Search
Close this search box.

هزینه تحصیل در روسیه به تومان

فهرست مطالب

روسیه بزرگ‌ترین کشور جهان، با دارا بودن بیش از 200 دانشگاه یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی است؛ چراکههزینه تحصیل در روسیه نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی کم‌تر است. همچنین دانشگاه‌های این کشور، از سطح علمی بالایی برخوردار هستند که این مورد می‌تواند خیال شما را بابت کیفیت آموزشی آسوده کند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی را دارید، آکادمی تحصیل در روسیه روس دانش، بهترین گزینه به جهت انجام امور مهاجرتی شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. اگر در رابطه با هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور، پرسشی دارید؛ می‌توانید با مشاوران موسسه در تماس باشید. بااین‌حال، مقاله زیر تا حدی می‌تواند به شما کمک کند تا درباره شرایط، هزینه و مزایای تحصیل در روسیه بیشتر بدانید.

شرایط و مزایای تحصیل در روسیه

تحصیل در روسیه، مورد توجه بسیاری از دانشجویان در سراسر دنیاست. مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در روسیه سبب شده است تا بسیاری از دانشجویان ایرانی نیز برای تحصیل در این کشور ترغیب شوند. علاوه بر مناسب بودن شهریه دانشگاه‌ های روسیه، بالا بودن سطح علمی دانشگاه‌ها از دیگر مزایای تحصیل در این کشور است. به‌نحوی‌که نام بیشتر دانشگاه‌های روسیه در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی می‌تواند از ارزش و اعتبار بین‌المللی برخوردار باشد.

همچنین دانشگاه‌ها، شرایط پژوهش در زمینه‌های مختلف را برای دانشجویان آماده کرده‌اند که این امر می‌تواند رزومه تحصیلی قوی‌تری برای شما ایجاد کند. صدور مجوز برای کار دانشجویان، از دیگر مزایای تحصیل در این کشور است. به این ترتیب تامین هزینه‌های زندگی برای دانشجویان راحت‌تر خواهد بود. البته که، تعیین دقیق هزینه تحصیل و زندگی به دانشگاه محل تحصیل و شهر اقامتی شما وابسته است. برای بررسی میزان دقیق شهریه، می‌توانید به وب‌سایت رسمی دانشگاه مد نظر خود، مراجعه کنید. البته فراموش نکنید که تحصیل در روسیه شرایطی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

ارائه مدرک تحصیلی

افرادی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، باید مدارک تحصیلی معتبر ارائه دهند و هم‌چنین در آزمون ورودی تحصیلی دانشگاه یا همان آزمون EGE نمره قابل قبول کسب کنند.

تسلط به زبان روسی یا انگلیسی

برای آن‌که بتوانید در دانشگاه‌های روسیه تحصیل کنید، باید با زبان این کشور آشنایی داشته یا به زبان انگلیسی مسلط باشید. ضمن اینکه دانشگاه‌های روسیه، کلاس‌های تقویت زبان روسی برای دانشجویان مهاجر برگزار می‌کنند.

تمکن مالی

شاید مهم‌ترین شرط تحصیل در دانشگاه‌های روسیه این باشد که فرد بتواند هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را فراهم کند.

دریافت بیمه سلامت و اقامت

از دیگر شرایط تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، دریافت بیمه سلامت و اقامت از مراجع مربوطه است.

هزینه تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی روسیه

تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، یکی از پرطرفدارترین و البته گران‌ترین گزینه‌های تحصیلی در بین دانشجویان بین‌المللی است. با اینکههزینه تحصیل در روسیه ارزان است؛ اما دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه‌های روسیه به نسبت سایر رشته‌های تحصیلی، شهریه بیشتری پرداخت می‌کنند.

البته پرداخت هزینه تحصیل جزئی از هزینه‌های زندگی دانشجو در این کشور خواهد بود. به طور معمول و میانگین هزینه زندگی برای تامین مسکن، غذا، پوشاک، خرید کتاب و لوازم‌التحریر برای هر ماه شخص، چیزی در حدود 500 تا 1000 دلار است که به تومان بین 28 تا 56 میلیون، در سال 1402 می‌شود. در ادامه به بررسی شهریه دانشگاه‌ های روسیه در 3 رشته پرطرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌پردازیم.

شهریه پزشکی روسیه

هزینه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه‌های روسیه، بسته به نوع دانشگاه و همچنین شهر محل اقامت، متفاوت است. به طور معمول شهریه برای دوره لیسانس در دانشگاه‌های روسیه چیزی در حدود 3000 تا 8000 دلار و مبلغی بین 155 تا 448 میلیون به تومان در سال 1402 است. همچنین شهریه پزشکی روسیه برای مقطع کارشناسی ارشد بین 4000 تا 10000 دلار در سال است که به تومان مبلغی معادل 224 تا 560 میلیون می‌شود.

هزینه تحصیل دندانپزشکی روسیه

شهریه تحصیل در رشته‌های پیراپزشکی کم‌تر از دوره‌های پزشکی است. شهریه برای دوره لیسانس چیزی در حدود 2500 تا 6000 دلار است که به تومان چیزی در حدود 140 تا 336 میلیون در سال 1402 می‌شود. همچنین، هزینه تحصیل دندانپزشکی روسیه در مقطع کارشناسی ارشد بین 3500 تا 8000 دلار در سال بوده که این مبلغ به تومان، چیزی در حدود 196 تا 448 میلیون است.

شهریه داروسازی روسیه

هزینه تحصیل در رشته داروسازی از هزینه تحصیل در رشته پزشکی و دندان‌پزشکی کم‌تر است. مبلغ شهریه داروسازی برای مقطع لیسانس بین 2500 تا 5000 دلار در سال بوده که به پول ایرانی‌ها چیزی در حدود 140 تا 280 میلیون می‌شود. همچنین هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته، بین 3500 تا 7000 دلار در سال متغییر بوده که این مبلغ معادل 196 تا 392 میلیون به تومان است.

هزینه تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی

تحصیل در دانشگاه‌های روسیه فقط مربوط به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نمی‌شود؛ بلکه سایر رشته‌های تحصیلی را نیز دربر می‌گیرد. هزینه تحصیل در روسیه در رشته‌های غیرپزشکی بسیار کم‌تر از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است. برای آن‌که از هزینه دقیق تحصیل در سایر رشته‌ها اطلاع پیدا کنید، می‌توانید به وب‌سایت دانشگاه مد نظر خود، مراجعه فرمایید. با این حال، هزینه تحصیل در برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های روسیه عنوان شده است.

رشته‌های مهندسی

بعد از رشته‌های پزشکی، رشته‌های مهندسی پرطرفدارترین رشته‌ها در بین دانشجویان هستند. هزینه تحصیل در این رشته‌ها بین 1500 تا 2500 در سال است که به پول ایران بین 84 تا 140 میلیون در سال است.

علوم کامپیوتر

هزینه تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه‌های روسیه بین 2000 تا 3000 دلار در سال است که به تومان مبلغی در حدود 112 تا 168 میلیون در سال می‌شود.

حقوق و اقتصاد

هزینه تحصیل در این رشته‌ها، بین 1500 تا 2500 دلار در سال است که معادل 84 تا 140 میلیون تومان می‌شود.

روابط بین‌الملل

در بیشتر دانشگاه‌های روسیه، هزینه تحصیل در رشته روابط بین‌الملل بین 2000 تا 3000 دلار در سال است؛ یعنی چیزی در حدود 112 تا 168 میلیون تومان در سال، باید برای تحصیل در این رشته پرداخت کنید.

سخن پایانی

هزینه تحصیل در روسیه، شامل شهریه دانشگاه و سایر هزینه‌های زندگی مانند تامین مسکن، خوراک، پوشاک، تهیه کتب درسی و هزینه‌های رفت‌وآمد می‌شود. خرج‌کردهای روزانه، با توجه به شهر محل سکونت و و هم‌چنین نحوه خرج‌کرد دانشجو، چیزی در حدود 28 تا 56 میلیون تومان در ماه متغییر است. برای اطلاع از میزان دقیق شهریه رشته‌های تحصیلی نیز می‌توانید با مشاوران تحصیل در روسیه روس دانش در ارتباط باشید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

یک پاسخ

  1. خیلی ممنون از اطلاعات مفید. این قیمت برای هر سال همینه یا سالهای بعد گرونتر میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *