Search
Close this search box.

فضای کار اشتراکی (Coworking Space)  چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

فضای کار اشتراکی (Coworking Space) چیست؟

فضای کار اشتراکی یک مکان مشترک است که به شرکت‌ها و فردی که بدون دفتر ثابت کار می‌کنند، امکان استفاده از امکانات اشتراکی از جمله دفاتر و اینترنت را می‌دهد.

فهرست مطالب

در گذشته استارتاپ‌های زیادی به‌خاطر هزینه‌های جانبی زیاد شکست می‌خوردند؛ اما با مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی بسیاری از هزینه‌های جانبی چون تبلیغات و… کاهش یافتند. اما شاید یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که بر دوش کسب و کار‌ها است، فراهم کردن فضای کار فضای کار مورد نیازشان باشد. هزینه زیاد فضای کار از توان بسیاری از استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های نوپا خارج است، اما این مشکل نیز راه حلی دارد که به آن فضای کار اشتراکی یا Coworking Space  می‌گویند!

در گذشته نیز کسب و کار‌های فراوانی که برخی از آن‌ها امروزه معروف هستند برای کاهش هزینه اولیه فضای کار، با راهکار‌های متفاوتی مانند کار در گاراژ‌ها و زیرزمین‌ها شروع می‌کردند؛ اما امروزه فضای کار اشتراکی با شرایطی بهتر به کمک استارتاپ‌ها و حتی آزاد‌کار‌ها آمده است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با Coworking Space  با مقاله همراه باشید.

فضای کار اشتراکی چیست؟

تعاریف متفاوتی از فضای کار اشتراکی وجود دارد اما به‌طور مختصر به فضا‌های بزرگی که افراد مختلف با حرفه متفاوت می‌توانند در آن‌کار کنند، فضای کار اشتراکی می‌گویند. فضا‌های کار اشتراکی متفاوت از یکدیگر هستند؛ در برخی از آن‌ها هر فرد میز و قسمت مخصوص به خود را دارد و در برخی از آن‌ها همه افراد بر سر یک میز مشترک می‌نشینند. در Coworking Space افراد و گروه‌های مستقل در کنار هم کار می‌کنند و گاه به جز اشتراک فضا، اطلاعات و حرفه خود را نیز به اشتراک می‌گذارند.

فضای کار اشتراکی چیست؟

فضای کار اشتراکی چه خدماتی دارد؟

خدمات هر فضای کار اشتراکی متفاوت و به صاحب یا مدیران آن فضا بستگی دارد. صاحب فضای کار اشتراکی معمولا فضای کاری را با لوازم اداری تجهیز می‌کند. برخی از لوازم متداول در فضای کار اشتراکی میز و صندلی مناسب، اینترنت، تلفن، فکس و پرینتر هستند.  همچنین مالک فضا می‌تواند اتاق‌های مجزا و خصوصی برای افراد در نظر بگیرد. فضا‌های کار اشتراکی معمولا اتاق کنفرانس قابل رزرو، آشپزخانه و دستشویی و سالن انتظار دارند. برخی حتی لوازم مناسب برای استراحت، اتاق خواب، فضای بازی، کافه و کتابخانه نیز در آن فضا تعبیه می‌کنند.

برخی از فضا‌های کار اشتراکی سازمان‌هایی هستند که فقط هزینه دفتر را می‌گیرند، برخی هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه می‌گیرند و برخی بر اساس نوع استفاده و زمان آن هزینه می‌گیرند. یک فضای کار اشتراکی گزینه‌های متفاوت ارائه می‌دهد تا مناسب همه افراد باشند. فضای کار اشتراکی می‌تواند صاحب خصوصی داشته باشد یا زیر نظر سازمانی دیگر فعالیت کند. امروزه با توجه به رایج شدن Coworking Space و افزایش تعداد این فضا‌ها، رقابت میان آن‌ها زیاد شده و مالک‌ها سعی می‌کنند با قیمت مناسب‌تر خدمات بیشتری ارائه دهند که مزیتی برای استفاده کنندگان است.

فضای کار اشتراکی چگونه است؟

برخی از خدمات فضای کار اشتراکی را نام بردیم اما از لحاظ فرهنگ و فضای کاری نیز Coworking Space بسیار متفاوت از فضای خانه و کافه و یا فضای خشک یک دفتر کار است. در واقع با ورود به فضای کار اشتراکی شاهد هیجان و انرژی زیاد برای کار خواهید بود تا فضای خواب‌آور یا پر سر و صدای خانه! در آن فضا افراد پشت میز خود مشغول به کار و تکاپو برای حرفه خود هستند.

در قسمتی دیگر پشت میزی بزرگ افراد یک کسب و کار در حال مشورت با هم هستند، گوشه‌ای دیگر افراد یک شرکت بزرگ با انرژی در حال کار و بازاریابی هستند. چنین فضایی باعث افزایش انگیزه برای انجام کار است. همچنین چون افراد زیادی در أن مکان هستند که دغدقه‌ها کاری دارند می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و از حضورشان استفاده کنید. حتی در آن فضا افراد هم حرفه خود را بیابید و با همکاری لذت بیشتری از کار ببرید.

فضای کار اشتراکی مناسب چه افرادی است؟

افراد و گروه‌های متفاوتی می‌توانند برحسب نیاز از فضای کار اشتراکی استفاده کنند. در ادامه برخی از آن‌ها را به عنوان مثال آورده‌ایم.

فریلنسر‌ها

افراد آزاد‌کار که از پس هزینه زیاد اجاره دفتر بر‌ نمی‌آیند یا آن را ضروری نمی‌دانند، از Coworking Space استفاده می‌کنند. فریلنسر‌هایی که از سر و صدای خانه، مزاحمت کودکان در گاراژ خانه، فضای نامناسب پارک و شلوغی کافه خسته شده‌اند می‌توانند از فضای کار اشتراکی استفاده کنند.

دورکار‌ها

افراد دور کار مشاغل دولتی یا شرکت‌ها می‌توانند با انرژی بدون ترس از انزوا در چنین فضا‌هایی فعالیت کنند. حتی فعالان بورس و ارز‌های دیجیتال می‌توانند با تمرکز بیشتر در فضای کار اشتراکی به معامله بپرازند.

استارتاپ‌ها

هزینه کم فضای کار اشتراکی، سهولت دسترسی به خدماتی چون پرینتر، وای‌فای و… همچنین انعطاف بیشتر فضای کار اشتراکی نسبت به فضای کار در شرکت‌ها و دفاتر کمک زیادی به استارتاپ‌ها می‌کند. همچنین امکان همکاری با برخی افراد و شرکت‌ها در این فضا‌ها بسیار برای استارتاپ‌ها مفید است.

کسب و کار‌های کوچک و متوسط

این کسب و کار‌ها با اجاره کم هزینه فضا‌های کار اشتراکی در قبال هزینه‌های سرسام آور اجاره مکان مناسب کار می‌توانند بودجه‌ خود را صرف کار‌های مهم‌تری کنند. همچنین دسترسی راحت به خدمات مورد نیاز کسب و کار‌ها مانند حمل و نقل و فضای استراحت مناسب برای کارکنان، ارزش این فضا را برای این نوع کسب و کار‌ها دو چندان می‌کند.

شرکت‌ها

پیوستن شرکت‌ها به فضای کار اشتراکی علاوه بر این که باعث کار تیمی و روحیه بهتر کارکنان می‌شود و حتی فضایی مناسب جهت دورکاری کارکنان آن‌ها است. شرکت‌ها می‌توانند مشتری‌های بالقوه و کارکنان مناسب خود را در این فضا بیابند. همچنین شرکت‌هایی که هزینه کافی دارند می‌توانند چنین فضایی را به طور اختصاصی کارکنان خود ایجاد کنند.

همانطور که گفته‌ شد، فضای کار اشتراکی نزد افراد مختلف معانی متفاوتی دارد بنابر‌این فضا‌های کار اشتراکی نیز متفاوت از یکدیگر‌ هستند و افراد و گروه‌ها می‌توانند برحسب نوع نیاز،فضای متفاوتی را انتخاب کنند و از آن برای پیشرفت کسب و کارشان استفاده کنند.

فضای کار اشتراکی چه مزایایی دارد؟

استفاده از فضای کار اشتراکی مزایای فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها صرفه‌جویی در هزینه است که از فریلنسر تا صاحبان کسب و کار‌های بزرگ را جذب خود می‌کند. از سوی دیگر هیجان و انرژی جاری در آن فضا، انگیزه کافی برای کار کردن را ایجاد می‌کند. چنین فضایی به استفاده کنندگان آزادی و پویایی می‌دهد همچنین امکان مشارکت میان افراد با حرفه‌های مختلف را فراهم می‌کند. افراد با حرفه‌های مختلف در آن فضا کار می‌کنند بنابراین فریلنسر‌ها می‌توانند با هم حرفه‌های خود همکاری کنند، صاحبان استارتاپ می‌توانند متخصص مورد نیاز خود را در آن فضا بیابند و از آن‌ها کمک بگیرند و صاحبان کسب و کار می‌توانند متخصصان مورد نیاز و مشتری‌های بالقوه بیایند.

فضای کار اشتراکی چه مزایایی دارد؟

در رابطه با فضای کار اشتراکی بهتر است بدانید بررسی در سال 2007 نشان داد که کار در خانه به صورت دورکاری باعث انزوا یا ترس از آن در کارمندان شده است به طوری که تعداد زیادی از کارمندان اعلام کردند علاقه‌ای به دورکاری در خانه ندارند بنابراین فضای کار اشتراکی این مشکل را برای دورکار‌ها حل کرده است. همچنین دسترسی راحت به خدمات داخلی و دسترسی راحت‌تر به خدمات‌دهنده‌های خارج از آن فضا، بسیار مناسب افراد و گروه‌های فعال در این فضا است. از مزایای دیگر فضای کار اشتراکی این که دسترسی به فضای مناسب استراحت و تفریح  در این فضا راحت است. امروزه با افزایش تعداد و تنوع فضا‌های کار اشتراکی می‌تواند همه را راضی کند. همچنین فضای رقابتی  ایجاد شده بین فضا‌های کار اشتراکی، مزیت فراوانی برای استفاده کننده‌ها دارد.

رشد فضای کار اشتراکی از کجا تا به کجا

کلمه Coworking Space را اولین بار کار‌آفرینی ماهر و خلاق به نام Brad Neoberg در رابطه با محیط کار اشتراکی که خودش ایجاد کرده بود، استفاده کرد. او اولین با فضای کار اشتراکی مشابه به این چیزی که امروزه وجود دارد را در سال 2005 در سانفرانسیسکو ایجاد کرد که تقریبا در ماه‌های اول هیچ استفاده کننده‌ای نداشت زیرا کسی با چنین فضایی آشنایی نداشت. در ابتدا فضای کار اشتراکی برد نئوبرگ دو روز در هفته باز بود. با کمک این ایده جالب در سال 2006 فضا‌های کار اشتراکی و استفاده کنندگان از آن فضا سالانه چند برابر شدند.

فضای کار اشتراکیگسترش فضای کار اشتراکی در جهان coeorking space فضای کار اشتراکی در ایرانفضای کار اشتراکی در اروپا

ابتدا فضای کار اشتراکی در سانفرانسیسکو رایج شد و گسترش یافت و پس از آن در مناطقی چون واشنگتون و سیاتل و… ایجاد شد؛ اما امروزه چنین فضاهایی در بسیاری از کشور‌ها و حتی در شهر‌های کوچک‌تر برخی از کشور‌ها نیز ایجاد شده‌اند. ابتدا فضای کار اشتراکی بیشتر مورد استفاده فریلنسر‌ها، و استارتاپ‌ها قرار گرفت. بسیاری از شرکت‌ها مانند Wework از دل چنین فضا‌هایی رشد کردند. اما امروزه فضای کار اشتراکی مختص به کسب و کار‌های کوچک نیست و شرکت‌های بزرگ‌تر نیز به دلیل مزایای فراوان این فضا برای شرکت و کارکنان، از فضای کار اشتراکی استفاده می‌کنند.

فضای کار اشتراکی در چه کشور‌هایی وجود دارد؟

با توجه به استقبال زیاد از فضای کار اشتراکی اکنون در تمام قاره‌ها و در بسیاری از کشور‌ها فضای کار اشتراکی ایجاد شده‌است. Coworking Space از قاره آمریکا شروع و به اروپا و حتی آسیا آمد.

اروپا

فرانسه در سال 2007 اولیین فضای کار اشتراکی اروپا را ایجاد کرد و پس از آن کشور‌های دیگر چون انگلیس وارد این عرصه شدند و اکنون از پیشگام‌ها و فعالان در حوزه کار اشتراکی هستند. امروزه حتی در شهر‌های کوچک کشور‌های اروپایی مرکزی برای کار اشتراکی وجود دارد.

آسیا

کشور‌های آسیایی خیلی زود از ایده فضای کار اشتراکی استفاده کردند. با محدود شدن فضا  در کشور‌های بزرگ آسیایی مانند چین، هند سنگاپور، ایران، تایلند و…  فضای کار اشتراکی پر طرفدار شد.

فضای کار اشتراکی در ایران هم وجود دارد؟

فضای کار اشتراکی وارد ایران نیز شده است و با پیشرفت شتاب‌دهنده‌ها در کنار و استارتاپ‌ها در حال پیشرفت است. نمونه‌هایی از فضای کار اشتراکی در استان‌های بزرگ ایران چون تهران، اصفهان تبریز، مشهد،کرمان و … ایجاد و مورد استقبال قرار گرفته‌اند. این فضا‌ها در ازای اجاره صندلی و میز و اتاق اختصاصی، سالن کنفرانس و جلسه، کافه و کتابخانه و محلی برای استراحت هزینه‌های مناسبی دریافت پی‌کنند. برخی از این فضا‌ها مشاوران اختصاصی، کلاس آموزشی و کارشناس‌های متخصص نیز دارند.

کلام آخر

متوجه شدیم فضای کار اشتراکی محلی است که در آن افراد با حرفه‌های متفاوت در کنار یکدیگر کار می‌کنند. همچنین آموختیم Coworking Space علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه مزایای فراوانی چون سهولت دسترسی به خدماتی مانند پرینتر، وای‌فای، حمل و نقل و… نیز دارد. در بخش پایانی مقاله کشور‌هایی که فضای کار اشتراکی دارند را نام بردیم و با تعدادی از این فضا‌ها در ایران آشنا شدیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد؛ لطفا نظر خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید، نظر شما به بهبود فرایند کاری ما و کسب رضایت بیشتر شما کمک خواهد کرد.

نویسنده

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

یک پاسخ

  1. سلام. ببخشید من میخواستم یکa100 با رم بالاتر از کولب اجاره کنم. یک سایتی که پشتیبانیشم سریع باشه و انلاین. جسنجو که کردم به ابررایانه سیمرغ رسیدم. شما چیزی راجع بهش شنیدین؟ میگن ماشین مجازی هم اجاره میده خصوصی و ساعتی. ادرس سایتش هم اینهhttps://simorgh.cloud

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *