافظه یکی دیگر از تفاوت‌های مهم پردازنده‌هاست. هر نسل از پردازنده‌ها از حافظه‌هایی با باس بالاتر یا نسل جدید پشتیبانی می‌کنند. به طور مثال، پردازنده‌های نسل سوم اینتل از حافظه‌های DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند، در حالیکه پردازنده‌های نسل چهارم زئون اینتل از حافظه‌های DDR5 با فرکانس 4800 مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند که نقش مهمی در تسریع فعالیت‌های محاسباتی دارند.

نحوه انتخاب بهترین CPU برای سرور

انتخاب بهترین پردازنده‌ سرور کار چندان ساده‌ای نیست و باید مشخصات سی پی یو سرور خوب که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم را به دقت ارزیابی کنید تا بتوانید محصولی متناسب با نیازتان خریداری کنید. به طور معمول، بهترین CPU های سرور تولید شده توسط اینتل، پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون هستند و در سویی دیگر، بهترین پردازنده‌های ای‌ام‌دی نیز پردازنده‌های نسل چهارم EPIC هستند که تعداد هسته‌های پردازشی کافی برای انجام محاسبات در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

هر یک از این پردازنده‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. پردازنده‌های مقیاس‌پذیر زئون اینتل (Intel Xeon Scalable) و پردازنده‌های AMD EPYC به دلیل عملکرد، مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان بالایی که دارند. با این‌حال هنگام انتخاب بهترین CPU به این نکته توجه داشته باشید که پردازنده‌های جدیدتر قیمت بالایی دارند و نیازمند پلتفرمی هستند که توانایی پشتیبانی از آن‌ها را داشته باشد. همچنین، مدل‌هایی همچون پردازنده‌های سری پلاتینیوم از محصولات کلاس سازمانی به شمار می‌روند که بالاترین عملکرد را ارائه کرده، اما به همان نسبت مصرف انرژی بالایی نیز دارند. از این‌رو، برای کارهای مرتبط با رایانش ابری و برنامه‌های کاربردی وب سرور مناسب هستند. درادامه جدول مشخصات فنی برای انتخاب CPU سرور مناسب را می‌توانید، بررسی کنید.

مشخصات فنی برای انتخاب CPU سرور مناسب
ویژگیتوضیح
تعداد هستههرچه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، CPU می تواند دستورالعمل‌های بیشتری را به‌طور همزمان پردازش کند.
سرعت کلاکسرعت کلاک تعداد سیکل‌های است که cpu در هر ثانیه انجام می‌دهد. سرعت کلاک بالاتر به معنای پردازش بیشتر است.
کشکش بزرگتر به معنای دسترسی سریعتر به داده‌ها و دستور العمل هاست.
پشتیبانی از فناوری های جدیدبرای پردازش دستورالعمل‌های بیشتر cpuها به فناوری‌های مختلفی مانند Hyper-Threading مجهز هستند.
توان مصرفیتوان مصرفی بالاتر به معنای هزینه برق بیشتر است.
قیمتقیمت یک CPU با توجه به ویژگی‌ها و عملکرد آن تعیین می‌شود.

علاوه بر این مشخصات فنی فوق، عوامل دیگری که به عنوان نکات مهم در خرید پردازنده سرور باید در نظر گرفته بگیرید، عبارتند از:

  • نوع برنامه‌هایی که سرور قرار است، اجرا کند.
  • تعداد کاربرانی که قرار است از سرور استفاده کنند.
  • بودجه

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید cpu سرور صفحه https://falnic.com/shop/server-processors را ببینید.

در نهایت، انتخاب بهترین پردازنده های سرور به نیازها و الزامات خاص سازمان یا مرکز داده بستگی دارد. توجه دقیق به ویژگی‌ها و قابلیت‌های پردازنده، و همچنین سرعت و مقیاس‌پذیری آن، می‌تواند به انتخاب پردازنده مناسب از میان انواع CPU سرور کمک کند.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *