Search
Close this search box.

چگونه از دایرکت اینستاگرام برای فروش استفاده کنیم؟

فهرست مطالب

 اینستاگرام، شبکه‌ای پرطرفدار است که می‌توان از آن استفاده‌های مختلفی داشت. یکی از مهم‌ترین کاربردهای اینستاگرام، ساخت فروشگاه و فروش محصول و خدمات است. اینستاگرام، امکانات فروشگاهی مختلفی دارد که بسیاری از آن‌ها در ایران در دسترس نیستند. با این حال 2 ابزار عالی برای فروش وجود دارد. یکی استوری اینستا و دیگری دایرکت. می‌توان از دایرکت اینستاگرام برای فروش استفاده کرد. با ما همراه باشید تا با روش‌های فروش محصول در اینستاگرام و کسب درآمد در این شبکه اجتماعی بیشتر آشنا شویم.

آیا اینستاگرام بستر خوبی برای فروش محصول است؟

شبکه اجتماعی اینستاگرام، در ابتدا برای سرگرمی و به اشتراک‌ گذاشتن لحظه‌هایی از زندگی مخاطبان توسعه یافت؛ اما کم کم با افزایش مخاطبان، تبدیل به فضایی تجاری شد. بسیاری از کاربران از این ابزار برای فروش محصول یا خدمات استفاده می‌کنند. 

اینستاگرام به چند دلیل، یکی از بهترین گزینه‌ها برای فروش محصول است:

۱- تعداد بالای مخاطبان: در اینستاگرام می‌توانید با مخاطبان زیادی از سراسر دنیا در ارتباط باشید و محصول خود را به آن‌ها بفروشید. 

۲- قابلیت به اشتراک‌گذاری تصویر و ویدئو: در این شبکه اجتماعی، مخاطبان می‌توانند تصاویر محصول شما را ببینند و به راحتی درباره خرید آن تصمیم بگیرند. 

۳- تنوع در محتواها: پست، استوری و ریلز، مهم‌ترین انواع محتوا در اینستاگرام هستند. تنوع در نوع محتواها، در معرفی بهتر محصول و فروش بیشتر به شما کمک خواهد کرد. 

۴- پتانسیل تبلیغاتی بالا: در اینستاگرام می‌توانید با کمک انتشار پست و استوری، نوشتن کامنت زیر پست‌های دیگر، ارسال پیام در دایرکت یا سفارش تبلیغ به پیج‌های موفق، محصول خود را به دیگران معرفی کنید. 

۵- امکان تعامل مستقیم: اینستاگرام فضای خوبی برای ارتباط مستقیم با مخاطبان دارد. فروشندگان می‌توانند با پاسخگویی به کامنت‌ها و دایرکت‌ها یا انتشار ویدئو از خودشان، به راحتی با مشتریان در ارتباط باشند و اعتماد آن‌ها را جلب کنند. 

بیشتر بدانید: چگونه دایرکت اینستاگرام را باز کنیم

روش‌های استفاده از دایرکت برای فروش محصول

دایرکت اینستاگرام یکی از بخش‌هایی است که به شما کمک می‌کند به صورت مستقیم با مشتری‌های خود ارتباط بگیرید. استفاده از این بخش در فروش محصول خیلی اهمیت دارد، زیرا باعث اعتماد بیشتر مخاطبان به برند شما خواهد شد. در صورتی که قصد دارید در اینستاگرام محصولی را بفروشید، می‌توانید به روش‌های زیر از دایرکت کمک بگیرید:

۱- پرسش و پاسخ مخاطبان

مهم‌ترین کاربرد دایرکت اینستاگرام برای فروش محصول، این است که می‌توانید از طریق آن به پرسش‌های مخاطبان خود درباره محصولات پاسخ دهید. در دایرکت می‌توانید قیمت محصول، نحوه ارسال و جزئیات محصول را به طور دقیق‌تر برای مخاطب شرح دهید. پاسخ سریع به دایرکت‌ها اهمیت زیادی دارد، زیرا مخاطب زیاد منتظر پاسخ شما نخواهد ماند و اگر از فرصت طلایی استفاده نکنید، ممکن است سراغ پیج‌ها و محصولات دیگری برود. 

۲- دریافت نظر از مشتریان و دنبال‌کنندگان

اگر می‌خواهید محصول جدیدی به پیج خود اضافه کنید یا تغییری در محصولات قدیمی ایجاد کنید، بهتر است از مخاطبان خود نظر بخواهید. برای این کار، کافیست سوال خود را در بخش استوری مطرح کنید تا مشتریان به شما بازخورد دهند. البته نباید توقع داشته باشید که همه مخاطبان به سوال‌های شما پاسخ دهند، تنها بخشی از نظرات برای اقدام مناسب کافی هستند. 

۳- برگزاری مسابقه و چالش

دایرکت، پتانسیل بسیار خوبی برای برگزاری مسابقه و چالش‌های اینستاگرامی دارد. شما می‌توانید از مخاطبان خود بخواهید به سوال خاصی پاسخ دهند یا تصاویری با محصول برای شما ارسال کنند و جایزه بگیرند. این کار، میزان تعامل صفحه شما را بیشتر می‌کند و باعث افزایش اعتبار آن خواهد شد. در استفاده از چالش‌ها زیاده‌روی نکنید و سعی کنید تعداد آن‌ها بیشتر از حد نرمال نشود، زیرا این کار باعث افت تعداد بازخوردها خواهد شد. 

۴- تبلیغ محصولات در دایرکت

دایرکت اینستاگرام می‌تواند برای تبلیغات نیز مورد استفاده قرار بگیرد. برای این کار، می‌توانید پست‌های جدید خود را برای برخی مشتریان ارسال کنید. همچنین می‌توانید اطلاعیه تخفیف‌ها، جشنواره‌ها یا مسابقات را برای مشتری‌های خود بفرستید. هر از چند گاهی نیز می‌توانید پیام‌های تبلیغ پیج خود را در دایرکت مخاطبان اینستاگرام ارسال کنید تا ترغیب شوند شما را دنبال کنند. 

برای تبلیغ در دایرکت، باید نهایت دقت را به خرج بدهید و در این کار زیاده‌روی نکنید؛ زیرا ایجاد مزاحمت مکرر در دایرکت مشتری‌ها، می‌تواند نتیجه برعکس داشته باشد و باعث شود آن‌ها از دنبال‌ کردن پیج شما پشیمان شوند. 

نکات ضروری در استفاده از دایرکت برای فروش

اگر قصد دارید در اینستاگرام محصولی را به فروش برسانید و از دایرکت برای این کار استفاده می‌کنید، باید اصول و مقرراتی را در نظر داشته باشید. استفاده از دایرکت به همان اندازه که مفید است، می‌تواند برای مشتری آزاردهنده شود؛ بنابراین برای استفاده بهینه حتما نکات زیر را رعایت کنید:

۱- در زمان مناسب به پیام‌ها پاسخ دهید

مهم‌ترین اصل هنگام استفاده از دایرکت اینستاگرام این است که باید در اسرع وقت، به دایرکت‌ها پاسخ دهید. مشتریانی که قصد خرید محصول شما را داشته باشند و در دایرکت سوالی بپرسند، مدت کوتاهی منتظر جواب خود خواهند ماند و پس از آن، ممکن است تصمیمشان عوض شود. همچنین پاسخ ندادن یا پاسخ دیر هنگام، باعث می‌شود که اعتماد مخاطب به شما خدشه دار شود. 

۲- به حریم خصوصی مشتری احترام بگذارید

اگرچه دایرکت اینستاگرام برای ارسال پیام باز است و هیچ محدودیت خاصی ندارد، اما این دلیل خوبی برای ارسال پیام‌های گاه و بی‌گاه به دایرکت مشتریان نیست. پیام‌های تبلیغاتی بیش از حد، حریم خصوصی مخاطب را نقض می‌کنند و باعث سلب آرامش او می‌شوند. 

همچنین در صورتی که مخاطب نکته یا تصویر خاصی در دایرکت برای شما ارسال کرده است، حتما پیش از انتشار عمومی آن اجازه بگیرید؛ اگرچه نظر مخاطبان تبلیغ خوبی برای محصول شماست، اما انتشار بدون اجازه آن‌ها نقض حریم خصوصی به حساب خواهد‌ آمد. 

۳- پیام‌های هدفمند و دقیق ارسال کنید

ارسال پیام‌های ناقص و گنگ، باعث می‌شود که مشتریان با سوال‌های بیشتری مواجه شوند؛ برخی تصور می‌کنند این موضوع باعث افزایش تعامل خواهد شد، اما اینطور نیست. مشتریان اگر بیش از حد سردرگم شوند، به سوالات خود ادامه نمی‌دهند و ممکن است از خرید پشیمان شوند. بنابراین تا جایی که می‌توانید دقیق و هدفمند صحبت کنید و به سوال مخاطبان کامل پاسخ دهید. 

۴- فقط درباره محصول صحبت کنید

مشتریان شما، به خصوص اگر جدید باشند، رابطه‌ای رسمی با شما خواهند داشت. بنابراین بهتر است تنها در حوزه محصول و خدماتی که دارید با آن‌ها صحبت کنید. صمیمیت بیش از حد، استفاده از لفظ‌های غیررسمی و شوخی‌های خارج از عرف، می‌تواند روی نظر مخاطب تاثیر منفی بگذارد. 

۵- برای سوالات رایج، پیام‌های آماده داشته باشید

برخی سوالات از سوی مشتری مدام تکرار می‌شوند؛ برای اینکه بتوانید به بهترین نحو به این سوالات پاسخ دهید، از قبل پیام‌هایی را آماده و در آن‌ها به تمام نکته‌های لازم اشاره کنید. بهتر است پیام‌ها را دسته‌بندی کنید و در یادداشت‌های خود ذخیره نمایید تا در زمان لازم، بتوانید به سرعت آن‌ها را برای مخاطب بفرستید. 

۶- از ادمین‌های پاسخگویی کمک بگیرید

اگر حس می‌کنید حجم دایرکت‌های شما بسیار زیاد است و به تنهایی نمی‌توانید به آن‌ها پاسخ بدهید، بهتر است هر چه سریع‌تر یک ادمین پاسخگویی استخدام کنید و از او برای جواب دادن به پیام‌ها کمک بگیرید. ادمین‌ها تخصص زیادی در زمینه ارتباط مفید با مخاطبان دارند و می‌توانند تاثیر عمیقی در جذب مشتری داشته باشند. 

۷- تعامل‌ها را تجزیه و تحلیل کنید

تعداد مراجعه مشتریان به دایرکت، سرعت پاسخگویی به آن‌ها و نوع سوالاتی که پرسیده می‌شود، بسیار برای یک پیج فروشگاهی اهمیت دارد. به همین دلیل علاوه بر جواب دادن به پیام‌های دایرکت باید همیشه آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید تا عملکرد بهتری در فروشگاه آنلاین خود داشته باشید. 

۸- به دایرکت محدود نباشید

به یاد داشته باشید که دایرکت اینستاگرام نیز مانند تمامی امکانات مجازی، ممکن است گاهی با اختلال مواجه شود. به همین دلیل اگر نمی‌خواهید فروش محصولاتتان ناگهان متوقف شود، بهتر است خود را به دایرکت محدود نکنید و از پیامرسان‌های دیگر هم استفاده کنید. 

سخن آخر

اینستاگرام تحول شگفت‌انگیزی در حوزه فروش محصول ایجاد کرده است. دایرکت اینستاگرام، ابزار خوبی برای تعامل با مخاطبان و پاسخگویی به سوال‌های آن‌هاست. در این مقاله، به روش‌ها و نکات استفاده از دایرکت اینستاگرام برای فروش اشاره کوتاهی داشتیم. امیدواریم این روش‌ها در کسب درآمد بیشتر به شما کمک کنند. 

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *