Search
Close this search box.

متاورس (Metaverse) چیست؟ هر آنچه باید در مورد فرا جهان بدانید

فهرست مطالب

پاندمی کرونا، دیدگاه و باورهای نیروی کار جهانی را کاملاً متحول کرده است! این تغییرات در مواردی مانند نحوه انجام کار، محل کار و ابزارهایی که برای بهره‌وری بیشتر استفاده می‌کنیم، خود را نشان می‌دهند. یکی از ترندهای تکنولوژی که در این مدت محبوبیت فراوانی پیداکرده، متاورس (Metaverse) یا فرا جهان است. متاورس یک دنیای دیجیتالی است که واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را باهم ترکیب کرده تا یک تجربه همه‌جانبه و شگفت‌انگیز را برای کاربران خلق کند. در گذشته از این فناوری برای پلتفرم‌های بازی‌های ویدئویی استفاده‌شده و امروزه شاهد استفاده از آن در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر هستیم. به لطف Metaverse، این روزها Silicon Valley (منطقه‌ای شامل بزرگ‌ترین شرکت‌های انفورماتیک) یک کلمه کلیدی جدید و محبوب دارد.

از زمانی که Zuckerberg در اوایل سال 2021 اعلام کرد که آینده فیس‌بوک در متاورس خواهد بود، کمپانی‌های بزرگ و کوچک عجله داشتند تا بیشتر در مورد این فناوری بدانند. جالب است بدانید که Metaverse یا فرا جهان بسیار قبل‌تر از این سخنرانی وجود داشته و زاکربرگ تنها موجب آشنایی سایر افراد با این جهان مجازی شد. اما واقعاً متاورس چیست؟ آیا بر اساس گفته زاکربرگ، این فناوری واقعاً «فصل بعدی اینترنت» است و باید خودمان را برای آن آماده کنیم؟

هنگامی‌که Facebook در ماه اکتبر سال 2021 به متا (Meta) تغییر نام دارد، تب متاورس صنعت فناوری را فراگرفت و شرکت‌های بزرگ انفورماتیک در صدر آن قرار داشتند. از Microsoft گرفته تا Nvidia، همه شرکت‌ها ناگهان وارد تجارت Metaverse شدند و ظاهراً یک‌شبه افراد بی‌شماری به متخصصان این فناوری نوین تبدیل شدند!

متاورس (Metaverse) چیست؟

زمانی که به صفحه گوشی موبایل، لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی خود نگاه می‌کنید و مشغول انجام فعالیت‌های مختلف در فضای اینترنت هستید، درهرصورت یک فضای دوبعدی پیش روی شما است. حالا تصور کنید که اینترنت به یک فضای سه‌بعدی تبدیل شود و تمام عناصر موجود در آن رنگ واقعیت به خود بگیرند! این دقیقاً کاری است که متاورس برایتان انجام می‌دهد.

فرا جهان مانند دنیای اطراف ما پایدار است! بدین معنی که تمام کارهایی که قبلاً در این جهان انجام داده اید و تغییراتی که ایجاد کرده‌اید، در این محیط ثبت شده و ثابت باقی می‌مانند.

متاورس شامل تمام کارهایی است که شاید بخواهید در کنار دیگران انجام دهید! برای مثال به در کنسرت ها و رویدادهای مهم شرکت کنید، با دیگران بازی و معاشرت کنید و قرارهای ملاقات خود را در Metaverse برگزار کنید.

شایان ذکر است که متاورس یکی از 13 دسته اصلی رمز ارزها نیز هست که خود شامل تعداد زیادی توکن با کاربردهای متفاوت است.

حالا با توجه به مطالبی که در بالا بیان شدند، بیایید کمی دقیق‌تر و تخصصی‌تر به سؤال «متاورس چیست؟» پاسخ دهیم.

Metaverse در هسته خود یک اینترنت سه‌بعدی و تجسم‌یافته است؛ یک فضای اجتماعی که در آن افراد می‌توانند با کمک آواتارهای شخصی‌سازی‌شده با یکدیگر ملاقات کنند و برخلاف گذشته، احساس حضور در یک محیط واقعی با ارتباطات نزدیک‌تر را تجربه کنند. متاورس یا فرا جهان شبکه‌ای انبوه و مقیاس‌پذیر از جهان‌های مجازی سه‌بعدی و در تعامل ارائه‌شده در زمان واقعی است. این فناوری به شما کمک می‌کند تا تمام فعالیت‌هایی که در فضای اینترنت انجام می‌دهید، شباهت بسیار زیادی به زندگی واقعی داشته باشند. به کمک Metaverse، به‌جای اینکه دیگران را در جریان کاری قرار دهید، آن‌ها را در زمان حقیقی ملاقات خواهید کرد.

مارک زاکربرگ می‌گوید: «فرصت‌های افراد معمولاً مرتبط به‌جایی است که در آن حضور دارند؛ اما فناوری‌های جدید این امکان را به مردم می‌دهند که در مکان‌هایی باشند که ازلحاظ فیزیکی نمی‌توانند حضورداشته باشند». او همچنین می‌گوید: «من از کتاب‌های تخیلی برای ایجاد استراتژی AR و VR الهام گرفته‌ام». ما می‌دانیم که این فناوری‌ها نهایتاً منجر به خلق فناوری نوین متاورس (Metaverse) شده‌اند.

نگاهی به تاریخچه و چگونگی پیدایش مفهوم متاورس

ما امروزه Metaverse را به‌عنوان یک اینترنت کاملاً فراگیر توصیف می‌کنیم که در آن قادر خواهیم بود به واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) دسترسی داشته باشیم. همچنین همان‌طور که گفته شد، ما می‌توانیم با استفاده از آواتارهای پایدار و فناوری‌های دیجیتال نوآورانه، با انواع محیط‌های سه‌بعدی تعامل داشته باشیم. دراین‌بین یک موضوع بسیار مهم وجود دارد؛ متاورس فناوری جدیدی نیست!

بیایید نگاهی به بعضی از نقاط عطف تاریخی بیندازیم که با توسعه فناوری پیشرفته وب، دستاوردهای امروزی حوزه Metaverse را رقم ‌زده‌اند.

همه‌چیز در سال 1838 شروع شد؛ زمانی که چارلز ویتستون (دانشمند) مفهوم Binocular Vision یا همان «دید دوچشمی» را مطرح کرد. بر اساس این مفهوم، شما دو تصویر –یکی برای هر چشم- را برای ایجاد یک تصویر 3D ترکیب می‌کنید.

این مفهوم منجر به توسعه استریوسکوپ‌ها شد که در آن از توهم عمق برای ایجاد یک تصویر سه‌بعدی استفاده می‌شود. این همان مفهومی است که امروزه در هدست‌های VR مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکنون به سال 1935 می‌رویم که استنلی واینبام (Stanley Weinbaum) نویسنده کتاب‌های علمی تخیلی آمریکایی، کتاب Pygmalion’s Spectacles را منتشر کرد. شخصیت اصلی این کتاب با استفاده از عینکی که حواس بینایی، چشایی، بویایی و لامسه را ارائه می‌کند، به کاوش در دنیایی خیالی می‌پردازد.

یکی دیگر از نقاط عطف تاریخ متاورس به سال 1992 بازمی‌گردد؛ زمانی که نیل استفنسون (Neal Stephenson) نویسنده مطرح اهل ایالات‌متحده، رمانی علمی تخیلی تحت عنوان Snow Crash نوشت و در آن آواتارهایی واقعی را به تصویر کشید که در ساختمان‌های سه‌بعدی شبیه واقعیت و دیگر محیط‌های مجازی با یکدیگر ملاقات کرده و به گفت‌وگو می‌پردازند.

درنهایت آنچه امروزه به‌عنوان Metaverse یا فرا جهان می‌شناسیم، کاملاً نسبت به گذشته متحول شده است. با گسترش متاورس، یک دنیای جایگزین فوق‌العاده پیش روی شما قرار می‌گیرد که در آن می‌توانید به‌مانند زندگی واقعی، هم‌زیستی داشته باشید. در حال حاضر مفاهیم این فناوری در بازی‌هایی مانند Minecraft، Fortnite و Roblox وجود دارند و سازندگان این بازی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا بخشی از تکامل آینده فرا جهان باشند.

واقعیت افزوده و مجازی چیست؟ مقایسه این دو فناوری

تا اینجا چندین مرتبه به دو اصطلاح واقعیت افزوده و مجازی یا AR و VR اشاره‌کرده‌ایم. در ادامه قصد داریم به بررسی و مقایسه کامل این دو اصطلاح بپردازیم.

واقعیت افزوده (Augmented Reality)

فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا به اختصار AR، قادر است تا اشیاء مجازی را در محیطی حقیقی به ما نمایش دهد. واقعیت افزوده محیطی مجازی برای هم‌زیستی با محیط واقعی و با هدف اطلاع‌رسانی و ارائه داده‌های مرتبط با آن طراحی‌شده و در دسترس کاربران قرارگرفته است؛ به‌طوری‌که بتوانند بدون نیاز به جستجو، به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، یک تلفن همراه با تکیه‌بر فناوری AR قادر است اطلاعات بیشتری را در مورد عناصری که در میدان دید ما قرار دارند، ارائه دهد.

اگر به پایین خیابان نگاه کنید و تلفن هوشمندتان را به سمت آن خیابان بگیرید، صفحه دستگاه به شما می‌گوید که ساختمان سمت چپ کافه رئیس است. همچنین ممکن است به شما بگوید که کمی پایین‌تر در سمت راست خیابان، درب ورودی باشگاه ورزشی موردنظرتان قرارگرفته است. در کنار VR، AR هم نقش مهمی در فناوری متاورس ایفا می‌کند.

واقعیت مجازی (Virtual Reality)

فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality) یا به اختصار VR، باعث ایجاد یک محیط مجازی و بسیار واقعی 3D می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، VR یک محیط واقعی را برایتان شبیه‌سازی می‌کند. شما می‌توانید وارد این محیط شوید و کارهایی را در آن انجام دهید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید با افراد دیگر صحبت کنید، بازی کنید یا فقط قدم بزنید و از مناظر لذت ببرید.

شما قادر هستید هر کاری که دوست دارید را در محیط VR انجام دهید؛ به شرطی که نرم‌افزار، آن را برایتان امکان‌پذیر کرده باشد. VR شامل یک شبیه‌سازی محیطی کامل است که دنیای کاربر را با یک دنیای کاملاً مجازی جایگزین می‌کند. این فناوری در حوزه متاورس، کاملاً کاربردی و موردنیاز است.

مقایسه مستقیم AR و VR

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در جنبه‌های کلیدی با یکدیگر متفاوت هستند! بااین‌حال، تفاوت فاحش به این معنا نیست که یکی از این دو فناوری بهتر از دیگری است. هردو فناوری AR و VR در حوزه‌های کاربردی مشخصی، کاملاً برجسته و موردنیاز هستند:

  • VR یک محیط مجازی یکپارچه ایجاد می‌کند؛ در عوض AR صحنه‌ها و تصاویر موجود در دنیای واقعی و پیرامون ما را تقویت می‌کند.
  • ·       75% ازآنچه در VR مشاهده می‌کنید، کاملاً مجازی و ساختگی است؛ در عوض تنها 25% از صحنه‌های AR مجازی هستند.
  • VR به یک دستگاه هدست نیاز دارد؛ اما AR بدون این نوع دستگاه‌ها نیز قابل‌استفاده است.
  • کاربران واقعیت مجازی در یک دنیای کاملاً تخیلی حضور دارند؛ این در حالی است که کاربران واقعیت افزوده با دنیای واقعی در تماس هستند.
  • AR در مقایسه با VR به پهنای باند بالاتری نیاز دارد.

نقش AR و VR در پروژه های متاورس (Metaverse)

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سنگ بنای پروژه‌های متاورس هستند. سیستم‌های AR بر اساس سه اصل اساسی عمل می‌کنند که عبارت‌اند از:

  1. پیوند محیط‌های واقعی و مجازی
  2. تعامل زمان واقعی
  3. تجسم سه‌بعدی دقیق اشیاء

برنامه‌های واقعیت افزوده (AR) نسبت به برنامه‌های واقعیت مجازی (VR) ازنظر میزان پذیرش و مطابقت، برتری دارند؛ زیرا می‌توان آن‌ها را روی هر دستگاه هوشمندی با دوربین فعال نصب و استفاده کرد. از سوی دیگر، VR یک تجربه کاملاً شبیه‌سازی‌شده در دنیای مصنوعی و دیجیتالی است.

این ترکیبی از AR و VR است که به آن واقعیت توسعه‌یافته یا Extended Reality گفته می‌شود و ما آن را در برنامه‌های متاورس تجربه می‌کنیم. واقعیت توسعه‌یافته به‌اختصار با XR نمایش داده می‌شود.

درحالی‌که Metaverse لزوماً نیازی به پوشیدن هدست واقعیت مجازی یا سایر لوازم جانبی ندارد، کارشناسان مطمئن هستند که فناوری واقعیت مجازی به جزء جدایی‌ناپذیر این اکوسیستم جدید تبدیل خواهد شد.

به‌عنوان‌مثال، متاورس فیس‌بوک از طریق هدست‌های واقعیت مجازی (Virtual Reality Headset) و عینک‌های هوشمندی که تکنولوژی واقعیت افزوده دارند از طریق بعضی برنامه‌های دسکتاپ و موبایل در دسترس هستند.

این شرکت پیش‌تر اعلام کرده بود که در حال کار روی یک هدست واقعیت مجازی و افزوده ممتاز است که با نام (Project Cambria) شناخته می‌شود. متا (Facebook) گفته که این دستگاه از واقعیت ترکیبی پشتیبانی می‌کند و شامل حسگرهای جدیدی است که به آواتار مجازی اجازه می‌دهد تماس چشمی را حفظ و حالات چهره انسان را منعکس کند. فناوری بهبودیافته به آواتارها اجازه می‌دهد تا از زبان بدن استفاده کنند و احساسات انسانی را بهتر منتقل کنند و احساس ارتباط واقعی را در فضای مجازی ایجاد کنند.

طبق آمار Statista، انتظار می‌رود ارزش بازار ترکیبی AR/VR تا سال ۲۰۲۴ به نزدیکی ۳۰۰ میلیارد دلار و طبق پیش‌بینی مورگان استنلی تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

مزایای متاورس چیست؟

با روند روبه رشد کارهای ریموت و دورکاری، تعداد افرادی که برای برگزاری جلسات و تعامل آنلاین، نیازمند فضاهای مجازی و شیوه‌های ارتباط دیجیتالی نوین نظیر ویدئو و وب کنفرانس هستند، رو به افزایش است.

برای ارتقای تجربه دیجیتال موجود به سطح بعدی، Metaverse طیف وسیعی از قابلیت‌های دنیای واقعی را در یک دنیای 3D برای کاربران به ارمغان می‌آورد. برخی از مزایای متاورس شامل این موارد هستند:

  • رفع مشکلات دورکاری
  • افزایش جذابیت و هیجان بازی‌های اینترنتی
  • کاربرد مناسب در حوزه بهداشت، درمان و پزشکی
  • گشت‌وگذار مجازی و بدون مرز در سراسر دنیا
  • فرصتی ایده‌آل برای کسب درآمد

هر یک از این موارد در ادامه بیشتر شرح داده می‌شوند.

پرداختن به چالش‌های دورکاری

متاورس قابلیت رفع تمام چالش‌های دورکاری را دارد. مدیران می‌توانند با کارمندان خود (آواتارهای آن‌ها) در یک فضای مجازی ارتباط برقرار کنند و حتی زبان بدن آن‌ها را مانند یک تعامل واقعی بخوانند.

افزایش هیجان در بازی های آنلاین

امروزه بیشتر بازی‌های Metaverse با یک مدل اقتصادی یکپارچه غیرمتمرکز طراحی می‌شوند تا از بازی برای کسب درآمد پشتیبانی کنند. این بازی‌ها به کاربران امکان خریدوفروش و تجارت دارایی‌های درون بازی را در قالب NFT و ارزهای دیجیتال بومی می‌دهند.

ابزاری عالی برای متخصصان حوزه بهداشت و درمان

Metaverse ابزاری مفید برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و کادر پزشکی است که قبلاً به دلیل محدودیت‌های جغرافیایی قادر به ملاقات و ویزیت بیمار نبودند. در فرا جهان، آن‌ها می‌توانند با بیمار تعامل داشته باشند و از وضعیت سلامت او مطلع شوند.

ارائه تجربه تورهای مجازی

سفر بهترین نوع ماجراجویی است؛ اما همه به‌سادگی نمی‌توانند به مقصد موردنظرشان مسافرت کنند.

اینجاست که متاورس وارد میدان می‌شود و به افراد امکان بازدید آنلاین از مکان‌های گوناگون را می‌دهد؛ مکان‌هایی که نمی‌توانند به‌صورت فیزیکی و واقعی در آن‌ها حضورداشته باشند.

قدرت ترکیب Metaverse، AR، VR و سایر فناوری‌ها، تجربه حضور در دنیاهای مجازی به‌صورت اول‌شخص را فراهم کرده است.

کسب سود و درآمدزایی

بسیاری از مردم به متاورس علاقه نشان می‌دهند. برخی از این افراد، مشتاقان توسعه هستند تا بتوانند پروژه‌های تجاری خود را در این اکوسیستم پیاده‌سازی کنند و برخی هم درصدد فرصت‌های درآمدزایی هستند. خوشبختانه Metaverse پتانسیل پاسخگویی به خواسته‌هایی با توجه به قابلیت هر دو گروه را دارد. با توجه به ماهیت Open-Source متاورس، هرکسی می‌تواند یک پروژه در بستر این اکوسیستم ایجاد کند.

نحوه سرمایه‌گذاری در پروژه های متاورس

علاوه بر کمپانی‌های بزرگ و شناخته‌شده فعال در حوزه Metaverse، بسیاری از کاربران این حوزه هم قصد کسب درآمد و سود از آن را دارند. به‌طورکلی سه شیوه مستقیم برای درآمدزایی از فرا جهان وجود دارد که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید:

  • خرید توکن‌های متاورسی
  • خرید درون-بازی توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT)
  • خریداری زمین‌های مجازی در متاورس

این سه روش را می‌توان شیوه‌های مستقیم سرمایه‌گذاری در Metaverse دانست؛ حال‌آنکه روش‌های غیرمستقیم هم برای ورود به این حوزه وجود دارند؛ ازجمله این روش‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری روی محصول یا شرکتی اشاره کرد که در حوزه توسعه فناوری متاورس فعال است. عینک‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) را می‌توان ازجمله این محصولات دانست.

اگرچه حتی می‌توان از طریق خرید سهام شرکت‌هایی نظیر Facebook، Disney و Microsoft نیز به نحوی روی متاورس سرمایه‌گذاری کرد؛ درنهایت رایج‌ترین و ساده‌ترین راه ورود به این تجارت، خرید ارزهای دیجیتال حوزه Metaverse است.

پلتفرم یا پروژه متاورس چیست؟

پلتفرم‌ها و پروژه های متاورس اساساً پلتفرم‌هایی مجازی هستند که با استفاده از واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و بسیاری از فناوری‌های دیگر، به کاربران و توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند که تجربیات مجازی جدیدی خلق کنند. به عبارت ساده، شما می‌توانید پلتفرم‌های Metaverse را به‌عنوان پل‌هایی در نظر بگیرید که دنیای فیزیکی و دنیای مجازی را به یکدیگر متصل می‌کنند.

اگرچه در حال حاضر بسیاری از پلتفرم‌های فرا جهان تأکید زیادی بر موارد استفاده از بازی‌ها دارند، اما این فناوری در سال‌های آینده گسترش خواهد یافت. از سوی دیگر، پلتفرم‌های متاورس می‌توانند نشان دهند که چگونه این فناوری باعث تحول آینده خدمات دیجیتال خواهد شد. اگر شما هم به این فناوری علاقه‌مند هستید و نمی‌خواهید از آن عقب بمانید، ما در صرافی ارز دیجیتال بیت میت (Bitmit) برخی از محبوب‌ترین توکن‌های پروژه‌های برتر متاورسی را برای شما لیست کرده‌ایم.

10 پلتفرم متاورس که باید آن ها را امتحان کنید

جستجوی محبوب‌ترین پلتفرم‌ها و پروژه‌های Metaverse توسط مجموعه ما، به دلیل توجه روزافزون به پتانسیل این فناوری نوین انجام‌شده است. شرکت‌های بزرگی فناوری نظیر فیس‌بوک، مایکروسافت و انویدیا در حال کار بر روی پروژه‌ها و راهکارهای متاورسی خودشان هستند. اما Metaverse قرار است ما را به کجا ببرد؟ پاسخ را می‌توانید در لیست محبوب‌ترین پلتفرم‌های این حوزه پیدا کنید که عبارت‌اند از:

  • دیسنترالند (Decentraland)
  • ایلوویوم (Illuvium)
  • سند باکس (Sandbox)
  • اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)
  • کریپتو وکسلز (Cryptovoxels)
  • بلاک توپیا (Bloktopia)
  • متا هیرو (Metahero)
  • استار اطلس (Star Atlas)
  • ربلوکس (Roblox)
  • سومنیوم اسپیس (Somnium Space)

در ادامه با سه پروژه اول بیشتر آشنا می‌شوید و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هفت پروژه باقیمانده، می‌توانید به درسنامه صرافی بیت میت مراجعه نمایید.

پلتفرم متاورس دیسنترالند (Decentraland)

یکی از پلتفرم‌های برتر حوزه Metaverse با پتانسیلی استثنایی که لایق توجه کاربران و علاقه‌مندان این حوزه است، دیسنترالند (Decentraland) نام دارد. این پلتفرم محبوب به‌منظور تجارت، کسب درآمد و کاوش در دنیای مجازی ایجاد شده است.

دیسنترالند یک پلتفرم واقعیت مجازی است که بر بستر بلاک چین اتریوم (ETH) طراحی‌شده است. این موضوع به کاربران امکان ایجاد محتوا و برنامه‌ها، کسب تجربه و کسب درآمد را می‌دهد.

کاربران در این دنیای مجازی که دیسنترالند نامیده می‌شود، می‌توانند زمین‌هایی را خریداری کنند و بر روی آن‌ها جابه‌جا شوند؛ روی این زمین‌ها ساخت‌وساز کنند؛ و نهایتاً از فعالیت‌های مختلفشان کسب درآمد کنند.

MANA یک توکن مبتنی بر اتریوم است که از آن برای به دست آوردن NFT در این پلتفرم متاورس استفاده می‌شود. همچنین از این توکن می‌توان برای خرید آواتار، لباس، تغییر نام و موارد دیگر استفاده کرد.

دنیای بازی Decentraland به 90,601 قطعه زمین مجازی تقسیم ‌شده است که هرکدام توسط یک NFT نشان داده می‌شوند. هر زمین شامل 16 مترمربع (به‌طور مجازی) است و می‌توان آن را در یک مختصات خاص در Metaverse پیدا کرد. دارندگان زمین‌ها می‌توانند محدوده خود را به هر چیزی توسعه دهند.

بسیاری از کاربران Decentraland از طریق اجاره زمین خود و ارائه تبلیغات در آن کسب درآمد می‌کنند. بعضی دیگر از کاربران هم اقلامی را به‌منظور دریافت توکن‌های MANA ایجاد و به فروش می‌رسانند.

40% عرضه MANA در عرضه اولیه (ICO) سال 2017 به فروش رفت و 60% باقی‌مانده به‌طور مساوی بین شرکت، کاربران، تیم توسعه و مشارکت‌کنندگان اولیه تقسیم شد. ارزش بازار توکن این متاورس در 4 نوامبر برابر با 4.6 میلیارد دلار بود و در سایت Coinmarketcap.com در رتبه 42 قرار گرفت.

صرافی‌های اصلی ارزهای دیجیتال در تجارت رمز ارز مانا شامل KuCoin، Binance، Coinbase Exchange، OKX و Upbit  هستند. MANA را می‌توان در مقابل پرداخت ارزهایی مانند بیت کوین (BTC)، تتر (USDT) و اتریوم (ETH) یا درازای بسیاری از ارزهای فیات ازجمله USD خریداری کرد.

پلتفرم متاورس ایلوویوم (Illuvium)

ایلوویوم (Illuvium) امیدوارکننده‌ترین بازی NFT Metaverse است که تاکنون رونمایی شده است. این پروژه متاورسی مبتنی بر اتریوم (ETH) است. در یک محیط مجازی Open-World، بازیکنان می‌توانند دنیای بازی را کشف کنند و ضمن جستجو در آن، ارتشی از به‌اصطلاح Illuvials (شخصیت‌های ایلوویوم) بسازند. هر بازیکن از این امکانات برای مبارزه با سایر بازیکنان استفاده می‌کند. هر مبارزی که برنده شود، قدرت بیشتری کسب می‌کند.

بازیکنان در این پلتفرم متاورس می‌توانند موجودات قدرتمندی (Illuvials) بسازند. این موجودات ویژگی‌های مختلفی دارند که با پارامترهایی مثل قدرت، سرعت حمله یا میزان آسیب به حریف مشخص می‌شوند. هرچه موجود قدرتمندتری در اختیار داشته باشید، قیمتی که می‌توان از آن به‌عنوان NFT کسب کرد هم بالاتر می‌رود.

ایلوویوم هم مانند بسیاری از پلتفرم‌های Metaverse، دارای توکن اختصاصی است. این رمز ارز ILV نام دارد و برای اهداف مختلفی در اکوسیستم Illuvium استفاده می‌شود. برای مثال، بازیکنان برای عملکرد خوبشان در بازی، با این توکن پاداش دریافت می‌کنند. این توکن همچنین امکان مشارکت در سازمان مستقل غیرمتمرکز بازی‌ (DAO) را نیز فراهم می‌کند. پروژه بلاک چین Illunium Coin (ILV) در سال جاری عملکردی هیجان‌انگیز داشته است.

بر اساس سایت کوین مارکت کپ، رمز ارز ILV در ژانویه 2021 با قیمت 68.86 دلار معامله می‌شد. در نوامبر 2021 قیمت این توکن به بالاترین حد ممکن (1844.23 دلار) رسید و سپس یک روند نزولی را آغاز کرد. قیمت فعلی این رمز ارز برابر با 105.42 دلار است.

جالب‌ترین ویژگی توکن پلتفرم متاورس Illuvium، سیستم Play2Earn است. بازیکنان می‌توانند از طریق مسابقات یا تکمیل مأموریت‌ها، جایزه دریافت کنند. توکن ILV برای پاداش دادن به بازیکنان و برای شرکت در مراحل مختلف بازی استفاده می‌شود.

پروژه متاورس سند باکس (Sandbox)

بیایید بدون اتلاف وقت به معرفی سند باکس بپردازیم. این پلتفرم یک دنیای مجازی است که کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی مبتنی بر بلاکچین اتریوم (ETH) را خریداری کرده، بفروشند، ایجاد کنند و با آن به تجارت بپردازند. این بازی همچنین دارای تسهیلاتی برای کسب درآمد از تجربیات بازی با استفاده از ارز دیجیتال بومی Sandbox (SAND) است.

اگر می‌خواهید آینده ارزهای دیجیتال پلتفرم متاورس سند باکس را پیش‌بینی کنید، باید نگاهی به سفر آن از ابتدا تا به امروز بیندازید. Sandbox به‌عنوان یک بازی دوبعدی تلفن همراه شروع به کار کرد که به بازیکنان اجازه می‌داد نقش آواتارهای دیجیتال را بر عهده بگیرند.

این بازی از زمان عرضه خود، میلیون‌ها بار دانلود شده و توانسته محبوبیت قابل‌توجهی کسب کند. بااین‌حال، جهش بزرگ برای متاورس سند باکس با افزایش محبوبیت NFT ها به دست آمد. NFT ها به‌عنوان عنصر اصلی در روند رشد Sandbox به عنوان یک پروژه Metaverse عمل کرده‌اند.

امروزه این بازی به‌صورت کاملاً 3D و حرفه‌ای در دسترس است. در نوامبر سال 2021، سند باکس نسخه آلفا را راه‌اندازی کرد و پایگاه کاربران آن در فضای NFT، عمیقاً گسترش پیدا کرد. بر اساس رشد محبوبیت بازی‌های مبتنی بر NFT، پیش‌بینی می‌شود که توکن SAND نیز روند رشد مطلوبی داشته باشد.

رمز ارز SAND در آگوست سال2020 با قیمت 0.051 دلار وارد بازار کریپتو شد و نوامبر سال 2021 با ارزش 8.4022 دلار به اوج قیمت خود رسید. این رمز ارز در حال حاضر با قیمت 1.29 دلار در حال معامله است.

هفت پروتکل باقی‌مانده و سایر پروژه های متاورس را به‌طور کامل در مقاله‌ای جداگانه بررسی کرده‌ایم که می‌توانید آن را در بخش آکادمی وب‌سایت Bitmit.co مطالعه کنید.

معتبرترین برندهای فعال در حوزه متاورس (Metaverse)

برندهای بسیاری معتبری از صنایع مختلف در حوزه فرا جهان فعال هستند. از برندهای مطرح خودروسازی گرفته، تا معتبرترین کمپانی‌های پوشاک و غول‌های انفورماتیک دنیا در این حوزه فعالیت دارند. در ادامه فهرستی از این شرکت‌ها را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

  • Facebook (Meta)
  • Atari
  • Vans
  • Nike
  • Ferrari
  • Ralph Lauren
  • Samsung
  • Coca-Cola
  • Epic Games
  • Microsoft
  • Roblox
  • Disney
  • Gucci
  • Burberry
  • Dolce & Gabbana
  • Hyundai
  • و…

تب فعالیت در متاورس را مارک زاکربرگ با تغییر نام Facebook به Meta آغاز کرد. بعد از آن بزرگ‌ترین برندهای دنیا نیز قدم در این راه نهادند تا تجارت خود را با جدیدترین فناوری روز دنیا سازگار کنند.

قدم‌به‌قدم تا خرید ارزهای Metaverse

این سه مرحله را گام‌به‌گام طی کنید تا بتوانید رمز ارز متاورسی موردنظرتان را بخرید:

انتخاب پلتفرم معاملاتی از بین صرافی‌های داخلی یا خارجی

بهتر است همیشه یکی از صرافی‌های داخلی را برای خرید توکن موردنظرتان انتخاب کنید؛ چراکه در صورت مسدود شدن حساب کاربری در صرافی‌های خارجی، تمام دارایی شما از دسترس خارج می‌شود.

تنها در صورتی این ریسک را بپذیرید که توکن موردنظر در هیچ‌یک از صرافی‌های داخلی عرضه نشود.

اقدام نسبت به واریز وجه و انتخاب جفت ارز

ارز مبنا در صرافی‌های داخلی ریال است. به‌عنوان‌مثال برای خرید توکن متاورس اکسی اینفینیتی باید از طریق جفت ارز AXS/IRR اقدام کنید. در طرف دیگر و در صرافی‌های خارجی عموماً از تتر (USDT) به‌عنوان ارز پایه استفاده می‌شود و برای خرید مانا در این پلتفرم‌ها باید از طریق جفت ارز MANA/USDT اقدام نمایید.

تصمیم گیری در مورد محل نگهداری رمز ارز خریداری شده

توصیه می‌شود از کیف پول (Wallet) صرافی‌ها که اغلب بر روی پنل کاربری شما قرار دارند، استفاده نکنید. امنیت والت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شخصی، بسیار بالاتر از کیف پول صرافی‌های ارز دیجیتال هستند.

 پیش‌بینی وضعیت متاورس (Metaverse) برای سال‌های آتی

بی‌دلیل نیست که بزرگ‌ترین برندها و کمپانی‌های جهان وارد حوزه متاورس شده‌اند. این کمپانی‌ها سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این حوزه انجام داده‌اند که می‌تواند کاربران را در مورد آینده فرا جهان بسیار خوش‌بین و امیدوار کند.

این شرکت‌ها میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند تا مصرف‌کنندگان را متقاعد کنند که طلوع دنیای Metaverse در راه است. ارزش بازار جهانی متاورس در سال 2021 برابر با 63.83 میلیارد دلار بود. این عدد در سال 2022 به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که همچنان به رشد خود ادامه داده و تا سال ۲۰۳۰ ارزشی بیش از 1,527 میلیارد دلار خواهد داشت. بر اساس گزارش‌ها، عوامل زیر بیشترین رشد درآمدی را برای Metaverse ایجاد خواهند کرد:

  •  تمرکز بیشتر بر تعامل دنیای واقعی و دیجیتال با استفاده از اینترنت.
  • روند رو به رشد محبوبیت فناوری‌های واقعیت ترکیبی (MR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR).

اما آیا این امر آغازگر دوران پذیرش انبوه و تعامل دیجیتالی بدون مانع خواهد بود یا متاورس صرفاً یک محصول خاص و مختص گیمرها و علاقه‌مندان به فناوری آینده است؟

تنها چیزی که می‌تواند به این پرسش پاسخ دهد، زمان است.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *