Search
Close this search box.

آموزش حل مشکل ارورهای رایج نصب تری دی مکس

فهرست مطالب

سلام.  در این صفحه میخوایم به شما انوع ارورهای رایج در حین نصب تری دی مکس  Autodesk 3ds Max که ممکن است مواجه بشوید رو آموزش بدیم و راه حل های اونها رو برسی کنیم.برای یادگیری نکات ارزشمندی که همیشه موقع نصب مکس به اون نیاز دارید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. بعد از اینکه برنامه مکس رو به خوبی نصب و فعال کردید، میتوانید آموزش تری دی مکس را از صفر تا صد شروع کنید.

تری دی مکس نرم افزار بسیار پیچیده و سنگینی است و ممکن است در هنگام نصب آن به ارورها و مشکلات زیادی برخورد کنید (بسته شدن ناگهانی تری دی مکس، بالا نیامدن تری دی مکس، سیاه شدن صفحه و …) که در این صفحه سعی میکنم به مهمترین و رایج ترین های آن اشاره کنم و همچنین راهکارهای آنها را به صورت تصویری به شما آموزش بدهم. پس از نصب و فعال سازی، به نصب پلاگین ویری و آموزش وی ری خواهیم پرداخت.

خبر خوش :

خبر خوب این هست که اکثر ارور هایی که الان معمولا با آنها مواجه میشدیم، در ورژن های جدیدتر تری دی مکس، به خاطر کد نویسی بهتر  رفع شده اند یا حداقل الان خیلی کمتر با آنها مواجه میشویم. همچنین سیستم عامل های جدید (مثل ویندوز 11)، هم دارای کامپونت و کد نویسی های بروز شده هستند و نتیجه همه اینها میشود دردسر کمتر. بدون اینکه مجبور باشیم کلی وقت صرف حل این مشکلات بکنیم یا مجبور باشیم سخت افزار بالاتری را خریداری کنیم! جالب بود نه؟!

خطاها و ارورهای زمان نصب تری دی مکس:

Install failed – Error 1603

Fatal error during installation

ارور 1603 تری دی مکس: این ارور معمولا هنگام نصب محصولات Autodesk 2020 یا نسخه های بالاتر، پنجره ظاهر می شود.

و دلایل آن ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • خرابی فایل نصب برنامه
  • تداخل با نرم افزارهای امنیتی
  • مشکل Windows Installer.
  • نصب خراب به روز رسانی محصول.
  • برنامه Visual C++ قابل توزیع مجدد خراب است.
  • برنامه Microsoft .Net Framework  نصب نشده یا خراب است.
  • Autodesk Desktop Licensing Service به دلیل مجوزها اجرا نمی شود یا به درستی اجرا نمی شود.
  • Autodesk Desktop Licensing Service روی «This account» در Windows Services تنظیم شده است.

بسته شدن ناگهانی تری دی مکس (بدون دریافت پیغام خطا):

این ارور (به اصطلاح کرش Crash) معمولا به دلیل کمبود منابع حافظه رم کامپیوتر اتفاق میافتد و اگر در موقع بالا آمدن تری دی مکس، به صورت ناخواسته بسته میشود، باید تم پیش فرض تری دی مکس (3ds max ui themes) را ریست کنید.

نحوه ریست کردن تم پیش فزض تری دی مکس:

1- از منوی customize  بروید

2- گزینه Load custom ui scheme را انتخاب کنید .

3- به فلدر درا ین آدرس مراجعه کنید

C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2024\en-US\UI

و گزینه DefaultUI را انتخاب کنید.

دلایل بالا نیامدن تری دی مکس و علت بسته شدن تری دی مکس؟!

دلایل زیادی برای بالا نیامدن تری دی مکس وجود دارد که برای حل آن، باید پیغام خطایی که دریافت میکنید را برسی کرد. اما رایج ترین دلایل آن میتواند به ترتیب اهمیت، یکی از اینها باشد:

  • کمبود منابع سخت افزاری مخصوصا Ram کامپیوتر
  • نصب پلاگین (plugin) یا اسکریپتی که تری دی مکس در خواندن یا اجرای آن مشکل دارد.
  • کرک نبودن برنامه تری دی مکس
  • ویروسی بودن خود تری دی مکس !!!!

به تازگی ویروسی منتشر شده که فایل  های مکس و خود فایل مکس شما را آلوده میکند و پاک کردن آن توسط آنتی ویروسی انجام میشود که توسط خود شرکت اتودسک منتشر شده است. توضیح بیشر آن در این مقال نمی گنجد. در صورت مشکل با “بخش پشتیبانی سایت تری دی مکس فارسی” تماس بگیرید.

ارور 20 تری دی مکس 3ds max Error 20

ارور 20 تری دی مکس به اسم 3ds Max license error معروف است و این پیغام خطا معمولا در ورژن های قدیمی تری دی مکس (ورژن 2018 و پایین تر) رخ میدهد و مربوط به قسمت لایسنس و کرک نبودن نرم افزار است. برای رفع این ایرور، حتما باید به صورت کامل نرم افزار را پاک (uninstall) و از یک کرک جدید و معتبر برای فعال سازی استفاده کنید. (توصیه شده: سایت تری دی مکس فارسی). البته این ارور در سایر نرم افزار های شرکت اتودسک که شامل مایا و اتوکد و … هم دیده میشود.

مشکل  ارور رپورت تری دی مکس 3ds max error report

به جرات میتونم بگم که رایج ترین و ضدحال ترین پیغامی که در حین کار کردن با تری دی مکس ممکن است با آن مواجه شوید، ارور رپورت (3ds max error report) است که یا در موقع باز کردن فایل مکس اتفاق می افتد که در بالا توضیح دادم و یا در حین کار کردن با تری دی مکس!

مشکل سیاه شدن صفحه  و محیط کار تری دی مکس

ممکن است بعد از اینکه فایل تری دی مکس را باز میکنید یا مثلا فایل های سه بعدی اتوکد را ایمپورت میکنید، صفحه کاری و محیط نرم افزار تری دی مکس، کاملا سیاه دیده شود! و خوب در این حالت نمیتوانید مدل سه بعدی را تشخیص دهید و روی آن کار کنید!

حل مشکل سیاه شدن فایل در تری دی مکس:

برای حل این مشکل، باید چند مورد را برسی کنید:

در گام اول، مطمئن شوید که متور رندری که آن مدل سه بعدی با آن طراحی شده است، روی سیستم شما نصب باشد. مثلا وقتی فایلی را باز یا ایمپورت میکنید که متریال های آن مدل سه بعدی با متور رندر کرونا ساخته شده است، حتما شما هم باید پلاگین کرونا را روی سیستم خود نصب و کرک کرده باشید. در غیر این صورت، تمام سطوحی که با آن متریال ها کار شده است، سیاه دیده میشود. من توصیه میکنم که همیشه دو متور رندر (ویری و کرونا) را روی تری دی مکس تان نصب کنید.

گام دوم: چک کردن نورهای موجود در صحنه

 همان طور که در یک اتاق فاقد نور، چیزی دیده نمیشود و همه چیز تاریک است، در یک صحنه تری دی مکس بدون نور هم همه چیز سیاه دیده میشود. پس باید چک کنید که آیا صحنه شما، دارد با نورهای پیش فرص مکس روشن میشود و یا با نورهایی که خودتان قرار داده اید؟

بسیاری از مواقع مثلا ایمپورت کردن یا در حین کار روی پروژه پیش میاد که تری دی مکس از ما میپرسد که : آیا میخواهی نورهای پیش فرض ام را غیر فعال کنم و صحنه را با نورهایی که خودت در صحنه قرار دادی، نورپردازی کنم؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد، ممکن است صحنه با نورهای نا کافی شما به خوبی دیده نشود. و باید دوباره نورهای پیشفرض را فعال کنید. یادتان باشد که به طور پیشفرض تری دی مکس، یک یا دو نور داخل صحنه قرار میدهد که قابل دیدن یا ویرایش کردن نیستند.

رفع مشکل file open failed در مکس

بسیاری از مواقع این مشکل برای من پیش آمده که میخواستم یک فایل مکس را باز کنم ولی اصلا باز نمیشد و همین پیغام خطا را دریافت میکردم. در ادامه، علت و راه حلش را برای شما توضیح میدم:

علت: اگر به هر دلیلی فایل تان را به خوبی و کامل Save نکرده باشید. (مثلا موقع سیو کردن، هارد شما به اندازه کافی فضا نداشته یا فایل را رایت زده اید و الان آن DVD خش دارد و …) و فایل موجود شما به صورت نصف و نیمه وجود داشته باشد، این پیغام را دریافت خواهید کرد.

راه حل: تنها راه حل این است یک فایل مکس جدید باز کنید و  از مکس بخواهید که قسمت به قسمت محتوای شما را به فایل جدید تان انتقال دهد. برای اینکار  از منوی file و از زیر مجموعه import گزینه merge را انتخاب کنید. تری دی مکس، همه چیز را دسته بندی میکند.

اول geometry ها را مرج کنید. بعد یکی به یکی، نورها و دوربین ها و اینکار را اینقدر ادامه بدهید که مکس موقع مرج کردن، ارور بدهد و متوجه خواهید شد که فایل شما در  کدام قسمت ها خراب است.

مشکل گرافیکی تری دی مکس

معمولا این مشکل با نصب درایور به روز کارت گرافیک یا تغییر تنظیمات اوپن جی ال  OPEN GLسیستم حل میشود و به جرات میتوانم بگم که اکثر مشکلاتی که تری دی مکس با کارت گرافیک و درایورهای آن وجود داشت، در نسخه های جدید رفع شده است. در نظر داشته باشید که تنها کاری که کارت گرافیک در تری دی مکس انجام میدهد، نشان دادن شیدرهای موجود در View Port ها هست و هیچ ربطی به رندرگیری ندارد و اصلا موقع رندر گرفتن، کارت گرافیک خاموش و غیر فعال است.

فقط در پلاگین ویری و  آن هم در محیط نرم افزار کی آس ونتیج Chaos Vantage است که میتوانید از کارت گرافیک تان به صورت GPU استفاده کنید. آن هم به شرطی که کارت گرافیک شما از رده NVIDIA RTX و بالاتر باشد.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *