Search
Close this search box.

کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند

فهرست مطالب

عملکرد شگفتی‌ساز پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی موجب شد تا توجه مردم و رسانه‌ها به قابلیت‌های این فناوری جلب شود اما کاربرد هوش مصنوعی تنها به چت‌بات‌ها محدود نمی‌شود و این فناوری می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی ما را متحول کند. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانیم خانه‌های هوشمندی را بسازیم که خواسته‌ها و سبک زندگی ما را یاد می‌گیرند؛ بنابراین شرایط خانه به طور خودکار و بر اساس نیازهای ما طوری تنظیم می‌شود تا بیشترین سطح از آسایش و امنیت را در محیط خانه تجربه کنیم. استفاده از هوش مصنوعی در خانه هوشمند مزایای متعددی را برای ساکنین ساختمان، مردم و حتی محیط زیست به همراه دارد. برای آشنایی با کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان هوشمند ما را در این مقاله همراهی کنید.

هوش مصنوعی و خانه هوشمند

افزایش سطح آگاهی مردم از مزایای فناوری هوشمند سازی خانه‌ها موجب شده تا در طول سال‌های گذشته جهش بزرگی در استقبال از این فناوری را شاهد باشیم. در این بین، توسعه تجهیزات مورد استفاده در هوشمند سازی خانه‌ها با استفاده از فناوری‌های جدید همچنان ادامه دارد.

یکی از فناوری‌هایی که می‌تواند تحول بزرگی را در عملکرد خانه‌های هوشمند داشته باشد، فناوری هوش مصنوعی (AI) است. هوش مصنوعی کامپیوترها، ربات‌ها و دیگر لوازم الکترونیکی را قادر می‌سازد تا مانند انسان یاد بگیرند و در طی زمان عملکرد بهتری داشته باشند.

هوش مصنوعی می‌تواند نقش مهمی را در افزایش کارایی خانه هوشمند ایفا ‌کند. خانه هوشمند که قابلیت کنترل تجهیزات مختلف ساختمان را از راه دور برای ساکنین خود فراهم می‌کند، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی خواسته‌ها و انتظارات ما را یاد می‌گیرد. هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را تجزیه و تحلیل کند و مانند انسان عملکرد خود را در انجام یک وظیفه مشخص بهتر کند؛ بنابراین حتی تصور خانه هوشمندی که به چنین قابلیتی مجهز شده نیز هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد.

به طور کلی، استفاده از فناوری هوش مصنوعی در خانه هوشمند ما را قادر می‌سازد تا خانه‌ای را بسازیم که با کمترین میزان دخالت انسان بهترین عملکرد را داشته باشد. در ادامه مقاله چند کاربرد هوش مصنوعی در خانه های هوشمند را مورد بررسی قرار می‎‌دهیم.

کاربرد هوش مصنوعی در خانه های هوشمند

زمانی که می‌خواهیم در رابطه با کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان هوشمند صحبت کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که هنوز در ابتدای مسیر توسعه فناوری هوش مصنوعی و هوشمند‌سازی خانه‌ها قرار داریم و احتمالاً استفاده گسترده‌تری از این فناوری را در آینده شاهد خواهیم بود. چند کاربرد هوش مصنوعی در خانه های هوشمند به نقل از شرکت خانه هوشمند فریتز عبارتند از:

بهبود عملکرد دستیار خانه هوشمند: شاید بتوانیم تشخیص صدا و پردازش زبان طبیعی انسان را به عنوان مهم‌ترین کاربرد هوش مصنوعی در خانه هوشمند معرفی کنیم. دستیارهای هوشمند مانند Alexa یا Google Home به صورت یک مرکز برای کنترل تجهیزات هوشمند مختلف عمل می‌کنند. کاربران با صدور فرمان‌های صوتی ساده می‌توانند روشنایی را تنظیم کنند، دمای ترموستات را تغییر دهند، موسیقی پخش کنند یا حتی غذا سفارش دهند.

دستیارهای مجازی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌توانند اولویت‌ها و خواسته‌های شخصی کاربران را بیاموزند؛ بنابراین تجهیزات خانه هوشمند را طوری کنترل می‌کنند تا بیشترین انطباق را با خواسته‌های ساکنین ساختمان داشته باشد.

ایجاد محیط کاربرپسند: ایجاد خانه هوشمند کاربرپسند، دیگر کاربرد هوش مصنوعی در خانه های هوشمند محسوب می‌شود. برای مثال خانه‌های هوشمند فریتز قابلیت اعمال تنظیمات سفارشی و سناریوهای متعدد بر اساس نیاز و خواسته ساکنین ساختمان را دارند. سناریوهای تعریف شده با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند ساعت، تغییرات آب و هوا یا حضور افراد خاص در خانه فعال می‌شوند. طراحی خانه با هوش مصنوعی موجب می‌شود تا قابلیت‌های پیشرفته‌تری برای تعریف سناریوهای مختلف با کمترین خطا فراهم شود.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی: به جرات می‌توانیمتوانایی هوش مصنوعی در کاهش مصرف انرژی را به عنوان مهم‌ترین قابلیت یا کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان سازی معرفی کنیم. هوش مصنوعی می‌تواند مصرف و توزیع انرژی در ساختمان را بهینه‌سازی کند تا مالک ساختمان قبض کمتری را برای مصرف برق و گاز پرداخت کند.

به علاوه، هوش مصنوعی می‌تواند الگوهای مصرف انرژی را یاد بگیرد و روشنایی، دما، سیستم تهویه هوا و غیره را بر همین اساس تنظیم کند. استفاده از فناوری هوش مصنوعی در خانه هوشمند، این مجموعه را قادر می‌سازد تا مصرف انرژی را پیش‌بینی کرده و از هدر رفتن آن به دلیل مصرف بیش از حد یا غیرضروری جلوگیری کند. 

افزایش امنیت ساختمان: ترکیب سیستم امنیتی خانه هوشمند و هوش مصنوعی موجب می‌شود تا سطح امنیت خانه به طور قابل توجهی افزایش یابد. تجهیزات نظارتی و امنیتی خانه‌های هوشمند مانند دوربین‌های نظارتی می‌توانند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی چهره افراد را تشخیص دهند و به خوبی انسان‌ها و اشیا یا حیوانات را از یکدیگر تمایز دهند. سیستم امنیتی می‌تواند در صورت تشخیص تهدیدهای امنیتی، این موضوع را به مالک خانه اطلاع دهد.

سیستم امنیتی مجهز به فناوری هوش مصنوعی، به طور پیوسته تهدیدهای امنیتی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ بنابراین حضور اپراتور برای بررسی لحظه‌ای تصاویر دوربین‌های نظارتی ضرورت نخواهد داشت. هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد قفل‌ هوشمند را به طور قابل توجهی ارتقا دهد. با استفاده از این فناوری می‌توانیم کلیدهای موقت را برای ارائه دسترسی به میهمان‌ها، نگهبان یا سرایدار ایجاد کنیم و به کمک سیستم بایومتریک مجهز به فناوری هوش مصنوعی از ورود افراد غیر مجاز جلوگیری کنیم.

استفاده از هوش مصنوعی در خانه هوشمند می‌تواند موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی خانه شود. این فناوری به کاهش خطا و افزایش دقت خانه هوشمند در تشخیص تهدیدهایی مانند آتش‌سوزی، نشت گاز و غیره کمک می‌کند؛ بنابراین، سناریوهای امنیتی نیز در زمان بروز حادثه با دقت بالاتر و خطای کمتری اجرا می‌شوند.

بهبود عملکرد تجهیزات هوشمند ساختمان: افزایش کارایی ساختمان یکی از مهم‌ترین دلایل هوشمند سازی خانه محسوب می‌شود و هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا به طور موثرتری به این خواسته برسیم. برای مثال، ترموستات‌های هوشمند می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین ترجیحات کاربران را یاد بگیرند و سیستم‌های گرمایش و سرمایشی را مطابق با خواسته آن‌ها کنترل کنند. به طور مشابه، سیستم امنیتی می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی عملکرد بهتری در تشخیص تهدیدهای امنیتی داشته باشد و فعالیت‌های مشکوک را به درستی گزارش کند.

دکوراسیون خانه با هوش مصنوعی: طراحی دکوراسیون خانه یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت ساختمان محسوب می‌شود. امروزه پلتفرم‌های نرم افزاری متعددی وجود دارند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی خدمات طراحی داخلی خانه را ارائه می‌کنند. سهولت در استفاده و سرعت بالا از جمله ویژگی‌های این ابزارها محسوب می‌شود.

آینده هوش مصنوعی در ساختمان هوشمند

کاربرد هوش مصنوعی در ساختمان هوشمند تنها به موارد اشاره شده در این مقاله محدود نمی‌شود. خانه‌های هوشمند ‌نه‌تنها می‌توانند به کمک هوش مصنوعی بسیاری از وظایف تکراری و خسته‌کننده را به طور خودکار انجام دهند، بلکه اکوسیستمی ایجاد می‌شود که مطابقت بیشتری با سبک زندگی و خواسته‌های ساکنین ساختمان دارد.

ساختمانی را تصور کنید که در زمان بازگشت ما به خانه روشنایی، دما و حتی تجهیزات منزل را بر اساس عادت‌های ما کنترل می‌کند؛ بنابراین برای کنترل تجهیزات خانه، حتی نیازی به استفاده از گوشی هوشمند یا تاچ پنل نیز نخواهیم داشت. در حالی که توسعه فناوری هوش مصنوعی ادامه دارد، انتظار می‌رود که در آینده قابلیت‌های هیجان‌انگیز و کاربردی بیشتری در دسترس ما قرار بگیرند.

پاسخ به سوالات متداول

هوش مصنوعی چگونه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی ساختمان می‌شود؟

هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از سنسورها و دستگاه‌های اندازه‌گیری، الگوی مصرف و نقاط اتلاف انرژی را شناسایی کند. هوش مصنوعی می‌تواند با مدیریت انرژی تولید شده توسط پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، تجهیزات خانه را طوری تنظیم کند تا مصرف انرژی از شبکه برق به حداقل برسد. مضاف بر این، ترموستات‌های مجهز به فناوری هوش مصنوعی، سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان را بر اساس وضعیت آب و هوا و خواسته‌های ساکنین طوری تنظیم می‌کند تا مصرف انرژی به طور قابل توجهی کاهش یابد.

چگونه می‌توان با هوش مصنوعی امنیت خانه را تامین کرد؟

تجهیزات امنیتی مجهز به فناوری هوش مصنوعی می‌توانند چهره افراد را تشخیص دهند و ما را از تهدید‌های امنیتی مطلع سازند. هوش مصنوعی می‌تواند خطاهای تجهیزات امنیتی را کاهش دهد و از صدور هشدارهای اشتباه جلوگیری کند. به علاوه، فناوری هوش مصنوعی برای ساخت قفل‌های هوشمند نیز مورد استفاده قرار گرفته که قابلیت کنترل از طریق تلفن همراه را دارند. این فناوری به تشخیص به موقع حوادثی مانند آتش‌سوزی، نشت گاز و غیره کمک می‌کند و با ارسال هشدار و انجام اقداماتی مانند قطع گاز و برق به جلوگیری از وقوع یک فاجعه یا به حداقل رساندن خسارت کمک می‌کند.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد در آغاز دورانی قرار داریم که در آن هوش مصنوعی تحولات متعددی را در زندگی ما ایجاد خواهد کرد. خانه‌های هوشمند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌توانند عادت‌ها، سبک زندگی، خواسته‌ها و نیازهای ما را یاد بگیرند و به طور خودکار تجهیزات خانه را طوری تنظیم کنند تا آسایش بیشتری را برای ما به ارمغان بیاورد. استفاده از هوش مصنوعی در خانه هوشمند تنها به موارد عنوان شده در این مقاله محدود نیست و بر همین اساس انتظار می‌رود که کاربرد هوش مصنوعی در خانه های هوشمند با معرفی تجهیزات هوشمند مجهز به این فناوری، در طی زمان بیشتر شود.

با وجود تمامی مزایای استفاده از فناوری هوش مصنوعی، نگرانی‌هایی نیز در رابطه با تهدیدات هوش مصنوعی برای بشر وجود دارد. ریسک حملات سایبری و سوء استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده نگرانی برخی از منتقدان استفاده از فناوری هوش مصنوعی را به همراه داشته است. انتظار می‌رود که در آینده توسعه‌دهندگان تجهیزات هوشمند مجهز به فناوری هوش مصنوعی اقداماتی را برای برطرف ساختن این نگرانی‌ها انجام دهند و هوش مصنوعی به بخش جدایی ناپذیری از خانه‌های ما تبدیل شود.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

یک پاسخ

  1. هوش مصنوعی به حدی داره پاشو فراتر از تصورات میذاره که در آینده نه چندان دور استفاده از اون در خانه های هوشمند اجتناب ناپذیر میشه. همین الان هم با واقعیت افزوده میشه دکوراسیون خونه رو به زیبایی هرچه تمام تر طراحی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *