Search
Close this search box.

بهترین کارت گرافیک های گیمینگ

فهرست مطالب

اگر شما هم گیمر هستید و به دنبال یک سیستم خوب برای بازی کردن با ما در بروز کالا همراه باشید تا یکی از بزرگترین چالش های یک فرد گیمر یعنی خرید کارت گرافیک را برای شما معرفی کنیم.

 در یک سیستم بازی، کارت گرافیک از CPU هم مهمتر است ولی امروزه برای انتخاب بهترین کارت گرافیک موارد زیادی وجود دارد و این باعث ایجاد پیچیدگی در خرید آن شده است. همچنین باید نوع مانیتور، اندازه کیس، نوع تنظیمات بازی موارد مورد توجه در انتخاب کارت گرافیک باشد.

 راهنمای خرید CPUکارت گرافیک بازی

در خرید قطعات کامپیوتر توجه به بعضی موارد مهم و ضروری در انتخاب کارت گرافیک مناسب بسیار حیاتی است. در ادامه مهمترین فاکتورهای خرید کارت گرافیک را با هم مرور می‌کنیم :

1- ذخیره هزینه کافی برای خرید CPU: یکی از مهمترین نکاتی که افراد بعضی وقت ها آن را فراموش می کنند این است که پردازنده اصلی دارای نقش مهمی در ارتقا سیستم آنهاست. پس هیچ وقت همه هزینه خود را صرف خرید کارتگرافیک نکنید که مجبور به خرید یک CPUمتوسط یا ضعیف شوید.

2- توجه به رزولوشن مانیتور:بیشتر کارت های گرافیک موجود در بازار برای بازی های با رزولوشن p۱۰۸۰ و نرخ ۳۰ تا ۶۰ ثانیه طراحی شدند. ولی برای بازی با رزولوشن k۴احتیاج به کارت گرافیک قوی است.

3- در نظر گرفتن نرخ ریفرش مانیتور: مانیتور داری نرخ ریفرش سه رقمی، احتیاج به کارت گرافیک قوی برای استفاده از پتانسیل‌های آن دارد. مانیتور نرخ ۶۰ هرتز دارای رزولوشن p۱۰۸۰ است پس خرید یک کارت گرافیک گران زیاد منطقی نیست.

4- توجه به فضای داخل کیس و منبع تغذیه: ببینید کارت گرافیکی که انتخاب کردید در کیس شما جای می گیرد؟ بررسی همخوانی میزان مصرف برق کارت گرافیک و پاور (توان منبع تغذیه) لازم است.

5- در صورت نیاز از دو کارت گرافیک استفاده نشود: بهترین کار استفاده از یک کارت گرافیک است. در بازی های مختلف، پشتیبانی از SLI چندگانه (تنظیمات  (crossfireبا هم فرق می‌کند.

6- مهم نبودن آور کلاکینگ(overclocking): درست است کارت گرافیک امروزی دارای اورکلاکینگ هستتند ولی تاثیر زیادی روی کارایی آنها ندارند. پس کارت گرافیک قدرتمند دارای کارایی بالا تهیه کنید.

7- AMD  یا Nvidia (انویدیا):یکی از سوالات مهم در خرید کارت گرافیک این است که بین دو برندAMDوNvidia کدام بهتر است؟ شرکت های زیادی در تولید کارت‌گرافیک نقش دارند ولی این دو کمپانی، تولید کننده اصلی CPU هستند.

 شرکت انویدیا با تولید سری کارتهای  RTXتوانسته مشتریان زیادی را به خود جذب کند. در این میان AMDهم دارای کارت فوق پیشرفته vega VIIاست که با مدل ۲۰۷۰RTXانویدیادر رقابت می باشد. غیر این که ممکن است شما طرفدار یک شرکت خاصی باشید همیشه در انتخاب کارت گرافیک به مدل مانیتور خود هم توجه کنید. برای مثال در مانیتور دارای تکنولوژی freesyncشرکت AMDخرید کارتهای همین شرکت بهتر است.

 در مانیتورهای  G-syncخرید کارت انویدیا بهترین گزینه است. در هر دو فناوری باید نرخ فریم بین کارت گرافیک و مانیتور هماهنگ باشد.

هزینه شما چقدر است؟

قدرت جیب شما از مهمترین موارد در خرید کارت گرافیک است.زیرا قیمت کارت گرافیک با کیفیت آن  با اوضاع اقتصادی موجود ارتباط مستقیم دارد. ناگفته نماند با قیمت کمتر هم می‌شود کارت گرافیک تهیه کرد و بعضی از بازی ها را انجام داد، اما ممکن است با افت فریم مواجه شوید. اگر هدف شما اجرای همه بازی ها به بالاترین کیفیت است باید کارت گرافیک گرانتری بخرید.

 مهمترین مشخصات کارت گرافیک

1- میزان حافظه: رزولوشن p۱۰۸۰ دارای کیفیت خوب برای بازی است و کارت گرافیک مناسب آن مقدار حافظه 4- 3گیگابایتی است ولی در رزولوشن بالاتر k4، کارتی با حداقل حافظه ۸ گیگابایت بهتر است.

2- اندازه کارت: کارت گرافیک ها دارای اندازه های متفاوتی هستند. کارت‌های مخصوص بازی دارای اندازه های بزرگترند. زیرا سیستم های خنک کننده روی آنها متصل شده است. توجه و هماهنگی اندازه کارت گرافیک با مانیتور یکی از نکات قابل توجه در خرید شماست. همینطور مطمئن شوید که مدل مادربرد با کارت گرافیک شما یکی باشد.

3- TDP(Thermal Design power): میزان مصرف برق کارت های گرافیک در سیستمی با مشخصات زیرارتقاء پاور لازم است:

*  منبع تغذیه: ۴۰۰ واتبرق

*CPU آور کلاک شده: ۹۵ واتی

* کارت گرافیک: GTX 1080 Ti

* :TOPمعادل 250 وات

4- اتصال برق:یک کارت گرافیک گیمینگ به توان مصرفی بیشتر از ۷۵ وات که طبق استاندارد PCLE است نیاز دارد. یک اتصال برای تکمیل این حالت 8-6 پین است.

5- درگاه (پورت ها): انواع درگاه در مانیتورها

* درگاه HDML

* درگاهDis play port

* درگاهDVI( مدل قدیمی تر)

قبل از خرید کارت گرافیک از سازگاری آن با مانیتور خود مطمئن شوید.

6- سرعت کلاک:گاهی وقت ها سرعت یک مدل کارت ثابت و نرخ فریم آن با دستکاری شرکت تولیدکننده و تاثیرات جزئی ممکن است ارتقا یابد.

7- سرعت و پهنای باند حافظه: سرعت حافظه هم می تواند مثل سرعت کلاک از یک کارت نسبت به کارت مشابه مقداری قوی‌تر شود.

ری- تریستینگ (Rey-Ttracing)

 در کنسول های نسل بعدی باعث واقعی شدن گرافیک بازی است. مثل بعضی کارت هایRTX انویدیا اگر در فکر یک سیستم گیمینگ هستید که از بازی های نسل بعد پشتیبانی کند، این گزینه برای خرید به شما پیشنهاد می شود.

گلوگاه پردازش چیست؟ (Bottleneck)

 گلوگاه شدن می‌تواند برای پردازنده و پردازنده گرافیکی اتفاق بیفتد. این در زمانی است که یکی از قسمت‌ها با کندی بیش از اندازه، مانع کارکردن بقیه اعضا با توان زیاد می‌شود. برای درکبهترمطلب این مثال را توجه کنید. منبع آبی با گنجایش یک لیتر آب داریم. حالا می‌خواهیم این آب را در ظرفی بریزیم که فقط می‌تواند نیم لیتر آب در ثانیه را عبور دهد. پس مشخص است که قیف، سرعت ریختن آب را پایین می‌آورد و نمی‌توان از حداکثر توان آبرسانی منبع بهره برد. پس  قیف در نقش گلوگاه است. وقتی دو واحد پردازشی CPU و GPUدارای اختلاف سطح شوند، گلوگاه به وجود می‌آید. در این حالت یک واحد با بیشترین قدرت کار می‌کند و واحد دیگر معطل می‌شود.

برای رفع این مشکل رعایت موارد زیر مهم است:

* هم رده بودن پردازنده‌ها

* بهینه بودن بازی

* سبک درست برنامه نویسی

اگر کدهای بازی بد نوشته شود حتی قوی‌ترین پردازنده ها هم نمی تواند شما را از گلوگاه نجات دهند. در زمینه کنترل کاربران شخصیرایانه هم، انتخاب قطعات مناسب و هم وزن از نظر سطح عملکرد مهمتر است تا وجود سخت افزار قوی یا ضعیف برای به وجود آمدن گلوگاه.

لیست قیمت انواع مانیتور

مانیتور کامپیوتر مهمترین و اصلی‌ترین سخت‌افزار خروجی آن است که به کمک آن می توانیم اطلاعات و فرآیندهای داخل رایانه را ببینیم. کاربر با موس و کیبورد فرمان هایی را به سیستم می دهد و در صفحه نمایش (مانیتور) می تواند مشاهده کند. این سخت افزار در سال ۱۹۷۰ و برای استفاده در کامپیوترها تولید و ارائه شد. برای دیدن لیست قیمت مانیتور به سایت برو زکالا مراجعه نمایید

تاریخچه به وجود آمدن نما یشگرها

– در سال ۱۹۸۱ : شرکت آی‌بی‌ام نمایشگرهایی که قادر به نمایش چهار رنگ با فناوریCGA، وضوح تصویر ۲۰۰ پیکسل عمودی و ۳۲۰ پیکسل افقی بود را معرفی کرد.

– در سال ۱۹۸۴: نمایشگرها با وضوح تصویر350 در ۶۴۰ با فناوری EGA و توان نمایش ۱۶ رنگ به روی کار آمدند.

– در سال ۱۹۸۷ : نمایشگرهای با وضوح تصویر ۶۰۰ در 800 با فناوری VGA و توان نمایشی ۲۵۶ رنگ به بازار ارائه شد.

– در سال ۱۹۹۰: صفحه‌های نمایشی به وضوح تصویر ۶۰۰ در 800 با فناوری SVGA توان نمایش بیش از ۱۶ میلیون رنگ و همینطور نمایشگرهایی با وضوح تصویر ۱۰۲۴ در ۷۶۸ با توان نمایشی 65536 برای علاقه‌مندان تولید شد.

انواع صفحه نمایش کامپیوتر

افرادی که دارای سرشته در سخت افزار رایانه هستند صفحه نمایش (مانیتور) رایانه را به چهار دسته زیر تقسیم می‌کنند:

*مانیتور  k۴

*مانیتور گیمینگ

* ال ای دی

* لمسی (تاچ)

حال به صورت مجزا هر کدام را بررسی می‌کنیم.

1- مانیتور  k۴ : این مدل برای افرادی که قصد خرید مانیتور حرفه ای دارند پیشنهاد می شود. با روی کار آمدن این مانیتور، صنعت سینمای دیجیتال دچار دگرگونی شد. از ویژگی های بارز این سخت افزار رزولوشن و استاندارد زیاد گرافیک را می توان نام برد.

2- مانیتور گیمینگ:این مانیتور همانند نامی که بر روی آن گذاشته شده مخصوص بازی است. اندازه بزرگ این صفحه نمایش باعث تمایز آنها از بقیه انواع نمایشگرهای رایانه شده. اگر شما هم اهل بازی در کامپیوترهستید این صفحه‌نمایش را به شما پیشنهاد می کنیم تا لذت بازی خود را چند برابر کنید.3- مانیتور ال ای دی: این صفحه نمایش به خاطر کم مصرف بودن در کنار همه ویژگی‌های خوبی هم که دارد شهرت زیادی پیدا کرده است. محبوبیت دیگر این مانیتور سرعت در خاموش روشن شدن است که باعث صرفه جویی در انرژی میشود.

4- مانیتور لمسی (تاچ): از جدیدترین نسل های نمایشگرهای ال ای دی می توان به صفحه نمایش لمسی (تاچ) اشاره کرد. همین ویژگی تماس مستقیم  و لمسی باعث بالا رفتن جذابیت آن شده است، زیرا باعث می شود تا تعامل بهتر و بیشتری را به وجود آورد. امروزه کاربردهای زیادی از این صفحه نمایشگر در انواع کارها می شود.

* مثل استفاده در مراکز آموزشی، مدارس، دانشگاه ها، شرکت ها به جای تخته وایت برد.

* در اکثر فروشگاه ها

* بیلبوردهای تبلیغاتی

 

 ‏ انواع مارک مانیتور

* سامسونگ     Sumsung       * ال جی       LG

*ایسوس         ASUS          * بنیکو          BenQ

 

انواع فناوری در نمایشگرها

:CRTدر این نمایشگرها از دونوع  فناوری لامپ تصویر بهره می‌برند. در حالت های قدیمی CRTفناوریshadow mask استفاده می شد. فناوری  Aperture grilleدر مورد لامپ تصویر با انعکاس نور کم و قابل استفاده در نمایشگر های مسطح باعث شفافیت و وضوح تصویر بهتری شد. نوع دیگری از نمایشگرهای این نوع با کمک پرتاب پرتوهای کاتدی با فرکانس بالا از لامپ است که پس از برخورد با صفحه نمایش، باعث روشن شدن پیکسل (یک نقطه) روی نمایشگراست. با ایجاد میدان مغناطیسی اطراف این پرتو، باعث انتقال سریع از آن به همه نقاط روی صفحه نمایش شده و ایجاد یک تصویر می کند.

:LCDفناوری به کار رفته در این نمایشگرها کریستال مایع است. کریستال مایع در حالت فیزیکی خاصیت جامد و مایع دارد. از خاصیت بارز این کریستال می توان به توانایی تغییر موقعیت شی طبق ولتاژی که اعمال می‌کنیم، اشاره کرد.

آدرس دهی پیکسل ها در این نمایشگر به صورت ماتریسی است. به این ترتیب که صفحه نمایش مثل یک محور مختصات در نظر می گیریم. بعد از آدرس دهینقطه های واقع در تقاطع X وY باعث روشن وخاموش شدن پیکسل ها می شود.

مبنای کار نمایشگرهای ال سی دی کریستال مایع  است که به یک سیستم نوردهی در پس زمینه لازم دارد تا بتواند با اختلاف ۹۰ درجه از دو صفحه دوقطبی عبور کند. اگر این نور در وضعیت عادی بین دو صفحه قرار گیرد، عبور نمی کند و فقط در هنگامی که پیام الکتریکی بر اثر آزاد شدن کانال نمایشی در زاویه و آدرس صحیح  دریافت کند، باعث آزاد شدن آن است.پس نور طبق زاویه ای که در نظر گرفته شده با عبور از صفحه قطبی باعث تحریک لایه نمایشی رنگ انتخابی می‌شود و به شکل نقطه های کروی در می آید. این مراحل را شکل گیری پلاسما می گویند.

OLED: (دیود نوری از جنس مواد آلی) در حال حاضر این فناوری جای  LEDرا در تجهیزات PDA و تلفن همراه گرفته زیرا دارای صفحه نمایش شفاف نازک و سریع است و باعث تولید نور بیشتری نسبت به LCD کرده و مصرف برق پایین‌تری دارد. پس می‌توان در تولید انبوه با قیمت کمتر و ارزان‌تر به بهره‌برداری رساند.

PLASMA:آدرس دهی نقاطی نمایشگر شبیه نمایشگرهای LCDاست و عمر زیادی را طی نکرده. کار این نمایشگر آشکارسازی پلاسما بر پایه زیر حباب با تحریک الکتریکی و آزادسازی فوتون نوری بوده که از گازهای گزنون یا رادیون است و با برخورد به ذره های فسفری (یا آشکارسازها) باعث تولید نور مرئی می‌شود.

 تفکیک پذیری چیست؟

 تفکیک‌پذیری یعنی تعداد پیکسل هایی که در محورههای افقی و عمودی صفحه نمایش دیده می‌شود. یک نمایشگر دارای چند درجه تفکیک پذیری است. با افزایش توان تفکیک پذیری، تصویری واضح و با تعداد بیشتر روی نمایشگر خواهیم داشت. همچنین می توان رابطه بین تفکیک پذیری و اندازه صفحه نمایشگر را به این صورت بررسی کرد که هرچقدر نمایشگر بزرگتر، امکان دستیابی به کیفیت بالا، بیشتر می‌شود و می‌توان جزئیات بیشتری در نمایشگر ببینیم . رزولوشن ۶۰۰ در 800 نسبت به رزولوشن ۱۰۲۴ در ۱۲۸۰ دو یا سه برابر بزرگتر است.

 نکات مهم در خرید نمایشگر

 در انتخاب نمایشگر باید دقت زیادی کرد زیرا با نمایشگر نامناسب احتمال آسیب به چشمان کاربر در دراز مدت وجود دارد. خصوصیات نمایشگر خوب به شرح زیر است:

–  دارای محدوده دید قابل قبول: نمایشگر ۱۹ و ۱۷ اینچ  CRTمورد استفاده برای کاربردهای حرفه‌ای با محدوده دیده مناسب

– متناسب با نوع نیاز کاربر

– برای سهولت و سرعت نصب تجهیزات جانبی به رایانه استفاده از پورت های USB روی نمایشگر تعبیه شده است.

– انتخاب یک نمایشگر LCD با زاویه دید و کنتراست بالا و مناسب به یکی از اصول مهم می باشد.(زاویه دید: زاویه افقی یا عمودی که کاربر می تواند تصویر را بدون کاهش کیفیت رنگ و شفافیت مشاهده کند)

– بهترین مانتو دارای میزان برق مصرفی کم است.

– انتخاب مانیتور LCDیا LED؟

LED *  همانLCDفقط نور پس زمینه آن با لامپ ال ای دی تامین می‌شود.

* دارای مصرف پایین انرژی

* وضوح بالای تصویر

– صفحه براق یا مات

* مانیتورهای صفحه براق در محیط‌های پرنور شفاف ترهستند.

* در مکان های پر نور مانیتور های صفحه مات بهترند.

* نکته قابل توجه اثر انگشت و رطوبت و چربی دست در صفحه نمایش مات زیاد باعث کثیفی نمی‌شود.

– رزولوشن و نسبت تصویر

* رزولوشن : عددی برای نشان دادن تعداد پیکسل ها در صفحه موجود که هرچقدر رزولوشن بالاتر تصویر با کیفیت و جزئیات بیشتراست.

* نسبت تصویر: نسبت عرض تصویر به ارتفاع آن

بهترین مانیتور ها دارای کیفیت p1080هستند. اگر سیستم شما دارای کیفیت پایین است پس رزولوشن آن از این عدد کمتر است.

– پایه نگهدارنده: مانیتورها دارای دو نوع پایه و نگه دارنده هستند:

* پایه گردان: برای تغییر جهت صفحه نمایش

* پایه جدا شونده: برای نصب روی دیوار

– پورت ها: پورتهای مانیتور انواع مختلفی دارند مثل پرت DVI/ HbmI

پورتها برای اتصال دستگاههای دیگر به مانیتور به کار میروند.

-زمان پاسخگویی و فرکانس تصاویر: این آیتم برای افرادی که احتیاج به سرعت تصاویر بالا دارند زیاد حس می شود. مثل افرادی که طرفدار فیلم های اکشن با فیلم های با سرعت تصاویر بالا هستند یا افرادی که بازی های ورزشی سریع دوست دارند تماشا کنند.

* زمان پاسخگویی: زمانی که طی می‌شود تا یک پیکسل از تاریک ترین  حالت به روشن ترین حالت برسد.

* فرکانس تصاویر: عددی است برای نرخ تازه شدن تصویر یعنی چقدر زمان لازم است تا در نمایشگر یک تصویر جدید جایگزین تصویر قبلی شود. این اعداد شاید آنقدر کم باشد که چشم شما قادر به دیدن آنها نیست ولی اگر زمان به اندازه کافی سریع نباشد با تصاویر بی کیفیت و غیر واضح دچار مشکل میشوید.

تفاوت مانیتورهای/ LEDLCD /CRT

* ضخامت مانیتور LEDکمتر از LCD

*منبع نور مانیتورهای LED: دیودهای ال ای دی

* منبع نور مانیتور های LCD: لامپ های فلورسنت

* روشنایی مانیتورLCD4-2 برابر مانیتورهای CRT

* وضوح تصویر مانیتور CRT4-2 برابر مانیتورLCD

* کیفیت رنگ CRTبالاتر از مانیتور LCD

* مانیتور های LEDو LCDفاقد لرزش تصویر

* زاویه دید مانیتور LCDمعمولی: ۹۰ درجه

* زاویه دید مانیتور CRT: ۱۵۰ درجه

* زاویه دید مانتور LEDضعیف تر از LCD

* تصویر مانیتور CRT: در مرکز روشن تر

* تصویرمانیتور های LED و LCD: در سمت گوشه ها روشن تر

* امواج مغناطیسی بدون اثر روی مانیتورهای LED وLCD

* پس زمینه یک دست به صفحه نمایش مانیتور LCDنسبت به LED

* مانیتور LEDآسیب کمتری به چشم میزند تا مانیتور CRT

* مصرف برق مانیتور CRTبیشتر از مانیتور LCD

* مصرف برق مانیتور LCDبیشتر از LED

ویژگی های مهم مانیتور برای استفاده های روزمره کدام است ؟

هر دو نمونه گیمینگ و حرفه‌ای مناسب کارهای روزمره است. اما اگر قصد دارید زیاد هزینه نکنید باید چیزی تهیه کرد که بتوانید کارهای محاسباتی، سردرگمی و غیره را برای شما انجام دهد.

* کنتراست: وقتی یک صفحه نمایش یک محدوده دینامیکی بزرگی داشته باشد، باعث دیده شدن تصویر واقعی و سه بعدی است.

* بهترین گزینه برای افرادی که ساعات زیادی را در کنار مانیتور می‌گذرانند صفحه نمایش های بدون پرش و لرزش تصویر است.

* مانیتورهای دارای دقت رنگ درست برای افراد حرفه ای مثل عکاسان، طراحان وب، طراحان بازی و… مناسب است.

 هماهنگی مانیتور با کارت گرافیک برای اجرای بازی راحت

در مواقعی که کارت گرافیک با دیگر اجزای سخت افزاری هماهنگ نباشد کامپیوتر شما قادر به اجرای بازی نخواهد بود و مشکلات زیادی مثل پرش تصویر یا دو تکه شدن تصویر را خواهیم داشت. همگام سازی کارت گرافیک با مانیتور توسط دو شرکتAMD  وNvidiaمعرفی شد.در این دو فناوری فریم ها به طور همزمان از کارت گرافیک به مانیتور بدون هیچ تداخل و تاخیری منتقل می‌شود. به همین علت بازی که مشاهده می‌کنید فاقد کوچکترین مشکل بوده و اجرایی روانی دارد. برای اجرای جزئیات گرافیکی استاندارد به حداقل 30 فریم در ثانیه و اگر جزئیات بالا رود به ۶۰ فریم در ثانیه نیاز است. دو فناوری فوق هنگامی مفید خواهد بود که کارت گرافیک شما بیشتر از 45 فریم در ثانیه نباشد. در غیر اینصورت احتیاج به یک کارت گرافیک قوی پیدا می کنید. ولی برای بهبود کار شما مرحله G-sync و free-sync کمک می‌کند تا با همان کارت گرافیک قبلی بتوانید بازی خوبی داشته باشید.

 هدف این دو فناوری برای اجرای روان بازی و ارائه کیفیت تصویر بالا می باشد. یا زمانی که از مانیتورهای ۶۰ هرتز استفاده کنید مشکل دو تکه شدن و وقفه در تصویر شما را اذیت می کند و فقط مجبور به خرید کارت گرافیک قدرتمند هستید اما باز هم با کمک G-sync و free-syncمی توانید از این مشکل رها شوید.

فروشگاه اینترنتی کالای دیجیتال

 خرید وسایل برقی چه به صورت اینترنتی یا حضوری باید با دقت و تمرکز بالایی انجام شود. به شما توصیه می‌کنیم قبل از هر چیزی حتما مطالعه و آگاهی درباره لوازمی که قرار است تهیه کنید را با کسی مطرح نمایید،تا در زمان خرید با مشکلی روبه‌رو نشوید. شرکت بروز کالابه عنوان یک فروشگاه اینترنتی کالای دیجیتال با متخصصان و افراد با تجربه خود، شما را در خرید اینترنتی همراهی خواهد کرد.برای سوالات قبل از خرید می توانید با شماره   02166453272 در ارتباط باشید. و یا به وب سایت و یا به وب سایت berozkala.com  سری بزنید و محصول خود را از نظر کارایی و قیمت برسی نمایید

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *