Search
Close this search box.

سئو چیست؟ همه چیز را در مورد SEO بدانید!

فهرست مطالب

سئو چیست؟

سئو مخفف‌ Search Engine Optimization است و معنی آن بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. می‌توان گفت مجموعه‌ای از عملیات پیوسته که باعث می‌شوند یک سایت برای کلمه کلیدی هدف رتبه‌ی خوبی را در موتورهای جستجو کسب کند را سئو می‌گویند.

در واقع برای پاسخ به سوالسئو چیست؟ باید گفت روشی است برای افزایش ترافیک وب سایت و به دست آوردن جایگاه بهتر در نتایج جستجوی موتورهای جستجو می‌باشد.

رعایت تکنیک‌ها و دستورالعمل‌هایی که در قسمت فنی سایت و تولید محتوا و عملیاتی که خارج از سایت بر روی آن انجام می‌گیرد به افزایش آمار بازدید سایت و در سایت‌های فروشگاهی به فروش بیشتر سایت کمک می‌کند.

امروزه کم نیستند کسانی که موتورهای جستجو و گوگل را مترادف می‌دانند. البته نمی‌توان از آن‌ها ایراد گرفت، چرا که امروزه گوگل کردن در زبان انگلیسی به عنوان یک فعل، پذیرفته شده است.

اهداف عملیات سئو را به طور کلی می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:

  • تأثیر بسزا در بازدید از وب سایت
  • ایجاد برند
  • افزایش ترافیک سایت
  • رتبه بالاتر سایت در صفحه نتایج موتور جستجو و گوگل
  • افزایش فروش محصولات
  • بهترین ابزار برای تبلیغات
سئو چیست؟

مراحل اصلی برای انجام سئو

شما با هر روشی که قصد انجام عملیات سئو را دارید، این عملیات بایستی در 3 مرحله انجام شود. در ابتدا باید مشکلات فنی سایت رفع شود، سپس مشکلات داخلی و در مرحله نهایی بهبود خارجی یا عملیات خارج از سایت آغاز می‌شود. این 3 مرحله ممکن است به صورت موازی نیز پیش بروند که برای انجام این موضوع به تخصص بیشتری نیاز است.

1. مرحله اول سئو تکنیکال (Technical SEO)

2. مرحله دوم سئو داخلی (On-Page SEO)

3. مرحله سوم سئو خارجی (Off-Page SEO)

در ادامه به بررسی هر یک از مراحل عملیات سئو می‌پردازیم تا بدانیم هر یک شامل چه عملیات و اقداماتی می‌شود و در آخر بعد از مرحله چه انتظاراتی باید داشته باشیم.

سئوی تکنیکال

سئو تکنیکال هیچ ارتباطی با محتوای وب سایت ندارد و هدف آن بهینه‌سازی زیرساخت و زیربنای وب سایت است. منظور از Technical Seo یا سئوی فنی بهبود بخش‌های فنی و تکنیکی یک وب سایت برای افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو می‌باشد. قابل فهم ساختن محتوای یک وب سایت برای موتور جستجو و نیز آسان و سریع کردن فرایند بررسی آن از ارکان سئو تکنیکال است. به بیان دیگر، با استفاده از سئو تکنیکال، موتورهای جستجو راحت‌تر به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی و تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

سئوی داخلی

سئو داخلی یا On Page Seoبهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران را انجام می‌دهد. در این مرحله علاوه بر انتشار محتوای با کیفیت موارد بهینه سازی عنوان، تگ‌ها و تصاویر نیز انجام می‌شود. با سئو داخلی وب سایت را برای کاربران کاربردی‌تر می‌سازید و هرچه وب سایت از نظر کاربران کاربردی و مفید باشد، بازدید بیشتری خواهد داشت و این یعنی ارتقای رتبه سایت در موتورهای جستجو.

سئوی خارجی

برخی افراد سئو خارجی یا Off Page Seoرا لینک سازی می‌دانند. در صورتی که تمام سئو خارجی لینک سازی نیست، ولی بخش اعظمی از آن را لینک سازی تشکیل می‌دهد.

سئو خارجی تمام فعالیت‌هایی است که برای ارتقای رتبه صفحات در موتورهای جستجو، خارج از وب سایت انجام می‌شود. ارزش سایت‌ها با بک‌لینک بیشتر افزایش می‌یابد. چرا که موتورهای جستجو بک‌لینک‌ها را نشانه محتوای باکیفیت قابل ارجاع و استناد می‌دانند.

در واقع سئوخارجیتمام فعالیت‌هایی است که خارج از یک وب سایت انجام می‌شود تا آن را برای موتورهای جستجو قابل اعتماد و معتبر سازد.

سئو کلاه سفید، سیاه و خاکستری

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

استفاده از تکنیک‌های عملیات سئو برای رضایت مشتریان و پیروی از استانداردهای معرفی شده توسط گوگل برای رسیدن به جایگاه برتر در نتایج جستجو سئو کلاه سفید نامیده می‌شود. سادگی، صبر و صداقت ویژگی‌های اصلی سئو کلاه سفید می‌باشد.

در مقابل استفاده از ضعف موتورهای جستجو و استفاده از تکنیک‌هایی برای فریب آنها سئو کلاه سیاه نامیده می‌شود. معمولاً در این روش‌ها رضایت کاربر و کیفیت محتوا کمترین ارزش را دارد. البته گوگل هرچند ماه یک‌بار تکنیک‌های کلاه سیاه را شناسایی می‌کند.

سئو کلاه خاکستری نیز روشی است که مطابق با استانداردهای پیشنهادی گوگل نمی‌باشد. اما تشخیص آن برای ربات‌های گوگل ساده نیست و می‌تواند به پیشرفت سایت کمک کند. مرز میان سفید و خاکستری و سیاه بسیار باریک است و ممکن است فعالیت‌های منطبق بر استانداردهای گوگل به روش سیاه تبدیل شوند.

به طور مثال، یکی از ابزارهای مفید برای بهبود عملیات سئو تولید محتوای مفید و کاربردی است؛ ولی اگر توجه بر رضایت کاربر کم‌رنگ شود و کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) بیش از حد تکرار شوند و یا به طولانی کردن بی‌دلیلِ محتوا پرداخته شود عملاً به مرز خاکستری ورود کرده‌ایم. اگر محتوا را از سایت‌های دیگر کپی کرده و بدون خلق ارزش جدیدی آن را عرضه کنیم به منطقه سیاه سئو وارد شده‌ایم.

با توجه به موارد ذکر شده، اگر محتوا که یکی از ارزشمندترین ابزار در حوزه عملیات سئو است به سمت رنگ خاکستری و سیاه برود، باعث از دست رفتن جایگاه سایت در موتورهای جستجو می‌شود.

عوامل مثبت تاثیرگذار بر سئو چیست؟

عوامل زیادی بر رتبه بندی و بهبود عملیات سئو سایت تأثیر می‌گذارند. با توجه به این که گوگل الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای مشخص کردن رتبه بندی سایت شما در موتور جستجو دارد، اما باز هم می‌توان به کمک بهترین روش های موجود برای طراحی و تولید محتوای سایت، رتبه سایت را بهبود بخشید. در ادامه به معرفی برخی از روش‌هایی که به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک می‌کند، می‌پردازیم.

  • تولید محتوای با کیفیت

شاید این سوال برایتان پیش آید که بهترین روش برای بهبود رتبه بندی سئو چیست؟ تولید محتوای با کیفیت پاسخ سوال شماست. چرا که محتوای با کیفیت باعث می‌شود، موتورهای جستجو متوجه شوند که سایت شما سودمند است و اهمیت بیشتری برای آن قائل شوند.

  • جستجوی کلمات کلیدی

جستجوی کلمات کلیدی از دیگر المان‌های مهم برای بهبود عملیات سئو است. بایستی کلمات کلیدی که بازدید‌کنندگان سایت شما به دنبال آن هستند را پیدا کنید و محتوای خود را با توجه به آن ها تولید کنید. با این روش احتمال رتبه بندی در SERP ها افزایش می‌یابد.

مفهوم SERPاین است که آیا بازدید کنندگان از سایت زمان مناسب و کافی جهت تعامل با محتوای شما صرف می‌کنند یا خیر. این پارامتر را نرخ پرش نیز می‌نامند.

  • سازگاری سایت شما با موبایل

برای رقابت در بازار دیجیتال بایستی سایت شما با موبایل سازگار باشد. این موضوع علاوه بر اینکه موجب بهبود کاربری سایت می‌شود، بر رتبه بندی سایت نیز تأثیر مثبت می‌گذارد.

  • بهینه سازی سایت برای جستجوی صوتی

طبق گفته گوگل، امروزه 41% از بزرگسالان و 55% از نوجوانان به صورت روزانه از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند. همان‌طور که گفته شد امروزه افراد زیادی ترجیح می‌دهند از جستجوی صوتی استفاده کنند. به همین دلیل بهینه‌سازی سایت برای جستجوی صوتی قطعاً بر روی سئو سایت شما تأثیر مثبتی می‌گذارد.

عوامل تاثیر گذار بر سئو

عوامل منفی تأثیرگذار بر سئو چیست؟

  • محتوای ضعیف

برخی در تلاش هستند تا از روش‌های ساده‌ای برای تولید محتوا استفاده کنند و ممکن است محتوای ضعیفی را در سایت خود قرار دهند. معمولاً محتوا با اطلاعات کم تأثیر منفی بر روی سئو ایجاد می‌کند. در نتیجه گوگل و دیگر موتورهای جستجو سایت را به دلیل محتوای ضعیف جریمه می‌کنند.

  • استفاده بیش از حد و بدون دلیل از کلمه کلیدی در محتوا

در صورت استفاده بیش از حد و بدون دلیل از کلمه کلیدی در محتوا ارزش محتوا برای بازدیدکنندگان از بین می‌رود و گوگل و سایر موتورهای جستجو این رفتار را جریمه می‌کنند.

  • لینک به محتوای اسپم

اگر شما از وبلاگ‌های اسپم، تالار گفتمان و یا منابع کم اعتبار به سایت خود لینک دهید، ممکن است در رتبه بندی SERPرتبه منفی بگیرید.

این موارد تنها موارد محدودی هستند که بر عملیات سئو شما تاثیر منفی می‌گذارد. بهترین روش برای جلوگیری از جریمه شدن، بهره‌‌گیری از بهترین روش‌های سئو و تولید محتوای با کیفیت است.

سئوی سایت

خدمات سئو چیست؟

در این بخش سعی کرده‌ایم که شما را با عملیات سئو و اهمیت آن آشنا کنیم. شما در سایت آکادمی وندو می توانید با 0 تا 100 آموزش سئو مقدماتی آشنا شوید. همچنین برای مشاوره سئو می‌توانید با مشاوران آکادمی وندو در تماس باشید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *